تخریب به سبک اکونومیست؛ «نخست وزیری با عمر مفید یک برگ کاهو»

نشریه اکونومیست با انتشار مقاله‌ای، نخست وزیر انگلیس را به شدت و به طور بیرحمانه مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش مشرق، مقاله چاپ شده در نشریه اکونومیست، عمر نخست وزیری لیز تراس در انگلیس را به عمر ماندگاری یک «کاهو» تشبیه کرد؛ مقاله‌ای که تراس را «The Iceberg Lady» لقب نهاده است.(Iceberg در لغت به معنای کوه یخ و البته کاهو سالادی است.)

طرح کاهش ۴۵درصدی مالیات بر درآمد دولت تراس، بازارهای مالی انگلیس را متشنج کرد و در نتیجه وی مجبور به لغو این طرح شد؛ اقدامی که محبوبیت نخست وزیر را بلافاصله کاهش داد و به بالا گرفتن انتقادها از وی منجر شد.

نشریه اکونومیست که با تیراژ ۱.۳ میلیون نسخه‌ای، یکی از معتبرترین نشریات جهان محسوب می‌شود، تازه‌ترین منتقد تراس است که البته به شکلی بیرحمانه او را هدف گرفت.

این نشریه در مقاله‌ای تند، نخست وزیر انگلیس را به کاهو تشبیه و دوران نخست وزیری وی را بسیار کوتاه پیش‌بینی کرد.

در این مقاله آمده است: لیز تراس همین حالا هم یک چهره تاریخی است. مهم نیست که چقدر در راس کار بماند، او قرار است که نام خود را به عنوان نخست وزیری با کوتاه‌ترین عمر سیاسی در تاریخ انگلیس ثبت کند. تراس ششم سپتامبر(۱۵ شهریور) به داونینگ استریت پا گذاشت. او با بسته کاهش مالیاتی که بودجه‌اش هم تامین نشده بود و همچنین وعده‌های کاهش بهای انرژی در ۲۳ سپتامبر، دولت خودش را منفجر کرد.

در ادامه این مقاله می‌خوانیم: بدون در نظر گرفتن ۱۰ روز عزاداری پس از مرگ ملکه(الیزابت)، او هفت روز در راس امور بود؛ این عمر مفید یک برگ کاهو است.

رویکرد انتقادی اکونومیست در ادامه انتقادات سایر نهادها از جمله صندوق بین‌المللی پول مطرح شده است. این نهاد ماه گذشته اعلام کرد که تحولات بازار را «به دقت زیر نظر» داشته و تراس و کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی دولت وی را ترغیب کرد تا «اقدامات مالیاتی را دوباره ارزیابی کنند.»

این سازمان بین‌المللی هشدار داد که طرح‌هایی همچون لغو مالیات ۴۵درصدی مالیات بر درآمد افراد با درآمد بیش از ۱۵۰هزار پوند، به افزایش نابرابری منجر خواهد شد. البته پس از بیانیه صندوق بین‌المللی پول، طرح کاهش ۴۵درصدی مالیات لغو شد اما پس از آنکه سیاست‌های اقتصادی تراس ارزش پوند را کاهش داد، بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که با طرح موقت خرید اوراق قرضه به ارزش ۶۵ میلیارد پوند، در بازار مداخله خواهد کرد.

این مقاله که بدون ذکر نام در اکونومیست منتشر شده، کوارتنگ را هم زیر تیغ تیز انتقاد خود گذراند و او را «نگون‌بخت» خواند و در پایان چنین نتیجه‌گیری کرد: نخست وزیری خانم تراس، به قدری آسیب‌دیده که قابل ترمیم نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس