جزئیاتی از حادثه زاهدان/ تامین امنیت نماز جمعه با چه کسی بود؟

در قضایای اخیر زاهدان کسانی تقلا کردند این هوشمندی همیشگی را ذبح کنند لکن زمستان رفت و روسیاهی بر صورت آتش‌بیاران معرکه باقی ماند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آتش‌بیاری آن سنّی و این شیعه برای زاهدان مظلوم

آتش‌بیاری آن سنّی و این شیعه برای زاهدان مظلوم/ بانیان آبان 98 می‌گویند راه حل آشوب پیش ماست!

عباس عبدی، تحلیلگران اصلاح‌طلب و از کسانی که مواضع وی "آتش‌بیاری" در معرکه اخیر ارزیابی می‌شود؛ به تازگی طی یادداشتی در اشاره به اغتشاشات زاهدان نوشت: بدترین نوع برچسب‌زنی برای خارج کردن رقیب از میدان است. این اتفاق در مورد بلوچستان و بلوچ‌ها رخ داده است. سه برچسب ناروا به آنان زده می‌شود که متأسفانه مطابق این نظریه و در صورت تداوم این برچسب‌زنی آنان را تشویق می‌کند که مطابق این برچسب‌ها زندگی کنند.

او می‌افزاید: اولین آن برچسب وهابیت و نزدیکی آنان به آل سعود است. این برچسب بسیار زشت و از سوی برخی از تندروهای روحانی زده می‌شود تا رفتار و مواضع زشت خودشان را موجه کنند. به طور کلی اهل سنت در بلوچستان به نسبت نزدیک‌تر از گرایش‌های دیگر اهل سنت به شیعیان هستند... این برچسبی ناجوانمردانه است. مشابه همان کاری که وهابیون در برچسب‌زنی به شیعیان می‌کنند. در اینکه گرایش سلفی و سنتی‌گرا در میان اهل تسنن وجود دارد شکی نیست، همان طور که گرایش مشابه و حتی به صورت ارتجاعی در ایران و نزد برخی از شیعیان وجود دارد ولی این امر به معنای وابستگی به سعودی‌ها نیست.

عبدی در ادامه تصریح می‌کند: برچسب دوم زندگی از راه قاچاق است اعم از سوخت، یا مواد مخدر و... که در فیلم‌ها نیز دیده می‌شود. این مسأله حتی اگر وجود داشته باشد، بیش از آنکه محصول خواست و انتخاب آنان باشد، ناشی از وضعیت و سطح توسعه اقتصادی و پایین بودن مشارکت سیاسی و اقتصادی و وضعیت تحصیلی آنان و نیز موقعیت جغرافیایی است. اینها ذاتی هیچ گروه و قومی نیست، بلکه در شکل‌گیری چنین وضعی بیش از همه باید به عملکرد حکومت و وضعیت عمومی منطقه رجوع کرد.

او همچنین می‌نویسد: و بالاخره سومین برچسب‌زنی که ناجوانمردانه‌ترین و خطرناک‌ترین برچسب نیز هست، تجزیه‌طلبی است. موضوعی که با فرهنگ و رفتار بلوچ تطابقی ندارد زیرا پیمایش‌های ملی نشان داده که بلوچ‌ها بیشترین تعلقات ملی را دارند. زدن چنین برچسبی موجب عادی سازی و ترویج این گرایش خواهد شد، در حالی که از اساس چنین گرایشی جدی و غالب نیست. حکومت ایران مهم‌ترین کاری که باید انجام دهد، منع افراد و گروه‌ها و رسانه‌ها از زدن این برچسب‌های ناروا به اقوام و گروه‌ها و شهروندان ایرانی است.

به گزارش جماران، عبدی در بند پایانی یادداشت خود عنان اختیار از کف می‌نهد و با تغییر ادبیات می‌گوید: بجای این که دنبال منتقد و معترض باشید تا به حساب آنان برسید بهتره نیروهای خود را جمع‌ و جور کنید که با برچسب زدن بحران آفرینی نکنند![1]

*این از مظلومیت نظام و مردم عزیز سیستان و بلوچستان است که عده‌ای به بهانه وجود لباس و گویش و مذهب متفاوت در خطه بلوچستان قصد فتنه‌انگیزی کرده‌اند.

عده‌ای و کسانی که یک روز لباس مولوی می‌پوشند و ریش بلند می‌گذارند و بر فلان منبر سنی در بلوچستان به نظام اسلامی می‌تازند و یک روز هم همان ریش را از ته می‌تراشند و در تهران، نظام جمهوری اسلامی را با رژیم پهلوی مقایسه می‌کنند و طعنه به بلوچستانی‌های نجیب می‌زنند.

عباس عبدی صراحتا در یادداشت مذکور دروغ می‌گوید و دأب و موضع نظام اسلامی، خواص شناسنامه‌دار و رسانه‌های رسمی کشور هرگز چنین تهمت‌هایی نبوده و نیست.

آنچه با شیطنت مورد اشاره او قرار گرفته؛ گزیده‌چینی از حرف‌های محفلی و توییت‌های مشتی افراد ناآگاه است که نه آشنایی با قوم شریف بلوچ دارند و نه نسبتی رسمی با نظام اسلامی.

چه اینکه در سمت مقابل عبدی هم مگر کم هستند حرف‌های محفلی و توییت‌های تفرقه‌افکنانه مشتی مدعی سنی‌گری که از بام تا شام علیه مردم، علیه ایران و علیه نظام اسلامی حرف می‌زنند.

آیا مردم ایران هرگز باور کردند که عبدالمالک ریگی معدوم؛ نماینده بلوچستانی‌هاست؟

به همین سیاق نیز کسی اباطیل عبدی درباره وجود فضای تهمت و برچسب علیه بلوچ‌ها را باور نخواهد کرد.

عبدی همچنین در کمال ناجوانمردی "مقام معظم رهبری" بعنوان رأس نظام را از نسبت هم‌خونی ما، انقلاب اسلامی و بلوچ‌ها حذف کرده و به مخاطبانش نگفته است آنچه که باید از نگاه نظام اسلامی به سیستان و بلوچستان فهم شود؛ سیره و بیانات مقام معظم رهبری است نه مشتی اراجیف محفلی!

همان رهبری که مردمان بلوچ در پیش از انقلاب میزبان مجاهدت‌های او در تبعید بودند و در پسا انقلاب از استراتژی او برای عمران و امنیت و آزادی بهره‌مند شدند.

همان رهبری که بسیجیانش را به سمت برقراری امنیت بلوچستانی‌ها و سیستان‌های عزیز گسیل داشت و تأکید کرد که کویر ایران را گورستان اشرار خواهد کرد.

همچنین است که عباس عبدی گویا نمی‌خواهد مردم ایران قرائت رسمی حاکمیت از نگاه به اهل سنت و سیستان و بلوچستان را بفهمند. آنجا که شهید حاج‌قاسم سلیمانی در بیانی غرّا تأکید کرد جان ما فدای اهل سنت است.

دلیل و سند و مدرک برای ردّ آنچه که عباس عبدی ادعا کرده است کم نیست. اما دلیل و مدرک خاصه هنگامی به کار می‌آید که خواص شیعه و سنی به وظایف خود عمل کنند و مردم نیز هوشمندی لازم را به خرج بدهند.

در قضایای اخیر زاهدان کسانی تقلا کردند این هوشمندی همیشگی را ذبح کنند لکن زمستان رفت و روسیاهی بر صورت آتش‌بیاران معرکه باقی ماند.

آتش‌بیارهایی که شرمنده رفتار خود نیستند و باز هم به توطئه و دسیسه دست خواهند زد...

***

بانیان آبان 98 می‌گویند راه حل آشوب پیش ماست!

آتش‌بیاری آن سنّی و این شیعه برای زاهدان مظلوم/ بانیان آبان 98 می‌گویند راه حل آشوب پیش ماست!

مرتضی مبلغ، فعال چپ و از مقامات دولت اصلاحات، در قسمتی از یک گفت‌وگوی تفصیلی با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره آنچه طی هفته‌های اخیر در کشور اتفاق افتاد و کنشگری اصلاح‌طلبان در این زمینه گفته است:

"اصلاح‌طلبان سال‌هاست که نسبت به ناکارآمدی‌ها و سیاست‌های اشتباه هشدار داده و با تحلیل مسائل و ارائه راه‌حل، کنشگری کرده‌اند. بدون تردید اگر به هشدارهای اصلاح‌طلبان در زمینه‌های فرهنگی، مدنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی توجه می‌شد کار به اینجا کشیده نمی‌شد و جامعه با بحران مواجه نمی‌شد![2]

*باید دانست که اولا آنچه در هفته‌های اخیر در کشور شاهد آن بودیم هرگز بحران نبود و بلکه یک مشکل معمولی خیابانی بود که با تدبیر نظام و هوشمندی مردم صرفا مایه عبرت دشمنان نظام و دنباله داخلی آنان شد.

ثانیا ادعای مبلغ مبنی بر اینکه اگر به هشدارهای اصلاح‌طلبان توجه می‌شد کار به اینجا کشیده نمی‌شد در حالی است که دو اغتشاش بزرگ "دیماه 96" و "آبان 98" هر دو در ایامی رخ دادند که اصلاح‌طلبان بر اریکه قدرت اجرایی دولت اعتدال بودند و به راهکارها و هشدارهایشان توجه می‌شد!

فلذا اغتشاشی سهمگین‌تر و پرتلفات‌تر از حوادث اخیر یعنی آبان 98 به وقوع پیوست و زندگی اقتصادی مردم نیز ضربات عمیقی دریافت کرد.

بگذریم از اینکه به زعم برخی محافل تحلیلی؛ اصلاح‌طلبان در قضایای اخیر نیز عملا "بانیان آشوب" بوده‌اند و جولان فریب در کف خیابان‌ها تماما دست‌پخت ستاد هسته سخت اصلاحات بوده است. دست‌پختی که دست از فتنه برنداشته است و به فتنه اقتصادی در سطحی وسیع‌تر می‌اندیشد.

اینکه چرا امثال مبلغ هیچ شعوری برای مخاطب قائل نیستند و احترام تاریخ را هم نگه نمی‌دارند؛ از تأملات روزگار ماست...

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1573923

2_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/345721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    15 6
    وحدت شیعه وسنی حول حضرت محمدرسول الله به دست امده وبرای همین ناگسستنی است
    • عبدالله مومن IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      5 3
      وهابیت یهودی ساخته و صهیونیسم و افسادطلبان و غربگدایان. همه از یک ریشه اند
    • مقدس IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      3 1
      مهر على چوپان ( مهر على يونسى ) و تاجيك را بخاطر تحريك به اغتشاش مسلحانه وتشويش اذهان عمومى و تفرقه افكنى بين شيعه و اهل تسنن بايد تحت تعقيب قضائى قرار گيرند .
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    3 8
    خداوند متعال اعتراض را حق طبیعی هم انسانی قرارداده و این حق موجب ادامه بقا و کمال بشری است و دین خدا اسم آنرا نهی از منکر گذاشته و آنرا فروع دین و شرط مسلمانی دانسته و این حق به شکل درد در بدن انسان تظاهر می کند و اگر درد نباشد درمانی هم نخواهد بود و اگر کودک گریه نکند مادر شیرش نمی دهد و اگر مردم مطالبه گری و اعتراض نکنند شما مملکت همه ایرانیان را مال و حق مسلم خودتان می دانید و آن را یک شبه از بین می برید .
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      3 0
      نهی از منکر را برای اغتشاش مصادره کردی و برا ی رفع بی حجابی، دیکتاتوری می خوانی؟ تناقض وسفسطه بافی، عجب هنری داری!
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      1 0
      شورش و اغتشاش
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 0
      اگر غصب حق قانونی اعتراض مردم منکر نیست پس چیست .
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    3 4
    مرگ بر رژیم جنایتکار و تروریست و فاسد آلمان که از تجزیه طلب حمایت می‌کنه.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    7 5
    وقتی شما همه دار و ندار مردم را دارید از بین می برید و پول مردم از سال گذشته نصف قیمت شده مردم باید چه کار کنند ؟؟؟ مردم باید بگویند دست شما درد نکند دارید ما را به افلاس می کشانید .
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      3 2
      بخاطرنفوذی هاست وبخشی هم فقرجهانیست به شبکه های معاندنگاه نکنیددروقت تحلیل تظاهرات اقتصادی وبه فنارفت هه ای حیثیتی راهم که خودشان کردندببینید
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      2 2
      اولا، دهه نودلال بودی یا توان دیدن نداشتی یا توان فهم مشکلات اقتصادی برات مشکل بود؟ ثانیا گیرم تو رلستبگیهمه مشکلات مال امسال بود، تو اگه پول نداشتی خونهبابات رو آتش می زنی؟ خواهرت رو برهنه می فرستی خیابون؟ همسایه و برادرت و می کشی؟!
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      1 0
      بنده اگر دختری بودم دکترای ریاضی و بیکار و و بدون شوهر و زندگی و سربار خانواده می رفتم جلو مجلس بست می نشستم و صبح تا شب جیغ می کشیدم تا نفسم بند می آمد .فقط توی سر خودم می زدم نه توی سر کس دیگری . ان الله لایحب الجهر بالسو الا من ظلم .
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 1
      اعتراض با اغتشاش فرق دارد
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      2 3
      آره برادر حق با شماست ما دهه شصت و هفتاد و هشتاد و نود لال بودیم .
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      1 0
      فسادمحکومه تخریب وتوحش وقتل محکومه چه دهه نودی چه شصتی چه دهی
    • رضا IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      1 0
      متاسفانه هر کسی اعتراض داشته باشه سریعاً بهش میگن تو اجیر شده خارجی ها هستی. مردم حق دارند مطالبه کنند که در این چهل و اندی سال چرا شرایط هر روز از دیروز بدتر شده.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    2 1
    وقتی مطالب منتشره از سوی اصلاح طلبان را می خوانیم به این حقیقت پی می بریم که اصلاح طلبان سرمایه صهیونیستها هستند واقعا این عبدی وطن فروشی که قبلا هم به جرم اطلاعات فروشی محکوم شده است (به نقل از رونامه کیهان) چرا تحت پیگرد قوه قضائیه نمی گردد مگر چکار باید بکند که دستگیر و محاکمه شود مگر نوشته های اییشان خسارتش کمتر از خسارتهای جانی و مالی است که در زاهدان و دیگر شهر های سیستان و بلوچستان رخ داده نظام نباید بیشتر از این با این وطن فروشان مماشات کنند
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 0
      آره
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    1 3
    از این سلبرتی هایی که الان منتقد شدن بپرسید آبان ۹۸ چرا ساکت بودن؟ علی دایی و فردوسی پور چرا آبان ۹۸ در اعتراضات به دولت اصلحتون همراه مردم نشدید؟ بی شک الان از پادگان اعزام شدید برا ماهیگیری حزبتون. متاسفانه مردم حافظشون ضعیفه و پولبرتی هارو باور میکنن
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    2 0
    برادر سوپر انقلابی .اگر خاطر مبارک باشد .رستم قهرمان افسانه ای ایران زمین سیستانی بوده است . و بلوچهای خون گرم و مهربان به ایرانی بودن افتخار می کنند . همه ملت ایران نسبت به اشتباهات سیاستمداران و افراط گری آنها و تورم سرسام آور معترض هستند .
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    رستم قهرمان افسانه ای ایران زمین سیستانی بوده است . و بلوچهای خون گرم و مهربان به ایرانی بودن افتخار می کنند .
  • حسین IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    2 1
    لعنت بر اصلاحات و منافقین
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 1
    برادران لطفا خودتان را مساوی با اسلام و جمهوری اسلامی ندانید .قاطبه ملت ایران دوستدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و از آن با تمام وجود دفاع می کنند اما بیشتر ملت ایران حتی اصول گرایان محترم از رفتار برخی ها ناراحت هستند و رفتار شما را نقد می کنند نه شخصیت و هویت شما را .
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 0
      فقط انقلاب اسلامی درتمامی مقیاسات مجری اسلام است .باکفرونفاق میجنگد
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    2 2
    متاسفانه محبت که از حد بگذرد ابله خیال باطل میکند
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    کمتر کسی می تواند با یک برخورد و سلام علیک عاشق مرام و رفتار برادران سیستانی و بلوچهای عزیز نشود . وقتی با آدم حتی در برخورد اولیه صحبت می کنند آن چنان با مهربانی و خونگرم برخورد می کنند که انسان فکر می کند آنها از اعضای خانواده ما هستند . بلوچ عزیز سیستانی عزیز خواه شیعه باشی یا سنی برادر من هستید .دوستتان دارم از عمق قلب .خدا نکند روزی شیطان میان ما برادران اختلاف بیندازد . برادر بلوچ درد تو و غم تو غم همه ما ایرانی ها است . به یاری خدا با کمک هم و با نصیحت دلسوزانه به مقامات کشور مشکلات را پشت سر می گذاریم و روزهای خوب از راه می رسد .
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 2
    واقعا آشوب گرند
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 2
    واقعا آشوب گرند
  • صادق IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    1 1
    منفورترین حزب حامی اسراییل انگلیس وامریکا این اصلاح طلبان کافرمنافق هستند که بازوی نظامی این گروهک منافقین هستند که برخورد قاطع برای حذف وپاکستزی ایران اسلامی از وجود این جرثومه فساداجرائ شود
  • ایران IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    اتفاقا به نظرم حرفعای اقای عبدی کاملا درسته وقتی اتهام تجزیه طلبی را به این مردم میدید فقط دارید این مساله رو بینشون جا میندازید. این کار خیلی اشتباهه. متاسفانه هر کی اینن حرفها رو میزنه همدست امریکا و اسرائیل قلمداد میشه.
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    دشمنان داخلی وخارجی فکرمیکنند حکومت ترسیده ووامانده شده(ومیدان را خالی میبینندوبیشترین تکاپو،کارهای مجازی ورسانه ای میکنند)ولی نمیدونند(نظام بعدازدوماه صبوری عنقریب چنان سیلی به گوششون خواهدزد که نفهمند ازکجا خوردنند)
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    سی و چندسال هم حکومت دست دارودسته خود اصلاح طلب اش بوده...مردک پر رو
  • م IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    0 0
    آب برسر عباس عبدی واصلاح طلبان منافق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس