پایگاه خبری «المانیتور» در گزارشی درباره پیامدهای قطع روابط تجاری عربستان و ایران و تاثیر آن روی منطقه نوشته که با وجود تلاش‌های عربستان برای قطع روابط تهران و ابوظبی، امارات همچنان شریک اصلی ایران در تجارت منطقه محسوب می‎شود.

به گزارش مشرق، پایگاه آمریکایی «المانیتور» گزارشی را درباره تاثیر قطع روبط تجاری عربستان با ایران و پیامدهای آن روی دیگر کشورهای منطقه و جهان منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: حج تبادل تجاری بین عربستان و ایران خیلی ضعیف است و طی 9 ماه اخیر تنها به 215.1 میلیون دلار رسیده است.

پایگاه خبری المانیتور نوشت: حجم تبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عربی و اسلامی مانند بحرین، سودان، جیبوتی و سومالی که تصمیم به قطع روابط با تهران گرفته‌اند، به کمتر از 145 میلیون دلار رسیده است.

در ادامه گزارش آمده است: این در حالی است که امارات شریک تجاری بزرگ ایران بوده و همچنان است و با وجود فشار ریاض به آن برای قطع روابط با تهران، این شراکت همچنان ادامه دارد، هر چند ابوظبی تصمیم گرفت سطح روابط دیپلماسی خود را کاهش دهد.

حجم روابط تجاری بین دو کشور طی 9 ماه گذشته از مرز 44.1 میلیارد دلار عبور کرد و ارزش کالاهای صادره از ایران به امارات در یک سال مالی گذشته ایران به 11 درصد از مجموع صادرات ایران رسیده است.   

المانیتور نوشت: ارزش آنچه که ایران از امارات وارد کرده است به 23 درصد از مجموع آنچه که ایران در همان سال وارد کرده است، می رسد. این آمار و ارقام نشان می دهد که برای ایران سخت است که از امارات بی نیاز شود و شریک منطقه ای دیگر مانند ترکیه و یا عمان جایگزین کند.

حسین سلیمی رئیس انجمن سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی  گفته که بعید است که امارات منافع اقتصادی خود را فدای اختلاف سیاسی بین تهران و ریاض کند.

برخی از تحلیلگران اقتصادی نیز پیش بینی کردند که قطع روابط عربستان و ایران تا حد زیادی روی مساله حج عربستان تاثیرگذار باشد که این به اقتصاد عربستان ضربه وارد می کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    خوشحال باشین که واسه کشور ما هزارتا مشکل درست میکنه بیشترین قاچاق از اونجاست وخاک کشورمون رو مفت میبره زمین درست میکنه پول هموطنانمون رو میگیره برج و تفریگاه میسازه بعد ایرانیها رو اخراج میکنه ادعای جزایر مارو داره با دشمنان ما همکاری میکنه و... اینا خلاف امنیت ملی نیست ؟؟واقعا خیلی خوبه عربستان نتونسته این شریک مارو از ما جدا کنه هورا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس