گرانی نمایه

افزایش ۵۰ درصدی پرونده‌های گرانفروشی تنها در یک استان نشان می‌دهد مجازات‌های موضوعه در این باب هرگز بازدارنده نیستند و نظارت کارایی هم بر بازار وجود ندارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نقش جاسوس‌ها در مشکلات اقتصادی ایران

اشک‌ها و لبخندهای سند چشم انداز ۱۴۰۴؛ امروز کجا هستیم!؟

اشک‌ها و لبخندهای سند چشم انداز ۱۴۰۴؛ امروز کجا هستیم!؟ / افزایش ۵۵ درصدی پرونده‌های گرانفروشی در یک استان

حسین موسویان، دیپلمات سابق؛ اخیراً در یک توییت نوشته است:

"سال ۷۵ برنامه ۲۵ ساله بنام چشم انداز ایران ۱۴۰۰ تصویب شد که طبق آن قرار بود سال ۱۴۰۰ ایرانی آباد، آزاد، مستقل و پیشرفته و قطب اقتصادی برتر منطقه و... باشیم و از نظر پیشرفت به کره جنوبی برسیم. حدود ۲۲ ماه از سال ۱۴۰۰ گذشت. ما کجا هستیم؟ "

(چشم‌انداز ایران ۱۴۰۰ بعدها به سند رسمی چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ ارتقا یافت)

*چشم‌انداز ایران ۱۴۰۰ که بعدها به "سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴" ارتقا یافت و ابلاغ شد؛ تدبیر مهم ولایت فقیه برای پیشرفت ایران و ایرانی بود که رؤسای جمهور ایران وظیفه داشتند آنرا گام به گام به پیش ببرند و در افق ۱۴۰۴ در مسیر تحقق همه ابعاد آن قرار داشته باشند.

جالب است که مخاطبان محترم بدانند "چشم‌انداز" در دانش مدیریت جایگاه ویژه‌ای دارد و در حیطه امورات مربوط به رهبری (leadering) قرار می گیرد.

چشم‌انداز به معنی آینده‌ای آرمانی است که رهبر یک مجموعه در مقابل مسیر پیش رو ترسیم و تلاش می‌کند تا مجموعه‌ای که رهبریت آنرا بر عهده دارد، ‌ به سمت آن سوق دهد.

چشم‌انداز اگرچه زیباست اما لزوما قابل دستیابی نیست. در واقع چیزی که در یک سند چشم‌انداز مورد تأکید و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد میزان حرکت و سرعت به سمت چشم‌انداز است.

همانند منظره‌ای زیبا از دوردست که می‌توان برای فتح قلل آن و تفرّج در جنگل‌های سرسبزش بار سفر بست و در مسیر جاده‌های صعب‌العبور قرار گرفت. چشم‌انداز زیبا در پیش روست و میزان حرکت ما نیز قابل اندازه‌گیری.

پس از این تعریف جالب است که بدانیم مقام معظم رهبری نیز در تمام طول سال‌های گذشته بر گزینه‌های "تحقق چشم‌انداز" و "نیل به سمت چشم‌انداز" تأکید داشته‌اند.

رهبر معظم انقلاب در سال اول اجرای سند چشم‌انداز طی بیاناتی تصریح کردند:

"اگرچه مسؤولیتها در دوران بیست ساله، دوره های کوتاه مدت و چهارساله است، لیکن هر کدام از این حلقه های چهار ساله، تشکیل دهنده‌ی زنجیره ی بسیار مهم و تعیین کننده ی سرنوشت کشور در بیست سال آینده خواهد بود. بخصوص در سالهای اول لازم است زیرساختهای این چشم اندازِ مهم و سازه ها و ساز و کارهای آن، آن چنان تنظیم و چیده شود که بتوان بر اساس آن، این بنای مستحکم را بالا برد و ان شاءاللَّه برای آینده ی کشور و ملت جاده‌ی همواری را برای پیشرفت فراهم کرد. "[۱]

پس از این توضیح و فهم دقیقی که همه باید درباره یک سند چشم‌انداز داشته باشیم (فهمی که متأسفانه آنطور که باید توسط مسئولان مورد ترویج و تبلیغ قرار نگرفت!) اکنون نوبت به بررسی وضعیت پیشرفت ما نسبت به متن سند چشم‌انداز است.

بر خلاف سیاه‌نمایی‌های که علاقه دارند کشور را بحران‌زده و در آستانه جنگ جلوه دهند لکن واقعیت‌های صحنه و شاخص‌های موجود نشان می‌دهد که ایران اسلامی جهش‌های بزرگی به سمت سند چشم‌انداز داشته است.

ایرانِ ۱۴۰۱ از لحاظ شاخص‌های امنیتی، اقتصادی، دیپلماتیک و بهداشتی هرگز ایرانِ دهه هشتاد نیست.

ایرانِ امروز تبدیل به هژمونی ایران شده است که نه تنها از خود بلکه از متحدان خود در اقصی نقاط جهان نیز حمایت سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد و هژمونی خود را بصورتی کاملا اثبات شده، گسترده است.

اگرچه مثبتات کشور ما به گفته مقام معظم رهبری تحت تأثیر "تبلیغات نارسای مسئولان" قرار گرفته و برخی خواص هم به دلیل عوامزدگی از بیان مثبتات کشور طفره می‌روند اما باید اعتراف کرد که ایران ما با وجود تمام مشکلات اقتصادی‌اش اما در این عرصه هم پیشرفت‌های بزرگی دارد.

نرخ بیکاری ایران در سال ۱۴۰۱ تک‌رقمی شده و دچار بیکاری شیک هستیم. (به این معنی که کار فراوان است اما صاحبان مدارک دانشگاهی به دلیل برخورداری سطحی از رفاه؛ هر شغلی را نمی‌پذیرند)

تحریم‌ها نتوانسته ایران را فلج کند.

نرخ فقر مطلق (به معنای گرسنگی) در ایران نزدیک به صفر و حتی از انگلستان هم کمتر است.

ضریب جینی در ایران (نزدیک شدن رفتارهای قشر ثروتمند و کم درآمد به یکدیگر) رتبه‌ای خوب دارد و ایضا جزو ۳۰ اقتصاد برتر جهان نیز هستیم.

در کنار این واقعیت‌ها البته مشکلاتی از قبیل "گرانی بیقاعده"، سرعت کم پیشرفت در برخی عرصه‌ها، کاهش قدرت خرید مردم طی ۲ سال اخیر، اجرا نشدن قانون توسط دولت و... نیز داریم.

مشکلاتی که اولا نباید به بهانه آنها مرتکب نابینایی در قبال پیشرفت‌ها و نمره مطلوب در تحقق چشم‌انداز شویم و ثانیا بایستی بدون تعارف بگوییم مشکلات موجود ثمره "انزوای نخبگان" و مدیریت و کارنامه بد امثال شخص آقای موسویان است.

شخصی که بواسطه ظن جاسوسی دستگیر شده است، شخصی که از عوامل اصلی امید بستن قوه اجرایی کشور به تحقق توافق خارجی است، ‌ شخصی که مروّج برجام است، شخصی که از کاخ سفید دلار نقد دریافت می‌کند و شخصی که از حامیان شیخ حسن روحانی به شمار می‌رود.

اروپایی‌ها ضرب المثلی دارند که می‌گوید: زیر درخت هلو نمی‌توان دنبال سیب گشت!

فلذا مردم ایران باید بدانند در کنار پیشرفت‌های محرز کشور و امیدهایی که به رفع مشکلات وجود دارد؛ اگر مشکل و کاستی وجود دارد؛ به دلیل کارنامه بد امثال حسین موسویان در این دولت و آن دولت است که باید با "رأی خوب" و مطالبه استفاده از نخبگان در مناصب اجرایی کشور، از بروز آنها جلوگیری کرد.

موسویان، ‌ اخیراً در یک توییت دیگر نیز شرایط کشور را در آستانه بروز جنگ توصیف کرده بود!

***

افزایش ۵۵ درصدی پرونده‌های گرانفروشی در یک استان

اشک‌ها و لبخندهای سند چشم انداز ۱۴۰۴؛ امروز کجا هستیم!؟ / افزایش ۵۵ درصدی پرونده‌های گرانفروشی در یک استان

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: ورودی پرونده‌های تخلف ارجاعی از ادارات جهاد کشاوزی و صنعت، معدن و تجارت استان در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، حسین حسن‌پور اخیرا در نشست ستاد تنظیم بازار استان تصریح کرده است: بیشترین تخلفات در حوزه آرد و نان است که در این راستا ۴۳۷ پرونده تخلف نانوایی‌ها در خراسان‌ جنوبی به شعب تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی بیان کرد: بیشترین پرونده‌های تخلف صنفی در این استان به دلیل درج نکردن قیمت، گرانفروشی و ارائه نشدن فاکتور خرید بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: در ۹ ماه سال جاری سه هزار و ۱۴۰ فقره پرونده تخلف در حوزه قاچاق کالا و ارز وارد شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی شده که از این تعداد سه هزار و ۱۳۶ فقره پرونده مختومه شده و میزان محکومیت متهمان ۴۹۵ میلیارد و ۲۶ میلیون ریال بوده است.

وی با اشاره به افزایش پرونده‌های قاچاق سوخت در خراسان جنوبی افزود: در این مدت ۲ هزار و ۱۸۵ فقره پرونده قاچاق سوخت وارد شعب تعزیرات استان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجهی دارد.

حسن‌پور اظهار داشت: در ۹ ماه امسال پنج میلیارد و ۴۳۴ میلیون ریال محکومیت به پرداخت جزای نقدی در حق دولت مربوط به پرونده‌های تخلف کالا بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۰ درصد افزایش داشته است.[۲]

* آمارهای ارائه شده از سوی مدیر کل تعزیرات استان خراسان جنوبی پیرامون افزایش چشمگیر گرانفروشی به قدر کافی گویای این هست که معیشت مردم تا چه اندازه گرفتار تاخت و تاز گرانفروشان و گرانی بیقاعده شده است...

گرانی بیقاعده‌ای که با استفاده از نبود نظارت کارا بر بازار؛ زمینه سودپرسی و گرانفروشی را مناسب دیده و هر کالا و خدماتی را به هر قیمتی که مایل باشد به مردم می‌فروشد.

و البته ملجأ و پناه مردم برای مقابله با این گرانفروشی هم در صحنه حضور ندارد!

افزایش ۵۰ درصدی پرونده‌های گرانفروشی تنها در یک استان؛ اولا نشان از یک بیماری فراگیر دارد که پرونده خراسان جنوبی تنها بخشی از آن است، ثانیا بیان می‌کند که مجازات‌های موضوعه در این باب هرگز بازدارنده نیستند و ثالثا نشان از کاهلی نهادهای قانونی و نظارتی دارد که عملا حضوری که موجب تأثیر در زندگی مردم باشد را در عرصه قیمت‌ها و بازار ندارند.

مسئله الزام نظارت دولت بر بازار نیازمند مطالبه عمومی، تأکید خواص، تقنین مجلس و اهتمام دولت به اجرائیات مملکت است.

***

۱_https://www.leader.ir/fa/content/۲۶۹۶

۲_https://irna.ir/xjLrVs

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • یوسف از همدان IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    12 1
    اگه به چشم انداز باشه من از همه مسئولین رده بالا بهتر بلدم چشم انداز بدم
  • علی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    5 0
    اگه قانون مبارزه با گران فروشی رو مطالعه کنید، متوجه می شوید که آن را گرانفروشان و محتکرین نوشته اند. شرایط به گونه ای است که اگه خریداری یه کالا رو ۱۰۰ تومن گرون بخره برای بازپس گیری آن باید یک میلیون تومن هزینه کنه که کسی دنبالش نمی ره. مبارزه با گرانفروشی هم نیازمند اصلاح روش هاست و هم رویه ها اما متاسفانه تو دولت ها آدمی پیدا نمی شه که این کار رو انجام بده. من پیشنهادی به آقای مرتضوی دادم، اون موقع که معاون رئیس جمهور بود. اصلا به خودشون زحمت ندادن اطلاع بدن که پیشنهادم رو دیده یا نه
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 1
    مجازات هیچوقت بازدارنده نیست
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      1 1
      که هست
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      2 0
      که هست // اگه موثره چرا همه جای دنیا تعداد قابل توجه مجرمین سابقه دارن ؟ کلا پلیس اول از همه لیست سابقه دارها رو نگاه میکنه ، چرا ؟ ( مشرق انتشار بده تا یکم کلاس بحثهات بالا بره )
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    7 1
    ته جدولیم ،
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    9 1
    در این سند دلار چند؟
  • محمدایوب IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    3 14
    لعنت خدا بر آنها که می گویند در کشور آزادی نیست بی شرف ها در خیابان راه بروید هر کس با هر لباسی وهروضعی نیمه عریان راه میرود وهر فروشنده ای هر نوع جنسی با هر قیمتی بخواهد می فروشد
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      4 0
      پس نتیجه داد . عالی
    • محمد IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      8 1
      شلغم جان گرانفروشی چه ربطی به آزادی داره؟ لعنت خدا به انسان کودن گیج مغز
    • امید DE ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 0
      اگر ازادی هست مال زحمت مردم خودشونه نه لطف حکومت
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 1
    اگر کسانی به مانند ماهاتیر محمد یا ایلمار شاخت بر مسند امور بودند و این برنامه ها به ثمر نرساندن بله دلخور ملامت بودند
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    5 0
    امروز کجا هستیم
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      1 0
      اینجا
  • / IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    4 5
    اقتصاد اول جهان خواهیم شد و امریکا و اروپا و ژاپن هم در حسرت کشور پیشرفته ما خواهند بود
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      4 0
      کتاب تعبیر خواب دم دستم نیست تا کامنت بزارم
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      0 0
      خوابی یا بیدار نمایندگان مجلس طرح مالیات بر عابدی سرمایه را تصویب نمی‌کنند چونکه خودشان دلال اصلی هستند کجای کاری بخواب با با جان
  • علی افصحی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 3
    امام خامنه ای در دیدار با مردم قم فرمود دراغتشاشات دشمن نقاط قوت ما را هدف گرفت. سند چشم انداز برای دوست و همراه یک معنا دارد و برای دشمن و عوامل فارسی زبانش یک معنای دیگر دارد. شهید شریعتی در کتاب «به سر عقل آمدن سرمایه داری» فائق آمدن نظام سرمایه داری بر گسل های خود را پیش بینی های مارکس یا سند چشم انداز وی می داند! سند چشم انداز برای دوست و همراه نقشه راه است اما برای رقیب و دشمن ابزار تخریب! دشمن با بهره گیری از رقیب و عوامل فارسی زبانش درست جاهایی را مورد هدف قرار می دهد که قرار است از آن نقاط شکوفایی و رشد تحقق یابد.امام خامنه‌ای در ادامه فرمود :«کارکرد خباثت های دشمن را در کند کردن روند پیشرفت ایران اسلامی عنوان کردند. امثال موسویان و دولت مطلوبش روحانی جهانگیری و مجموعه اصلاح طلبان فاسد درست مسیری را در پیش گرفتند که سند چشم انداز را نادیده می گرفت علاوه بر این که غرب وحشی نیز در مسیر انحراف از سند چشم انداز طی دو دهه خیمه زده است. باز امام خامنه‌ای پیشرفت های صورت گرفته به رغم خیانت و نا کارامدی های نفوذیان و جواسیس و خباثت های دشمن ، را هرگز از نظر دور نمی دارند. ولی فقیه در ارزیابی روند حرکت ارتقائئ و ارتفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز همواره به معدل کلی توجه داشته و با این نگره افق را روشن می بینند برخلاف سیاه نمایی های اصلاح طلبان فاسد. ضمن این که خباثت دشمن مستقل از هر چشم انداز و هر دولتی از ابتدای انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود و قرآن برخلاف اصلاح طلبان فاسدکه به بهانه گیری عادت دارند اتفاقا به رجز خوانی در برابر دشمنان پرداخته و آن ها را به معارضه می طلبد که درسوره مرسلات آیه سی و نه« فان کان لکم کید فاکیدون اگر یارای فتنه و خباثتی دارید انجام دهید! چرا که «ان کید الشیطان کان ضعیفا »! وقتی ولی فقیه خردمندی همانند امام خامنه‌ای باشد و امتی وفادار چون انقلابیون ولایی ایران اسلامی وجود دارد راه رشد و شکوفایی تداوم می یابد هر چند سرعتش هر از گاهی با خباثت دشمنان و عوامل فارسی زبانش کند شود. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      3 0
      یکی از موضوعاتی که در چشم انداز 1404 پیش بینی شده ارزش و قدرت پول ملی(اقتصاد) است به نظر شما الان چقدر با چشم انداز فاصله داریم؟ بهتر است برای توجیه ناتوانیتان نام اصلاح طلبان را بر زبان نیاورید، عده‌ای بی سواد نمیتوانند مملکت را در مسیر درست قرار دهند و کارها را به سامان برسانند.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام متاسفانه تعزیرات حکومتی درست به پرونده های گرانفروشی رسیدگی نمی کند کاسب هایی که به قانون درست عمل نمی کنند دوباره بررسی شود فهمیده میشود که درست رسیدگی نشده ممکن هست یک ابدارچی پارتی بازی کند
  • سهیل IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    در این حوزه چرا با گرانفروشی خودرو ها برخورد نمی‌شود اما با سود بیش از بیست درصد بانک ها شعب پلمپ و مدیران برکنار میشوند؟
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    وقتی امور رابدست اتحادیه بدهند که رعیس ان خودش چند بنگاه دارد تکلیف معلوم است راستی ایا کسی پیدا شده کمی فکر کنه اینهمه بنگاه املاک کهنودونه درصد وقتشان زیادی است برای چه مثل قارچ .البته بلا نسبت قارچ سبز شدهاند این سفره چقدر پولدارد که اینهمه بیکار ارتزاق میکنند .هوشمند شدن نانواییها کار خوبی بود اما ایا فکری بحال بعضیها کردند که با کوچک کردن نان چقدر ارد بنفعانها ذخیره شده ودر بازار بفروش میرسد
  • عمو IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    ای گرانفروشان و عوامل گرانی به نتیجه کار آنکه در شیر آب میکرد بیاندیشید.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 0
    اساسا از علائم چهل مرکب اضهرات جاهلانه بدترکیب حوزه شیاطین موساد دراین چهل سال هست چهل بد ترکیب بردکی بد ترکیب مطلقالتقلیذ بدترکیب خامنهای سیک هندی بد ترکیب اسلام وحوزه علمیه بد ترکیب عقلانیت بد ترکیب استحمارگری بد ترکیب هران چه برای افول ونابودی انسانیت وقران وعقل هست همه به حد وفور هست الا حرف حساب وحق وحقیقت وعدالت اسلام واقعی ای دوصد لعنت براین ملعونهای متجاهرالاسلام ذلیل مرده حیف نان اسکلت متحرک
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • متین IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    2 0
    چشم اندازه خونه زندگی مسئولین عالیه ..ولی مردم دیگه چشمی براشون نمونده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس