بازگشت بیش از یک میلیون پناهجو از ایران به افغانستان

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، یک میلیون و ۳۱ هزار و ۷۵۷ پناهجوی افغان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به کشورشان بازگشته‌اند.

به گزارش مشرق، «آنتونیو ویتورینو» مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سال جاری میلادی بیش از یک میلیون تبعه افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند که بیش از ۲۸ هزار نفر از آن‌ها تنها در هفته گذشته به افغانستان رفته‌اند.

براساس این بیانیه، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱ میلیون و ۳۱ هزار و ۷۵۷ تبعه افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

وزیر کشور: ایران دومین کشور مهاجرپذیر دنیاست

پس از تسلط طالبان بر کابل هزاران نفر از مردم افغانستان برای فرار از خشونت، گرسنگی و اقتصاد متلاشی شده این کشور به ایران پناه آوردند که موج عظیم پناهجویان روند کمک‌های بین‌المللی را مختل کرد.

در همین حال، شماری از خانواده‌هایی که در روزهای اخیر به افغانستان بازگشته‌اند، از دشواری‌های مهاجرت غیرقانونی و چالش‌های اقتصادی شکایت دارند.

این در حالی‌ است که طالبان از جامعه‌ جهانی می‌خواهد تا برای جلوگیری از افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی، افغانستان را در بخش اقتصادی همکاری کند.

«احمد وحیدی» وزیر کشور ایران ماه گذشته از پناهجویان افغان خواست تا از آمدن به ایران خودداری کنند چرا که «ظرفیت‌های این کشور محدود است».

براساس آمار رسمی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان، در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۳.۴ میلیون افغان در ایران حضور داشتند که حدود ۲ میلیون نفر مهاجران فاقد مدرک اقامتی و ۸۰۰ هزار نفر نیز پناهجو هستند.

اخیراً نیز «محمدتقی هاشمی» مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی با اظهار اینکه ایران به تنهایی مسئولیت رسیدگی به مهاجران افغان را ندارد، گفته بود که کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان تنها ۴ درصد از نیازهای آن‌ها را شامل می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشنا IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 0
    چند میلیون قانونی یا غیر قانونی وارد شده انهم بنویس
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      3 0
      مشرق سایت خوبی ، مسئولین کشوری مربوطه اتباع حاضر نیستند آمار دقیق و، واقعی جمعیت میلیونی مهاجرین افغانی در ایران رو اعلام کنند !
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      5 0
      والله ما چند سال می‌شنویم که افاغنه مهاجرین غیرقانونی افغانی میلیون میلیون در حال ترک ایران و بازگشت به سرزمین خویش افغانستان هستند ولی ما طی این چند سال فقط شاهد زیاد شدن جمعیت افاغنه در ایران بودیم والله هر گوشه و کناری شهر و روستایی پر شده از انبوه جمعیت افاغنه ! واقعا" دیگه قابل انکار نیستند این جمعیت میلیونی افغانی در ایران ... مسئولین اگر زودتر اقدامی جدی نکنند طی سال‌های آینده با بحران مهاجرین افغانی روبرو خواهیم بود که هزینه های زیادی به کسور و ملت ایران تحمیل خواهند کرد
  • iran IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    2 0
    جمعیت مهاجرین غیر قانونی اتباع افغانستانی در ایران خیلی بیشتر از این آمار و اعداد هست حالا چرا آقایان مسئولین محترم مایل نیستند آمار دقیق اعلام کنند االله اعلم ؟ بیش از چهل سال ایران میزبان میلیون ها تن اتباع بیگانه مهاجرین غیرقانونی افغانی بوده و همچنان هم بیش از 13 میلیون نفر مهاجر افغانی در شهرهای بزرگ ایران حضور دارند که از امکانات ایران همچون شغل کار و در آمد بهداشت و درمان تا تحصیل ... و سوبسیدها یارانه های پنهان و آشکار در ایران بهره مند هستند و موجب بیکاری چند میلیون جوان و کارگر ایرانی و فشاری مضاعف در شرایط سخت تحریمی به قشر ضعیف ایرانی شدن ، همچنین آمار جرم و خلاف بزه کاری این عزیزان مهاجر غیرقانونی در ایران باعث هزینه های زیادی برای ملت و کشور ایران بوده .. خوشبختانه افغانستان رو به آرامش و امنیت می‌رود حکومت مورد علاقه افغان ها طالبان بر مسند حکومت اسلامی افغانستان میباشد پس وقت بازگشت و اخراج مهاجرین افغانی از کشور فرا رسیده .. مسئولین محترم سپاسگزاریم لطفا" اقدامی فوری بفرمایید .. مشرق جان التماس دعا..
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    5 0
    باید از رجب طورکیه یاد بگیرید والله ! بخاطر سه میلیون مهاجر سوری که ترکیه و رجب خودش هم باعث و بانی شعله ور کردن جنگ سوریه بوده در عین حال تا حالا ده ها بار از اروپایی ها غربی ها باج خواهی کرده پول گرفته امتیاز گرفته برای ترکیه ... آنوقت ما ایرانیان باید در این شرایط سخت و دشوار تحریم هزینه بیش از سیزده میلیون مهاجر افغانی رو هم به دوش بکشیم از گلوی ملت خودمون بزنیم خرج افاغنه کنیم ... کار بی حاصل و زیان باری که متاسفانه طی چهل سال گذشته داریم تکرار میکنیم و هزینه می‌دهیم و !!! چرا مسئولین کشور به این مهم توجه ندارند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ..
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 0
    جمعیت مهاجران افغانی در ایران بیش از 10 یا دوازده میلیون میباشد، ثانیا در برخی مناطق شهری و روستایی بافت جمعیتی بنفع مهاجران افغانی داره تغییر میکنه باتوجه به زاد و ولد زیاد افغانی ها و متاسفانه زاد و ولد پایین ما ایرانیان، چند سال دیگه با نمایندگان و وزرای افغانی و بافت جمعیتی افغانی دیگه ایران جایی برای ما ایرانیا نخواهد بود. با تصمیمات اشتباهتون مبنی بر عدم اخراج مهاجران ... لطفا " فکری برای این معضل خطرناک بفرمایید وگرنه آینده نه چندان دور تبعات این اشتباه دامن همه ایرانیان رو خواهد گرفت ..!
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 0
    دولت و مسولین محترم ایران باید هر چه زودتر شرایط بازگشت همه افغان ها را به سرزمین خودشان افغانستان فراهم کند میهمان عزیز ولی نه چهل سال ... امروز باید امکانات کشور برای ایران و ایرانیان هزینه و صرف شود ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس