انتخابات

متکی: مطالبه از آقای رئیسی برای حضور در صحنه انتخابات در اقشار مختلف و در جای جای کشور را مشاهده می‌کنیم، در قشرهای دانشجویی و مردمی و اجتماعی این مطالبه وجود دارد.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

علی مطهری: رد صلاحیت من، خطای سهوی شورای نگهبان بود

«علی مطهری» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو لیست امید در مجلس دهم که در روزهای گذشته از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود، در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: «به نظر من رد صلاحیت برای مجلس یازدهم خطای سهوی شورای نگهبان بود زیرا هیچ دلیل قانع کننده‌ای وجود نداشت. تا حدی هم این تصمیم حاصل برخوردی بود که ما در شورای نگهبان با آن‌ها داشتیم؛ یعنی بعد از رد صلاحیت، بنده را دعوت کردند و در جلسه‌ای که با حضور یکی از حقوقدانان شورای نگهبان که کارشناس پرونده بود برگزار شد بعد از حرف‌های کلی موارد مورد نظرشان را گفتند و سه مورد از اظهار نظرات بنده را به عنوان خلاف نظر نظام ذکر کردند که در انتها من از حرف‌های گفته شده ناراحت شدم. تعجب کرده بودم که چطور ممکن است یک عضو حقوقدان شورای نگهبان که ممکن است استاد دانشگاه هم باشد چنین نگاهی دارد و همانجا گفتم متاسفم و حیف خون شهید مطهری که به زمین ریخت و جلسه را ترک کردم».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

مطهری در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «من اظهار نظر را هیچ وقت دلیل بر عدم التزام عملی به نظام نمی‌دانم زیرا کسی ممکن است در جایی نظری مخالف نظر رسمی داشته باشد و باید آزاد باشد و بتواند حرفش را بزند. عدم التزام عملی به نظام یعنی قیام مسلحانه یا اینکه مثلا کسی آَشوب درست کند که مردم به خیابان بیایند و سطل آشغال آتش بزنند. به این موارد عدم التزام می‌گویند ولی اینکه باید همه افراد دقیقا یک حرف را بزنند اصلا مقدور و درست نیست. طبیعتا من هیچ وقت چنین رویه‌ای را قبول ندارم».

وی در این مصاحبه تصریح کرد: «امیدهایی در مردم مانند احتمال رفع تحریم‌ها، احتمال احیای برجام و طبعا احتمال بهبود وضعیت معیشتی به وجود آمده است. اگر این رویه به خوبی پیش برود در همین بیش از دو ماهی که به انتخابات باقی مانده است و اگر کاندیداهای مورد نظر مردم بتوانند در صحنه حاضر باشند من فکر می‌کنم مشارکت خوبی از سمت مردم خواهیم داشت وخیلی جای نگرانی نیست...حدس من حدود ۶۰ درصد مشارکت است».

مطالبه اقشار مختلف از آقای رئیسی برای حضور در انتخابات

«منوچهر متکی»  سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به سؤالی مبنی بر نامه برخی سیاسیون به رهبری و درخواست از ایشان برای توصیه به کاندیداتوری حجت الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «مطالبه از آقای رئیسی برای حضور در صحنه انتخابات در اقشار مختلف و در جای جای کشور را مشاهده می‌کنیم. در قشرهای دانشجویی و مردمی و اجتماعی این مطالبه وجود دارد اما اینکه گروه‌های مشخصی که شما نام بردید آن هم در قالب نامه‌ای به رهبر انقلاب را اطلاعی ندارم».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

متکی در پاسخ به این سؤال که عده‌ای نیز از رهبر انقلاب درخواست کردند که توصیه به عدم حضور آقای رئیسی در عرصه انتخابات داشته باشند، خاطرنشان کرد: «در ارتباط با عدم حضور ایشان نیز خبر ندارم اما آنهایی که این درخواست را از رهبر انقلاب مطرح کرده‌اند دو گروه هستند؛ یا معمولاً خودشان یک نامزدی را دارند و مایلند از او حمایت کنند یا معتقدند که آقای رئیسی با عملکرد مثبتی که در قوه قضاییه داشتند چشم‌انداز قوه بعد از ایشان خیلی روشن نیست و خوب است که ایشان در قوه قضاییه بمانند».

وی درباره نامه‌ای که اخیراً از سوی آیت الله موحدی به ۱۰ نفر از نامزدهای انتخاباتی ارسال شده است، گفت: ما براساس پاسخ‌هایی که به دبیرخانه شورای وحدت برسد برنامه خود را عملیاتی می‌کنیم، اقدام ما در طراحی شورای وحدت موکول به کسانی است که به نامه رئیس شورای وحدت پاسخ می‌دهند.

صادقی: مردم میگویند باز میخواهید رأی بیاورید و بگویید نگذاشتند کار کنیم!؟

«محمود صادقی» عضو فراکسیون امید در مجلس دهم و عشو شورای مرکزی جبهه اصلاحات در مصاحبه با پایگاه خبری جماران گفت: «در فضاهای مجازی اغلب مردم می پرسند که چه کار می خواهید بکنید؟ برنامه و تیم شما چیست؟ دقیقا هم اسم می برند که مثلا شما برای معضل گرانی می خواهید چه کار کنید؟ برنامه شما برای بیکاری چیست؟ اصلاح طلبان مورد این سؤال جدی هم قرار گرفته اند که با محدودیت هایی که وجود دارد و می گویید نگذاشتند کار کنیم، باز هم می خواهید رأی بیاورید و بگویید نگذاشتند کار کنیم؟».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

صادقی افزود: «شاید کسانی که کاندیدا می شوند باید بگویند با همه محدودیت های موجود ما می توانیم این کار را انجام بدهیم. چون خیلی از مردم می گویند مگر شما نمی دانستید که نمی گذارند، پس چرا می آیید؟ اگر می آیید، در حدود اختیاری که دارید وعده بدهید».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم ایده آل نبود. اولا از عملکردش گزارش نمی داد و ثانیا مدیریت فراکسیون خیلی مدیریت کارآمدی نبود. یعنی از ظرفیتی که وجود داشت ما به مراتب می توانستیم بهتر استفاده کنیم. یعنی خود من انتقاد دارم و معتقدم به اندازه امیدی که مردم داشتند فراکسیون مؤثر واقع نمی شد».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

شایعه سازی انتخاباتی اصلاح طلبان علیه قالیباف

روزنامه سازندگی در شماره ۳۰ فروردین در مطلبی با عنوان «شروط سه گانه قالیباف» نوشت: «منابع خبری سازندگی اعلام کردند که محمدباقر قالیباف اخیرا به اصولگرایان پیام داده که به سه شرط حاضر است در انتخابات نامزد نهایی آنها باشد. اول، رئیسی نیاید؛ دوم، رسما اعلام شود پرونده عیسی شریفی به او مرتبط نیست و سوم او در انتخابات هیات رئیسه مجلس کاندید خواهد شد. باید دید واکنش اصولگرایان به شروط سه گانه سردار چیست؟».

پس از انتشار این مطلب، مهدی چمران، نائب رئیس شورای مرکزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم با تکذیب این خبر گفت: «روز گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس و دبیر شورای ائتلاف و برخی چهره‌های نزدیک به آقای قالیباف برگزار شد اما در این جلسه به هیچ عنوان ادعاهای روزنامه سازندگی طرح نشده بود».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

سلیمی نمین: تعداد کاندیداها در دو جناح برابر هستند

«عباس سلیمی‌نمین» فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه با پایگاه خبرآنلاین گفت: «من فکر می کنم امروز گفتمان کارآمدی اهمیت فوق العاده ای دارد، یعنی کسی بتواند کارآمدی را در کشور در مورد مدیریت اقتصادی تقویت کند. اگر چنین امری شکل بگیرد علی القاعده حوزه اقتصاد را هم متاثر از خودش خواهد کرد لذا کارآمدی در مدیریت بسیار حائز اهمیت است و من فکر می کنم این امر در حوزه های مختلف مثل حوزه مسائل فرهنگی و سیاسی یک تحولی ایجاد کند».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

سلیمی نمین در ادامه در پاسخ به این سوال که «نظرتان درباره احتمال کاندیداتوری آقای قالیباف چیست؟» گفت: «من فکر می کنم اگر اجماع صورت گیرد قطعا ایشان خواهند آمد و حتما پاسخ مثبت به این اجماع می دهند. اگر اجماع اصولگرایان حول ایشان باشد قطعا وارد میدان می شود و اگر حول یک شخصیت دیگری این اجماع باشد او هم باید در این زمینه وارد میدان شود و همراهی کند».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: «من فکر می کنم تعداد کاندیداها در دو جناح برابر هستند، یعنی جریان اصلاح طلب هم کاندیدای زیادی دارد».

نگرانی اصلاح طلبان از تکثر کاندیداها در این طیف

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «همگرایی و پیروزی یا تک‌روی و شکست؟» نوشت: «اصلاح طلبان نگرانند که مبادا به ‌دلیل حضور برخی چهره‌های اصلاح‌طلب خارج از چارچوب فعالیت‌های ستادی و اجماعی این جریان سیاسی و تک‌روی این چهره‌ها، موفق به حضور یکپارچه در صحنه رقابت نشده و در حالی که به‌ دلایل متعدد نسبت به میزان و مجموع آرای احتمالی خود نیز چندان امیدوار نیستند با تکثر کاندیداها شاهد چند قسمت شدن سبد رای خود و در نتیجه شکست مقابل رقیب یا رقبای اصولگرا باشند».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «مسعود پزشکیان، ازجمله معدود اصلاح‌طلبان راه‌یافته به مجلس یازدهم که چندی پیش با اعلام شعار انتخاباتی‌اش صراحتا از کاندیداتوری خود گفته بود، اخیرا به خبرگزاری تسنیم گفته که نه ‌تنها به‌ نفع لاریجانی و عارف کنار نمی‌رود بلکه حتی در صورت «تکرار» این درخواست از جانب بزرگان جریان اصلاحات نیز حاضر به کناره‌گیری نیست».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: «محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با کنایه خطاب به اعضای «جبهه اصلاحات ایران» گفته که اگر آنان بخواهند همچون شورای نگهبان رفتار کنند، حاضر به همکاری نیست. اظهارنظرها و مواضعی که می‌تواند زنگ خطر را برای اصلاح‌طلبان به صدا دربیاورد که مبادا انتخابات ۱۴۰۰ را نه به‌ دلیل کاهش مشارکت احتمالی یا رد صلاحیت گسترده کاندیداها بلکه همچون انتخابات سال ۸۴ به ‌دلیل تک‌روی برخی اصلاح‌طلبان به رقیب واگذارند».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «چالش های انتخاباتی ظریف» نوشت: «حتما محبوبیت ظریف در سال‌های اخیر نسبت‌به دورانی که برجام منعقد شده بود و اثرات مثبتش در کشور دیده می‌شد، کاهش یافته است؛ زیرا شرایط بغرنج اقتصادی، خروج ترامپ از برجام، عملکرد ضعیف دولت در موضوعات مختلف، برخورد قهری با اعتراضات و ده‌ها عوامل دیگر زمینه نارضایتی از وضع موجود، مردم را به عملکرد دولت بدبین کرد و طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت در چنین وضعیتی وزیر امور خارجه در حاشیه‌ای امن باشد و همان محبوبیتی را داشته باشد که برای مثال در سال ۹۵ داشت».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «گرچه ظریف طرفداران خاص خود را دارد و همان‌طور که بیان شد جزء معدود افرادی است که هنوز به صفت شخصی‌اش رأی دارد، اما همه اینها شاید نتواند میزانی از رأی باشد که باعث پیروزی انتخاباتی او شود. البته این موضوع صرفا درباره ظریف صدق نمی‌کند، بلکه درباره تمام نامزدهای غیراصولگرا صادق است».

روحانی با حمایت هاشمی، خاتمی، ناطق و سیدحسن، رئیس جمهور شد

«سید محمد غرضی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: «به محض اینکه مسئولیت پیدا کردم، تورم را صفر می‌کنم. شاید ده‌ها رانت‌خواری قانونی وجود داشته باشد، همه را برمی‌گردانم. ظرف کمتر از یکی دو سال ایران به پای کشورهای اسکاندیناوی‌ می‌رسد».

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود/ روزنامه حامی دولت: محبوبیت ظریف کاهش یافته است

غرضی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اگر هاشمی، خاتمی، سید حسن خمینی و ناطق نوری حمایت نکرده بودند، روحانی رای نمی آورد؛ نه اینکه شعار ایشان مردم را تشویق کرد تا به او رای بدهند. مردم برای اینکه طرف مقابل رای نیاورد، به روحانی رای دادند؛ روحانی‌ای که نه دولتی اداره کرده بود، نه در وزارتخانه‌ای بود و نه کار اقتصادی کرده بود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    12 3
    اقای علی مطهری در مجلس یازدهم در حد یک اپوزیسیون تمام عیار علیه جمهوری اسلامی ظاهر گردید واقعا حیف خون شهید مطهری که به زمین ریخته شد که امروز اصلاح طلبان خیلی بدتر از اپوزیسیون از پشت به این مردم مظلوم خنجر میزنند
    • مظلوم IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      4 2
      لابد صلاحیت شما هم در چند دوره انتخابات مجلس بر اساس بند پ بوده . ولا کارآیی به درد بخوری از شما دیده نشده .
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    9 1
    اقای پزشکیان صحبت از بنزین بیست هزار تومانی کرده / خدا به دادمان برسه.
  • مهدی IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    15 3
    فک کن علی مطهری تایید صلاحیت بشه و رای هم بیاره، بعد ننت میزنه پس کلت میگه لنگ ظهر شده بیدار شو! یعنی فکرشم نمیشه کرد، مگه این که تو خواب ببینی خخخخ
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      2 0
      از ملت ما هیچ چیز غیرممکن و بعید نیست متاسفانه حافظه ملت کوتاه مدت است اگه نبود روحانی بار دوم رای نمی آورد
  • مهرناز IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    7 2
    اصلاح طلبان " انقدر متوهم هستید " فکر می کنند با مهره های سوخته خود می توانید هنوز جلب اعتماد مردم را داشته " رای بیاورید.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    6 2
    اخه کی به تو ......... رای می ده خدا را شکر کن شورای نگهبان رد صلاحیتت کرد.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    3 3
    سلام به نظر من جناب آقای ریسی یعنی همان منجی عدل دادواجرای قانون وامید اسلام واقعی همین جایگاه برایش ثبت شده برای زنده نگاه داشتن انقلاب وشهیدان
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 2
    فک کن علی مطهری تایید صلاحیت بشه و رای هم بیاره، بعد ننت میزنه پس کلت میگه لنگ ظهر شده بیدار شو! یعنی فکرشم نمیشه کرد، مگه این که تو خواب ببینی خخخخ
    • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      3 1
      تا لنگ ظهر خوابیدن بهتر از ویلان بودن است ماگما زیگلر اداره بهداشت جهانی
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    1 5
    شما خوب می دانید مردم عادی چه کسی را می خواهند رییس جمهور شود. همان که شما یک هفته است دارید بی وقفه می کوبیدش. پس چرا انتخابات برگزار می کنید؟ خودتان یکی را بگذارید و این همه هزینه هم بر کشور تحمیل نکنید
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    10 3
    نه اصلاح طلب نه اصولگرا فقط انقلابی مثل رئیسی یا سعید محمد یا جلیلی یکی از این سه نفر
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    9 3
    اتفاقاً تأیید صلاحیتت در دوره های گذشته خطای سهوی شورای نگهبان بوده!! بفهم
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    6 1
    چهره های تکراری
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 4
    فقط احمدی نژاد
  • mojtaba SE ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    2 1
    فقط سعید محمد
  • محمد IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    نه خیر آقای مطهری اشتباه سهوی نبود وکاملا آگاهانه و با بررسی دقیق شورای محترم نگهبان بود لطفاً دنبال توجیه وماله کشی نباشید شما متاسفانه در لوای فرزند شهید بودن عملاً به سخنگوی امریکا واسرائیل در جمهوری اسلامی بدل شدید و حتی بدتر از آنها کسی که بیشترین سهم از دیده شدن در شبکه های تلوزیونی معاند را داشته قطعاً خود شمایید
  • سعید IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    محمود صادقی :در فضاهای مجازی اغلب مردم می پرسند که چه کار می خواهید بکنید؟ برنامه شما برای بیکاری چیست؟ عه !مردمی که کارنداشتن !هوا نداشتن! اونا که فقط رفع حصر فتنه گران رو میخواستن؟!!! (قابل توجه زنادقه،ملحدان،منافقان که تحت عنوان آزد اندیشی کاسه لیس استعمار بودید!! چیزی که روزبروز شما را بی آبروتر و مفتضح تر میکند پنجه عدالت است.
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 1
    شورای نگهبان باید با قاطعیت تمام هر کسی که شایستگی رو نداره کنار بگذاره رئیس جمهور علاوه بر انسان شریف بودن نیاز شدیدتر به کارشناس بودن داره.
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    دعا کن شورای نگهبان بازم رد صلاحیتت کنه حالا چه عمدی چه سهوی وگرنه مجبوری خفت رای کمتر از مجموع آرای باطله رو تا آخر عمر تحمل کنی. جماعت متوهم!. شاید خدا با خلقت تو می خواسته به بقیه بفهمونه که هرکس مسئول اعمال و سرنوشت خودشه و پسر شهید بودن تضمینی برای عاقبت بخیر و بصیرت داشتن نیست! امیدوارم تا دیر نشده توی همین دنیا به برکت خون پاک شهید مطهری هدایت بشی!
  • مهدی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    اقای مطهری مگه نمیگید اشتباه سهوی بوده خب بزارید همون اشتباه سهوی رو منتشر کنند تا مردم خودشون قضاوت کنند
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    جرات نداشتید آن مطالبی که من در باره علی مطهری و رهای و سید حسن نوشتم منتشر کنید .
  • DE ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    علی مطهری: رد صلاحیت من خطای سهوی شورای نگهبان بود. شورای نگهبان میخواست کلا صلاحیت مرا برای همه چیز رد کند ولی سهوا فقط برای کاندیداتوری رد کرد/
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    البته محبوبیت اصولگرایان سربه فلک کشیده ومردم براشون غش وضعف میرن
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    از بهترین کارهای شورای نگهبان همون عدم صلاحیت شماست . با کدوم مدیریت اجرایی میخای بشی رئیس جمهور؟ قطعا رد صلاحیت میشی چون صد پله از احمدی نژاد بدتری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس