مهدی پازوکی

یک چهره اقتصاددان اخیرا ادعا کرده است که خودروسازان داخلی در واردات خودرو نقش دارند فلذا خودروی تولید داخل ارزان نخواهد شد. این ادعایی است که به نظر می رسد دولت باید به آن پاسخ دهد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

لزوم حفاظت از معیشت و سرپناه مردم فراتر از نوسانات بازار و ارز

بی‌فایدگی سفر کربلا به حال اسحاق جهانگیری! / لزوم حفاظت از معیشت و سرپناه مردم فراتر از نوسانات بازار و ارز

گرانی‌های لجام گسیخته، نوسانات شدید نرخ ارز و بازاری که در ابعاد مختلف مشغول ترکتازی در عرصه قیمت‌هاست؛ بیش از هر چیز معیشت و سرپناه مردم نجیب ایران را تحت تأثیر شدید قرار داده است.

تأثیری البته کاهنده و تلخ که توانسته بخشی از برنامه ریزی های اقتصادی خانوارها را تغییر دهد و جدای از آن، گذران امور و معیشت روزانه را هم دستخوش التهاب کند.

در این شرایط البته راهکارهایی وجود دارد که باید هرچه سریعتر توسط حاکمیت اجرایی کشور و صاحب امورات مردم یعنی دولت به اجرا درآید.

*همه باید بدانیم که مسئله گرانی، مسئله مبتلی به تمام کشورها و تمام مردم در سرتاسر حاکمیت های جهان است.

در واقع، گرانی و تورم جزئی از مقوله اقتصاد در عصر جدید است و گریزی از آن نیست.

لکن انتظاری که از دولت بعنوان حاکم اصلی اجرائیات کشور می رود، اینست که در ورای تورم و التهابات اقتصادی اما از سرپناه و سفره های مردم حفاظت کند.

راه این حفاظت هم اگرچه به روش و فهم دولت ربط دارد لکن در شرایط فعلی و در مقتضای ایران به نظر می رسد که دولت محترم بایستی از دو راه "نظارت کارا بر بازار برای جلوگیری از گرانی بیقاعده" و "ارائه کالابرگ به مردم" استفاده کند.

دو راهکاری که از اولی کمتر صحبت می شود و از دومی به مقتضای اینکه به قوانین مجلس راه یافته است، بیشتر!

مجددا تأکید می شود که حفاظت از معیشت و برنامه ریزی های اقتصادی عقلانی مردم، بسته به دولت و برنامه های دولت است. لکن از باب اقتراح و از باب نگاه عقلانی به مسئله نمی توان 2 راهکار اشاره شده را بی بنیاد یا غلط دانست!

2 راهکاری که اگر توسط دولت به آنها عمل نشود؛ بر عمق گرانی بیقاعده افزوده خواهد شد و نه تنها سبد کالاهای مصرفی خانوارها ممکن است به سمت حذفیات بیشتر پیش برود بلکه خلل های جدی در بحث سرپناه مردم نیز بوجود بیاید.

رخدادهای سوئی که مسئولیت اصلی آنها متوجه دولت است.

***

"خودرو ارزان نمی‌شود"؛ ادعایی که باید به آن پاسخ داد

بی‌فایدگی سفر کربلا به حال اسحاق جهانگیری! / لزوم حفاظت از معیشت و سرپناه مردم فراتر از نوسانات بازار و ارز

مهدی پازوکی، اقتصاد دان و از چهره های نزدیک به اصلاح طلبان طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی، پیرامون واردات خودرو و اتفاق عجیب افزایش ناگهانی قیمت خودروهای تولید داخل نوشت: اگرخودرو در تیراژ بالا وارد ایران شود و در واردات با خودرو اما و اگر نباشد، قیمت خودرو خواهد شکست.

او در ادامه تصریح می کند: به نظر می‌رسد با واردات خودرو نیز شاهد کاهش قیمت‌ها خصوصا قیمت خودرو نخواهیم بود زیرا در اینجا از واردات به منظور افزایش عرضه استفاده نشده بلکه همان خودرو سازهایی که با مدیریت بازار باعث به وجود آمدن شرایط کنونی شده‌اند که خودرو به صورت روزانه با افزایش قیمت روبروست، همان خودرو سازان اقدام به واردات خودرو کرده‌اند و با قیمت‌هایی که در نهایت این خودروها را به دست مصرف کننده می‌رسانند، شاهد کاهش آنچنانی در قیمت خودرو نخواهیم بود. از این منظر باید ساختار اقتصادی اصلاح شود نه اینکه با توسل به واردات بخواهیم قیمت خودرو را تعدیل کنیم. [1]

* اگرچه از حیث نگاه های کلان اقتصادی با آقای پازوکی تفاوت نظرهایی داریم لکن در فقره خودرو و با توجه به اینکه همزمان با اعلام واردات خودرو، قیمت خودروهای تولید داخل نیز افزایش یافت؛ پس به نظر می رسد که دولت باید به ادعاهای آقای پازوکی پاسخی اقناع کننده بدهد.

یعنی باید مشخص بشود که آیا واقعا خودروسازها در بحث واردات خودرو و قیمت گذاری آن دخیل بوده اند یا خیر؟

چه اگر پاسخ این سوال مثبت باشد یعنی در بحث واردات خودرو؛ منافع هرکسی مد نظر بوده است الّا مردم!

از طرفی باید اشتباهات رخ داده در شرایط ورود خودروهای خارجی نیز بلافاصله احصا و اصلاح شوند تا هدف غایی از واردات خودرو یعنی "ارزانی و افزایش کیفیت خودروهای داخلی" تأمین شود. که اگر این رخداد صورت نگیرد؛ از هم اکنون مشخص است که با یک پروژه فصلی مواجه هستیم و پس از وارد شدن چند پارت خودروی خارجی، مسئله کنسل می شود و مجددا آش همان آش و کاسه همان کاسه.

گفتنیست، وزیر صمت اخیرا در واکنش به جهش قیمتی خودرو وعده داد که قیمت ها کاهش خواهد یافت. [2]

***

بی‌فایدگی سفر کربلا به حال اسحاق جهانگیری!

بی‌فایدگی سفر کربلا به حال اسحاق جهانگیری! / لزوم حفاظت از معیشت و سرپناه مردم فراتر از نوسانات بازار و ارز

اسحاق جهانگیری معاول اول رییس جمهور در دولت روحانی نوشت: وقتی دلت از غصه‌ها و رنج‌های مردم می‌گیرد و نگران آینده کشور و مردم می‌شوی، احساس نیاز بیشتری در پناه آوردن به معنویت پیدا می‌کنی.

در این حال و هواست که به زیارت عتبات عالیات در نجف، کربلا و کاظمین آمدم-اولین سفر خارجی بعد از حدود ۱۷ ماه دوری از مسئولیت دولتی.

سری هم به شهادت گاه سردار سلیمانی عزیز زدم، سخت متأثر شدم. با بی‌تدبیری و سختگیری با مردم چه کردند که نام و یاد «سرباز وطن» هم دستخوش منازعه شد! [3]

*منظور جهانگیری اینست که به زعم او در آشوب های اخیر یا همان اغتشاشات 70 روزه؛ نام و یاد شهید سلیمانی دستخوش منازعه شد!

جالب است که در این یقظه خیالی جهانگیری البته نه خبری از دلیل و سند هست و نه خبری از درس گرفتن و متنبّه شدن پس از زیارت عتبات عالیات. یعنی مشخص نیست جهانگیری چطور توانسته از یک آشوب مقطعی و بی بنیاد که حاملانش صرفا اوباش و تعدادی فریب خورده بودند که سرزنش عمومی اکثریت ایرانیان را برانگیختند؛ اینطور نتیجه بگیرد که اکثریت مردم ایران درباره نام و یاد شهید سلیمانی دچار منازعه شده اند!

و قابل تأمل آنکه در این تحلیل غلط، معنویت هم نتوانسته کاری برای جهانگیری بکند...

یعنی همه باید درس بگیریم که حتی حضور در جای مقدسی مثل ارض کربلا هم نمیتواند برای کسی که نمی خواهد؛ کاری بکند و فی المثل از اسحاق جهانگیری که قصد حمایت آشکار از نظام و اکثریت مردم در جریان اغتشاشات را ندارد؛ یک حامی در صحنه نظام و مردم بسازد.

چه اینکه از رجالی مثل جهانگیری بنا به تجربه و سابقه‌شان انتظار بود که در مقطع التهابات فعلی به صحنه بیایند و برای نظام اسلامی و اکثریت مردم و نمادهای مقاومت سنگر بسازند نه اینکه خودشان به بخشی از مشکل بدل شوند و بدتر اینکه اینطور طعنه بزنند که: "یاد فلانی هم دستخوش منازعه شد"!

جدای از این؛ البته جهانگیری گویا دریچه عقلانیت را نیز بسته و در یقظه خود به این فکر نکرده که اگر قرار مردم به منازعه بر سر یاد شهید سلیمانی بود؛ قطعا و تحقیقا در شاهکارهای زمان رئیس جمهور روحانی و دولت اصلاح طلب او از قبیل گرانی یک شبه و بدون پیوست بنزین، اعلام رسمی نظارت نکردن بر بازار و قیمتها، ترویج سیاه نمایی علیه ایران و اقتصاد کشور از ستاد دولت و توسط مقامات ردیف اول دولت و... هم بهانه هایی برای منازعه وجود داشت.

لکن مردم ایران دریچه عقلانیت را نبسته اند، عملکرد سردار سلیمانی را به پای این دولت و آن دولت نمی نویسند و مشکلات دولت ساخته را هم بدون منازعه و صرفا با رأی خوب حل خواهند کرد.

ما همچنین این قضاوت را به مردم عزیز ایران واگذار می کنیم که چرا امثال جهانگیری حتی در هنگام حضور در اراضی مقدسه هم دست از طریق اشتباه خود برنمی دارند و متوجه نمی شوند که حرفهایی از قبیل "یاد سردار سلیمانی دستخوش منازعه شد"؛ تا چه اندازه می تواند خانمانسوز باشد و چه خطراتی برای امنیت مردم و هژمونی ایران عزیز در پشت آن نهفته است...

***

1_https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/348350

2_isna.ir/xdMYXN

3_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1578681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    8 4
    اینکه دیروز مجلس با وزیراقتصاد و رئیس بانک مرکزی دررابطه با وضعیت ارزی جلسه بزاره ولی امروز روندبازار اعتنایی به ماحصل این جلسه نشون نداده میطلبه دولت اقدام عاجلی از افزایش سودبانکی گرفته تا تسریع واردات خودرو و طلا و مالیات بر عواید را اجرا کنه وگرنه پا به راه بی بازگشت میزاره متاسفانه و دیگه نمیتونه اون جوروانی ورشکستگی اقتصادی را تا مدتها جبران کنه و حتی تبعات امنیتی ممکنه داشته باشه،چرا کسی دراین رابطه به دولت مشاوره صحیح نمیده ؟!
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      6 1
      جهانگیری میخواد پناه ببره به معنویت، اما دماغش توی معنویت جا نمیشه و بیرون میمونه 😐👃
    • سوخته IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      2 0
      این جهانگیری خائن و کلید جاسوس و همدستان شان را باید اعدام کرد
    • سوخته IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      4 0
      این جهانگیری خائن و کلید جاسوس و همدستان شان را باید اعدام کرد تا با اراجیف شان نمک به زخمی که برای مردم ایجاد کردند نپاشند . آن کربلایی که رفتی به کمرتان بخورد که دیگر تا قیامت راست نشود
    • سوخته IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      2 0
      آن کربلایی که رفتی به کمرتان بخورد که دیگر تا قیامت راست نشود
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    6 1
    یادائما دروغ میگی یا سرکینه وعداوت باهمه داری یه که به رفتارهات فکر کن
  • محسن IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    10 0
    والا من که هیچ مسئولیتی ندارم، اینقدر نسبت به خودم و فکر و عملم مطمئن نیستم که این آقایون اینقدر راحت درباره ی اوضاع توییت میزنن و نظر میدن. خب آقای جهانگیری شما هم سالها سر کار بودی. چطوری اینقدر بی انصافید؟!!
    • شاعر: IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      8 0
      خر حاجی گرش به مکه برند چون بیاید هنوز خر باشد ...
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    7 0
    خرمن ما خر زیاد دارد وعده ها دروغ است مشتی افراد بیدین و بیشرف وعده میدهند
  • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    14 2
    اگر این لجن و دارو دستش محاکمه می شد الان زبون درازی .... نمی کرد کو محاکمه بانیبان وضع موجود
  • کارمند ساده IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    7 2
    مردم یادتان هست که صبح بلند میشدید می دیدید همه قیمت ها بالا رفته مردمی یادتان هست که قیمت نان زیاد شده بود .... و امثال این ها را از جهانگیری و برادرش که محکم قوه قضاییه است یادمان هست و یادمان هست که به چه کسی را ی بدهیم مهم است...دروغ گو یا کسی که راست نمی گویدولی دورغ هم نمی گوید....
  • سپهر IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    10 3
    دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند جهانگیری بهتره سکوت کنه.
  • مسعود IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    13 2
    هنر جهانگیری و روحانی این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند حالا اشک تمساح می ریزند !
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    8 2
    در زمان صدارتش با داماد عزیزش با هواپیمای بیت المات به اربعین می آمد و ما برای بلیط سرگردان .
    • انيس US ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 4
      واقعا هم بى فايده است اونهائى هم که به کربلا ميرن بهتره پولشو رو خرج مستمندان داخلى کنند که ثوابش بالاتر از هر چى است
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      کسی که تأثیر می‌پذیره باید بگه تأثیرپذیر هست یا کسی که اعتقاد نداره و تأثیر نمی‌پذیره؟!
  • پری مجرد 43 ساله IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    8 2
    در حیرتم که این مردک
    • انيس US ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 3
      تو هنوز شوهر گيرت نيومده؟
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 2
      خسته نمیشی؟!
  • سامان IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    6 3
    غربگدایان بی کفایت در 8 سال گذشته ولنگاری را ترویج کردند همین موضوع باعث شد تا در اغتشاشات اخیر یاد و نام سردار دلها دچار منازعه شد.
  • پاسخ اسحاق جهانگیری IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    8 1
    ان شاءالله قمر بنی هاشم ابولفضل العباس(ع) به کمر هرچی دزد و خائن و اختلاس گر بزنه که هپکو و هفت تپه و ماشین سازی تبریز و رشت الکتریک و غیره را به ثمن بخس به نورچشمی ها بخشیدند.
  • پاسخ جهانگیری IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    10 1
    حضرت ابوالفضل(ع) به کمر کسانی بزنه که 60 تن طلا و 20 میلیارد دلار 4200 تومانی ذخائر بانک مرکزی را حراج کردند و قیمت طلا و دلار و مسکن و خودرو و غیره را 10 برابر کردند و اقتصاد مملکت را ویران کردند.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 1
    اين اولين سفری ست که جهانگيری و خانواده محترمش! بعد از هشت سال بازی با اقتصاد و زندگی مردم از جيب خودش پول می ده! زيارت تو و خانواده ات قبول آقای جهانگيری!!!!
  • اصغر IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 1
    داداشت راهم باخودت می بردی
  • جواد IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 4
    واقعا باید دستمریزا به آقای جهانگیری گفت که انصافا در دولت روحانی خیلی خوب عمل کرد و بازار ارز و سکه و خودرو مدیریت شد و نه مثل دولت آقای رئیسی که همه چی رها شده
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 1
      چند میگیری پاچه خواری می کنی؟ پاچه خوار پاچه خوار پاچه خوار پاچه خوار پاچه خوار پاچه خوار پاچه خوار پاچه خوار پاچه خوار پاچه خوار پاچه خوار
    • ایران قوی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 0
      خواب دیدی خیر باشه
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      عزیزم
  • ارسلان IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 0
    مطمئنا پشت سر این اغتشاشها...................
  • ایرانی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 3
    مشرق خیلی خبر چرتی زدی
  • یاور IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 0
    دروغگویی آشکار دشمن یک اصل بوده و خواهد بود
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    10 2
    اگه اینجوریه اااقای جهانگیری دردوران قبل باید همیشه ایام معتکف عتبات میشد.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      11 3
      اصلا"زیارت مفسدان اقتصادی مورد قبول واقع نمیشه.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      4 1
      از عجایب سرزمین ما این است که بانیان وضع موجود جزو شاکیان وضع موجود شدند !
    • ایران قوی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 0
      این جماعت از حالا خیر برداشتن برای دور بعدی ریاست جمهوری ! با بد کردن و جلو کار کردن دولت فعلی . که شاید کارهاشون تا اون موقع از ذهن تاریخی ملت کمرنگ بشه !
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      4 0
      دلار جهان گیری یادمونه. اشک تمساحم، قصش رو بلدیم
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      4 2
      وقتی امثال عمروعاص نگران حرمت سرداران سپاه حضرت علی می شوند!!!!
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 1
      کسی که دیگران رو بی بنیاد میدونه خودش بی بنیاد هست
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 2
    به نظر من حرف درستی زده جهانگیری .وجهه جهانی وبین المللی ایران واقعا دچار خدشه شده شما فکر کردین بایکدست شدن قوا میشه کارکرد زهی خیال باطل منتظردلار ۱۰۰باش
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      4 0
      اگر روحانی و جهانگیری سرکار بودن الان دلار از مرز 100 هزار تومان عبور کرده بود.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 7
    کوپن هامو پیشفروش میکنم .کسی خریدار هست
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      4 0
      اونی که قبلا پیش فروش کردی مخته.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 1
    برو ولی مردم تو و تیم اقتصادی روحانی رو حلال نمی کنن.چقدرگغتیم، التماس می کردیم ، فریاد زدیم که بابا جلوی فساد و دزدی رو بگیرید، مگه هر ایرانی یه کارت ملی نداره، واسه ی هر ایرانی یه صفحه ی اموال درست کنید، خرید و فروش طلا و سکه و دلار و ماشین و خونه هر فرد رو ثبت کنید. به داد کارگر و کشاورز و مستضعف این مملکت برسید. دیدید تو 269 صندوق بانک چقدر طلا و دلار بود! خدا از سر تقصیرتون نمیگذره.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 1
    برو ولی مردم تو و تیم اقتصادی روحانی رو حلال نمی کنن.چقدرگغتیم، التماس می کردیم ، فریاد زدیم که بابا جلوی فساد و دزدی رو بگیرید، مگه هر ایرانی یه کارت ملی نداره، واسه ی هر ایرانی یه صفحه ی اموال درست کنید، خرید و فروش طلا و سکه و دلار و ماشین و خونه هر فرد رو ثبت کنید. به داد کارگر و کشاورز و مستضعف این مملکت برسید. دیدید تو 269 صندوق بانک چقدر طلا و دلار بود! خدا از سر تقصیرتون نمیگذره.
  • حبیب IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 0
    اینها را بیخیال، برای جنگ اقتصادی دشمن چاره ای بیندیشید، باید سعید محمد با مدیریت پروژه A وزیر صمت شود، تنها کسیست که توان و انگیزه حل مشکلات و روحیه عزل مدیران ناکارآمد و لنگرانداز را با مدیران انقلابی و کارآمد را دارد
  • پری مجرد 43 ساله IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 1
    قیافه این جهانگیری رو نگاه کنید مثل قوطی شیر خشک است
  • ا س SE ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 0
    چوپان دروغگو فوت کرد و شب اول قبر انکر و منکر پرسیدند خبیث نامت چیست ؟؟ ملعون جلوی دوربین نگاه مظلومانه کرد گفت ؛ منم همان دهقان فداکار !!!!
  • ناشناس IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 0
    دلارجهانگیری و.....
  • محمدایوب IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 1
    محضر سوپر من اصلاح طلبان قبل از اینکه برای سردار دلها سلیمانی دل بسوزانید در حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام یادی از داش مهدی دزده میکردی شاید بعد زندان آدم بشه بعد تو فکری به حال خودت بکن چون با چپاول ارز 4200درمیان مردم شناخته شدی حالا در سالگرد شهادت سردار اگر مردی حرف میزنی شکر زیادی نمی خوری بیا در مراسم میان مردم
  • علی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 3
    از جهانگیری ایراد نگیرید خودتان چه کار. کردید
    • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 0
      در حال آوار برداری از خرابکاری جهان گیری و اربابانش.
  • علی افصحی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    6 1
    پیش از اسحاق جهانگیری ، مسعود رجوی به زیارت عتبات رفت و در حرم مطهر امام حسین منافقانه عهد بست برای« آزادی مردم ایران»در اختیار صدام و آمریکا باشد! شیخ علی تهرانی هم در عنبات علیه امام خمینی در رادیو صدام سخن می گفت. جهانگیری و سایر دشمنان ولایت فقیه و ولی فقیه خردمندمان امام خامنه‌ای ، برای نفاق پیچیده خود همواره از مذهب و به ویژه زیارت محملی ساخته اند تا شاید وجهه ای در میان مردم کسب کنند.حتی فرح فاسد و دزد هم در آستانه پیروزی انقلاب به عنبات رفت!چنان که همراه با شاه جلاد فاسد تر از خودش و قواد بزرگ علم هرساله به حرم امام رضا می رفت و حتی تولیت حرم را شاه فاسد داشت! جهانگیری به جای این عوامفریبی ها باید یک توبه نصوح کرده و اموال به غارت برده را چه خود ، چه برادرش و چه فامیل و هم حزبی هایش به بیت المال برگردانده و به خاطر سفاهت هشت ساله در از بین بردن ذخایر ارزی و طلای کشور خود را در حبس ابد کرده و به خاطربیانیه دادن در فتنه اخیر که بانی تخریب های وسیع شد بدترین برخورد با با وجود منحوسش بکند نه این که هم در ایران و هم در عتبات علیه نظام اسلامی مزخرف بگوید و جسارت به حاج قاسم سلیمانی را از جانب چند اشرار و اراذل فاسد به نام جمهوری اسلامی فاکتور کند و نه این که باز ادا درآوردنش برای مردم گل کند که رفتنش به عنبات به خاطر نه ریا و سمعه!بلکه به خاطر سختی های مردم بوده است !سختی هایی که ره آورد اعتماد جهانگیری احمق و احمق تر از جهانگیری ، روحانی به کدا خدا شیطان بزرگ بود.سفر عتبات و حج برای امثال رجوی و جهانگیری نه نیاز معنوی که محملی مادی است برای تحمیق و استحمار افرادی که نگاه به مناسک فرد می کنند نه اعمال و رفتار شنیعش!امام علی علیه السلام فرمود :« ما قصم ظهری الا رجلان عالم متهتک و جاهل متنسک هذا ینفر عن حقه تهتکه هذا یدعواالی الباطل تنسکه دو تیپ کمرم را شکستند اول عالم بی حیا و دوم جاهل اهل زیارت و نوافل، اولی از روی بی حیایی و ارتکاب هر گناهی مردم را از دین بیزار و دومی در نادانی با عمل به نوافل و زیارات مردم را به سمت باطل سوق می دهد البته این دو تیپ در هم ادغام شدنی نیز هستند که در مورد رجوی و جهانگیری ، شاه ، شیخ علی تهرانی و... هر دو در هم ادغام شده اند این ها هم عالمی بی جیا و هم جاهلی مردم فریب و سوق دهنده جامعه و مردم به بطلان آمریکا و غرب وحشی بوده اند.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      تو عراق کی همراهش بود
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 1
    کارنامه جهانگیری و اصلاح طلبان در دولت گذشته مشخص است. اینها باید از مردم عذرخواهی کنند. اینها در حوادث و اغتشاشات اخیر بد امتحانی پس دادند. نباید به حمایت از غرب و اغتشاشگران می پرداختند.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    8 0
    وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ ٱللَّهُۖ وَٱللَّهُ خَيۡرُ ٱلۡمَٰكِرِينَ خداوند این قوم فاسد افساد طلب را لعنت کند که بر خلق خداوند ظلم کردند.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    سلام در اذرماه فقط خودرو برای جمعیت جوان ومادران زیر 18 سال وکسانی که خودرو فرسوده دارن بود پس جوانانی که 30 ساله شونه تا اومدن کار پیدا کنن وذره ذره پول جمع کنن ومو ومحاسنشون از پدرانشون زودتر سفید شده حالا با این گرونی خودرو ی سرسام آور چکار کنن.واقعا کسانی که دست اندر کار هستن از روی جوانان خجالت نمی کشن . واقعا دلشون برای بچه هایی که این قدر زحمت کشیدن ودرس خوندن وسالیان سال پشت آزمون های استخدامی به در بسته خوردن وحالا با شغل آزادو قراردادی سیلی سرخ می کنن وهر روز ناامیدتر میشن . نمی سوزه.امان از پول .امان از پارتی .امان امان امان ......من باید چکار کنم (سرم گذاشتم بمیرم ولی نشد )
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 2
    جناح راست مردو مردانه شما و جهانگیری بیا ئئد به ارائ عمومی تا سیه روی شود هر ان که در او غش باشد بس کنید رفته زیارت امام حسین شهید رفته به زیارت سر منشع اصلاحات افتاد بی دینها مرگ بر امریکا
  • NL ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 1
    به عنوان فردی از ملت ایران از حضرت سیدشهدا ص می خواهم تا تقاص آن همه خیانت و دلهره ای را که روحانی و جهانگیری به مردم تحمیل کردن را بگیرد ایضا از حضرت عباس ع
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 3
    چه خبر از بازداشت همسر و دختر علی دایی؟
    • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      3 0
      علی دایی کیلو چند!!؟؟
  • محسن IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 5
    مشرق محترم، با رفتارهایی که با جهانگیری شد، که یک نمونه اش رد صلاحیت در انتخابات بود، چرا توقع دارید به صحنه بیاید و حمایت کند؟ مگر می شود همه چیز یکطرفه باشد؟ اما در مورد سفر کربلا، کی گفته اگر کسی از شما حمایت نکند از معنویت بی بهره است؟ مگر شما ملاک و معیار معنویت هستید؟
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      4 0
      پس قبول داری که منطقت دفاع از حق نیست، بلکه معامله است!
  • US ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 4
    حضرت علی علیه السلام می فرماید، زاد الفقر الی الکفر.
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      5 0
      حدیث نساز و تفسیر به رأی هم نکن. فقر، آزمایش الهی است و کفر آفت آن که باید مراقبش باشید نه که بهانه اش کنید. مثل دانش‌آموزی که برگه امتحان را بگیرد و چون سخته رهایش کند! نه سخته تا عالم از جاهل سوا شود. فقر هم می‌آید تا مؤمن از کافر سوا شود. منظور حضرت این است نه کافر شدن که ممنوع اعلام شده.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    کرمان موتور هم ماه پیش هم این ماه ۱۰۰ میلیون گذاشت رو خودرو قبلا اینکارو کردن ، خوده ماشین هیچ داره گرا میده مملکت صاحب نداره و بقیه بخشهام میتونین روش مارو برن مشرق یه سوال وجود یه شرکتی مثل بهمن چه خاصیتی برا کشور داره مگه بجز ضرره دیگنیتی پرستیژ ۵۰۰ تومنی کشور همسایه قیمت پایه میده ۱ امروز تو بورس ۱۸۰۰ هر چه زودتر این باندهای تبهکار و راهزنو از اقتصاد خارج کنید وگرنه دیر میشه
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اقایون وعده وزیر خودروسازان عملی شد قرعه کشی حذف شد البته نه با افزایش تولید با بردن تو بورس ، دولت یه بارم شده دست توجیب مردم نکنه و واردات با تعرفه پنج درصد مثل کشور با شرف عراق آزاد کنه تا بازار پر واردات بشه و قیمت بشکنه ارز بهانه است کلی از داخلیها ارز بری دارند مونتاژ کارهای چینی ام مفت نمیخرن ارز میدن ckd میارن
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام و بسیار عالی
  • چی بگم IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    همه به فکر خودشان هستن،ما زیر بار فقر مردیم
  • چی بگم IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    ترانه علیدوستی بازداشت والان داره قلاب بافی و منجق دوزی یاد میگیره،با آهنگ های غمگین روی حرفایی که خودشان باور ندارن و ضد وطن هستن همان بهتر که زندان باشن،آخه چه مرگتانه این همه پول دارین برا خودتان برید هرکجای دنیا چرا کرم دارین وباید ضد وطن بگین،ما پول اجاره خانه نداریم سلبریتی های د....
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 1
    بله گفتن سایپا واردکرده کهچجای تعجب داره و دولت و مجلس باید پاسخگو باشن
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 0
    جماعت پر رویی که ارز 3 تومنی رو کردن 30 تومن چرا خفه نمی شن؟
  • رمضانعلی محمدیان IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 0
    بسم الله. ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی/این ره که تو میروی به ترکستان است جناب معاون کلانتر میفرماید اولین سفر خارجی بعد 17 ماه یعنی نخواسته اقرار کرده سفر به ارض مقدسه کربلا را با سفر به نیویورک همسنگ میداند جامعیت به حق سردار شهید مقاومت بودن را که تنها مختص ولایت مداران جبهه توحیداست را تنزل میدهد به سرباز وطن که محتوای ارزشمند الهی در ذات خود نداشته همه کشورها و حکومتها ی باطل هم چند تائی دارند سرباز وطن حالا با این ترفند پیوند کربلا و نیویورک و کعبه واشنگتن ضمن اینکه دنبال کلاهی است از نمد توهم رژیم چنج یعنی ماموریت محوله ارباب سعی در ماستمالی بزرگترین تدبیر قبیله خود برجام بد انجام بی سرانجام که میوه تاهل و تسامحش برای دشمن بود و برای ملت سخت ترشدن معاش قصد عرض اندامی مقابل الطاف قبلی و جذب نواله های بعدی ارباب دارد تا از لیست مهره سوخته کدخدایشان بیرون بیاید به نمایندگی از قبیله اشراف منفعت طلب و آرزومند آشوب در پائین برای چانه زدن در عقد برجامهای مسلسل نابودگر شجره طیبه معنویت الهی در نهایت معنویت قبیله همسنگران مصی و کریمی و مریم بهائی و وهابی ووو نام تنها یک کلمه است استفراغ.والسلام
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 1
    چرا از قرعه کشی خودرو افراد عادی حذف شده . بابا 30 سالمه .نه جزوجمعیت جوان حساب میشم نه خانومم که مادر دوتا بچه باشم تازه ازدواج کردم هیچی وسیله نقلیه ندارم تو بورسم سالای قبل سرمایه ام از دست رفت یه قرون دوزار دارم اونم چشم ترس دارم که باز به بورس اعتماد کنم چرا خودرو ها را قسطی نمیدهید.توقع ام پایینه به خدا پول تیبا جمع کردم الان با این قیمت باید همینجور قیمت راکد بمونه تا سه سال دیگه من دوباره پس انداز کنم .ایا کسی صدای منو می شنود .خدای من
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      1 0
      ناله‌ات رو پای اخبار فراوان اقتصادی بنویس. این جا بحث در مورد عاملان اصلی وضع موجود یعنی افسادطلبان شیطانی خبیث است
  • سعید IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    اصلاح طلبان البته مهره های اصلیشان چنان بخواب جهالت فرو رفته اند که حتی حضرت مسیح که مرده ذنده میکرد هم نمیتواند انهارا احیا کندبا توجه به بیانیه یگسویه خاتمی وموسوی وسران اصلاحات چی دقیقا این مطلب روشن میشود
  • عبدالله IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 0
    آقای جهانگیری تو اول توبه کن از گذشته ی ننگینت . تا احیانا زیارتت هم قبول بشه.
  • ایرانی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    برای زیارات نرفته مواظبش باشید این جونور برای ارتباط زدن با سرویس‌های مسافربری !!!!!!!!!!!!! رفته ‌
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 2
    دو سال از رئیسی داره میگذره... دولت جهانگیری گذشته با همه گتدهاش....
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 2
    سال 1408... دلار شده 280 هزار تومن.. سکه 150 میلیون تومن......
  • ایرانی DE ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    جهانگیری خائن!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    جهانگیری میخواد پناه ببره به معنویت، اما دماغش توی معنویت جا نمیشه و بیرون میمونه 😐👃
  • CA ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    8 0
    ای جهانگیری تو باید الان تو زندان باشی. ضمنا دوستان سردار هرگز از او جدا نمیشن و همچنین دشمنان نظام هرگز دست از دشمنی برنمیدارن. این منازعه که میگی از زمان بنی صدر و مسعود رجوی تروریست پادم صدام وجود داشته.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    جالب است که در این یقظه خیالی جهانگیری البته نه خبری از دلیل و سند هست و نه خبری از درس گرفتن و متنبّه شدن پس از زیارت عتبات عالیات. یعنی مشخص نیست جهانگیری چطور توانسته از یک آشوب مقطعی و بی بنیاد که حاملانش صرفا اوباش و تعدادی فریب خورده بودند که سرزنش عمومی اکثریت ایرانیان را برانگیختند؛ اینطور نتیجه بگیرد که اکثریت مردم ایران درباره نام و یاد شهید سلیمانی دچار منازعه شده اند!
  • ذ.اکبری IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    هرچند درته نشست وجود افرادی همچون جهانگیری کورسو امیدی برای دینداری هست اما باید بفهمند که کلام شهید سلیمانی عین وجودمقدس ایشان می باشد،چرا به کلام خودشهید استناد نمی جویند وبه عبارتی به کلام شهید تمسک نمی جویند که فرمود: ایران امروز حرم الهی است. چرا احساس نمی کنند که پایه گزار اغتشاشات خودخودشان می باشند. برادرایشان برادر حسین فریدون ها می باشند ما درزیارت امام هشتم می خوانیم که :الهی لاتدع لی ذنبا ... هرچند که امیداست ایشان به آن درجه ازنفاق نرسند که مثل سرکرده ی منافقین درحرم حضرت امام حسین علیه السلام به مقدسات توهین می کرد اما یادمان نرفته که رئیس ايشان با صدای رسا امام معصوم را هم نقد می کردند ، توبامن بگو با کیان دوستی من آنگه بگویم که توکیستی....
  • علی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    توجه به معنویات باعث میشود که به دیگران توهین نکنیم تهمت نزنیم
  • عبدالله IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    چقدر این مطلب لجن بود
  • ش‌. AE ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    آقای جهانگیری تو دلت برای خودت بسوزه فردا تو یک وجب جا باید بخوابی و جواب خدا رو بدی تو و اون روحانی جیباتون پر کردید با آقازاده ها و فاک و فامیلتون حالا دلت بحال مردم میسوزه؟؟؟؟؟ شماها به اسم این نظام و کشور هزاران خطا کردید باید تو و اون روحانی محاکمه بشوید
  • س.م IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    جمع کنید این شومن بازی ها رو جایی در بیارید که نشناسنتون یه سال زمان کمی برای فراموشی بلایی ست که شما افسادطلبان به سر ملت آوردید👎
  • احد IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    آقای جهانگیری رطب خورده را .... !!! شما همان جهانگیری نیستید که یک شبه جیب اقوام و اطرافیان خود و هم مسلکان خود را از دلار در کردید ، شما همان جهانگیری نیستید که دلار ۴ هزار تومانی را از ۴ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رساندید.،اقای جهانگیری خواهشاً شما به وضع همون بانک شخصیتان برسید مردم توقع ندارند کسی مثل جنابعالی که این همه نقاط تاریک در پرونده دولت خود دارید در سفر به کربلا برایشان دعا کنید ، میگن برای دعای هر گربه سیاهی بارون نمیاد . قطعا کسی که سفره اش از پول بیت المال رنگین است ، مفهوم سفره سرخ شهدا را نمی‌داند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس