احمد زیدآبادی می‌گوید "دولت مسئول اعتقادات، دیانت و اخلاق مردم نیست". اما توضیح نمی‌دهد که این گزاره فقط در چاردیواری خانه‌ها صادق است و دولت در کوچه و خیابان مسئول اجرای قوانین اعتقادی و دینی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آنچه زیدآبادی درباره اغتشاشات اخیر می‌دانست اما نگفت!

احمد زیدآبادی، از فعالان چپ‌گرا در قسمتی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون اغتشاشات اخیر گفته است: فکر کنم دلجویی در این است که به خانواده مهسا امینی‌ها زنگ بزنیم. البته این تماس تلفنی کار درست و خوبی بود اما باید ساز و کاری انجام شود تا دوباره این اتفاقات تکرار نشود.

او می‌افزاید: ببینید مردم چرا از این حادثه به این شکل خشمگین شدند؟ چه کار به زندگی خصوصی مردم و سطح پوششان داریم که بخواهیم در این موضع ببینیم که خودمان کامل هستیم و بقیه ناقص و ما باید این افراد را ارشاد و هدایت کنیم!

زیدآبادی در ادامه تصریح می‌کند: اصلا مگر دولت در این موقعیت است که ارشاد و هدایت کند؟ اگر قرار است این کار هم انجام شود توسط مرجعیت‌های حوزه‌های خارج از دولت است. دولت باید کارگزار باشد، نظم و امنیت را تامین کند. زمینه‌های رشد اقتصادی و امکانات زیربنایی را فراهم کند. دولت مسئول اعتقادات، دیانت و اخلاق مردم نیست و کانون‌های دیگری باید این کارها را انجام دهند. خودشان توانایی و صلاحیت این کار را ندارند و بقیه افراد هم که توانایی این کار را داشتند از کار کنار گذاشتند. به طور مثال دکتر سروش در این کشور اعتقاداتی داشت و خیلی از اخلاقیات دینی را ترویج می‌کرد و به بازتولید آن کمک می‌کرد اما این افراد را کنار گذاشتند و حالا می‌خواهند مردم را با زور هدایت کنند.[۱]

*آقای زیدآبادی درست می‌گویند و دولت مسئول اعتقادات، دیانت و اخلاق مردم نیست و به او هیچ ربطی ندارد که یک شهروند چه اعتقاداتی دارد اما این بیربطی عقلانی فقط در چارچوب خصوصی و خانه‌های افراد است.

اما سوژه‌ی همین بیربطی عقلانی هنگامی که از خانه خارج می‌شود؛ مسلمان باشد یا نباشد بایستی الزامات شرعی و قانونی جامعه را رعایت کند و دولت هم بعنوان حاکم اجرایی کشور و مقام بالادستی پلیس بایستی بر این رعایت‌ها نظارت کند.

نکته جالب دیگر در اظهارات زیدآبادی؛ تغییر دادن جای مردم و اوباش است.

حتما برای کسانی از مردم عزیز ایران در ماجرای درگذشت تصادفی مرحومه امینی سؤالاتی بروز کرد. اما خشمگین شدن و بلافاصله انگشت اتهام را دراز کردن کار مردم نیست. و بلکه کار فریب‌خوردگان و نیز کار اوباش است.

شایسته بود آقای زیدآبادی بعنوان یک رجل سیاسی به این عقلانیت‌ها اشاره می‌کردند که البته شاهدیم ترجیح داده‌اند سخنان دیگری را بر زبان جاری کنند!

ما همچنین گزاره ذهنی ایراد شده از سوی زیدآبادی مبنی بر اینکه امثال عبدالکریم سروش می‌توانستند مردم را به سمت دیانت و اخلاقیات دینی سوق دهند را به قضاوت مخاطبان محترم می‌سپاریم و البته این نکته را هم گوشزد می‌کنیم که سروش اگر در زمینه اخلاقیات دینی هنری می‌داشت؛‌ الان باید می‌دیدیم که اصلاح‌طلبان بیش از همه به دنبال گرایشات و اخلاقیات دینی هستند.

مقوله‌ای که بیش و کم آنرا احمد زیدآبادی بیش از همه می‌تواند توضیح دهد!

***

 

امید فرماندهان فتنه ۸۸ به اغتشاشات ۱۴۰۱

علی شکوری‌راد، از متهمان فتنه ۸۸ و عضو کادر حزب اتحاد ملت به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که کانال امتداد آنرا منتشر کرد، در اشاره به آشوب‌ها اظهار کرده است: نکته ای که می خواهم در مورد اعتراض ها بگویم این است که در تظاهرات سکوت ۲۵ خرداد سال ۸۸ که قریب به سه میلیون نفر در آن شرکت کردند و تا میدان آزادی رفتند، در طول مسیر هیچ اتفاق ناگواری رخ نداد. این تظاهرات آرام برگزار شد. البته پس از پایان آن، خشونتی اتفاق افتاد که به نظر می‌رسد شروع آن از سوی مردم نبود. فارغ از این خشونت که پس از پایان راهپیمایی و در مقابل پایگاه بسیج، که بعد از میدان آزادی واقع بود، اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شد، در ۲ تا ۳ ساعت شاهد یک راهپیمایی متین و آرام بودیم. این استعداد مردم ماست. یعنی می‌توانند راهپیمایی اعتراضی خالی از هرگونه خشونت و در کمال آرامش برگزار کنند.

او می‌افزاید: به گمان من بروز خشونت پس از پایان راهپیمایی ۲۵ خرداد ۸۸  به دنبال مداخله افرادی بود که تصور می‌کردند اگر راهپیمایی بدون حاشیه برگزار شود، برای آنها خوب نیست. لذا آن‌ها بودند که با انجام برخی اقدامات موجب تحریک مردم شدند یا این خود بسیج بود که این جمعیت انبوه را تاب نیاورد.

شکوری‌راد تصریح می‌کند: البته این موضوع هنوز محل مناقشه بوده و تاکنون بررسی مستقلی در باره آن صورت نگرفته است. صلاح این بود که بررسی مستقلی در ارتباط با آن نیم ساعت آخر انجام می‌شد که تا بار دیگر وقایعی این چنین تکرار نشود.

او می‌افزاید: راهپیمایی سال ۸۸ به دعوت میرحسین موسوی صورت گرفت و مشخص بود که چه کسی رهبری این تجمع را عهده‌دار است. هر چند مجوز داده نشد، اما دعوت کننده مشخص بود. اکنون نیز اگر وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی مجوز صادر کند و اجازه دهد معترضین و مخالفین تجمع خود را برگزار کنند، با داشتن مسئول، اعتراضات به صورت آرام و عاری از خشونت صورت خواهد گرفت.

*اظهارات شکوری‌راد بصورت واضحی می‌تواند روشن کند که چرا می‌گوییم برخی اصلاح‌طلبان ستادی "فرماندهان فتنه" هستند و چرا اعتراض بدون خشونتی که شکوری‌راد می‌گوید در واقع یک دام برای مردم و نیروهای امنیتی است و در انتهای آن جز حمام خون وجود ندارد...

چه اینکه می‌بینیم شکوری‌راد در صحبت‌هایش بدون هیچ خجالتی و صراحتا "بسیج" را مقصر آشوب راهپیمایی ۲۵ خرداد معرفی می‌کند.

(به این معنی که بسیج از حمله به پایگاهش توسط آشوبگران خشنود و منتظر این مسئله بوده است!)

پر واضح است که همینان در پی مجازات ناکافی خود در سال ۸۸؛ دوباره به صحنه آمده‌اند؛ دوباره مردم را با ایما و اشاره به خیابان‌ها فرا می‌خوانند و دوباره همان شبهه‌افکنی‌ها و تشویق‌های به خشونت.

البته در لوای لزوم اعتراض مسالمت‌آمیز!

جامعه و مسئولان ما یکبار برای همیشه باید بدانند که هرچه در خیابان‌ها و اقتصاد و سیاست می‌گذرد؛ کاردستی خواص است و مادام که خواصی باشند که اینچنین درست و غلط را در ذهن مردم به هم ببافند، فتنه کنند و منتهای آمالشان هم متهم‌سازی و ضربه خوردن بسیج باشد؛ همواره باید شاهد برخی اغتشاشات باشیم.

لازم به تأکید است که تظاهرات مسالمت‌آمیز تظاهراتی نیست که حضّار آن ساکت باشند!

بلکه اجتماعی است که حاضرینش در وهله اول صاحب مجوز باشند و ایضا زمینه‌ساز هیچ آشوبی هم نشوند. از همین روست که می‌توان راهپیمایی ۲۵ خرداد ۸۸ را نیز جزئی از پازل آشوب ارزیابی کرد و مسببانش را عامل خون‌های بر زمین ریخته دانست.

***

غیرتمندی ماموستای کُرد در مقابل اغتشاشاگران

ماموستا ملاهاشم نوری، امام جمعه اهل سنت قروه در استان کردستان طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا گفته است:

"در شرایط کنونی که دشمن همه ابزارهای رسانه ای خود را به کار بسته تا با ایجاد ناامنی و اغتشاش، کشورمان را زمین گیر کند، مردم نباید نظاره گر باشند بلکه برای خنثی کردن توطئه استکبار جهانی، وارد عرصه شوند."

او تصریح می‌کند: اغتشاشگران با دستاویز قرار دادن مرگ یک شهروند سقزی، قلب همه ملت ایران را با ایجاد ناامنی و بی نظمی اجتماعی و اخلاقی جریحه دار کرده اند. این افراد مغرض، گماشته رسانه های معاند هستند که نه تنها به اموال عمومی و کسب و کار مردم ضربه می زنند بلکه امنیت اخلاقی و اجتماعی را هم زیر سوال برده اند. آنها با دعوت مردم به بی حجابی و بی بند و باری، به دستورات اسلام بی احترامی و هتک حرمت می کنند چرا که نظام اسلامی مجری احکام دین مبین اسلام است.

امام جمعه اهل سنت قروه با بیان اینکه به آتش کشیدن قرآن، مسجد و حمله به بانوان محجبه ارتباطی به اعتراض مردم به گرانی‌ها و وضعیت معیشت ندارد، یادآور شد: قاطبه مردم با این جریان همسو نیستند و معدود جوانان بی تجربه‌ای که در این اغتشاش به فرماندهی رسانه های دشمن به خیابان می آیند باید بدانند که امنیت اجتماعی را به سمت بی ثباتی می برند و ضربه اول نیز متوجه خود آنان است.

ماموستا نوری همچنین از مردم خواست تا فرق خائن و خادم را بشناسند و با شناختن خدمات جمهوری اسلامی، به آگاهی درباره این توطئه برسند.[۲]

*صحبت‌های ماموستا نوری از مصادیق بصیرت در قبال فتنه‌هاست.

خاصّه اینکه می‌بینیم این ماموستای غیرتمند کرد به سمت مهم "نقش مردم" نیز اشاره دارد.

چه اگر فتنه‌ای بروز بیابد و مردم "به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی" برای خاموش کردن آن وارد عرصه نشوند؛ آتش ناامنی و قحطی و انکسار ملی دامن یکان یکان مردم یک سرزمین را خواهد گرفت.

صحبت‌های ماموستا نوری همچنین باید سرلوحه‌ای باشد برای خواص جامعه و خاصّه علمای شیعه و سنی که همگی در "فضای سکوت و جوزدگی فعلی" اما به صحنه بیایند و مجاهدانه و با ابزار لسان و قلم، از امنیت مردم و کیان کشور دفاع کنند.

***

۱_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-۱۲۸۴۳۴۴

۲_ https://irna.ir/xjKJpS

برچسب‌ها