رهبری

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با جامعه مداحان از ضرورت رصد دشمن گفتند و تصریح کردند که نباید دشمن را دست‌کم گرفت. اما پیوست‌ها و ملحقات عقلانی این تأکید چیست و "رصد کارا" چگونه ممکن می‌شود؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آنچه یک معترض اقتصادی باید بداند

"رفع مشکل اقتصادی" با کارد قصّابی و بطری آتش‌زا و شعار علیه رهبری!

"رفع مشکل اقتصادی" با کارد قصّابی و بطری آتش‌زا و شعار علیه رهبری!/ استانداری که از اخبار استان خبر نداشت

حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون علل وقوع اغتشاشات 70 روزه و انگیزه‌های آن گفته است: اولین عامل نارضایتی که باعث دلخوری اکثریت مردم شد، مشکلات اقتصادی و معیشتی و تورم حدود ۴۰ درصدی ایران به علاوه افزایش نرخ بیکاری بود که شرایطی را فراهم کرد که اکثریت دهک‌های جامعه ایران به دلیل افزایش سرسام‌آور سطح عمومی قیمت‌ها، درآمدهایشان پوشش و کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد.

وی افزود: به عبارتی در اثر رشد این دو شاخص که مجموعا شاخص فلاکت را نشان می‌دهد، طبقات حقوق‌بگیر و کم‌درآمد روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود به گونه‌ای که در شرایط فعلی برای تامین معاش‌شان درآمد کافی ندارند و افق امیدوارکننده‌ای هم برای بهبودی اقتصاد آینده خانوارهای خودشان پیش‌بینی نمی‌کنند. بنابراین به نظر من اصلی‌ترین عامل، عامل اقتصادی و معیشتی است.[1]

*از استفاده و تأکید ناشیانه رسولی پیرامون کلمه "اکثریت" که بگذریم(!) اما باید این سوال را پرسید که اگر علت موجبه اغتشاشات، اقتصادی بوده پس چرا معترضان هرگز شعار اقتصادی نداشتند؟!

این سوالی است که تجربه نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان ستادی و بانیان آشوب هرگز حاضر نیستند پاسخ آنرا بصورت استدلالی بدهند.

تعلق عمده آشوبگران و بازداشتی‌ها به طبقه بالاشهری و مرفّه نیز نشانه دیگریست که اثبات می‌کند سخن رسولی صحیح نیست و اکثریت مردم نه تنها در اغتشاشات 70 روزه با یک فتنه مواجه بودند بلکه در پسا اغتشاش نیز با نمایشی مواجه شده‌اند که تقلا می‌کند جامعه را به سمت "فتنه اقتصادی" سوق بدهد.

جالب است که در سمت مقابل می‌بینیم شهدایی که تقدیم راه مقابله با این فتنه شدند عمدتا از طبقه مستضعف بودند که به دفاع از نظام اسلامی برخاستند.

همچنین است که یک معترض اقتصادی اصیل اولا به خیابان نمی‌آید چون خیابان راه حل مشکل اقتصادی نیست. ثانیا فرضا که به خیابان هم بیاید اما مأمور پلیس را آتش نمی‌زند و حافظان امنیت را سلّاخی نمی‌کند.

بدیهی است که اتقان این گزینه‌ها در مرتبه‌ای قرار دارد که امثال رسولی نه می‌توانند و نه حاضرند که پاسخی استدلالی به آنها بدهند و ردّ ادعاهای خود را بپذیرند...

برخی محافل تحلیلی معتقدند سخنانی از قبیل آنچه که رسولی گفته و بر آن اصرار کرده است برای هدایتگری آشوب‌های آینده و دمیدن بر آتش "فتنه اقتصادی" است.

فتنه‌ای که به زعم اصلاح‌طلبان ستادی قرار است مردم در آن به خیابان بیایند و شعار اقتصادی بدهند!

دقت شود که در قبال مشکلات اقتصادی هم بر خلاف آنچه که فرماندهان فتنه القا می‌کنند؛ "خیابان" راه حل نیست و اکثریت مردم می‌دانند که عمق مشکلات با رفتارهای خیابانی بیشتر می‌شود و نه کمتر.

بماند که اعتراض خیابانی برهم‌زننده امنیت نیز هست و امنیت که نباشد اقتصادی هم در کار نخواهد بود.

به زعم ما مطالبه اقتصادی حق است و مشکلاتی هم دامن معیشت مردم را گرفته است...

لکن کسی که با پلاکارد مشکل اقتصادی به خیابان بیاید و علیه نظام شعار بدهد؛ خود به عامل اصلی گرانی و بغرنج‌تر شدن مشکلات اقتصادی تبدیل می‌شود.

این انگاره تحلیلی را برای روزهایی که عده‌ای می‌خواهند به بهانه اقتصاد به خیابان بریزند به خاطر بسپاریم!

***

استانداری که از اخبار استان خبر نداشت!

"رفع مشکل اقتصادی" با کارد قصّابی و بطری آتش‌زا و شعار علیه رهبری!/ استانداری که از اخبار استان خبر نداشت

سیدعلی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سه‌شنبه شب گذشته در نشست اضطراری ستاد بحران استان با انتقاد از اعضای این ستاد گفته است: ستاد بحران در سامانه بارشی اخیر عملکرد قابل قبول نداشت...از دیشب تا حالا ۳۰ سانتی متر برف آمده، اما نتوانستیم آن را مدیریت کنیم و به این روز افتادیم که مردم با مشکلاتی مواجه شدند و به شدت از ما انتقاد دارند.

وی افزوده است: نمی‌دانم چه به روز عشایر آمده و گزارشی از عشایر هنوز به دستم نرسیده است.

احمد زاده با بیان اینکه ستاد بحران در این اتفاق رفوزه شد، گفته است:

"برای پیگیری کارهای استان در تهران بودم، چرا هیچ کدام از شما مدیران به من نگفتید استان دارد از دست می‌رود تا برگردم. وقتی مطلع شدم بلافاصله خودم را به استان رساندم و از جاده‌ها و وضعیت برق بازدید کردم و فوراً دستور تشکیل جلسه را دادم."

به گزارش مشرق، او اضافه می‌کند: چرا ستاد بحران استان کاری نکرد. شما مقصر هستید. من هم مقصرم چرا اینقدر با تأخیر به من اطلاع دادید، چرا نگفتید آقای احمدزاده زورمان نمی‌رسد خودت را برسان، مردم حق دارند ناراحت شوند.

استاندار کهگیلویه با بیان اینکه در یک کار کوچک رفوزه شدیم خاطرنشان کرد: در مقابل رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و مردم سر به زیر و شرمنده هستم.[2]

*عذرخواهی یک مدیر از بابت اشتباهش حتما قابل تقدیر است لکن ما قضاوت درباره سخنان و منش مدیریتی این استاندار محترم را بر عهده مخاطبان محترم و البته بر عهده مقامات وزارت کشور و هیئت دولت که متولی استانداران هستند، می‌گذاریم...

***

"رصد کارا" چگونه ممکن می‌شود؟

تحلیلی بر هشدار مهم رهبر انقلاب پیرامون الزام رصد دشمن

"رفع مشکل اقتصادی" با کارد قصّابی و بطری آتش‌زا و شعار علیه رهبری!/ استانداری که از اخبار استان خبر نداشت

رهبر معظم انقلاب در بخشی از دیدار اخیر خود با جامعه مداحان با تأکید بر اینکه محاسبات غلط دشمن نباید موجب غفلت ما شود، در اشاره به حوادث اخیر گفتند: ما هم باید حواسمان باشد. اینگونه نباشد که دچار غفلت و غرور شویم و بگوییم قضایا تمام شد. باید در میدان بمانیم و بدانیم عامل حفظ ملت، امید و وحدت ملی است.

به گزارش مشرق، ایشان خاطرنشان کردند: سلایق و نظرات مختلفی در کشور وجود دارد اما درباره اسلام، نظام و انقلاب بین مردم وحدت نظر است. بنابراین نگذاریم این وحدت از بین برود و به اختلافات قومی، مذهبی و تحریک احساسات یک گروه علیه گروه دیگر کمک نکنیم.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هر کس به اتحاد ملت خدشه وارد کند، برای دشمن و در زمین و نقشه آن کار کرده است، فرمودند: همگان از جمله عناصرِ منبری، مداح، دانشگاهی، نویسنده و شاعر باید به این مسئله توجه کنند و دشمن را دست کم نگیرند.[3]

*هشدار صریح مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "نباید دچار غفلت و غرور شویم و بگوییم قضایا تمام شد" دارای پیوست‌هایی عقلانی است که حتما باید به آنها توجه شود.

زیرا "مراقبت کردن" صرفا یک امر ذهنی نیست و نیازمند تحلیل صحیح و مراقبت میدانی هم هست.

مثلا قبلا شاهد بودیم که فردی از رجال دولت فعلی ابراز می‌کرد که اغتشاش در این دولت رخ نمی‌دهد! و ایضا در قبال اغتشاشات اخیر نیز می‌بینیم که کمتر تحلیل صحیحی در میان خواص وجود دارد.

ضمن اینکه پیرامون آینده و خطر بزرگ "فتنه اقتصادی" هم عملا هیچ اقدامی در تریبون‌های رسمی کشور صورت نمی‌گیرد.

دست کم نگرفتن دشمن که رهبر معظم انقلاب بر آن تصریح دارند، اینست که ضمن توجه به 3 ضلع اشاره شده در بالا؛ اقدامات احتیاطی نیز انجام شده و همه مسئولان آگاه باشند که دشمن از دروازه نمی‌آید بلکه از منافذ وارد می‌شود.

منافذی که کانال‌کشی آنها را باید در نقاط ضعف و ایراداتی دید که قابل رفع‌اند اما رفع نمی‌شوند!

به سخن دیگر اینکه مسئولان امر باید بدانند وقتی مصوبه سران قوا مبنی بر تعیین سقف برای اجاره‌بها اجرا نمی‌شود؛ این یعنی محل نفوذ دشمن.

زیرا هم ضعف اجرایی دولت را نشان می‌دهد و هم اسباب نارضایتی مردم را فراهم می‌سازد.

ایضا مسئله "گرانی بیقاعده" که موجب مزاحمت برای مردم شده است نیز بر همین منوال باید مد نظر قرار داده شود.

مسئله‌ای که با یک نظارت ساده اما کارا حل می‌شود لکن وارد کانال هزارتویی از نظریات و ناکارآمدی‌ها شده که در سرجمع خود اجازه نظارت کارا بر بازار را نمی‌دهند و این حقیقت ساده را درک نمی‌کنند که در جهان امروز حتی شرکت سامسونگ نیز به دلیل گرانفروشی بیقاعده در کشور هلند که بعنوان یک کشور اروپایی مهد اقتصاد آزاد تلقی می‌شود، به مبلغ 47 میلیون دلار جریمه می‌شود.[4]

همچنین باید توجه داشت که تمامیت مسئله رصد دشمن متوجه اجرائیات نیست... ما در بحث خواص، رسانه و افکار عمومی هم نیازمند ترویج این اقناع هستیم که "خیابان چاره هیچ کاری نیست و هیچ مشکلی در آن برای مردم رفع نمی‌شود"!

گزاره‌ای که طی چند سال اخیر از سوی اصلاح‌طلبان دائما بر آن تأکید شده "خیابان" است و مسئولان امنیتی حتما باید برای این قضیه چاره‌سازی کنند... (از جمله ترویج اقناع فوق‌الاشاره)

تأکید راهبردی مقام معظم رهبری را باید با قیودات و الحاقات عقلانی فهمید تا ولی فقیه مقتدر، مظلوم نشود.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1316060

2_ mshrgh.ir/1454251

3_ mshrgh.ir/1454537

4_ http://fna.ir/47jtc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 19
  • سید IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    17 12
    اصلاح طلبان تهوع آور یا همان اراذل و اوباش یقه سفید!!!
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    20 22
    اگه رهبرنباشه که غارتمون میکنند وباپول غارت ابوغریب وگوانتانامو ورگباربستن به مردم توسط فاسدای بین المللی شروع میشه
    • متین IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
      10 8
      شما اینجوری فکر کن
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    15 20
    اگه رهبرنباشه که غارتمون میکنند
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    8 11
    جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
  • علی افصحی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    9 8
    ظاهرا اصلاح طلبان فاسد، فتنه دیگری در ذهن زنگ زده خود داشته و برای آن برنامه می ریختند که رقبایشان از اصلاح طلبان فاسد فراری گرفته تا همه گروهک های تجزیه طلب و تروریست گوی سبقت را از اصلاح طلبان فاسد ربوده و اغتشاش اراذل و اوباش را در هماهنگی با شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی و اسرائیلی غاصب و بن اره سقوطی، بر فتنه اقتصادی ترجیح داده و خیابان ها را به آشوب، قتل و غارت و...کشیدند. اصلاح طلبان فاسد با این که از همان ابتدا همراه فتنه شدند و بر آتش فتنه بنزین تهیه و ریختندحتی خاتمی از شعار«زن زندگی آزادی» مسرور شده و آن را محور همزیستی!!! دانست و به نظام اسلامی هم توصیه کرد با صاحبان !!! این شعار همراهی کند! در کنار این همراهی، اصلاح طلبان فاسد ستادی شروع کردند به صورت بندی آشوب بعدی به بهانه مثلا تحلیل فتنه ترکیبی! گاهی ما تصور کردیم که این ها اشتباه می کنند فلذا انقلابیون در جهاد تبیین خود شروع به ادله آوردن که این فتنه اقتصادی نیست یک فتنه ترکیبی برای سرنگونی است اما با ادامه دار شدن این تحلیل که. آشوب آشوبگران فاسد و فاسق و اراذل و اوباش یک اعتراض اقتصادی است و کدهایی هم می شمارند در نهایت به این جمع بندی می توان رسید که این اصلاح طلبان فاسد برای آشوب اقتصادی در آینده مشغول ریل گذاری اند بدون این که مسببان و علل آن را مشخص کنند! این هم از روی خباثت است که دولت مردمی و انقلابی جناب رئیسی را مقصر جا بزنند اما نکته امیدواری که هست این است که جناب رئیسی دقیقا رویکرد دولتش را علیه نارسائی های اقتصادی تنظیم کرده و این همه تاکید اصلاح طلبان به مصائب اقتصادی دست پخت دولت فاسد روحانی جهانگیری ، حود می تواند عاملی باشد که اراده دولت انقلابی و همه دست اندکاران نظام اسلامی را بر رفع مشکلات دو چندان کند. عدو شود سبب خیر اگر حدا خواهد.
  • امین IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    2 6
    متاسفانه مخالفان نظام فکر میکنند اگر آمریکا برگرده دوران رژیم شاه تکرار میشه. نخیر. الان آمریکا بسیار ضعیف شده و استراتژی استعماریش هم عوض شده هدفش فقط اینه از طریق جنگ داخلی ایران را تبدیل به سوریه و عراق و افغانستان کند و منابع کشور را غارت کند.
    • سامان IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      8 0
      خوبه خودتونم اعتراف دارید میکنید دوران شاه دوران طلایی ایران بود
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    2 9
    خدایا سایه رهبرمو رو سرمون نگهدار اگر نباشه تازه این روزای خوشمونه بدبختیامون شروع میشه من حاضرم نون بزنم تو اب بخورم ولی ایرانمو تیکه تیکه نکنن مث افغانستان و سوریه نشیم
  • محمدایوب IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    2 5
    حقه بازان اصلاح طلب دیدید مردم کمر شکسته زیر خط فقر چه تظاهراتی کردند در یزد متاسفانه نه دین دارید نه حیا نه خجالت می کشید تنها چیزی که دارید پررویی است
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    3 1
    استاندار یاسوج تهران چه می کرده!!!!!!!
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    4 1
    بارها گفتیم اصلاح طلبان آخرین گروهی هستند که با زبان مدارا و قانون با شما حرف می زنند گوش نکردید.
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
      2 2
      تعریف زبان قانون و مدارا از نظر افساد طلبان :آوردن اراذل و اوباش و جنایتکاران و زنان فاجعه و تروریستهابه خیابان و اغتشاشگری
  • . IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    4 1
    همه تحلیلای که میگی درست و قبول ولی اعتراض به وضع معیشت و مشکل اقتصادی چیه؟ سال هاست خیلیا پلاکارد دستشون میگیرن میرن جلو مجلس و وزارت خونه ها ؛ چیزی حل شد؟ وقتی راهی واسه اعتراض درست و مشکل گشا نیست خیلیا میان کف خیابون
  • حجت IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 2
    ازین استاندار یاد اون خلیفه عباسی افتادم که یارو از دست والی شهرش یهش شکایت کرد. اوهم شروع به نفرینش کرد. مرد بلند شد که بره، پرسید کجا میری؟ گفت اگه به آه کشیدن و نفرینه که میرم پیش مادرم چون اون از تو بهتر بلده. آه استاد، اونا خبر ندادن، تو نباید می پرسیدی چه خبر؟
  • IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 1
    زمستان سخت اروپا‌ :فرانسوی ها با پشکل خودشان را گرم میکنند آلمانها با هیزم جنگل خود را گرم میکنند مرگ انگلیسی ها از سرما و....
  • امیر IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 2
    همه میدانن این اغتشاشات کار دشمنان داخلی بوده مخصوصا جناحی که دادن مالیات عدالت محور را قبول ندارند ویک عده پولدار کثیف دور خودشون جمع کردن برای اغتشاشات وازبین بردن اهداف مقدس ایران درجهان... درحقیقت دشمن واقعی اینها هستندمثل علی کریمی وغیره که جزو همین حزب بودن
  • ح IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    لخت میشید و از اقتصاد میگید هرکی باور کنه آره کودنه
  • عبدالله IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 0
    عملا اصلاح طلبی در ایران یعنی دروع گویی و فتنه و فساد.و نوکری برای بیگانه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس