ویژه ها

اختیارات رئیس جمهور بسیار زیاد است. به همین خاطر است که اکنون در اردوگاه اصلاح طلبان، ترافیک کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شده و این ازدحام کاندیداها، سران این طیف را سردرگم کرده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** اگر پنج حادثه هم مثل نطنز اتفاق بیفتد نمی‌تواند بر مذاکرات اثر بگذارد

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «اراده ایران و آمریکا بر مذاکره است» به قلم «عبدالرضا فرجی راد» دیپلمات سابق و فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «با مذاکرات وین وارد یک مسیر هموار شده‌ایم؛ یعنی از وضعیت بلاتکلیفی که وجود داشت و هر دو طرف آمادگی برداشتن قدم‌هایی ابتدایی را  نداشتند، ‌خارج شده‌ایم. در چند جلسه مذاکرات کارشناسی مطالبی که توسط واسطه‌ها انتقال پیدا کرده باعث شده احساس اعتماد نسبی برقرار شود؛ همین عامل موجب شده پیش‌نویس را تهیه کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «به نظر نمی‌رسد این مذاکرات بیش از یک ماه طول بکشد؛ یعنی در همین یکی دو ماهه اول توافق اعلام شده و تحریم‌های اساسی ایران برداشته می‌شود. فشارهای خارجی که بر مذاکرات وین می‌آید و همچنین اثر مثبت یا منفی حادثه نطنز روی این گفت‌وگوها بی‌تاثیر بوده است؛ اما چون اراده دو طرف بر مذاکره کردن است، یعنی دو طرف می‌گویند حل فصل مسائل بین خودشان و بازگشت به برجام باعث کاهش تنش و رفع بسیاری از مشکلات می‌شود لذا خدای‌ناکرده اگر پنج حادثه هم مثل حادثه نطنز اتفاق بیفتد، نمی‌تواند بر مذاکرات اثر بگذارد».

اگر پنج حادثه هم مثل نطنز اتفاق بیفتد نمی‌تواند بر مذاکرات اثر بگذارد/ برجام احیا شود دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود

این دیپلمات سابق در اظهارنظری عجیب تاکید کرده است که «اگر پنج حادثه هم مثل حادثه نطنز اتفاق بیفتد، نمی‌تواند بر مذاکرات اثر بگذارد»!. این طیف در سال گذشته و پس از ‌ترور دکتر فخری‌زاده نیز با همین رویکرد خسارت‌بار مدعی شده بودند که ایران باید خویشتن‌داری کند و با امتناع از واکنش و اجرای صبر استراتژیک، در «تله تنش» گرفتار نشود.

این رویکرد خطرناک، به بانیان و مجریان این قبیل اقدامات ‌تروریستی و خرابکارانه، این پیغام را می‌دهد که در تکرار خرابکاری و ‌ترور اصلا ‌تردید نکنند و بدون نگرانی، اقدامات جنایتکارانه خود را تکرار کنند.

از سوی دیگر، مستندات موجود از همکاری و شراکت آمریکا و اسرائیل در خرابکاری در نطنز حکایت دارد. پس از اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز، آلون بن دیوید، تحلیلگر اسرائیلی در توئیتی نوشت: «بدون ظرفیت غنی‌سازی نطنز در ‌ماه‌های آینده، ایران دیگر نمی‌تواند از غنی‌سازی به‌عنوان اهرم‌ فشار در مذاکرات استفاده کند. آمریکایی‌ها از طریق کانال‌های امنیتی از حمله به سایت نطنز ابراز رضایت کردند».

آمریکا در پی آن است تا بدون لغو تحریم ها و به عبارتی، بدون هزینه به برجام بازگشته و در ادامه در جایگاه طلبکار نشسته و مسئله دائمی کردن محدودیت های برجام ایران و کلیدزدن برجام موشکی و منطقه ای را پیش ببرد.

** اعتراف روزنامه حامی دولت؛ اختیارات رئیس‌جمهور بسیار زیاد است

«محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اختیارات رئیس‌جمهور با همه محدودیت‌ها بسیار زیاد است. او وزرا، استانداران و فرمانداران را تعیین می‌کند، نظارت تام بر تمام دستگاه‌های اجرائی دارد، بودجه یک سال کشور را به مجلس ارائه می‌کند و بسیاری اختیارات دیگر که بحث مفصلی است. اگر رئیس‌جمهور عزم کافی برای سامان‌دادن امور داشته باشد، با همین اختیارات موجود هم می‌تواند کار کند».

صادقی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «قبول دارم که عملکرد اصلاح‌طلبانِ مجلس دهم برای مخاطبان اصلاحات قانع‌کننده نبود و انتظارات را برآورده نکرد...وقتی وارد مجلس شدیم همه می‌خواستیم که تحولی مهم ایجاد کنیم اما برنامه‌ای وجود نداشت. تقریبا ۱۰۰ نفر از نمایندگان اصلاح‌طلب بودیم و حتی برنامه‌ای روی کاغذ هم نوشته بودیم اما واقعیت این بود که تحرک مناسبی برای اجرائی‌کردن آن برنامه وجود نداشت».

اگر پنج حادثه هم مثل نطنز اتفاق بیفتد نمی‌تواند بر مذاکرات اثر بگذارد/ برجام احیا شود دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود

همانطور که این نماینده سابق اذعان کرده است، اختیارات رئیس جمهور بسیار زیاد است. به همین خاطر است که اکنون در اردوگاه اصلاح طلبان، ترافیک کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شده و این ازدحام کاندیداها، سران این طیف را سردرگم کرده است.

روحانی- خرداد ۹۲- گفته بود: «اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی مشخص است. اینکه رئیس جمهور چطور بتواند به آن عمل کند، به توانمندی‌اش بستگی دارد». وی در همان مقطع در اظهارنظری دیگر گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».

«ناصر قوامی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم چندی پیش گفته بود: «این که بعضا گفته می‌شود اختیارات رئیس‌جمهور کم است و محدودیت‌هایی برای رئیس‌جمهور وجود دارد، اتفاقا رئیس‌جمهور اختیارات زیادی دارد».

«مصطفی هاشمی طبا»  فعال سیاسی اصلاح طلب نیز پیش از این گفته بود: «معتقدم آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه هر بار به‌صورت کلی بگویند که اختیارات باید افزایش پیدا کند و مشخص نکنند منظورشان از اختیارات چیست، بهتر است بگویند کدام اختیار را برای نیل به چه مقصود و هدفی نیاز دارند. ایشان که حتی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند...رئیس‌جمهور بهتر است از اختیارات خود استفاده کند و مشکلات را کاهش دهد، بعد به سراغ اختیارات بیشتر برود».

** مردم را از دلار ۵ هزارتومانی ترساندند، حالا وعده دلار ۱۵ هزارتومانی می دهند

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «عقب‌نشینی بهای دلار با نگاه به مذاکرات در وین» نوشت: «روز گذشته قیمت دلار امریکا نسبت به روز دوشنبه ۵۳۰ تومان کاهش یافت و روی رقم ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان قرار گرفت. قیمت سکه نیز با ثبت کاهش ۲۳۰ هزار تومانی نسبت به دوشنبه روی رقم ۱۰ میلیون تومان معاملات نیمه اول روز را به پایان رساند تا فروردین ماه ۱۴۰۰ با نیم‌نگاهی به پیشرفت مذاکرات ایران و غرب بر سر احیای برجام با چشم‌انداز مثبتی پایان گیرد».

اگر پنج حادثه هم مثل نطنز اتفاق بیفتد نمی‌تواند بر مذاکرات اثر بگذارد/ برجام احیا شود دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود

روزنامه ابتکار نیز در گزارشی با عنوان «ارز در مسیر ریزش بزرگ» نوشت: «این‌روزها با تقویت شدن خبرهای برجامی فعالان اقتصادی و بازارهای داخلی به انتظار تغییرات اساسی ناشی از به سرانجام رسیدن مذاکرات و احیای برجام نشسته‌اند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «یکی از موضوعات مورد پیگیری در مذاکرات وین آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران است. آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده یکی از عوامل موثر در کاهش قیمت ارز بود که بارها از سوی برخی مسئولان به آن اشاره شد و آنطور که رئیس جمهور می‌گفت در صورت آزادسازی تنها ۷ میلیارد دلار ایران در یکی از کشورهای بدهکار(کره جنوبی) قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان پایین خواهد آمد. بنابراین حالا که مذاکرات رنگ‌وروی امیدوارکننده‌ای به خود گرفته به نظر می‌رسد که ریزش قیمت دلار قابل تصورتر از گذشته شده است».

اگر پنج حادثه هم مثل نطنز اتفاق بیفتد نمی‌تواند بر مذاکرات اثر بگذارد/ برجام احیا شود دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود

همچنین روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «ریزش قیمت های ارز و سکه، همزمان با پیشرفت مذاکرات وین» نوشت: «انتشار اخبار مثبت از مذاکرات وین، مهمترین عامل ریزش قیمت طلا و سکه عنوان می شود».

اگر پنج حادثه هم مثل نطنز اتفاق بیفتد نمی‌تواند بر مذاکرات اثر بگذارد/ برجام احیا شود دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود

اصلاح طلبان در سال ۹۶ مدعی بودند که اگر آقایان رئیسی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند، وضعیت کشور بحرانی شده و قیمت دلار نیز ۵ هزارتومان خواهد شد. در آن سال روحانی در انتخابات پیروز شد اما قیمت دلار در دولت روحانی به طرز سرسام آوری افزایش یافته و تا آستانه ۳۲ هزارتومان نیز افزایش یافت.

حالا همان طیفی که در سال ۹۶ مردم را از دلار ۵ هزارتومانی می ترساندند، این روزها با شادی و وجد، وعده دلار ۱۵ هزارتومانی را مطرح می کنند؛ این رفتار چیزی نیست جز توهین به شعور و فهم مردم.

کارشناسان و صاحبنظران  پیش از این بارها اعلام کرده بودند که افزایش سرسام آور قیمت دلار و سکه و افزایش مشکوک قیمت برخی از اقلام، بخشی از عملیات روانی جریان خاص برای گروگان گیری اقتصاد ایران و سپس زمینه چینی برای تحمیل برجام های بعدی است.

پیش از این در مرداد ۹۷ و در شرایطی که تحریم ها برقرار بود و ترامپ صرفا از مذاکره با ایران سخن گفت، قیمت دلار و سکه در بازار کاهش یافت و رسانه های اصلاح طلب با آب و تاب به بازتاب این موضوع پرداختند.  

برای نمونه، در آن مقطع روزنامه همشهری در صفحه اول در مطلبی با عنوان «شرط ایران برای مذاکره» نوشت: «واکنش‌ها به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ؛ اول بازگشت به برجام...صعود انفجاری بورس روی موج توافق و ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز».

ذوق زدگی روزنامه‌های اصلاح طلب از پیشنهاد مضحک ترامپ در آن مقطع و القای مساعد شدن اوضاع اقتصادی در صورت مذاکره با آمریکا، به طرز قابل توجهی دم خروس التهابات ارزی را بیرون زد.

این در حالی است که پیش از این، رسانه‌های اصلاح طلب اذعان کردند که التهابات بازار ارز و گرانی برخی از کالاها به علت عدم مدیریت صحیح نقدینگی از سوی دولت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    اون عکس در سمت راست روزنامه ابتکار متعلق به کیست؟! شناخت نامه نویس ها حتما به اندازه ابتکاریهای معلوم الحال ایشان را می شناسند! نگرانی مشترک آیا نشانه منافع مشترک نیست؟!!
  • سید IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    7 0
    به فضل خدا و همت ملت 1400 سال دفن ابدی اصلاح طلبان تهوع آور در گورستان تاریخ خواهد بود!!!
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    3 0
    افساد طلبان عاشق قدرتو ثروتند تا بیش ازپیش مردمو غارت کنند.جیره خاران صهیونیست جهانی.کاسه لیسان انحصار طلب.فرزندان خلف سامری..........
  • ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 13
    برجام احیا شود تومان ۱۵ هزار دلار می شود.
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      6 0
      روزه ات را با دروغ افطار کردی
    • مهدی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      12 0
      قطعا.همونجور که مردم دیگه نیازی به یارانه ندارن،همونجور هم دلار میرسه به 15هزار تومن.شکی درش نیست.خخخ
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      1 0
      طبق اعتراف دولت دلار رو خودشون گرون کردن. برجام احیا نشه هم می تونن دلار رو بیارن پایین، اما خب اون موقع نمی تونن بگن به خاطر برجام بوده تا بازم ۴ تا رقاص مثل تو رو بکشونن تو خیابون. بعضی ها هر کاری هم بکنی لیاقتشون از صف مرغ بالاتر نمیشه که نمیشه.
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      3 0
      اصلاح طلبان برید گمشید نه برجامتان را خواستیم نه دلار 15 هزار تومانتان را که خودتتان باعث بالا رفتنش شدید دلار 3 هزار تومان را بالا برده اند حالا می گویند 15 تومان می کنیم تا کی معیشت مردم را می خواهید دست اویز سیاست بازی کثیفتان کنید مرگ بر اصلاح طلبان صهیونیست
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      1 0
      چه نوشتیه، حالت خوبه
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      0 0
      آره جون عمت. همونطور که با برجام لعنتیت دلار شد 1000 تومان حالا هم میشه 15000. نافتون با دروغ و کلک بریدن منافقای بی همه چیز
  • حسن IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    زمان جنگ رزمندگان رضای خدا را در نظر داشتند الان دولت مردان رضایت کدخدا را
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 0
    نباید گذاشت غرب پرستان دوباره کلاه سر مردم بگذارند تیم عراقچی و ظریف که خلاف سیاست تایین شده از سوی نظام به وین رفته ومزاکره با غرب کلید زدن هنوز ضمانت کری تضمین است ملت فراموش نکردن اینها را برگردونید
  • بهرام IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    اگر بگید، دلار میشود۳ هزار تومن ، من دیگه خر نمیشم!!! به هیچ غربگرایی رآی نمی دهم.
  • رضا IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 0
    اگه رئیسی و جریان انقلابی روی کار بیاد به گفته خود این آقایون لیبرال دلار می شه 5 تومن
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    اخه دلار ارزش داره 15 تومن باشه ؟؟ پدر اقتصاد رو در اوردید. اقتصاد دلار مبنا یعنی فاجعه. دولت لطفا تمام شو و هرگز برنگرد و دار و دسته ات رو هم با خودت ببر و محو شو!!!
  • وطن پرست DE ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 1
    ولی اگه ریسی ریس جمهور می شد دلار ۵ هزارتومن می شد. بنظر شما انتخاب ریسی به سود ملت هست یا احیای برجام؟
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 0
    مردم گول این اصلاح طلبان امریکایی را نخورند این مملکت دیگر چقدر باید به دست این نا اهلان بچرخد در 1400 باید اصلاح طلبان به زباله دان سپرده شوند
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    4 0
    دلار۴۲۰۰ بابرجام شد۳۰۰۰۰ خدابدادمردم برسه با احیای برجام
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    آنهایی که دم از کم بودن اخیارات رئیس جمهور حرف می زنند غلط میکنند که برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کنند خوب خبر مرگشان ثبت نام نکنند کشور نیازی به آنها ندارد. کسانی هم که قبلا ثبت نام کردند و یا رئیس جمهور شدند یا نشدند و حالا دم از کم بودن اختیارات می زنند مگر آنروز کور و کر بودند که نفهمیدند و نشنیدند و ندیدند و حالا دنبال اختیارت بیشتر هستند به نظر می رسد یکی از اختیاراتی که از رئیس جمهور باید گرفته شود همین مسئول بودن اجرای قانون اساسی است که همه روئسای جمهور قبلی را متوهم کرده است و فکر می کنند که باید اختیارات تام داشته باشند پیشنهاد می شود شورای نگهبان در زمان ثبت نام از همه ثبت نام کنندگان تعهد بگیرد که حق اعتراض ندارند و اگر کسی هم رئیس جمهور شد یک استعفای سفید از او بگیرند که اگر تخلف کرد بلافاصله استعفایش را قبول کنند تا در آینده کسی متوهم نباشد
  • DE ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    اگر اقتصاد مردمی بشه ، اصلاحاتچیها برای همیشه عزا خواهند گرفت و به مراد خود تسخیر اقتصاد و ثروت کشور نخواهند رسید.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    اره دلار میزسه به ۱۵ هزار اما اولا به مدت محدود ثانیا این ارزانی همانند چند سال قبل صرفا کلک دولت است که با دلارهای ذخیره شده؛ قبل انتخابات قیمت دلار رو پایین نگه داشتن والا سال ۹۵ هم تحریم رفع نشده بود.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    مردم فراموش نکردن که خود رییس جمهور چند وقت پیش گفتن قیمت دلار دست دولته و اگر بخواد همین الان می تونه قیمت داار رو بیاره پایین.‌
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    فریب مردم این بار خیلی سخت است تمام این مسیر را چند بار تشه رفت و آمد کرده اند.
  • حسن IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    قرار بود با اجرای برجام دلار ۱۰۰۰ تومان شود نه ۱۵۰۰۰ هزار تومان،خدا قوت آقای روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس