کد خبر 1635236
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
۲۰۰ خمپاره عمل نکرده در پایتخت جزایر سلیمان کشف شد

تهران- ایرنا- بیش از ۲۰۰ خمپاره متعلق به ایالات متحده که از دوران جنگ جهانی دوم در مدرسه‌ای در پایتخت جزایر سلیمان به جای مانده بود، کشف و خنثی شد.

به گزارش مشرق از تارنمای خبری برنار، احتمال داده می‌شود که شهر هونیارا پایتخت جزایر سلیمان، پس از پایان نبرد شش‌ماهه گوادال‌کانال در سال ۱۹۴۳، همچنان مملو از هزاران بمب و گلوله در میدان نبرد باشد.

نبرد گوادال‌کانال، یک سری نبرد در جنگ جهانی دوم بود که در تاریخ ۷ اوت ۱۹۴۲ (۱۶ مرداد ۱۳۲۱) با حمله ارتش متفقین، به‌ویژه ایالات متحده، به جزیره گوادال‌کانال و دو جزیره دیگر در جنوب جزایر سلیمان آغاز شد. این نخستین حمله بزرگ متفقین علیه امپراتوری ژاپن بود که در ۹ فوریه ۱۹۴۳ (۲۰ بهمن ۱۳۲۱) با پیروزی متفقین و عقب‌نشینی ارتش امپراتوری ژاپن به پایان رسید.

نیروی پلیس جزایر سلیمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مهمات عمل‌نکرده در حین حفر چاله‌ای برای فاضلاب در مدرسه‌ای نزدیک بیمارستان ملی این کشور کشف شد.

کیلیفورد تونوکی بازرس نیروی پلیس جزایر سلیمان، در ادامه این بیانیه گفت: در مجموع ۲۰۰ پرتابه آمریکایی با حمایت نیروی دفاعی استرالیا به منطقه «هِلز پوینت» منتقل شد و اکنون در انتظار خنثی‌سازی آن‌ها هستیم.

هونیارا در گذشته میدان نبردی بود که در آن نیروی دریایی آمریکا برای نخستین بار پیشروی ژاپنی‌ها را در اقیانوس آرام متوقف کرد. تخمین زده می‌شود که ۲۶ هزار سرباز ژاپنی و متحدانشان به همراه تعداد نامعلومی از ساکنان این منطقه کشته شدند.

مهمات منفجر نشده هنوز هم پس از ۸۰ سال باعث مرگ و میر در این جزیره می‌شود.

استرالیا با حمایت ایالات متحده و ژاپن، بیش از یک دهه عملیات پاکسازی را در این کشور رهبری کرده و افسران پلیس جزایر سلیمان را آموزش داده است.

در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) در یک عملیات ۱۲ روزه، ۷۰۰ موشک عمل‌نکرده در منطقه شرقی این جزیره کشف و منهدم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس