کد خبر 47445
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷

اختلاف ميان باراک اوباما رئيس جمهوري ايالات متحده و بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي بالا گرفته است .

به گزارش شرق، آينده به نقل از  آسوشييتدپرس نوشت، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز جمعه در ديدار با باراک اوباما، رييس جمهوري آمريکا، در کاخ سفيد طرح پيشنهادي وي را درباره تاسيس کشور مستقل فلسطيني براساس مرزهاي قبل از جنگ سال????، رد کرد

در پايان اين ديدار دو ساعته باراک اوباما اذعان کرد که دو کشور بر سر مساله صلح اختلاف نظر دارند.بنيامين نتانياهو نيز در کنفرانس خبري مشترک با باراک اوباما گفته بود که پيشنهاد بازگشت به مرزهاي پيش از جنگ ????، اسرائيل را «غيرقابل دفاع» خواهد کرد.

بنيامين نتانياهو گفت:در حالي که اسرائيل آماده است براي برقراري صلح امتياز سخاوتمندانه اي بدهد، نمي تواند بازگشت به مرزهاي سال ???? را بپذيرد، چراکه اين مرزها غير قابل دفاع هستند. صلح براساس توهم در نهايت با صخره واقعيت‌ها در خاورميانه برخورد خواهد کرد.

نخست وزير اسرائيل با اشاره به اين که ممکن است بشود در برخي از مسايل کوتاه آمد، گفت: بازگشت به مرزهاي پيش از جنگ ????قابل پذيرش نيست.

خبرگزاري فرانسه نيز در اين خصوص نوشت: نخست وزير اسرائيل پيش از آن که بامداد جمعه وارد آمريکا شود ضمن ابراز نوميدي از اظهارات رييس جمهوري آمريکا، موضع او را در قبال مرزهاي قبل از جنگ ???? «غيرقابل دفاع» خوانده بود.باراک اوباما در سخنراني روز پنجشنبه خود گفته بود: «مرزهاي اسرائيل و فلسطين مي‌بايست براساس خطوط سال ???? استوار باشد، همراه با توافق بر سر معاوضه مناطق، تا بنابراين مرزهاي امن و به رسميت شناخته براي دو کشور تعيين شوند. مردم فلسطين حق دارند در يک دولت فراگير و داراي استقلال، بر خود حکومت کرده و قابليت‌هايشان را بارور کنند.در جريان جنگ شش روزه در ژوئن سال ????، ارتش اسرائيل کرانه باختري رود اردن از جمله بيت‌المقدس شرقي را تصرف کرد.

باراک اوباما نيز با اذعان به اين اختلاف گفت : در ديدار با نخست وزير اسرائيل بار ديگر «اصول» و محورهاي پيشنهاديش درباره صلح خاورميانه را مطرح کرده است.هدف بايد تامين امنيت اسرائيل، دولت يهود باشد، اما امنيت پايداري که يک دولت فلسطيني کامل و موثر را به همراه دارد.

باراک اوباما همچنين اذعان کرد که با بنيامين نتانياهو بر سر بهترين راه حل براي صلح براي احياي مذاکرات متوقف شده صلح اختلاف نطر دارد.وي گفت اين اختلافات اندک در زبان و نحوه بيان است که ممکن است بين دو دوست نيز رخ دهد.

بي بي سي نيز با اشاره به پررنگ تر شدن اين اختلاف گفت: اختلاف در مواضع باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز به روز اشکارتر مي شود. برخي معتقدند برخي شهرکهاي يهودي نشين همچنان بايد بخشي از اسرائيل باقي بماند و در مقابل اسرائيل بخشي از زمينهاي خود را به فلسطينيان بدهد.

با اين حال نتانياهو با انتقاد از موضع اوباما رئيس جمهور امريکا درباره صلح با فلسطينيان تاکيد کرد حاضر نيست بازگشت اسرائيل به مرزهاي 1967را بپذيرد زيرا ان را خطري براي امنيت اسرائيل مي داند.به نظر مي رسد برخورد معلم گونه اوباما با نتانياهو نه تنها کمکي به روابط دو طرف نمي کند بلکه مذاکرات را هم دشوارتر مي کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس