احمد وحیدی

الزامات دستور وزیر کشور برای پیگیری انتصاب فامیلی در شورای شهر چیست و چه چیزی در این قضیه باید دقیقا مشخص بشود؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"احزاب" به این دلیل برای مردم ایران مهم نیستند

مسکن یا خودرو؛ اولویت اقتصادی مردم کدام است؟!/ "دگماتیزم" در یک حزب جوانگرا

حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان، اخیراً طی بیانیه‌ای به طرح چند راهکار برای حل مشکلات کشور پرداخته است.

به گزارش جماران، در بند نخست راهکارهای حزب ندا آمده است:

"تحولات اخیر و به خصوص اجماع بین‌المللی که علیه ایران در ماه‌های اخیر در حال شکل‌گیری است، نشان از یک برنامه‌ریزی دقیق و گسترده دشمنان خارجی است که برنامه ریزان توانسته‌اند بر روی نقاط ضعف و اشتباهات مسئولین سرمایه‌گذاری کنند. خوابِ زمستانی وزارت خارجه و بی‌تدبیری وزیر و معاونین وی بر کسی پوشیده نیست. حزب ندای ایرانیان دلسوزانه به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کند با برکناری وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده ایران و جایگزینی دیپلمات‌های حرفه‌ای و توانمند بیش از این جان و مال و عمر ایرانیان را به ناکارآمدی این افراد گره نزند."

ندای ایرانیان در بند دوم بیانیه خود نیز می‌نویسد: دولت باید بپذیرد ارتباط و تعامل با دنیا و استفاده از علم در اداره کشور به معنای چشم امید به بیگانه داشتن نیست. بهبود فضای کسب کار، عبور از وضعیت رکود و مهار تورم جز با عبور از فضای تحریم و نا اطمینانی در اقتصاد کشور امکان‌پذیر نمی‌باشد؛ رفع موانع تجارت جهانی (از طریق برجام)، رفع موانع مالی و بانکی متصل به آن تجارت (از طریق اف ای تی اف) و استفاده از ظرفیت‌های بازارهای جهانی باعث بازگشت اقتصاد کشور به ریل بهبود می‌شود.

در بیانیه مذکور همچنین می‌خوانیم: در پایان تأکید می‌کنیم حزب ندای ایرانیان در هیچ دوره‌ای از حیات خود جز با منافع ملی و حقوق شهروندی عقد اخوتی نبسته است و از همین رو، به‌رغم همسویی حداقلی با دولت قبلی، در آن سال‌ها نیز بی‌مُحابا منتقدِ عملکردش بود، در اینجا نیز به نمایندگی از مردمی که قرار بوده «ولی‌نعمت» مسئولین باشند، برای صیانت و پاسداری از منافع ملی و حقوقِ شهروندی قاطعانه و بی‌هیچ ملاحظه‌ای به رئیس‌جمهور و دولت محترم هشدار می‌دهد که آمارها و ارقام‌ها و عددها مطلقاً چشم‌انداز مثبتی از مجموعه اقدامات و سیاست‌گذاری‌های دولت نشان نمی‌دهند.[1]

*در وهله اول باید دانست که بیانیه دادن کار اشخاص است نه احزاب و هنگامی که حزبی بیانیه‌ای می‌دهد از سه حالت خارج نیست!

یا شاهد یک کار دورهمی و بیانیه‌ای هستیم که یک نفر نوشته و دیگران امضایش کرده‌اند، یا آن حزب توانایی و شأنیت طی مدارج حزبی را برای کار سیاسی و اقتصادی ندارد و یا آن حزب در چنان محاقی قرار گرفته که اجازه حرف زدن ندارد و مجبور است چیزی شبیه به اعلامیه را منتشر کند.

علی‌القاعده درباره حزب ندا گزینه سوم مطرح نیست و می‌ماند یک یا شاید هر دو گزینه‌ی دیگر.

راهکارهای اشاره شده در بالا نیز به وضوح هرچه تمام‌تر نشان می‌دهد چرا احزاب در ایران موفق نیستند و چرا برای مردم ایران دقیقا هیچ اهمیتی ندارد که فلان حزب درباره سایر موارد چه می‌گوید؟!

و اما بررسی آنچه که حزب ندا می‌گوید:

می‌بینیم که یک حزب سیاسی راهکار را در این می‌بیند که وزیر خارجه و تیمش برکنار شوند!

در واقع این حزب متوجه نیست که وزیر خارجه همواره و در همه دولت‌ها صرفا کارگزار است و آقایان اگر طرحی غیر از دیدگاه رئیس‌جمهور منتخب را دارند؛ بایستی در چارچوب حزبی تلاش می‌کردند گزینه دیگری رأی بیاورد نه اینکه اکنون به راهکار کودکانه جابه‌جایی وزیر برسند.

حزب ندا در بند دوم اشاره شده در بالا نیز علیرغم اینکه تأکید می‌کند چشم امیدی به بیگانه ندارد اما در عمل مشغول گره زدن ناصیه کشور به زلف بیگانه است و راه حل همه چیز را در برداشته شدن تحریم‌هایی جلوه می‌دهد که دشمن به هیچ ترتیبی حاضر به لغو آنها نیست.

و جالب‌تر آنکه آقایان در این مسیر به امضای برجام (به هر قیمتی) و FATF نیز می‌رسند!

آیا کسی در حزب ندا نیست که به جوانان این حزب توضیح بدهد اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمتر از 20 درصد است، برجام بصورت تامّ کلمه در زمان آقای روحانی اجرا شد و هیچ دستاوردی نداشت و FATF هم به صلاح یک اقتصاد مقاومتی که بخشی از آن برای دور زدن تحریم شکل گرفته است، نیست؟!

مگر آقایان همین قبیل سخنان را طی 8 سال دولت روحانی نگفتند و دست آخر هیچ چیز جز گرانی و تحریم بیشتر در دامان مردم نگذاشتند؟!

جالب است که می‌بینیم حزب ندای در بیانه خود مدعی می‌شود عقد اخوتی با هیچ دولتی ندارد و در دولت قبلی هم بی‌محابا نقد داشته است! اما توضیح نمی‌دهد که حزبی تا این اندازه همراستا با گفتمان برجامی دولت قبل اساسا در چه جایی و در چه مقطعی می‌توانسته دولتی را بی‌محابا نقد کند که جز اصرار و پافشاری بر برجام و FATF و امید داشتن به خارج از کشور هیچ برنامه‌ای را طی 8 سال؛ عملا سرفصل دیگری را در دستور کار نداشت!

بماند که در دولت سابق منصه‌هایی مثل حواشی برادر رئیس‌جمهور،‌ مواضع مخالف روحانی با مواضع رهبر معظم انقلاب، درس نگرفتن از تجربیات تلخ گذشته و تبختر دولت در مقابل منتقدان وجود داشت که البته ما خاطره‌ای از نقد بی‌محابای حزب ندا به این رفتارها نداریم...

***

مسئولان چه زمانی می‌توانند انتصاب فامیلی داشته باشند؟

الزامات دستور وزیر کشور برای پیگیری انتصاب فامیلی در شورای شهر

مسکن یا خودرو؛ اولویت اقتصادی مردم کدام است؟!/ "دگماتیزم" در یک حزب جوانگرا

وزیر کشور به معاون عمرانی وزارت کشور دستور داد مسایل مطرح شده درباره فیش حقوقی یکی از اعضای دفتر عضو شورای شهر تهران را بررسی و نتیجه را گزارش کند.

به گزارش مشرق، احمد وحیدی وزیر کشور، روز دوشنبه از مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور خواست این موضوع را به دقت و براساس مرّ قانون بررسی و نتیجه را در اسرع وقت گزارش کند.[2]

*اقدام وزیر محترم کشور بسیار عالی و شایسته تحسین است. لکن به این شرط که نتیجه آن صراحتا به مردم اعلام شود و در انتهای این بررسی؛ تصمیم مقتضی هم گرفته شود.

پر واضح است که یک مسئول این حق را دارد که در امورات اداری شخصی و یا اموراتی که به امین نیاز دارد؛ کارگزاری از نزدیکان خود (البته با پیوست قانونی لازم و توضیحات مکفی به افکار عمومی) انتخاب کند.

اما در غیر این صورت؛ هرگونه انتصابی از اطرافیان به معنی رانت است و بایستی بصورت جدی از آن اجتناب شود.

فلذا اکسیری که در پیگیری وزیر محترم کشور می‌تواند وجود داشته باشد تشخیص همین حق انتصاب یا رانت است که باید بصورتی شفاف برای مردم شرح داده شود.

بدیهیست که اگر آن عضو شورای شهر توجیهی برای انتصاب دخترش بر امورات مهمه شخصی یا امنیتی نداشته باشد؛ بایستی انتصاب مذکور هرچه زودتر ملغی و حقوق اعطا شده در تمام طول مدت تصدی به بیت المال بازگردانده شود.(اخبار جدید حاکی از استعفای فرد مورد مناقشه است لکن پیگیری دستور وزیر محترم کشور و اعلام نتایج آن در کنار ضرورت احتمالی استیفای حقوق بیت‌المال از فرد مستعفی همچنان ضرورت دارد)

ضمن اینکه شورای شهر تهران نیز بایستی در اقتفای روشن شدن پیگیری وزیر کشور و در صورت اثبات رانتخواری؛ صراحتا از مردم عزیز تهران عذرخواهی کند.

***

مسکن یا خودرو؛ اولویت اقتصادی مردم کدام است؟!

مسکن یا خودرو؛ اولویت اقتصادی مردم کدام است؟!/ "دگماتیزم" در یک حزب جوانگرا

مصطفی رضاحسینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخشی از یک مصاحبه اقتصادی با شفقنا گفت: اعتقاد من این است که مشکلات مربوط به حوزه خودرو مهم است اما شاید خودرو دهمین اولویت ما در عرصه اقتصادی باشد چراکه مسکن و از آن مهمتر اشتغال از مولفه های اساسی و مهم کشور هستند.

او تصریح می‌کند:‌ طبیعی است که بحث اشتغال، معیشت، مسکن و تشکیل خانواده مهمتر از حوزه خودرو است؛ اما بعضی از بازیگران عرصه سیاست با طرح موضوع خودرو فرار رو به جلو می کنند که گویا همه چیز حل شده و فقط حوزه خودرو مانده است بنابراین نباید به خواب غفلت فرو برویم.

رضاحسینی در اظهارات خود همچنین می‌گوید: مجلس هم چاره ای برای موافقت با ارز پیشنهادی دولت ندارد و با توجه به جنس مجلس این اتفاق قطعا رخ خواهد داد. چون اگر موافقت نکنند فردا دولت همه مشکلات را به گردن مجلس خوهند انداخت.[3]

*از مسائل مبتلی‌به در فضای اقتصادی ایران عدم تشخیص اولویت‌هاست.

البته نباید از بحث کشش تورمی خودرو غافل شد لکن این حرف کاملا درست است که مسائل دیگری مثل مسکن و معیشت و ازدواج در اولویت اقتصادی مردم هستند نه خودرو!

بماند که اقتصاد ایران در شاخص ضریب جینی رتبه خوبی در سطح جهان دارد و از نمودهای بهبود ضریب جینی هم وسیع شدن رفتارهای قشر متوسط از قبیل علاقه به خرید خودروست. لکن برای یک تفکر اقتصادی عمیق؛ نباید چنین رفتارهایی رهزن بشود و بلکه باید در مسیر سیاست‌گذاری اقتصادی همواره به سمتی حرکت کرد که قطب‌نمای اصولی نشان می‌دهد.

لذاست که عقلانیت می‌گوید باید از وزارت اقتصاد و دولت بعنوان ریل‌گذاران اصلی اقتصاد و معیشت مردم خواست تا به مسائلی مثل مسکن و گرانی بیقاعده که گریبان سفره‌ها و زندگی و ازدواج مردم را گرفته توجه بیشتری نشان بدهند.

زیرا جدای از قال و مقال‌های بازار خودرو شاهدیم که مصوبه مهم تعیین سقف برای اجاره‌خانه‌ها که تصویب جلسه سران 3 قوه را هم داشت هرگز اجرا نشده و ایضا گرانی فعلی در بازار ایران هم که با یک نظارت ساده اما کارا تمام می‌شود نیز همچنان همانند اسب بی‌مهار جولان می‌دهد!

گفتنیست در بحث خودرو این رفتار اقتصادی عدالت‌محور از سوی دولت یک ضرورت است که به هر صاحب کارت ملی سهمیه ارزان یک خودروی داخلی با کیفیت را جدای از فرایندهای قرعه‌کشی و غیره اعطا کند.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1581220

2_ mshrgh.ir/1455835

3_ https://fa.shafaqna.com/?p=1509364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    17 3
    اولویت اقتصادی اکثریت مردم سیر کردن شکمشان است
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 4
      حالا یه جا هم که داره منطقی بحث اقتصادی میکنه اینجوری به گند بکشین مسئله رو.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      احسنت بقول قدما یکی میمرد از درد بینوایی یکی میگفت ماشین و خونه میلیاردی میخواهی!!
    • علی IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 3
      انگلیس انتقامش را شروع کرد خبیث مثل سال ۹۰ باز هم اقتصادی. سکه امروز یک‌میلیون گران شد و دلار ۱۰۰۰ تومان. اگر الان پاتک نزنیم قطعا نفوذیان انگلیس کودتای اقتصادی میکنند و مردم ناراضی از گرانی جدید را به خیابان می‌ریزند
    • هشدار! IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 1
      تاکیدمیگردد غرب از جنازه برجام سود میبرد نه احیای آن. چون غرب بدون کمترین هزینه با مکانیسم به ترتیب: حفظ جنازه برجام، خبرسازی منفی مکرر ضدبرجام، گرانی پلکانی، کودتای نرم اقتصادی و نهایتا شورش عمومی مردم میخواهد به هدفش یعنی سرنگونی جمهوری اسلامی برسد. کاری که بلافاصله بعد امضای آن در با ساز منفی، بعد در سال ۹۷ با خروج ترامپ و بعد در اواسط ۱۴۰۰ و بعد در اواخر ۱۴۰۰ و بعد در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ و بعد در اغتشاشات اخیر و نهایتا الان به بهانه اعدام اکبری در حداقل ۷مرحله بر سر قیمت دلار و کالاها و اقتصاد ایرانیان آوردند. لذا غرب با این نفع از جنازه برجام هیچ وقت برجام را احیا نمیکند. با این وصف نباید ایران از اعلام پایان مذاکرات و مرگ برجام به دلیل خروج اروپا از آن و تحریم مکرر ایران بترسد. بلکه باید بدون درنگ از این مکانیسم کشنده مرگ تدریجی خارج شویم و اقتصاد و نظام جمهوری اسلامی ایران را نجات دهیم. یاعلی مدد
    • هشدار! IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 1
      تاکیدمیگردد غرب از جنازه برجام سود میبرد نه احیای آن.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      3 0
      متاسفانه کشور وارد مسیر بی بازگشتی شده است
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    9 0
    آيا اگه اين انتصاب لو نميرفت هم همينجوري پيگيری ميکرديد؟؟
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    10 0
    بدون ماشین میشه زندگی کرد ولی بدون مسکن هرگز البته برای مجردها خودرو
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    9 1
    پس اگر تاثیر تحریم ها کمتر از 20 درصد است باید در پایان دولت رییسی (که طبق بیانات مسئولین حکومتی بهترین دولت می‌باشد) اکثر مشکلات کشور برطرف شود. اما فعلا که دلار رو از 25 تومن به 40 تومن رسوندن
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 3
      رییسی نه ادامه اثرات روحانی باعث شد ۴۰ تومن بشه بی شک
  • علی افصحی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 5
    غلط زیادی حزب ندای چند نفره ایرانیان! در این است که خود را نماینده نود میلیون نفر!ایرانی معرفی می کند!حزبی که سر و تهش به یک ابر ثروتمند تاجر غیر مشروع عتیقه و کتب خطی! می رسد که تاکنون در هیچ یک از انتخابات حتی انتخابات شوراها ، نتوانسته نفری از آن رای بیاورد. حزبی که میانه ای با زندگی اکثریت مردم نداشته و رئیس مستعفی اش فقط تروت اندوزی کرده بود در کجای سپهر بزرگ ایران اسلامی قرار دارد که پس از عبور از دوره دو قلوی برجام و اف ای تی اف که همچون دو تیعه یک قیچی قرار بود علم و فناوری و نیز اقتصاد و تجارت و امور مالی ایران اسلامی را نابود کند ، دوباره مطرح کند. این بیانیه به شدت مشکوک و ملکوک است. به نظر جوانی و جهالت طاغوتی سزاوار این حزب مفلوک باشد. حزبی خانوادگی و خالی از هر مشخصه یک حزب تمام!مثل بسیاری از احزاب پر گو و زیاده طلب و بسته به توبره و آخور ثروت های سرقت شده از بیت المال! در شرایطی که غرب وحشی در فتنه شیطانی و ترکیبی اخیر و نیز پس از شکست همه جانبه اش روی موضوع برجام ، قرو قمیش آمده و می آید،ناگهان این حزب ناتمام مستقیم رفته و در زمین دشمن دیکتاتور و بی همه چیز بازی می کند تاویلی جز این نمی تواند داشته باشد که حزب جاهل گرا خواسته از محاق بی اعتنایی جامعه مثل برادر حاتم طایی، خود را نجات دهد!لذا کار بسیار کثیفی به نام «برادر حاتم طایی»می کند تا شاید به خاطر کثافت کاری اش مشهور شود!چنان که مد روز غرب وحشی به ویژه در دوره فضای مجازی «به لجن کشیدن خود و طایفه و حزب خود و لایک گدایی«! کردن است.اما انقلابیون ولایی فدایی ولی فقیه خرمندمان امام خامنه ای از امام صادق درس گرفته اند که اجازه به هر کاری دارند اما ذلت برجام و اف ای تی اف هرگز. امام صادق فرمود ان الله فوض الی المومن کلها و لم یفوض الیه ان یکون ذلیلا . ذلتی که با روشنگری امام خامنه‌ای از برجام و اف ای تی اف ، راه انقلابیون ولایی را به سمت عزت هموار نمود برخلاف احزاب اشرافی چند نفره اصلاح طلبان فاسد آمریکایی که جزریل گذاری برای نفوذ غرب وحشی کار دیگری ندارند . سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • محمدایوب IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 2
    درودبر وزیر کشور باید بررسی شود وپول گرفته شده بازگردد وچمران به عنوان رییس شورای شهر عذر خواهی کند
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 1
    قریب به اتفاق مقامات سیاسی - فرهنگی - اقتصادی - نظامی و.... از بستگانشان تحت عنوان محافظ و مسول دفتر تا حد معاونتی استفاده کرده و میکنند در وزارت خارجه - مجلس و وزارت خانه ها این موارد به بوفور دیده میشود شما یکی از انها مطلع و دیده اید تمام واسطه های فاسد اکثریت مقامات ما اقوام انها هستند
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 0
    دو سال از ثبت نام مسکن لی صدرای شیراز گذشت هنوز می گویند زمین نداریم زمین برای زمین خواران بوفور یافت می شود
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 1
    در بیانیه حزب ندای ایرانیان نوشته شده: «آمارها و ارقام‌ها و عددها» نشان از بیسوادی محض نویسنده و جمعشان دارد. آمار، ارقام و اعداد درست است. جمع عربی را دوباره جمع فارسی کرده
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 1
    با این حرف که مسکن ، اشتغال ، ازدواج و معیشت برای مردم مهمتره موافقم ، ولی امیدی به این دولتمردان هم ندارم‌ ، انگار خودشان را به خواب زده اند و مردم برایشان اهمیت ندارد
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    هر دو
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 0
    اینترنت هم به مسکن و خودرو اضافه شد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس