رهبرانقلاب نمایه

گاهی تصور می‌شود که فقط قشر ضعیف و فرودست هستند که نیازمند خروج از گرفتاری و هدایت الهی هستند، اما تعالیم قرآنی به ما نشان می‌دهد که همه بشریت نیازمند هدایت الهی به صراط مستقیم است.

سرویس سیاست مشرق - نگاه‌های قشری‌زده و طبقه‌محور گاه از این موهبت قرآنی غافل می‌شوند که نجات و نشان دادن راه هدایت برای همه لازم است. حتی آن مستکبر ظالم برخوردار از مواهب مادی جامعه نیز در واقع گرفتار کژی و مشکلات است و مبتلای به هزاران درد. قرآن راهنمای همه است و برای شفای همگان آمده است؛ شفای محرومان و شفای مستکبران. البته هر کدام دچار یک نوع بیماری و آفت می‎شوند که قرآن برای تمامی این آفت‎ها برنامه ارائه کرده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در بیانی گهربار ضمن تدبر در این محتوای قرآنی، این معانی بلند را بیان داشته‌اند:

«انسانها برای ارتباط خلق شده‌اند، دلها باید باهم مرتبط باشند، به هم محبّت بورزند، به یکدیگر کمک کنند. انسانها باید مثل یک تَنِ واحد در دنیا [باشند]؛ اصلاً بشر این‌جوری ساخته شده، این‌جوری تدبیر شده؛ امّا امروز شما نگاه کنید ببینید همه‌جا جنگ، همه‌جا ناامنی، همه‌جا ترس، همه‌جا گمراهی، همه‌جا دوری دلها از یکدیگر؛ خانواده‌ها متلاشی؛ اختلاف طبقاتی فاحش؛ عدّه‌ای برخوردار و بهره‌مند، عدّه‌ای محروم؛ اینها همه به‌خاطر این است که سؤالات زندگی درست جواب داده نشده، غلط فهمیده شده؛ آن‌وقت این نظامهای اقتصادی و سیاسی کج‌ومعوج در دنیا به وجود آمده و بشریّت، مبتلا است؛ میلیاردها انسان، مبتلای این وضعیّتند؛ حتّی آنهایی که برخوردار هستند هم مبتلایند. این‌جور نیست که وقتی ما میگوییم اختلاف طبقاتی هست، یعنی آن‌کسی که فرض بفرمایید به قول معروف جزو یک درصد جامعه‌ی آمریکایی است، خیلی راحت و خیلی خوش است؛ نه، او هم بدبختی‌هایی، گرفتاری‌هایی، مشکلاتی -روحی، روانی- در زندگی خودش دارد که الی‌ماشاءالله، گاهی از گرفتاری‌های آدم فقیر بیشتر است؛ یعنی همه گرفتارند. جامعه‌ای که راه درست را نشناسد، صراط مستقیم را نشناسد، با خدا مرتبط نباشد، این[طور] است. این جوامع بشری متأسّفانه امروز دچار یک ‌چنین ضلالت و گمراهی‌ای هستند. اینکه شما این همه تکرار میکنید و گفته‌اند تکرار کنید «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم‌»، به‌خاطر همین است. صراط مستقیم یعنی آن راهی که این آفتها، این مشکلات در آن وجود ندارد؛ این معنای صراط مستقیم است. دائم از خدای متعال میخواهید که شما را هدایت کند؛ این هدایت در قرآن است. اگر با قرآن اُنس گرفتیم، اگر قرآن را درست فهمیدیم، اگر در قرآن تدبّر کردیم، آن‌وقت پاسخ درست به سؤالات زندگی به ما داده خواهد شد؛ بایستی برویم دنبال این، این چیز مهمّی است.» [1]


[1] . بیانات در محفل انس با قرآن کریم در تاریخ ۱۳۹۶/۰۳/۰۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    5 3
    ببخشید اشتباه شد برای موضوع دیگری کامنت بالا را قرار دادم. خداوندا نور ایمان رو در دل همه روشن کن.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      1 2
      خدا شفات بده
  • کارشناس IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    12 20
    فریب افراد تهیدست با ابزار دین به خاطر اگاهی کمتر، کار اسانی است ولی وقتی فقر و فلاکت از یک حدی پائین تر ایند فریب انها سخت تر از افراد ثروتمند خواهد بود.چون شکم گرسنه دین و ایمان ندارد.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      3 3
      این دروغه که شکم گرسنه دین و ایمان نداره‌. فریب رو کسانی می خورند که ایمان شون رو زخمی می کنند یا از بین می برند. خدا فرموده که اصلا دنیا برای فریب هستش. مثلا در در آیه 20 سوره حدید.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    1 2
    هدایت پولدارها با هدایت فقرا متفاوت است؟".قطعا"؟،
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    0 3
    هدایت پولدارها با هدایت فقرا متفاوت است؟".قطعا"؟
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    1 3
    چه جالب
  • رضا IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    4 5
    در عراق جنگ هست در یمن جنگ هست
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    1 2
    تفاوتش که خیلی واضحه
  • ناشناس IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    2 2
    نگارنده شیطونی کردی عنوان متناسب نیست با توجه به وسعت و قدرت عجیب رانت در جامعه عنوان انتخابی در ذهن مخاطب تأثیر منفی می گذارد
  • بيتا IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    2 3
    بله بسيار هم عالي فرمودند
  • سالار IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    3 4
    جامعه اسلامی باید جامعه ای باشه که همه مردم در یک سطح زندگی کنن
  • بهنام IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    7 0
    پس لطف بفرمایید آقا زاده ها رو هدایت بفرمایید . با یه زانتی یا یک وام نجومی یا یک کلاه برداری یا اصلا نشد باستین های شرط بندیشون در بارسلون یا ..... یا حق
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    3 6
    الهی به امید تو
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    0 2
    خدا میخواد همه را براه راست هدایت کند. این جدال انتخاباتی مانع است.
  • فرهاد IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    2 3
    تا بوده هدایت فقط برای فقیرها بوده ،پولدارها خودشون هادی اند....
  • محسن IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    4 0
    ولی این با خصوصی سازی اموال ملی جور در نمی آید
  • علی افصحی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    0 3
    همان طور که امام خامنه‌ای فرموده اند همه نیازمند هدایت و انذار و ابشارند اما ثروتمند به گونه ای و فقرا به گونه دیگر. از «آسد ابولحسن اصفهانی» نقل شده که ثروتمندی بزرگ خدمت ایشان مشرف شده و بعد از عرض ادب و احترام گفته بود حضرت ایة الله بنده به شما خیلی دعا می کنم. آن مرجع خوش ضمیر فرموده بودند دعا وظیفه ماست شما وظیفه دیگری دارید » وظیفه ثروتمند برای هدایت شدن دستگیری از نیازمندان است تحت عناوین انفاق، ایثار، نذورات، خمس و زکاة، رد مظالم، سرپرستی ایتام ، و در کل ادای حقوق مالی که خداوند به او به امانت داده از طرف دیگر فقرا با صبر و عفاف در برابر ابتلاء به فقر هدایت می شوند و آن گاه جامعه اسلامی و هدایت یافته رخ می نماید اما این که امروزه در غرب وحشی و شیطان بزرگ آمریکا یک درصد از جمعیت از فرط داشتن دست به انتحار می زنند و جمعیت نود و نه درصدی درگیر و گرفتار تهیه مایحتاج خودند نشان از بیماری جوامع دارد بیماری که فقط با آموزه ها ی دینی تشفی می یابد.در سرتاسر قرآن مسلمان هر که باشد و هرچه داشته باشد را به ادای حقوق مالی طبق یک جدول بندی دقیق فرا خوانده است ثروت به هر میزانی که باشد دارای حقوقی است که باید ادا شود در مبانی مالی دینی به ثروتمند تاکید بر سخاوت و به فقرا و نیازمندان تاکید به عفاف شده است تا نیازهای خود را با عزت نفس تامین کند. نسبت به ثروت اندوزان یک درصدی قرآن فرموده الهیکم التکاثر یعنی وای به ثروت اندوزان و یا در سوره توبه آیه نوزده فرموده الذین یکنزون الذهب و الفضه و لا ینفقون فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم کسانی که صفر حساب بانکی خود را افزایش داده و آن را در راه خدا انفاق نمی کنند به عذاب بسیار دردناک آن ها را انذار بده. و در سوره بقره آیه صد و هفتاد و هفت « وآتی المال علی حبه با این که مال و دارایی را دوست دارد اما آن را به «ذوی القربی، و الیتمی و المساکین و ابن السبیل و السائلین و فی الرقاب یعنی به فامیل ، یتیمان ، بینوایان، در راه ماندگان ، درخواست کنندگان و رهایی افراد از بیگاری!می رساند.و این گونه است که به فرموده رهبری فرزانه بشر با هر تمکنی داشته باشد بی نیاز از هدایت نبوده و نخواهد بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس