تل‌آویو به زودی غافلگیر می‌شود / «بازگشت مرد شجاع»

نشست سران عربی در جده با حضور بشار اسد و تاکید بر حمایت از ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق خود بدون ذکر نام روند عادی سازی روابط محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب قرار گرفت.

به گزارش مشرق، برگزاری نشست سران کشورهای عربی با حضور رئیس جمهور سوریه و هم چنین رئیس جمهور اوکراین، مورد توجه روزنامه‌های جهان عرب قرار گرفت. نکته قابل توجه در این نشست، عدم اشاره به گروه‌های مقاومت به عنوان گروه‌های تروریست و معرفی کردن ایران به عنوان خطری برای منطقه به شمار می‌رود.

تل‌آویو به زودی غافلگیر می‌شود / «بازگشت مرد شجاع»

عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه رأی الیوم نوشت: گروه‌های مستقل مقاومت در کرانه باختری و نوار غزه در حال حاضر، خود را برای واکنش به برگزاری راهپیمایی پرچم‌ها توسط صهیونیست‌ها آماده می‌کنند؛ ما معتقدیم که خوشحالی سران رژیم صهیونیستی از برگزاری این راهپیمایی به طول نخواهد انجامید.

نبرد، مراحل مختلفی دارد و همانطور که عملیات مقاومت، نتانیاهو را مجبور کرد، یورش شهرک نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی را در طول ماه مبارک رمضان متوقف کند، روزی خواهد رسید که صهیونیست‌ها مجبور به متوقف کردن برگزاری چنین راهپیمایی‌هایی خواهند شد. ابتکار عمل ملت فلسطین در مبارزه با دشمن صهیونیستی بی حدومرز است. روزهای آینده شاهد غافلگیری‌های بزرگی برای دشمن صهیونیستی خواهیم بود.

تل‌آویو به زودی غافلگیر می‌شود / «بازگشت مرد شجاع»

روزنامه القدس العربی نیز با اشاره به برگزاری نشست سران کشورهای عربی در جده نوشت: در این نشست که حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین آن را قابل توجه کرده بود، بر حمایت از مسأله فلسطین تاکید شد. بیانیه پایانی این نشست تلاش کرد، همگان را راضی نگه دارد.

تل‌آویو به زودی غافلگیر می‌شود / «بازگشت مرد شجاع»

روزنامه العربی الجدید نیز با اشاره به برگزاری نشست سران کشورهای عربی نوشت: در جریان این نشست به بحران‌های کنونی جهان عرب از جمله بحران سوریه، سودان و اوضاع جاری در لیبی، لبنان و یمن اشاره شد؛ بحران‌هایی که همچنان ادامه دارند و به نظر می‌رسد برگزاری چنین نشست‌هایی به پایان آنها کمکی نمی‌کند.

اوضاع خشونت بار در سودان همچنان رو به وخامت است و شرایط کنونی در لیبی بعد از گذشت چند سال از درگیری و کشتار تعریفی ندارد. هیچ سازوکاری برای اجرای مصوبات اتحادیه عرب در قبال این کشور وجود ندارد.

تل‌آویو به زودی غافلگیر می‌شود / «بازگشت مرد شجاع»

روزنامه یمنی المسیره نیز با اشاره به برگزاری این نشست و حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه در آن نوشت: اتحادیه عرب به سوریه بازگشت؛ نشست جده در واقع نشست اسد بعد از یک غیبت ۱۱ ساله بود.

تل‌آویو به زودی غافلگیر می‌شود / «بازگشت مرد شجاع»

روزنامه الثوره سوریه با اشاره به حضور این کشور در نشست سران عربی نوشت: بازگشت مبارک سوریه به اتحادیه عرب، بی شک بر موفقیت این نشست تأثیر مثبتی گذاشته است. برگزاری نشست مذکور در شرایط کنونی با توجه به تحولات سیاسی کشورهای عربی و پرونده‌های متعددی که روی میز سران وجود دارد بسیار مهم است. عبور از این چالش‌ها و بحران‌ها در جهان عرب، نیازمند تقویت همکاری‌های مشترک میان کشورهای عربی است.

همگان به این نشست به عنوان سازوکاری برای گسترش دامنه همکاری‌های مشترک در راستای تقویت ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم چشم امید دوخته‌اند.

تل‌آویو به زودی غافلگیر می‌شود / «بازگشت مرد شجاع»

روزنامه لبنانی البناء در این رابطه نوشت: نشست سران کشورهای عربی در جده، بار دیگر به مبانی نشست بیروت در سال ۲۰۰۲ بازگشت؛ بندهای مربوط به محور مقاومت و تروریست خطاب کردن این گروه‌ها و همچنین معرفی ایران به عنوان خطری برای امنیت منطقه‌ای حذف شد و اشاره‌ای به روند عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی نشد. در این نشست باردیگر بر ضرورت دستیابی ملت فلسطین به حقوق خود و حمایت از آنها تاکید شد.

نشست سران عربی در جده را می‌توان نشست سوریه خواند چرا که بشار اسد در این نشست حضور داشته و وزیر خارجه عربستان در پایان نشست بر حق دولت سوریه در خصوص پایان دادن به حضور شبه نظامیان و عناصر خارجی نامشروع تاکید کرد.

تل‌آویو به زودی غافلگیر می‌شود / «بازگشت مرد شجاع»

روزنامه لبنانی الاخبار با تیتر «بازگشت مرد شجاع» نوشت: ممکن است تنها امیدی که در قبال نشست جده وجود داشته باشد، تثبیت آرامش در منطقه بعد از گذشت یک دهه از جنگ و درگیری به شمار رود. می‌توان گفت که عملاً دوران سوریه آغاز شده است؛ سوریه‌ای که با بحران داخلی رو به رو شد اما دشمنان سیاسی دمشق، خواهان ایجاد تغییرات اجباری در این کشور با استفاده از آتش و سلاح بودند.

نکته مثبت این نشست آن بود که تعدادی از کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فاس و مشخصاً عربستان، خود را از دایره اراده آمریکا خارج کرده‌اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس