صفحه نخست روزنامه ها

علت تحریم ظریف، دیپلماسی منفعلانه دولت در سالهای اخیر است. حال اصلاح طلبان با قهرمان سازی از ظریف و اتهام پراکنی علیه منتقدان، در پی سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل دفاع دولت در سیاست خارجی هستند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** امام حسین (ع) در روز عاشورا به دنبال صلح بود!

«محمد تقی فاضل میبدی» از فعالین اصلاح طلب که پیش از نیز بارها اظهارات تأمل برانگیزی مطرح کرده بود در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت: «متاسفانه جنگ هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد و این اتفاق برای کشور ما خطرناک است. شاید عده‌ای احساس کنند ما تا آخر ایستاده‌ایم و همچون امام حسین (ع) تا شهادت می‌جنگیم، در حالی که خود امام حسین (ع) هم نمی‌خواست جنگ برپا شود. حتی روز عاشورا هم پیغام می‌فرستاد که صحبت نماییم و صلح کنیم. در هر صورت در کشور ما، عده‌ای دارند در رسانه‌ها و ادبیات سیاسی‌مان، شعار جنگ می‌دهند که این هم بر خلاف مصالح ملی است و هم بر خلاف استقلال و امنیت کشور، در نهایت هم معلوم نیست چیزی گیرمان بیاید».

طیف اصلاح طلب برای توجیه رویکرد منفعلانه دستگاه دیپلماسی، در اقدامی مسبوق به سابقه دست به تحریف تاریخ زده است. در سالهای اخیر تحریفات و شبهات گوناگونی پیرامون واقعه کربلا منتشر یا گفته شده است. هرچند اکثریت جامعه نسبت به این تحریفات هوشیار هستند و آگاهی مردم نسبت به فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) مانع از این شده است تا این تحریفات به عمق باورهای عاشورایی مردم رسوخ کند و علماء و مورخان شیعه نیز همواره درصدد شبهه زدایی از قیام امام حسین (ع) برآمده‌اند.

در آخرین شبهه‌پراکنی درباره قیام عاشورا، طرح موضوع مذاکره و تعامل امام حسین (ع) در کربلا با عمر ابن سعد فرمانده سپاه اموی مطرح شده است. قائلان به این تحریف معتقدند که امام حسین (ع) در شب عاشورا با عمر بن سعد ساعت‌ها مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود!

«محمدحسین رجبی دوانی» نویسنده و مورخ برجسته تاریخ اسلام چندی پیش با بیان اینکه اگر بنای امام حسین (ع) بر این بود که صلح کند در مدینه این کار را می‌کرد، گفت: «مروان حکم» که پیر بنی‌امیه بود، در مدینه به امام حسین (ع) پیشنهاد می‌کند که برای حفظ دین و دنیای خودش با یزید بیعت کند اما امام می‌فرمایند: «و علَی الاِسلام، السَّلام اِذ قَد بُلیَتِ الاُمّه بِراع مثل یزید» در زمانی که اسلام مبتلا به حاکم جائری همچون یزید شده است باید فاتحه اسلام را خواند و به صراحت می‌فرمایند: کسی چون من با فردی چون یزید بیعت نمی‌کند. لذا هرگز برای امام حسین (ع) بحث تعامل و مذاکره مطرح نبود. امام جز به کنار زدن حاکم جائر به چیز دیگری نمی‌اندیشید.

لازم و ضروری است که نهادهای ذیربط با این قبیل اظهارات تأمل برانگیز در رسانه‌های اصلاح طلب برخورد کنند.

** علت تحریم ظریف، پخش سریال گاندو بود!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «تحریم ظریف به دلیل تخریب‌های افراطیون داخلی بود» نوشت: «در زمانی که برجام امضا شد و به‌عنوان یک سند مهم بین‌المللی به شمار رفت محبوبیت و جایگاه آقای ظریف به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران در این توافق در بین افکار عمومی جامعه و همچنین در بین مردم جهان افزایش یافت. به همین دلیل نیز دلواپسان که از این محبوبیت احساس خطر کرده بودند تلاش کردند به هر شکل ممکن این محبوبیت را خدشه‌دار کنند. در نتیجه با هجمه علیه آقای ظریف به دنبال این بودند که وجهه ایشان را در بین افکار عمومی تخریب کنند... آمریکا نیز فضای داخلی ایران را رصد می‌کند و مواضع گروه‌های سیاسی را نسبت به شخصیت‌های تاثیرگذاری مانند دکتر ظریف رصد می‌کند و تحلیل‌هایش را براساس آن ارائه می‌کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اگر سریالی از صداوسیما پخش نمی‌شد که در آن افرادی مانند جیسون رضاییان محوریت داشتند و در این سریال درباره عملکرد و حقانیت دستگاه دیپلماسی در ماجرای برجام شک و شبهه ایجاد نمی‌شد جیسون رضاییان چنین پیشنهادی را مطرح نمی‌کرد. این مساله به‌خوبی نشان می‌دهد که اتفاقات داخل کشور و به‌خصوص تضعیف شخصیت‌های تاثیرگذاری مانند آقای ظریف به چه میزان در رویکرد آمریکا در مقابله با ایران تاثیرگذار بوده است».

همچنین «محمد توسلی» دبیر کل نهضت آزادی در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «آقای ظریف و تیم ایشان طی دو سال مذاکره و مصاف پر چالش با تیم‌های دیپلماتیک 6 قدرت بزرگ جهانی به موفقیتی چشمگیر دست یافتند. موفقیتی که نه تنها منافع ایران بلکه منافع منطقه و جهان را تضمین می‌کرد. یکی از اهداف تحریم جدید دولت امریکا در واقع به زیر کشیدن همین قدرت دیپلماتیک ایجاد شده در ایران است. قدرتی که ناشی از انتخاب درست مردم بوده و نشان می‌دهد که اگر مدیران کشور با شیوه صحیحی برگزیده شوند همواره نتیجه کار آنها به نفع منافع عمومی کشور خواهد بود».

اگر آقای ظریف در واکنش به تروریست نامیدن نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل توسط دولت اوباما و اخراج و بازداشت غیرقانونی دیپلمات‌های ایرانی در اروپا و امتناع آلمان از سوخت رسانی به هواپیمای حامل مقامات وزارت خارجه ایران واکنشی مقتدرانه و عزتمندانه نشان می‌داد، کار به اینجا نمی‌رسید که دولت آمریکا با گستاخی وزری خارجه ایران را تحریم کند.

علت تحریم ظریف، دیپلماسی منفعلانه دولت در سالهای اخیر است. حال اصلاح طلبان با قهرمان سازی از ظریف و اتهام پراکنی علیه منتقدان، در پی سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل دفاع دولت در سیاست خارجی هستند.

** دولت در سیاست خارجی، صرفاً مجری است و تصمیم گیر نیست!

«محمد هاشمی» در مصاحبه روزنامه همشهری گفت: «شرایط به گونه‌ای است که در حوزه روابط خاررجی، دولت مجری است و تصمیم گیر نیست»

حالا که بی دستاوردی برجام برای افکار عمومی عیان شده و رویکرد خسارت بار گره زدن معیشت مردم به مذاکره با آمریکا و تضمین نامیدن امضای کری، نتایج خود را آشکار ساخته است، فعالین اصلاح طلب به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت توافق هسته‌ای هستند.

لازم به ذکر است که دولت در اجرای برجام می‌بایست به 28 شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی عمل می‌کرد اما در اجرای این شروط دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    28 4
    اگر دنبال صلح بود شهیدنمیشد زیرا شعار امام حسین بود هیهات منذلت آدمهای ترسو و خوارج با دشمنان صلح میکنند امان ازدل زینب
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      8 2
      شما که در مورد عاشورا هم نمیدانید لطفا نظر ندهید امام حسین مرد خدا بود فقط برای دین خدا مجبور به جنگ شد او میخواست به کوفه برود تا دین خدا را گسترش دهد لشکر یزید راه او را سد کرد تا از امام بیعت بگیرد ولی امام میدانست بیعت به معنی پذیرش اسلام تکفیری است همین کاری که امریکا واسراییل و آل سعود میخواهند بکنند ولی ما که به راه درست خود ایمان واقعی داریم مانند پیامبر حصر اقتصادی را تحمل میکنیم ومثل امام حسین مقاومت میکنیم تا مجبور به جنگ شویم و بی شک پیروز میشویم ایران کاملا تحت حمایت خداوند است امام حسین باید شهید میشد تا اصل اسلام به دست ما برسد آیا کسی از بشر هست که بگوید امام حسین شکست خورد رهبر ما خلف امامان است وراه درست را میپیماید ما نیز اگر لایق باشیم پشت سر او حرکت میکنیم انشااله
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      9 0
      چرا اصلاح طلبان از تحلیل به پرت و پلا رسیدند؟
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    21 5
    اگر موشکهای سپاه نبود مثل افغانستان میشدیم چو ن افغانستان دنبال صلح با آمریکا بود آخرش چوبش هم خورد
  • مهماندار هواپیما IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    30 2
    تحریم ظریف نقشه خود اصلاح طلبان با هماهنگی نایاک تا از ظریف چهره مثبت و جهانی بسازن تا در اانتخابات بعدی رییس جمهور بشه چون با این گندی که گاندو صفتان اصلاح طلب زدن باید فاتحه این جماعت خائن را خواند مردم باید مواظب باشن دیگه گول این تکرار های کدخدا را نخورن
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    29 2
    اصلاح طلبا به چرت و پرت گویی عادت کرده اند!
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      18 1
      اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان برجام!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      19 1
      بیشتر به وطن فروشی عادت کردند
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      2 0
      افساد طلبان به مغز وفکر فروشی عادت کردند.
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      3 0
      کسی نمیتونه وطن فروشی کنه.افساد طلبان به مغز وفکر فروشی عادت کردند.
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      3 0
      افساد طلبان فکر خودشان را به حراج گذاشتند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نه چیز دیگه .
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    15 1
    گاندو چقدر بی وفایی می کنی. مگر ظریف. هیزم تری به تو فروخته بود که باعث تحریمش شدی..
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    23 0
    چه زود دوبله انگلیسی گاندو به دست ترامپ رسید
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    11 2
    ازطرفى جالب است وازطرفى درد اور امروزبراى قدرت اصلاح طلب واصولگرا ميجنگند واين قدرت رامديون خون شهداهستندكه خانواده و روح شهداى دفاع مقدس كوخ نشينانى هستندكه امروزبافقردست وپنجه نرم ميكنند هرگزبه گلايه آقامقام معظم رهبرى توجه نكرديدامروز اندك ابروى نظام رادرمقابل توطئه هاى دشمنان مردان خدادرسپاه پاسداران وسربازان گمنام حفظ كرده اندودرهمين كوخ نشينان مغزهاى متفكرونابغه هايى است كه مسئولين توجه نميكنندياموردغفلت وكم توجه اى قرارگرفته اند اينها باخط ومش انقلاب درتضاداست
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    13 1
    بنای حرکت امام حسین مبارزه با یزید بود و ایشون بدنبال یارگیری به سمت کوفه رفتند. حتی در بین راه برخی کاروانهای تجاری حکومتی را مصادره کردند و این یعنی اعلان جنگ با حکومت. هر ادم بی سوادی میفهمه که مذاکرات امام با عمر سعد و زهیر و حر و ....برای اتمام حجت بود که برخی قانع شدند و برخی قانع نشدند که به طرف حق بیاند.مذاکره ی اما با دشمن به معنای بده بستان نبود بلکه به معنای اتمام حجت بود
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    20 2
    منفل ترین وزیر خارجه ایران. ساده وکدخدا باور
    • رضایی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      5 1
      مدیریت شده ترین وزیرخارجه ایران حتی از ابراهیم یزدی حتی از وزرای دوره پهلوی اما ملت و عناصرمومن به انقلاب متوجه هستند
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    4 2
    چه یدفغه ظریف رفت اوج .این همان ظریف که برای گاندو گریه وشکایت کرد .چی شده حالا بخاطر گاندو تحریم شده ؟؟؟!!!
    • علی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      2 0
      والا ما که در گاندو جز خیانت و وطن فروشی بعضیا چیزی ندیدیم حالا چطور ترامپ ناراحت شده
  • محمد IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    3 0
    ممنون از مقاله خوبتون، و البته این رو هم باید اضافه کرد که ژست های حق طلبانه و استکبار ستیزانه این آقایون دولت تدبیر و امید در این دو سال آخر صرفا برای پاک کردن چهره اصلاحات و بالا بردن شانس فراموشی مردم در مورد خرابیهاییست که این دولت برای کشور عزیزمان به بار آورد، تا شاید باز هم انتخاب شوند.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    3 0
    در خارج از مجلس و در مجلس در مورد جاسوس بودن برخیها بحث بالا میگیره و میبینیم بعدش اون برخیها رو غربیها تحریم میکنند اکنون از کجا معلوم این تحریم نوعی پوشش و کمک به ایشان نباشد؟! امکان نداره جاسوس باشه چون اگه بود جاسوس خودشون رو که تحریم نمیکردند!!!
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    5 0
    وای علت تحریم ظریف سریال گاندو بوده .چیکار کنیم .؟؟؟!!!اینکه مخالف گاندو بود چطور موجب تحریمش شده‌.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    1 2
    اینقدر ازاقای ظریف انتقاد نکنید چون حقیقتا او تلاشش برای بدست اوردن توافق محکم انجام داد .امریکاءیهاعهد شکنی کردند هرچند که رهبری گوشزد نمودند .....
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    6 1
    برجام سند خیانت بود نه سند مهم بین المللی
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      1 0
      احسنت
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    2 0
    دو جمله به عنوان مادر عروس اینجا می‌نویسم یادگاری بماند ولی .... 1- قطعا بهترین کسی که در ایران بتواند باب مذاکره با آمریکا باز نگه دارد جناب ظریف است، شک نکنید؛ شاهدش اینکه در همین سفر اخیر هم با همه حقارت‌هایی که بر او تحمیل شد، با برخی سناتورها گعده گرفته بود... عشق مذاکره است این بشر 2-برخلاف تصور عمومی دولت فعلی امریکا در بین خود امریکایی ها بسیار محبوب است و در عین حال دولت در سایه‌شان با مهارت باور نکردنی دارند کشورشان را اداره می کنند؛ این تیم پشت پرده به خوبی دریافتند که با این دولت و این وزیر خارجه نمیشه کاری رو پیش برد، بنابراین با ترفند باور نکردنی منتظر انتخابات و برنده شدن گزینه همیشه مذاکره گری چون ظریف هستند ... و کارشان « که همان قهرمان سازی از یک مهره ورشکسته است» را به خوبی دارن انجام می دهند ... امان از بی بصیرت های داخلی
    • بوشناس IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      2 0
      آدم خوش خیال . بنده خدا خیلی تلاش کرد تا شاید جایزه صلح نوبل را در کنار مدال قهرمان دیپلماسی انفعالی و غربگدایانه اش بر سینه نصب کند.
  • سید ابراهیم میرپورفرد ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    6 3
    می خواهند به ظریف وجهه ی ضد آمریکایی بدهند تا با همین دست آویز ی که در اختیار ظریف قرار می دهند برای انتخابات ریاست جمهوری دور بعد ایشان را وارد صحنه ی انتخابات نمایند و حامیان آقای ظریف با همین دست آویز دهان منتقدان عملکرد خسارت بار آقای ظریف را در طول مذاکرات نافرجام برجام و همچنین سایر عملکردهای غیر عقلانی آقای ظریف از جمله ماجرای استعفای ایشان را ببندند.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    0 11
    سازندگان گاندو جاده صاف كن هاي آمريكا
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      6 0
      توجاده صاف چه کسی هستی.؟!
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    7 0
    جناب محمد تقی فاضل میبدی شما گویا تازه از خواب بیدار شدهاید هنوز وقت نکردید آبی به صورت بزنید و درک کنید کلام رهبر عزیز را "جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نمی کنیم "حالا با خیال راحت برو آنتالیا آبی به صورت بزن دادا
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    3 0
    اصلا هيچ يك از امامان معصوم دنبال تشكيل حكومت نبودند امام علي(ع) حكومت را با اجبار و اكراه پذيرفت و ساير امامان نيز نپذيرفتند مثلا امام رضا (ع) با شرط عدم دخالت در امور اجرايي ولايتعهدي را پذيرفت .
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    6 0
    احمق ها سر از مسائل خانواده خودشون در نمیارن واقعه عاشورا و امام حسین (ع) رو تحلیل میکنن یک بار رهبر معظم انقلاب جواب این نگاه ساده لوحانه رو دادن لطفا دیگه خفه شید
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    3 0
    امام حسین علیه السلام راز خون و مقاومت خون بر برابر شمشیر بودند
  • عبا دالله IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    0 5
    سلام عزیزانی که به دکتر ظریف می تازند از آمریکا بد ترند مرک بر امریکا
  • حمیدرضا IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    2 0
    باسلام عرض ادب و احترام **** «محمد هاشمی» در مصاحبه روزنامه همشهری گفت: «شرایط به گونه‌ای است که در حوزه روابط خاررجی، دولت مجری است و تصمیم گیر نیست» ***** جناب هاشمی الحمدلله که دولت فقط مجری ست و تصمیم گیر نیست با این بی مسولیتی ها عهدنامه های ذلیل تر از ترکمنچای و بی لیاقت تر از ناصرالدین شاه اتفاق می افتاد . التماس دعا *

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس