سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی است روزانه در لابهلای اخبار و اتفاقات کشور. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم.
۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
ستم بزرگ در حق شورای نگهبان
حجت الاسلام مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار و استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این نکته که «در بحث مشارکت بالا در انتخابات موضوع حضور سلایق و گروههای مختلف هم مطرح است که برای مردم انگیزه شود تا در انتخابات حاضر شوند»، تأکید کرد: در حقیقت ما تا الان آن چیزی که از نهادهای نظارتی دیدیم این است که هیچگاه نبوده که در انتخاباتهای ما افراد برای سلایق مختلف وجود نداشته باشند، منتها اینکه حالا ما بیایم دست بگذاریم به اینکه فلان شخص حتما از این سلیقه باید باشد، این تحمیل بر دستگاه نظارتی است.
او می افزاید: هیچکس نمیتواند ادعا کند و بگوید که انتخابات یکطرفه بوده، این ستم در حق دستگاههای نظارتی ما است به این خاطرکه آنها معیارها را میبینند. اما اینکه ما حتما میخواهیم افراد خاصی در انتخابات باشند، خواسته درستی نیست.[1]
*نکته تبیینی حجت الاسلام طائب همان حلقه مفقوده ای است که طی 4 سال اخیر و پس از ورود صریح و رسمی اصلاح طلبان به فاز منافقانه "تحریم انتخابات" نیاز داشتیم تا از منابر و رسانه های کشور به مردم گفته شود.
اتفاقی که البته آنچنان که باید و شاید رخ نداد و گزاره غلط و القایی "حاکمیت یکدست" در میان برخی افراد فاقد تحلیل سیاسی و انسان های ساده لوح پرتکرار شد.
دقت شود که اصلاح طلبان همواره منتقد شورای نگهبان بودند اما جرأت تحریم انتخابات را نداشتند و مثلا در انتخابات سال 92 نیز علیرغم اینکه اصلی ترین گزینه آنها یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد اما پای کار بودند و از نامزد نزدیک یعنی شیخ حسن روحانی حمایت کردند. لکن همینان پس از آنکه به هر دلیلی جسارت ورود به فاز مقابله با نظام یا همان تحریم انتخابات را یافتند بلافاصله در انتخابات های مجلس 98 و ریاست جمهوری 1400 رسما دست به تحریم انتخابات زدند و حتی بیانیه هم دادند. (به جز معدودی از احزاب چپ مثل حزب کارگزاران و حزب ندا)
و جالب آنکه در این حین و بین کسی از آنها نپرسید که اگر به فرایند تأیید صلاحیت ها اعتراض دارید؛ پس چرا مثل سال 92 از نامزد نزدیک به خود حمایت نمی کنید؟! و ایضا نکته تبیینی حجت الاسلام طائب نیز همانطور که گفتیم؛ به نحو شایسته در تریبون ها گفته نشد تا همه بدانند تأکید بر حضور فلان شخص در انتخابات یعنی پا گذاشتن بر قانون و تحمیل زور به مردم و دستگاه های نظارتی!
***
فرصتآفرینی نظام پس از "تهدید تحریم انتخابات"
علیمحمد نمازی، فعال اصلاح طلب و عضو ارشد حزب کارگزاران در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد با بیان اینکه برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداکثری، مُعرّف اقتدار نظام و قدرت ملت محسوب میشود، گفته است: نظام باید شرایطی را فراهم کند و امیدهایی را به مردم بدهد که اکثریت رایدهندگان بپذیرند که با شرکت در انتخابات میتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند. حق مردم است که در انتخابات نامزد حداکثری خودشان را داشته باشند نه اینکه بخواهند از ناچاری در انتخابات شرکت کنند. آنهایی که داعیه دفاع از نظام را دارند، اگر میخواهند این نظام با قدرت به کار خود ادامه دهد و کشور درست شود، باید بدانند که نیاز است که انتخابات آزاد، رقابتی و با مشارکت حداکثری برگزار شود.
وی تصریح می کند: امیدوارم نهادهای اجرایی و نظارتی با دلسوزی و با رعایت حقوق شهروندی اجازه دهند اکثریت مردم ،جناح ها، احزاب در بین تایید شدهها کاندیدا داشته و با انگیزه در عرصه انتخابات حضور یابند و افرادی را انتخاب کنند که برای اداره مطلوب کشور آمادگی و توانایی داشته باشند![2]
*در بخش قبلی و در صحبت های حجت الاسلام طائب دانستیم که انحراف سیاسی اصلاح طلبان از چه روست و چرا آنها قصد دارند نیت شوم خود یعنی "تحریم انتخابات" را به نام مردم فاکتور کنند...
در اشاره به صحبت های نمازی همچنین باید دانست که اگرچه مشارکت بالای انتخاباتی یک امتیاز است لکن گزینه معرّف نظام در انتخابات ها "رعایت مُرّ قانون" است که ثابت می کند نظام سیاسی پای رأی مردم ایستاده و به انتخاب آنها احترام می گذارد.
در همین باره بایستی تصریح کرد که از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که ولو در حالت تحریم انتخابات از سوی یک جریان خاص سیاسی و کاهش میزان مشارکت نیز اما پای رأی مردم و رعایت مُرّ قانون ایستاد.
در بحث انگیزه های مشارکتی نیز همه آحاد مردم باید بدانند که نکته نغز حضور در انتخابات "تغییر ریل اجرایی و تقنینی" است که قطع به یقین در کاهش یا افزایش سرعت پیشرفت کشور تأثیر خواهد داشت. کما اینکه پیش از این نیز دیده ایم رأی به گزینه ای که همه چیز را در توافق با کدخدا می دیدید چه نتیجه ای داشت؟ نتیجه ای که در پیوست آن باید به این سوال هم بیاندیشیم که رأی مجدد به گزینه هایی که کارنامه اجرایی آنها مشحون از گرانی و ناکارآمدی و اجرا نکردن وعده های انتخاباتی است چه نتایج بدی می تواند داشته باشد؟!
لذاست که با تمسک به همین اصل ساده عقلانی می توان به انگیزه ای جدی برای حضور در انتخابات دست یافت و ایضا به باطل السحری در بحث "مشارکت انتخاباتی" رسید که در مقابل القائاتی نیز آنچه در بالا خواندیم؛ همانند عصای موسی کلیم(س) عمل کند و اجازه کوفی شدن جامعه اسلامی ایران را ندهد.
گفتنیست که قرائن و شواهد نشان می دهد اصلاح طلبان در رویکرد ستادی خود تا این لحظه قصد دارند انتخابات 1402 را نیز تحریم کنند.
***
استحیا و تعارف با عوامل ناکارآمدی و گرانی
ناکارآمدِ زمانهات را بشناس!
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفته است: اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به تعیین تکلیف پیمانکار طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن اراک در اسرع وقت اقدام کند.
به گزارش ایرنا، «علیاکبر اسدی» روز یکشنبه گذشته در نشست شورای فنی استان مرکزی، افزود: با توجه به اینکه تمامی فرصتها از جمله تنفس هزینه عملیاتی به پیمانکار طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن اراک داده شده و عدم علاقه پیمانکار به اجرای این طرح با توجیه زیانآور بودن پروژه، اداره کل راه و شهرسازی استان باید در این خصوص قانون را به خوبی اجرا کند.
او تصریح کرده است: با توجه به عدم اجرای طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن بر اساس زمان بندی، تجهیز نامناسب کارگاه، پیشرفت فیزیکی نامناسب طرح بر اساس دریافتیهای پیمانکار و عدم همکاری و همراهی پیمانکار با کارفرما نیاز است برای جلوگیری از ضرر و زیان برای مردم استان در اولین فرصت نسبت به فسخ قرارداد این طرح اقدام شود.[3]
*نکته ای که مقام محترم مذکور در پیوست اقدام و دستور خود پیرامون تعلل در اجرای طرح ملی مسکن (طرحی متعلق به دولت قبل) در استان مرکزی باید به آن توجه کند؛ معرفی عوامل این قضیه به مردم و افکار عمومی است.
چه اگر این معرفی صورت نگیرد؛ ننگ ناکارآمدی و ترس بر پیشانی مدیران اجرایی دولت حک خواهد شد.
دقت شود که اگر همگی به این پیوست مدیریتی پیرامون کم و کاستی دولت قبل توجه کنیم؛ در ادامه طبعا باید عوامل اجرا نشدن وعده انتخاباتی دولت فعلی مبنی بر ساخت 1 میلیون مسکن در سال نیز به مردم معرفی گردد.
بدیهیست که توصیه این پیوست ها صرفا از روی خیرخواهی صورت می گیرد. زیرا اگر مردم بدانند عوامل اجرا نشدن وعده ها و ناکارآمدی ها چه هستند؛ آنگاه می توانند قضاوت بهتری درباره امورات و اجرائیات کشور داشته باشند و ایضا به نظام حکومتی کشور نیز خوشبینتر خواهند شد.
***
1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1348440
2_https://www.etemadonline.com/tiny/news-607493
3_https://irna.ir/xjMd6N