کمک به دیگران باعث ایجاد حس شادی بیشتر می شود

در تعالیم اسلامی وظیفه مردم در قبال مردم از وظایف حکومت در قبال مردم بیشتر است. لذاست که این آحاد جامعه هستند که باید بیشتر از دولت، دست همدیگر را در تلاطم مشکلات اقتصادی بگیرند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

معجزه پول برای "حالِ خوب" و جامعه‌ی شاد ایرانی

اژه‌ای درد دل‌های اقتصادی مردم را به دولت گوشزد کرد/ کت سپاهی، شلوار اروپایی!

آیت‌الله شبیری زنجانی، از مراجع عظام تقلید در بیاناتی به مناسبت حلول ماه رجب گفته است:

"همانگونه که از روایات به دست می آید ثواب اعمال خیر در ماه رجب زیاد است. پس بهتر است انسان در این ماه مبارک عبادتی را برگزیند که آن عبادت افضل از سایر عبادات است. یکی از عباداتی که ما را به انجام آن تشویق کرده اند همین رسیدگی به نیازمندان و رفع گرفتاری آنهاست. همه ما باید نسبت به مشکل اطرافیان خود احساس وظیفه کنیم."[1]

*از تعالیم اسلام در باب مسائل اجتماعی و حکومتی اینگونه برداشت می‌شود که در بحث اقتصادی؛ وظیفه مردم در قبال مردم از وظایف حکومت در قبال مردم بیشتر است.

به این معنی که اگر بپذیریم مشکل عمده این روزهای مردم مباحث اقتصادی است؛ پس قبل از حکومت و دولت؛‌ این آحاد جامعه هستند که باید به یکدیگر کمک کنند و دست همدیگر را در تلاطم مشکلات اقتصادی بگیرند.

اسلام در این باب به 5 راهکار خمس، زکات، صدقه، احسان و انفاق اشاره دارد که باید دقت کرد از این تعداد؛ خرج‌کرد 2 مورد آخر صرفا مختص حالت نیازمندی یا فقر نیست بلکه می‌توان در قالب احسان و انفاق حتی نسبت به شاد کردن افرادی اقدام داشت که لزوما فقیر یا نیازمند نیستند اما اگر بودجه یک مسافرت یا یک خرید عقلانی بصورت هدیه در اختیار آنها قرار گیرد؛ با حال بهتری به زندگی ادامه خواهند داد.

البته این یک مثال ساده بود و مبحث احسان و انفاق که مجددا تأکید می‌شود مختص نیازمندان صرف نیست، بسیار بیش از این گسترده است و می‌تواند راهگشای موثری در بحث مشکلات اقتصادی جامعه باشد.

دقت شود که در تعالیم اسلام عزیز، مسئله "کمک مالی" اولا محدود به فقرا و مساکین نیست و هرکس می‌تواند از دیگری دستگیری کند و ثانیا مسئله کمک مالی در اسلام هرگز شامل پرداخت پول‌های خرد و کمک‌هایی مثلا در حد یک وعده غذایی نیست و اسلام بر کمک و احسان تا مرز بی‌نیاز شدن نیز تأکید دارد.

به نظر می‌رسد در ایدئولوژی اقتصادی اسلام ناب، وجه اصلی در مشکل‌گشایی اقتصادی بحث دلشاد کردن است نه صرفا رفع نیاز و احتیاج کم یا زیاد اقتصادی. لذاست که مقوله دوم در دل حالت اول قرار دارد.

اینکه دلشاد سازی یک فرد با پولی که صاحب احسان یا انفاق می‌پردازد چگونه ممکن است و چگونه باید باشد؛ فرایندی است که بایستی در فراخور حال به آن اندیشید.

***

اژه‌ای درد دل‌های اقتصادی مردم را به دولت گوشزد کرد

اژه‌ای درد دل‌های اقتصادی مردم را به دولت گوشزد کرد/ کت سپاهی، شلوار اروپایی!

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، روز دوشنبه گذشته طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه گفته است:

"امیدواریم دولت نیز در این 2 ماه باقی‌مانده از سال تا آغاز ماه مبارک رمضان و سال نو، اقدامات بیشتری را در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم انجام دهد."

به گزارش میزان، وی افزود: ما نیز در قوه قضاییه باید تلاش کنیم در حد مقدور کمک‌کار دولت باشیم و چنانچه در این شرایط فشار حداکثری دشمنان، کسانی در پی اخلال در بازار، احتکار، گرانفروشی و کم‌فروشی هستند؛ دولت به وسیله تعزیرات برخورد متناسب و قانونی را انجام دهد و دادستان‌های ما نیز در امر کنترل بازار به دولت یاری برسانند."[2]

*این موضع رئیس قوه قضائیه، بیت‌الغزل انتظاراتی است که مردم از دولت دارند. رفع مشکلات معیشتی و نظارت بر بازار.

دو مقوله‌ای که هر یک در سرفصل‌های خود راه‌حل‌هایی ساده و زودبازده دارند.

به این معنی که دولت محترم در مقوله اول می‌تواند مصوبه مجلس یازدهم مبنی بر اعطای کالابرگ به مردم با قیمت‌های شهریور 1400 را اجرا کند و بدین واسطه کالاهای سبد خانوار را از تلاطمات گرانفروشی، التهابات ارزی و... حفظ کند و اجناس ارزان را در اختیار مردم بگذارد.

مقوله دوم یا همان نظارت بر بازار نیز امری ساده است که از عهده دولت و سازوکارهای عریض و طویل آن قطعا برخواهد آمد و می‌تواند تنها در مدت چند روز جلوی بسیاری از گرانی‌های بیقاعده فعلی که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کنند را بگیرد.

تعلل در انجام این اقدامات ساده راه هیچ توجیهی را باز نخواهد گذاشت.

***

کت سپاهی، شلوار اروپایی!

اژه‌ای درد دل‌های اقتصادی مردم را به دولت گوشزد کرد/ کت سپاهی، شلوار اروپایی!

محمد صدر، فعال اصلاح‌طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون اقدام پارلمان اروپا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است: الآن قدر مسلم این است که ما هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی باید یک مقداری تغییرات ایجاد کنیم و بهانه به دست دشمنان ندهیم که از اشتباهات ما سوء استفاده کنند. در زمینه برخورد با معترضین در ایران و همین طور سیاست خارجی، مخصوصا در ارتباط با قضایای اوکراین که خیلی باعث تحریک کشورهای اروپایی، چه از نظر امنیت خودشان و چه از نظر حقوق بشر شد، باید در این قسمت ها هم تغییراتی ایجاد شود؛ ولی پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا هم باید بدانند که نباید اشتباهات سخیفی را مرتکب شوند که روز به روز باعث بدتر شدن اوضاع شود.

او می‌افزاید: واقع این است که روسیه با قضیه اوکراین وارد جنگ با اروپا شده و با اقداماتی که انجام شد، الآن اروپا ایران را در کنار روسیه و مخالف خودش می بیند؛ در حالی که سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین، همان طور که رسما اعلام شده، سیاست بی طرفی بوده و به هیچ وجه حمایت از یک طرف نبوده ولی اتحادیه اروپا این را علیه خودش دیده و دارد در این چهارچوب یک مقدار عکس العمل نشان می دهد. اروپایی‌ها باید بدانند که سیاست ایران در اینجا بی طرفی است.[3]

*تلافی جلوه دادن اقدام شریرانه اروپا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران در حالی است که اقدامات ایران از قبیل پیگیری منافع ملی در قضیه جنگ اوکراین و یا برخورد با اراذل و اوباش اغتشاشات خیابانی؛ اقداماتی عقلانی هستند.

ضمن اینکه این اقدامات لزوما هم به سپاه عزیز ما ربطی ندارد.

از طرف دیگر آقایان اصلاح‌طلب باید بدانند که اقدام اخیر اروپا در حالی است که آنها از دهه‌های قبل و سالها پیش از وقوع جنگ در اوکراین یا بروز فتنه خیابانی در ایران بود که آغوش خود را برای جریان منافقین و قاتلان بیش از 17 هزار ایرانی گشودند، در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران؛ سلاح‌های شیمیایی و تسلیحات مدرن به عراق دادند و بعدها نیز متحد آمریکا در بحث تحریم ایران شدند.

آیا این اقدامات هم به جنگ اوکراین مربوط بود؟!

لذاست که همه انتظار داریم لسان رجال سیاسی و اجرایی کشور، حاوی تحلیل‌های متقن و منطقی باشد نه اینکه محملی شود برای شهوات یک جریان خاص سیاسی و یا بدتر از آن تریبونی برای معاضدت دشمن علیه ایران و سپاه پاسداران!

***

1_ https://fa.shafaqna.com/?p=1513769

2_ isna.ir/xdNc6z

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1582221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    5 12
    بازم به غیرت اژه ای
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      1 0
      اژه ای بخش بازرسی و سامانه سه رقمی تلفنی برای نظارت بر قضات را راه اندازی کند
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    3 2
    ماجرا ساده است
    • علی IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      0 0
      دقیقا
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      9 0
      مشکل اصلی در کشور ما که همیشه بوده و هست , ضعف شدید نظارت از سوی دولت و دستگاههای نظارتی و همچنین عدم همخوانی میزان مجازاتها با میزان جرمهای کم فروشی و گرانفروشی و احتکار و در نتیجه عدم بازدارندگی مجازاتهاست.
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      2 0
      مشکل اصلی در کشور ما که همیشه بوده و هست , ضعف شدید نظارت از سوی دولت و دستگاههای نظارتی و همچنین عدم همخوانی میزان مجازاتها با میزان جرمهای کم فروشی و گرانفروشی و احتکار و در نتیجه عدم بازدارندگی مجازاتهاست.
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      6 0
      مشکل اصلی در کشور ما که همیشه بوده و هست , ضعف شدید نظارت از سوی دولت و دستگاههای نظارتی و همچنین عدم همخوانی میزان مجازاتها با میزان جرمهای کم فروشی و گرانفروشی و احتکار و در نتیجه عدم بازدارندگی مجازاتهاست.
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      5 0
      مشکل اصلی در کشور ما که همیشه بوده و هست , ضعف شدید نظارت از سوی دولت و دستگاههای نظارتی
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      5 0
      ضعف شدید نظارت از سوی دولت و دستگاههای نظارتی
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      4 0
      مشکل اصلی عدم همخوانی میزان مجازاتها با میزان جرمهای کم فروشی و گرانفروشی و احتکار و در نتیجه عدم بازدارندگی مجازاتهاست.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    7 2
    خود اصلاح طلبان از اروپا و آمریکا بهانه گیر ترند. دهان این بهانه هاگیرها را گل گندم (gel gandom) بگیریم اروپاییها خفه قون می گیرند.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    15 5
    کشور مثلا اسلامی شده لاتاری بازی کجای دنیا برای فروش خودرو قرعه کشی میذارن فساد و ظلم دو رکن این حکومته
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      2 1
      نادان رکن اونجاییه که برای چیزی جرم انگاری شده باشه یانه لاتاری فسادالکل وهفت تیرفروشی دررسانه وبودجه ریزی توسط لیبرالیسم ترویج میشود ودرایران جرم انگاری شده است عزیزم میدونم فاسدین دربدنه اجرایی کشورهستند وباندشده اند راهش فرمایش رهبرماست که بایدشفافیت باشد
  • حمید US ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    9 4
    چرا گوشزد کرده ؟ این دولت که ایراد نداره.وضع مملکت به این خوبی.
  • یاران سپاه IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    10 9
    سپاه پاسداران فرشته نجات ستمدیدگان و مظلومان و مسلمین جهان است.
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      2 1
      احساساتی نشود با عقلت صحبت کن
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    10 4
    یکی از عباداتی که ما را به انجام آن تشویق کرده اند همین رسیدگی به نیازمندان و رفع گرفتاری آنهاست. همه ما باید نسبت به مشکل اطرافیان خود احساس وظیفه کنیم."[1] اینو به دولت بگو.ما مردم دیگه پولی نداریم.همه نیازمندیم.
    • SE ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      4 5
      از رستورانها و غذاهایی که در یوتیوب معرفی میشود کاملا واضح است که همه فقیرید
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    4 2
    با سلام در باره نقش مردم و انفاق در جامعه اسلامی و بویژه ایرانی تردیدی وجود ندارد
  • محمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    6 1
    به گفته نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیستی .اصلاحطلبان سرمایه های اسرائیل در ایران هستند و خود اصلاحطلبان هم تکذیب هستند
  • متحیر IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    5 0
    من از چنین انتصاباتی متحیرم.
  • علی افصحی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    0 2
    امامین انقلاب اسلامی امام خمینی و امام خامنه ای سال هادر بیانات و جهت گیری های خود نشان داده اند که ساختار نظام ولایی مبتنی بر ولایت فقیه کاملا متفاوت با نظام های غیر ولایی است، که بخشی از آن در بیانات مرجع بزرگوار آیه الله شبیری آمده . این که امت ترغیب به رفع نیازهای مومنان شوندبرگشت مستقیم می کند به ساختار نظام ولائی. در نظام ولایت فقیهی بین دولت و ملت یا بهتر بگوییم بین امت و امامت یک ارتباط متقابل و متناظر است هم امام مسئول امت است هم امت مسئول امام پیامبر اکرم فرمود کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته و نیز امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه در خطبه سی و چهار می فرماید :«ان لی علیکم حق و لکم علی حق فاما حقکم اول حقوق مردم را امام مطرح می کند «فاما حقکم علی فالنصیحة لکم و توفیر فیئکم و تعلیمکم لکیلا تجهلوا و تادیبکم لکیما تعلموا حق امت بر امام این است که اول برای امت خیرخواهی کند یعنی همه سیاست های حاکمیتی اش در مسیر خیر مردم عام باشد نه حزب خاص، طبقه خاص ، قوم خاص و...و دوم تأمین عادلانه نیازهای اساسی مردم پس از این مراحل نوبت به ایجاد زمینه های آموزشی و تربیتی می رسد. این که مولی علی پس از تاکید بر رویکرد مردمی به نظام پرداختی هماهنگ و عادلانه تأکید می فرماید به این دلیل است که احساس عدالت بسیار مؤثر تر از وضعیت مالی افراد است. و امام علی با بیان «تؤفیر فیئکم » امت را آماده می سازد تا در اقدام به وطایف مالی خود در برابر جامعه و یکدیگر آماده شوند. وقتی نظام پرداخت هماهنگ باشد و تبعیض صورت نگیرد آن وقت مواسات به شکل نه تنها واجبات مالی بلکه مستحبات مالی و نیز جرائم و کفارات و رد مظالم مالی جریان عمومی می شود و امت بیشتر در پی رد مال است تا حبس آن !چنان که امام علی هربار که اموالی به بیت المال می رسید به سرعت آن را توزیع می کرد (نه حتما فقط به مردم بلکه سهم جامعه ، رزمندگان، کارگزاران ، قضات ،حق امامت و...) و پس از توزیع، جارو به دست می گرفت و بیت المال ر جاروب می کرد. در روایات داریم که در زمان امام زمان این مردم خواهند بود که«در به در»دنبال نیازمند و مسکین و...سایر مواردی که باید وظایف مالی مومنین به آن ها انجام شود، می گردندنه این که نیازمندان ابراز نیاز کنند. حبس مال زمانی صورت می گیرد که تبعیض احساس شده و عدالت در توزیع یا نظام هماهنگ پرداختی ها نباشد.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    4 3
    در تعالیم اسلامی وظیفه مردم در قبال مردم از وظایف حکومت در قبال مردم بیشتر است.
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    6 2
    آقای اژه ای. شما به خودتون سختی ندید.مردم اصلاًمشکل ندارند.همه چی در این کشورعالی است.
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      1 3
      تا چشات دراد
  • دوستی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    7 2
    آقای اژه ایی پا توی کفش رئیسی نکن آقای رئیسی این همه زحمت کشیده دلارپایین اورده قول مسکن که داده بود عمل کرد نرخ خودرو را کاهش داده
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      1 0
      از یه طرف آشوب ونا امنی راه می ندازین واروپا وامریکا روتشویق به تحریم وفشار به ملت می کنین الانم با مزه شدی تیکه می ندازی .نمکدون امنیت واقتصاد باام رابطه دارن در ثانی دشمنی که علنی امد تو میدون برای براندازی وقتی دماغش به خاک مالیده شد رفت سراغ اقتصاد البته درکش برای تو سخته خودتو اذیت نکن
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    4 1
    اژه ای حواست به کارت خودت باشه که گند زدی
  • علی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    5 0
    اقای اژه ای لطفا خلاصه بگم به مشکلات گمرک بازرگان رسیدگی کنید باشعار مشکل حل نمیشود.............
  • مسیحا IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    0 0
    آحاد جامعه هستند که باید بیشتر از دولت، دست همدیگر را در تلاطم مشکلات اقتصادی بگیرند .
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    1 0
    آقای صدر که به نفع اروپا موضع گیری می کند در شورای تشخیص مصلحت چکار می کند؟ مگر نشنیدی اوباما گفت یا با اونا یا با ما مردانه یک طرف قضیه بایستیم
  • محمد حسین IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    5 2
    مردم دل خوشی نه از اصلاح طلبان و نه از اصول گرا ها ندارند
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    3 0
    شما لطفا مشکلات قضایی را حل کنید و سیاست کیفریتات را اصلاح کنید به بهانه مرور زمان و غیره دادگستری حانی تبهکاران و طرف حساب مال باختگان و ستمدیدگان است
  • محمد IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    1 1
    موضع گیری جدید مسئولین، مسئول کردن مردم در قبال مردمه چند وقتیه که داریم از این حرفها میشنویم مردم باید تا کجا مایه بذارن؟ چرا نمیفهمید؟ عدم ازدواج برای جوانان تبدیل به یک بحران شده و به راحتی با سیاست های اشتباه و دروغ در حال تخریب آینده جوانان هستید دوره مسئولیتتون هم که تموم میشه که پاسخگو نیستید و میندازید گردن بقیه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    5 0
    قوه قضائیه اصلاح شود همه چیز درست میشود سرنخ تمام مشکلات به قوه قضائیه برمی گردد.اگرعدالت درست اجرا شود مسئول ومدبردرست قانون رااجراکنندمردم روی آسایش راخواهنددید.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    4 3
    هر اصلاح طلبی دهان باز کرد ملت و نظام و سپاه و ... را شماتت میکنه! حالا بعضیا مثل این جناب یه گوشه ای هم به اروپا زده! این جماعت یعنی اینقدر کند ذهنن که نمی تونن این منطق رو بفهمن که وقتی مستکبران و زورگویان عالم دائما برای ملت دشمن تراشی و ایضا و اذیت می کنند، باید منتظر تو گوشی هم باشن!
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    0 0
    نوش دارو بعدازمردن سهراب-
  • مصطفی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    0 1
    دژمن همیشه به ما ضربه زده است
  • ايران IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    0 0
    میشه لطفآ زودتر ؟ مملکت داری بلد نیستید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    1 0
    جناب اژه ای گوشزد و التیماتوم و... دردی از مردم دوا نمیکنه تا شما با مفسدین اقتصادی درجه یک مبارزه نکنی که عزمی هم در شما دیده نمیشه
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 0
    یکبار گفتم نصف عامل تورم خود ما هستیم داریم تیشه به ریشه خودمان می‌زنیم بابا جان دلار بیخودی مهر سکه نرخ برا وارث خودرو مهر برا وارث مسکن مهر برا وارث نخرید تا ارزان شود طمع را بگذاریم کنار خر حمال وارث نباشیم همه چیز درست میشود چونکه دستمان ضعیف شده اینطوری شده راست حسینی همینه غیر از این نه تحریمه نه این نه اون خودمون هستیم نخرید بیخ ریش صاحبش باد می‌کنه تا بیفته
  • کنترل حیات خلوت شرکتهای دولتی ! IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    4 0
    اهمیت کنترل حیات خلوت سازمانها و شرکتهای دولتی !! هر شرکت یا سازمان دولتی یک یا چند حیات خلوت دارد که منابع خود را به آنجا هدایت کرده و در آنجا با فراغت از قوانین حسابرسی دولتی ، منافع به جیب افراد مورد نظر میرود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس