1

بیش از ۵۲ درصد نامزدهای شرکت در انتخابات مورد تایید قرار گرفته و این عدد دو برابر دوره گذشته است یعنی به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر می‌توانند باهم رقابت کنند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۱۶ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تیترهایی درباره روند کلی بررسی صلاحیت‌ها، گزارش‌های از واکنش‌ها به انفجار تروریستی کرمان و خاکسپاری شهدای حادثه، شتاب تغییر اقلیم و آخرین وضعیت رئیس اتاق بازرگانی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

بالاخره پس از ۵۰ روز، انتظار نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم به سر آمد و عصر پنجشنبه فهرست نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده از سوی هیئت‌های نظارت به وزارت کشور ارسال شد. فهرستی که از همان ساعات اولیه پنجشنبه‌شب، به صورت جسته‌وگریخته از نامزدهای تأیید یا ردصلاحیت‌شده در رسانه‌ها منتشر شد. به گفته سخنگوی شورای نگهبان، ۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام کرده‌اند، اما در مرحله بررسی هیئت‌های نظارت ۲۶ نفر از آنها تأیید صلاحیت نشدند و نامزدهای معترض از روز یکشنبه به مدت سه روز حق اعتراض دارند تا شورای نگهبان صلاحیت آنها را بررسی کند.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « پایان تورنمنت صلاحیت‌ها» نوشته است:

روز گذشته خبر تأیید صلاحیت چهره‌هایی مثل علی مطهری، مسعود پزشکیان، محمدباقر نوبخت و غلامرضا تاجگردون که در مجلس یازدهم پس از کسب رأی لازم وارد مجلس شد اما در مرحله بررسی اعتبارنامه او را رد کردند، اعلام شد. موضوعی که واکنش تند و اتهامات مالک شریعتی‌نیاسری، نماینده تهران در مجلس یازدهم را نسبت به تاجگردون به همراه داشت.

رفیق روحانی هستیم اما نه در همه موارد/ روزنامه هم‌میهن: ترور خونین در کرمان کار خودشونه!

روزنامه اعتماد اما بر خلاف روزنامه شرق معتقد است که هنوز به اندازه کافی اصلاح‌طلب برای انتخابات تائید صلاحیت نشده‌اند؛ این ادعا در حالی مطرح شده که ۵۲ درصد کل نامزدها از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و تنها افرادی که در قوه قضائیه پرونده دارند از ادامه رقابت باز مانده‌اند، این روزنامه نوشته است:

در این مرحله هرچند برخی اسامی عدم احراز شده مانند مسعود پزشکیان، علی مطهری، محمدباقر نوبخت، اسماعیل دوستی و رئوف قادری هم در لیست احراز صلاحیت‌شدگان قرار دارد، اما بررسی ماهوی کلیت موضوع بررسی صلاحیت‌ها مشخص می‌کند که همچنان محدودیت‌های فراوانی پیش روی گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو برای بستن لیست انتخاباتی وجود دارد.

رفیق روحانی هستیم اما نه در همه موارد/ روزنامه هم‌میهن: ترور خونین در کرمان کار خودشونه!

بر اساس داده‌های آماری بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط بودند که ثبت نام کرده بودند. از این تعداد بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند و مورد تایید هیات نظارت استان و هیات مرکزی قرار گرفتند؛ یعنی بیش از ۵۲ درصد مورد تایید قرار گرفت. این عدد دو برابر دوره گذشته است. به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر می‌توانند باهم رقابت کنند. بیش از ۱۱ هزار نفر یعنی بیش از ۵۲ درصد تایید صلاحیت شدند. حدود ۳۸ درصد صلاحیت‌ها مورد تایید قرار نگرفت. البته این به معنی اتمام کار نیست و آنان می توانند شکایت کنند تا اعضای شورای نگهبان دقیق تر بررسی کنند.

با وجود آنکه اصلاح‌طلبان دربست در اختیار روحانی بوده و حتی نامزد خود را به سود او حذف کردند اما حالا می‌گویند رفیق همیشگی روحانی نخواهند ماند! روزنامه آرمان‌ملی نوشته است:

از سوی دیگر رقبای جریان اصلاحات سعی در یکی کردن این جریان با جریان حسن روحانی دارند. در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ به‌دلیل ردصلاحیت کاندیداهای جریان اصلاحات، این جریان تصمیم به حمایت از روحانی گرفتند و اکنون هم رابطه خوبی با رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم دارند که به معنای همراهی انتخاباتی در مجلس دوازدهم نیست.

رفیق روحانی هستیم اما نه در همه موارد/ روزنامه هم‌میهن: ترور خونین در کرمان کار خودشونه!

مواجهه عجیب با تروریست‌ها

چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، روز حادثه‌ای خون‌بار در کرمان بود. دو انفجار در مسیر شرکت‌گنندگان در مراسم، تعداد زیادی شهید و مجروح بر جای گذاشت. آمار شهدا ابتدا ۱۰۳ نفر اعلام شد اما با بررسی‌های دقیق‌تر، به ۹۰ نفر رسیده است. این حمله از لحاظ میزان تلفات، یکی از بزرگ‌ترین حملات تروریستی تاریخ پس از انقلاب در ایران است.

با این وجود روزنامه رادیکال هم‌میهن در سرمقاله خود ادعایی عجیب را مطرح کرده و نوشته است:

تا پیش از دستیابی به شواهد قطعی که معلوم کند مسئول اقدام کیست، طبعاً فقط می‌توان گمانه‌زنی کرد براساس شواهد و قرائن در این مورد نیز تا پیش از پذیرفتن مسئولیت از سوی داعش، قوی‌ترین گمانه‌ها نیز آنان را متهم اصلی می‌دانستند. البته در این مرحله می‌توان حدس و گمان‌هایی در جهت متهم کردن دیگران نیز داشت ولی مسئله این است که این گمانه‌زنی‌ها نباید من‌درآوردی و تخیلی باشد. در سطح بعدی باید نسبت به کوتاهی‌های رسمی یا سیاست‌هایی پرداخت که در بروز چنین اتفاقاتی نباید نادیده گرفته شود.

رفیق روحانی هستیم اما نه در همه موارد/ روزنامه هم‌میهن: ترور خونین در کرمان کار خودشونه!

دیگر چه اتفاقی باید بیافتد تا اینکه عده‌ای متوجه شوند و به خودشان بیایند که وارد یک «یک جنگ تمام عیار» شده‌ایم و دشمن مردم را نشانه گرفته‌اند و از طرف دیگر برخی با انتشار شایعات، شبهات و تردید سلامت روان جامعه را هدف گرفتند. البته شاید لازم باشد این جریان شبه‌ساز نگاهی به پس ماجرای سوریه داشته باشد و به این سوال پاسخ دهند که کار خودشونه تو سوریه چه کرد؟ در آن زمان تروریست‌ها در سوریه ترور می‌کردند، رسانه‌ها می‌گفتند کار خود اسد است، شهرها سقوط می‌کردند، باز هم می‌گفتند کار خود اسد است، وقتی مردم فهمیدند چه بلایی سرشون آمده که در بازار برده‌فروش‌ها قیمت خوردند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • اصفهانی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    10 3
    ضدانقلاب: ر.... را تایید کنید و انقلاب را به نااهلان بسپارید
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      7 6
      فقط می توان گفت که اصلاح طلبان تهوع آور به واقع و چندش آورند !!!!
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    10 4
    این روزنامه هم میهن آمریکایی هاست. چرا انتظار دارید در راستای حمایت از آمریکا و اسراییل حرکت نکند
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    7 2
    این روزنامه ها افترا ودروغ چاپ میکنند وتهمت می زنند باید باشون برخورد بشود اینعچها با آن تروریست انتخاری چه فرقی دارند حتی میتوان گفت خطر ناکتر هستند چون اینها مردم به گمراهی می کشاندند
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    10 4
    جناب مشرق این همه اصلاح طلبان را نقد میکنید و درست هم نقد می کنید یکبار نیامدید دولت ها و صد البته دولت فعلی را از باب اقتصادی نقد کنید که بر چه اساسی گمرکی نجومی در خصوص می گیرد که خودروهای ده هزار دلار بدست مردم چهل تا پنجاه هزار دلار می‌رسد این سود چه مبنایی دارد؟ کجای اسلام و حکومت اسلامی این را تایید می‌کند؟ دغدغه شما فقط سیاسی نباشد دغدغه مردم هم باشد
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      8 7
      افزایش چند برابری زیاد ربطی به گمرک نداره و کار رانتخوارهایی ضد وطن و انسانیت هست که هیچکس کاری باهاشون نداره، انتقاد می‌کنی لااقل درست انتقاد کن
  • رضا IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    10 3
    هم میهن درست گفته ! باید بررسی کنند که چرا متولیان امنیت در کرمان کوتاهی کرده و برای چنین مراسم مهمی از قبل پیش بینی های لازم را نداشته اند ؟!
  • SE ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    5 4
    مجلس جای اصحالات نیست
  • DE ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    6 0
    بیش از ۵۲ درصد نامزدهای شرکت در انتخابات مورد تایید قرار گرفته و این عدد دو برابر دوره گذشته است یعنی به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر می‌توانند باهم رقابت کنند.// خب معلومه برای رانت و رفیق بازی و بخور بخور سرو دست میشکنند بعضی هاشون .اگر مسوولین متخلف دادگاهی میشدند آنوقت بایستی در به در دنبال کاندیدا و نامزد میگشتید و کسی گیر نمیومد.
  • US ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 2
    کار خودشونه
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    ترورها باعث تقویت مبارزه بااستکبار ودرنهایت به ضرر عاملان ان خواهد شد .اگر چه چون به اخر خط رسیده اند از ناتوانی این اعمال راانجام میدهند.همچنین باعثروشدن دست عواملشن هم میشود
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    چرا این تحفه های اصلاح طلب را که دنبال ایجاد بی بندو باری برای برده فروشی هستند را نمی برید بفروش بگذارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس