محمدرضا تاجیک

گاهی بدن تماما سالم است اما ویروس به دلیل ذات ویروسی خود می‌تواند در همان بدن سالم برای چند روزی ایجاد بیماری کند. این پاسخ کسانی است که می‌گویند چرا در نظام اسلامی اغتشاش هم رخ می‌دهد؟

سرویس سیاست مشرق_ "محمدرضا تاجیک" از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران، اظهاراتی را پیرامون اغتشاشات 70 روزه اظهار کرده است که گزیده‌هایی از آنرا در ادامه می‌خوانید:

1_گفتمان مسلط، به‌طور فزاینده‌ای از بیان لطیف فاصله گرفته و بیان زمختی پیدا کرده، لذا خاصیت گفتمانی خود را از دست داده و نمی‌تواند فضای معنایی برای جوان‌ها تولید کند. طبیعتا چون نمی‌تواند فضای ذهنی، روحی و روانی آنها را تحت کنترل داشته باشد، بادی (body) آنها را تحت کنترل قرار داده و ایجاد بدن اهلی و رام را هدف خود قرار داده و دلمشغولی‌اش این شده که جوانان چگونه می‌پوشند، چگونه آرایش می‌کنند، چگونه رفتار اجتماعی دارند.

2_از بیان مسئولین می‌توانیم این برداشت را کنیم که اگر قضیه مهسا نبود یک بهانه دیگری ایجاد می‌شد که چنین رخدادی حادث شود. اگر با ایجاد بهانه‌ای چنین التهابی می‌تواند در یک جامعه ایجاد شود، عقل حکم می‌کند ببینیم بدن جامعه چه مشکلی داشته که با یک سرماخوردگی ساده (بهانه) به تب و لرز می‌افتد. بدن اجتماعی ایران امروز، دچار مشکل است و باید این را دید در غیر این صورت با توالی بهانه‌ها و خیزش‌ها مواجه‌ایم.[1]

*بخش اول سخنان تاجیک مبنی بر اینکه در کشور ما عزمی برای اعمال حاکمیت بر روح و روان افراد وجود ندارد و دلمشغولی نظام به بدن و پوشش مردم رسیده؛‌ در واقع شهادتی است گویا بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران "دیکتاتور" نیست.

چه اینکه این دیکتاتورها هستند که سودای استیلای اجباری بر روح و فکر افراد را در سر می‌پرورانند، هر نشانه‌ای از ناهمفکری را با شکنجه و اتاق گاز پاسخ می‌دهند، اتاق تفتیش عقاید می‌سازند و صرفا و فقط وفاداری را می‌ستایند نه آزاداندیشی را.

دقت شود که نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای عقلانیت وظیفه دارد باورهای درست خود را برای ایجاد فکر صحیح در مردم ترویج کند. لکن ابزار این ترویج، تبیین است.

جدای از احساس ابتهاجی که با این شهادت ناخواسته تاجیک به یک تفکر منصف دست می‌دهد اما در بحث او مبنی بر علاقه حاکمیت نظام اسلامی بر کنترل ابدان نیز این توضیح لازم است که حاکمیت فقط بر رعایت قانون و پوشش در محیط اجتماعی تأکید الزامی دارد و این مسئله شامل حیطه خصوصی افراد نیست.

فلذا این دو ساحتی بودن نشان می‌دهد که حاکمیت در این حیطه هم به دنبال اعمال نظر سلیقه‌ای نیست بلکه عقلانیت اسلامی و حکومتی برای زیست مدنی را در نظر گرفته است که بر کنترل رفتارهای اجتماعی تأکید دارد.

همچنین تاجیک گویا بصورت خواسته یا ناخواسته مرتکب انکار شده و نفهمیده است که اعمال قانون برای رفتار و پوشش اجتماعی در تمام حاکمیت‌های جهان رائج است و عملا چیزی به نام "پوشش یا رفتار دلبخواه" در هیچ کشور بزرگ یا کوچکی پذیرفته نیست و به شدیدترین وجه ممکن با آن برخورد می‌شود.

ماجرای "بیان لطیف و زمخت" که تاجیک درباره نظام جمهوری اسلامی ایران به آن تمسک جسته نیز یک حرف باطل است زیرا در وادی حکومت و جامعه؛ جایگاه اول متعلق به "عقلانیت" است و قول لیّن یا زخمت در مراحل بعدی قرار می‌گیرد.

بماند که قضاوت‌های اصولی نشان می‌دهد نظام اسلامی برای بیان عقلانیت‌ها و اصول خود در آرام‌ترین فرکانس ممکن حرکت می‌کند و قضاوت تاجیک در این باره هم صحیح نیست.

بخش دوم اظهارات تاجیک نیز اشاره‌ای دارد به تحلیل مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دشمن نقشه این التهابات را از قبل فراهم دیده بود و اگر ماجرای فوت تصادفی مرحومه مهسا امینی هم نبود؛ باز شاهد این اغتشاشات بودیم...

تاجیک در ادامه مدعی می‌شود: "اگر با ایجاد بهانه‌ای چنین التهابی می‌تواند در یک جامعه ایجاد شود، عقل حکم می‌کند ببینیم بدن جامعه چه مشکلی داشته که با یک سرماخوردگی ساده (بهانه) به تب و لرز می‌افتد"!

باید از آقای تاجیک پرسید بدنی که بر اثر ورود یک ویروس بیمار می‌شود آیا دچار خلل و بیماری زمینه‌ای است؟!

اگر اینگونه باشد پس نقش علی‌الرأس ویروس در ایجاد بیماری کجاست و عقلانیت تاجیک چه پاسخی به این تناقض می‌دهد؟

پاسخ اینست که تاجیک در حالت خوشبینانه دچار خطای محاسباتی است و تشخیص نمی‌دهد که گاهی بدن تماما سالم است اما ویروس به دلیل ذات ویروسی خود می‌تواند در همان بدن سالم برای چند روزی زمینه‌ای بیابد و ایجاد بیماری کند.

و این فرایند در هیچ عقلانیت و در هیچ حاکمیتی؛ یک رخداد عجیب یا غیر ممکن ارزیابی نمی‌شود.

بله! ما هم با تاجیک موافقیم که حوادث دیگر و بسا که حوادث بزرگتری هم در راه باشد. اما این به معنی توطئه ادامه‌دار دشمن است نه به معنی فشل بودن حاکمیت یا بیماری بدن نظام اسلامی و ایران.

در این میان البته یک نظام حکومتی نیز باید با استفاده از نخبگان، با زیر ضربه بردن زمینه‌های آشوب و با شناسایی دنباله‌های داخلی دشمن از گستره حوادث آینده بکاهد.

جالب است که پیش از این دیدیم علامه جوادی‌آملی نیز در بیاناتی تصریح کردند که وقوع اغتشاش در حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) هم ممکن است.

در اینجا و پس از این مکالمه عقلانی و استدلالی البته بد نیست که نگاهی هم به اظهارات گذشته آقای تاجیک بیاندازیم که به زعم ما عملا "تئوریزاسیون آشوب" و زمینه‌چینی برای وقوع فتنه خیابانی بوده است.

تاجیک شخصی است که چند سال قبل و در هنگامی که نرخ دلار و تورم و شرایط اقتصادی خیلی بهتر از زمان حاضر بود؛ شرایط نظام جمهوری اسلامی ایران را به کشتی تایتانیکی تشبیه کرده بود که اسیر گرداب است![2]

ما مشخصا این سوال را می‌پرسیم که آیا تاجیک نقشی برای این گزاره‌ی القایی و البته غلط در فروپاشی ذهن کسانی که به خیابان ریختند؛‌ قائل هست یا خیر؟

تاجیک همچنین هم‌اوست که در بحبوحه اغتشاشات 70 روزه؛‌ خشم اراذل و اوباش خیابانی را خشمی مقدس نامید[3] و از این گفت که اغتشاشگران شکارچی هستند و نظام اسلامی هم شکار![4].

تاجیک در همان ایام نیز تأکید کرد آنها که به این اغتشاشات لفظ اعتراض را اطلاق می‌کنند؛ "کلبی مسلک" هستند.[5]

خوانش اقاریر و اظهارات تاجیک در امروز و دیروز می‌تواند برای هر جویای حقیقتی نمایان کند که بار معنایی عبارت "بانیان آشوب" چیست و چرا دشمن طبق گفته مقام معظم رهبری توانسته پروژه طرح‌ریزی آشوب در داخل ایران را اجرا کند و بسا که در آینده حتی به ایجاد "فتنه اقتصادی" هم بیاندیشد...

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1579348

2_ mshrgh.ir/923539

3_ mshrgh.ir/1438198

4_ mshrgh.ir/1440397

5_ mshrgh.ir/1426396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    4 4
    فیلتر شکن شده یک ابزار ضروری برای جهاد تبیین.
  • علی IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    8 2
    فتنه اقتصادی حاصل زحمات مسولان بی لیاقت است
  • علی IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    5 0
    فتنه اقتصادی حاصل زحمات مسولان بی لیاقت است
  • رضا IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 4
    خوب میمردی زودتر این شهادت رو میدادی تا مردم خیالشون راحت میشد و اینهمه اشتباه فکر نمیکردن؟
  • علی IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    2 0
    تحلیلتون به نوعی تلاش برای ارتباط دو چیز به هم بود
  • SE ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 1
    در همه کشورها جوانان برای ورود به بازار کار با مشکلات زیادی روبرو هستند و اگر دیگر کشورها با برنامه ریزی و صرف هزینه در پی تهیج و ترغیب آنان به اختشاش باشند امکان پذیر خواهد بود لذا ادعای جناب تاجیک در درمان بیماری جامعه برای رفع زمینه اختشاش بی معنی است خصوصا که جامعه ایران تحت تحریم چند ده ساله نیز بوده است و دولتهای همفکر جناب تاجیک خود بر رشد و توسعه این بیماری سهم بالایی داشته اند. البته کشورهایی که در برابر خواسته های امریکا زانو هم زده اند از شر این بیماری بیکاری و مشکلات جوانان رهایی نیافته اند.
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 2
    درود
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 3
    ما باید شهادت بدیم که این موجودات دست از دیکتاتوری برداشتند نه اینه این بگه نظام جمهوري اسلامی ایران که خودش نون و پولش رو خورده دیکتاتور نیست....
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 2
    عالی
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 2
    عجب است از اصلاح طلبان
  • عبدالله IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 2
    این التهاب ها و بیماریها در جامعه را امثال تاجیک بوجود می آورند چرا که خود ویروس هستند.
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 1
    قطعا
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 3
    بدون شک نظام ظلم ستیز ودشمن شکن ایران بروفق مراددیکتاتوران سیلی خورده عالم نیست وهرفریب خورده یانااگاهی عکس این راجلوه میدهدنمیشه به شعورش صرفاشک کردبلکه خوی وذات دیکتاتوری غرب وامریکا ومزدوران سرخورده اشان دهه ها همین بوده وخشت خشت مملکتشونو ازخون مظلومان عالم ساختن اونهایی که نمیدونن بدانندکه این حلقه به گوشان مدعی دروغگو فریبکاروجنایتکاربابت سیلی های متعددجمهوری اسلامی مقتدرهمه چیزراعکس جلوه میدن وازدردسختشونه وبوی تعفن سوختن امپراطوری استعماری .مثلااگرراجب هلوکاست درهمین کشورغربی مدعی صحبت بشه اشدمجازات داره اینا حقوق بشرنیست کشورهای زیادی راویران ومردمش را کشتارواواره کردنداینا ازنظرخودشون دیکتاتوری یا حقوق بشرنیست!!!! علنا پول وسلاح برای تشکیل باندتبه کاروتولیدمرگ اقدام میکنندودم ازحقوق بشرمیزنن!!!!! الان علنا اکراین راویران ومردمش رااواره وسلاح ارسال واین همه هرینه وعالم شاهدجنایاتشون هست ولی کسی همین کارایناروانجام بده ضدحقوق بشره !!! شکرخداهرروز رسواترواشکارترمیشن وخداانشاالله ریشه دیکتاتوری نوکرحلقه به گوش غرب وامریکا رونابودکنه وانشاالله اون روزها زیاددورنیست
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 1
    احسنت
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    2 1
    انصاف یعنی همین چه عجب
  • سید IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 3
    تفکر تهوع آور اصلاح طلبی امتداد همان تفکر خیانت بار روشنفکری برخاسته از اندیشه فرنگ رفتگان در نهضت مشروطیت است که آن نیز به نوبه خود از آبشخور فراماسونی نشأت گرفته است!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 2
    دقیقا
  • مردم IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 2
    عالی
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 2
    جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
  • علی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 2
    این آقای تاجیک همان کسی است که مخالفین نگرش سیاسی خود را سگ مسلک می‌خواند! این نوع نگاه نه ویروس که خود سرطانی است به جان گفتمان سیاسی کشور. امثال آقای تاجیک قبلاً نشان دادند که وقتی به قدرت میرسند ، کمترین مخالفتی را تحمل نمی‌کنند. نمونه بارز آن منتقدین سیاست خارجی دولت روحانی که عواقب ناگوار برجام را گوشزد می‌کردند با بد ترین حملات آقای روحانی و آقای هاشمی مواجه شدند ، و البته بعد ها معلوم شد که منتقدین به درستی دلواپس بودند ! و شد آنچه که نباید می شد. امثال تاجیک فقط می توانند شبحی از گفتمان حقیقی را نمایش دهند ، اما در عمل بشدت از فکر بسته و دگم رنج می برند.
  • متین IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 1
    چقد جالب
  • هلی افصحی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 1
    بیش از چهارسال است که در فرانسه جلیقه زردها به خیابان آمده و کشته و زخمی هم شده اند چرا امثال تاجیک به این اعتراضات ادامه دار و البته مردمی فرانسویان هیچگاه نپرداخته اند! این که همانند فقهای وابسته به خلفای بنی عباس فقط به« عکس قضایای » فقها مکتب امام صادق پرداختن که اجتهاد نبوده بلکه لجبازی با امام صادق بوده و بس !این که ناشیانه بخشی از جمله امام خامنه‌ای را تاجیک بخواهد دستاویز ترهات خود قرار دهد این نشان از تفکر نیست بلکه اصرار بر مخالفت با ولی فقیه خردمندی چون امام خامنه‌ای است! امام خامنه‌ای همیشه در ریشه یابی دشمنی شیطان بزرگ در ایجاد آشوب ها و اقدامات متنوع در براندازی نظام اسلامی ، به ذات و ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز ارجاع می دهند همان که در سخنان بسیار روشنگرانه اخیرشان در دیدار با زنان فرهیخته سند این بدخواهی شیطان بزرگ را از ده ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه فرمودند سندی که نشان می داد کارتر دستور سرنگونی را در همان دهه ماهه اول پیروزی داده است. این که در هر فتنه ای آمریکا ، غرب وحشی ، اسرائیل غاصب تمام قد در کنار فتنه گران قرار گرفته و همه امکانات رسانه ای و مالی و دیپلماتیک خود را پشتیبان آشوب و آشوبگران هزینه می کند امثال تاجیک این همه ذوق زدگی دشمنان را چرا نمی بینند!چرا عمدا خود را به نادانی می زنند که در هر فتنه دشمنان حتی در مسیر مذاکرات هم باشند سریعا تغییر موضع داده و با فعال نگه داشتن هسته های شورش در صدد سرنگونی یا امتیازات جدید گرفتن از نظام اسلامی بر می آیند؟همانند موضع رابرت مالی که به بورل در دو هفته پیش از آشوب اراذل اخیر پیشنهاد می کند دو هفته صبر کنید ایران دنبال ما خواهد دوید و امتیازات تازه ای خواهد داد!و یا در هر فتنه بر حچم تحریم ها افزوده می شود.این همه نشان از اشراف دقیق و عمیق امام خامنه‌ای بر تحرکات دشمن اصلی داشته و هرگز دچار خطای محاسباتی نشده است برعکس، این اصلاح طلبان فاسد بوده و هستند که بار خطای محاسباتی شدید را به دوش گرفته و همواره عمله ظلمه شیطان بزرگ شده و می شوند. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • سهیل IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 1
    خودرو وارد نمیشه،
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 1
    دیگه تاجیک و خاتمی و میرحسین جایگاهی بین معترضین ندارند
  • ژاپن IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    تاجیک حتما پولدار هست...خبر از قشر پایین جامعه نداره... اختلاف طبقاتی بیداد می‌کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس