جنگ آتی میان حزب‌الله و تل آویو بسیار متفاوت خواهد بود

تحلیلگر سوری با اشاره به تحولات جبهه جنوب لبنان به توان تسلیحاتی حزب الله و مهیا نبودن جبهه داخلی رژیم صهیونیستی برای جنگ تمام عیار با مقاومت اسلامی لبنان پرداخت

به گزارش مشرق، «خیام الزعبی» تحلیلگر سوری در مطلبی در روزنامه رای الیوم با عنوان «اگر جنگ تمام عیار با اسرائیل رخ دهد، آیا حزب الله پیروز می شود؟»، آورده است: با وجود تحولات بزرگی که منطقه را درنورده است، رویارویی تمام عیار میان حزب الله و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری نزدیک شده است. اوضاع به سمت نبرد بزرگ پیش می‌رود. اگر اهداف جنگ را معیار پیروزی و شکست بدانیم می‌توانیم اینگونه استنباط کنیم که حزب الله در این جنگ پیروز خواهد شد.

وی نوشت: پس از حدود دو دهه جنگ فرسایشی حزب الله علیه ارتش اسرائیل و نیز افزایش توان محور مقاومت در منطقه، اسرائیل نتوانسته کاری در جنوب لبنان انجام دهد و هزاران رزمنده مورد حمایت محور مقاومت آماده رفتن به لبنان برای پیوستن به حزب الله در نبردش علیه اسرائیل هستند. امروز حزب الله به داشتن توان تسلیحاتی و غنی از موشک‌هایی می‌بالد که به آن توان موشکباران اسرائیل را می دهد. حزب الله طی سالیان اخیر این توان موشکی را به روزرسانی کرده؛ موضوعی که نگرانی ژنرال‌های جنگ در تل آویو را به همراه داشته است.

این تحلیلگر سوری براساس ارزیابی های خود آورده است: حزب الله ۱۵۰ هزار گلوله خمپاره، ۶۵ هزار موشک با برد ۸۰ کیلومتر، ۵۰۰۰ موشک با برد ۸۰ تا۲۰۰ و ۵۰۰۰ موشک با برد ۲۰۰ کیلومتر یا بیشتر، ۲۵۰۰ پهپاد با توان انجام عملیات انتحاری و جمع آوری اطلاعات و صدها موشک پیشرفته مانند موشکهای ضدهوایی یا موشکهای کروز در کنار جدیدترین توان سایبری دارد. توان آتشین اصلی حزب الله موشکها و راکت های آن است که به همه مناطق رژیم صهیونیستی می‌رسد.

الزعبی بیان کرد: حزب الله توان آتشین دقیقی دارد و بخشی از این توان کل منطقه شمال فلسطین اشغالی را تهدید می‌کند. این به آن مفهوم است که طی روزهای نخست جنگ زیرساخت‌های ارتباطاتی، برق و آب رژیم صهیونیستی را از کار می‌اندازد و حزب الله توان تجدید ذخایر موشکی خود حتی حین جنگ را نیز از طریق محور مقاومت دارد. از سویی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی زیر حملات سنگین موشکی و پهپادی حزب الله قرار خواهد گرفت و از کار انداختن سامانه پدافند موشکی رژیم صهیونیستی، خطری بزرگ برای نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اوضاع جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میلادی همچنان در اذهان رژیم صهیونیستی باقی است و آنها پناهگاه رفتن و صدای آژیر خطر و اصابت موشکهای حزب الله را به خوبی به یاد دارند، نوشت: جبهه داخلی اسرائیل برای جنگ جدید با حزب الله که از زمان جنگ ۳۳ روزه خود را تقویت کرده است، مهیا نیست. از سویی با توجه به کمک ایران، سوریه، مقاومت عراق و یمن از حزب الله لبنان و نیز قدرت موشکی مقاومت اسلامی لبنان که توان هدف قرار دادن هر نقطه در اسرائیل (سرزمین های اشغالی) را دارد و نیز توان هجومی حزب الله که از حیث کمی و کیفی همچنان در حال گسترش است؛ به نفع تل آویو نیست که به جنگ تمام عیار با حزب الله روی آورد؛ به ویژه که سناریوی جنگ آتی با حزب الله بسیار برای اسرائیل خطرناک خواهد بود.

این تحلیلگر سوری آورده است: از نگاه اسرائیل، امنیت در این رژیم نیست و عنصر ثبات و امنیت و توجیه برای ماندن در سرزمین های اشغالی نیست. ارتش این رژیم توان بازدارندگی خود را از دست داده است. از تبعات جنگ علیه حزب الله کاهش هیمنه اسرائیل بر منطقه به نفع محور مقاومت است. خاورمیانه جدید شکل خواهد گرفت؛ اما نه مطابق میل تل آویو بلکه به نفع توازن جدید قوا. همه این تحولات بر طرحهای اسرائیلی - غربی در منطقه تاثیرگذار است.

الزعبی در پایان آورده است: جنگ آتی میان حزب الله و رژیم صهیونیستی بسیار متفاوت خواهد بود و اسرائیل ضربات دردناکتری نسبت به قبل دریافت خواهد کرد. نظامیان رژیم صهیونیستی به دست مردان مقاومت به زمین خواهند افتاد و به همراه آن خواب و خیالهای برخی غافلان بر باد خواهد رفت. پیروزی بر این رژیم و خنثی کردن طرحهای حامیانش بیش از هر زمان دیگری نزدیک است؛ به ویژه که مقاومت لبنان توانسته است معیارهای مربوط به توازن و همه محاسبات اسرائیل در جنوب لبنان را به هم بریزد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RU ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    اینها تماما اطلاعاتی است مربوط به تخمین توان کنونی حزب الله است. همه این تخمینها اشتباه است و همانطور که رژیم صهیونیستی در جنگ 2006 بر اساس اطلاعات غلط و ناکافی شکست خورد الان هم ضربه بشدت سنگینی دریافت خواهد کرد و آن موقع باید بگردیم ببینیم چیزی از رژیم صهیونیستی باقی مانده یا اشغالگران زنده باید از راه دریا فرار کنند.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    1 0
    اگر اسراییل با "سلاحی که تاکنون بکار نبرده" حمله کرد و ویرانی و کشتار زیادی را باعث شد (که بسیار محتمل است) محور مقاومت چه پاسخی دارد انجام دهد. آیا تسلیم میشود؟ یا نتظر شلیکهای بعدی اسرائیل میشود و یا دارد و مقابله به مثل میکند. این نیازمند این است که حتما از هر طریقی شده (کره شمالی و روسیه) باید سلاحهای مشابه آنچه اسراییل دارد برای حزب الله تهیه شود. انشالله تا کنون این کار رو کرده باشند وگرنه خیلی دیر شده الان.
  • DE ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    جنگ با حزب‌الله در جنوب لبنان را اسرائیل شروع می‌کند و در فاز بعد ناتو را به میدان می‌کشد. روسیه فقط با تولیدات انبوه مهمات و ادوات نظامی توانسته است در مقابل ناتو در اوکراین موفق شود. حزب‌الله لبنان بایست توانایی تولید مهمات و ادوات خود را گسترش دهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس