شعله‌ور شدن مجدد ناآرامی‌ها در کالدونیای جدید فرانسه

رسانه‌ها از شعله‌ور شدن مجدد ناآرامی‌ها در کالدونیای جدید فرانسه و وقوع درگیری بین معترضان طرفدار استقلال و نیروهای پلیس خبر دادند.

به گزارش مشرق، پس از آرامش نسبی اخیر در قلمرو فرادریایی فرانسه در کالدونیای جدید، درگیری‌ها دوباره بین معترضان و نیروهای پلیس آغاز شده است.

کمیسیون عالی نماینده ایالت مرکزی فرانسه اعلام کرد، دوشنبه شب ناآرامی هایی در جزیره اصلی و جزیره کاج کوچکتر نزدیک به این منطقه رخ داد. نیروهای امنیتی متعددی بسیج شدند و حملات به پلیس و آتش‌سوزی صورت گرفت.

بر اساس اطلاعات این کمیسیون محاصره هایی نیز از طرف معترضان ایجاد شده است. به گفته این کمیسیون عالی، چندین ساختمان و خودرو در نومئا، پایتخت این منطقه از جمله ایستگاه های پلیس و خودروهای اورژانس به آتش کشیده شد. البته آتش به سرعت کنترل شد. کمیسیون عالی همچنین اعلام کرد که خرابکاری، آتش زدن و درگیری بین افسران پلیس و هواداران استقلال در شهرهای دیگر نیز رخ داده است. بسیاری از مدارس صبح دوشنبه تعطیل ماندند.

تظاهرات خشونت آمیز در کالدونیای جدید در اواسط ماه مه با اصلاح قانون انتخاباتی برنامه ریزی شده از طرف دولت فرانسه آغاز شد که در آن منتقدان از ضررهای متوجه جمعیت اصلی این مجمع الجزایر در اقیانوس آرام جنوبی می ترسیدند. در این ناآرامی ها ۹ نفر کشته شدند و خسارت مادی تاکنون حدود یک و نیم میلیارد یورو برآورد شده است. پس از برگزاری انتخابات جدید در فرانسه، این اصلاحات به حالت تعلیق درآمد.

اوضاع اخیرا آرام تر شده بود. فرودگاه نومئا که به دلیل ناآرامی ها بسته شده بود، یک هفته پیش فعالیت خود را از سر گرفت. هفت هوادار استقلالی دستگیر شده برای بازداشت موقت به مرکز اروپا منتقل شدند.

مخالفت با طرح فرانسه برای اعمال قوانین جدید رأی‌گیری به خشونت‌های مرگبار در این مجمع‌الجزایر بین استرالیا و فیجی تبدیل شد. کالدونیای جدید یکی از چندین منطقه در سراسر جهان است که جزو مستعمرات فرانسه به شمار می‌رود.

این ناآرامی ها با تغییر قانون انتخاباتی که توسط دولت فرانسه در دستور کار قرار گرفته بود آغاز شد، که به اعتقاد هواداران استقلال در این منطقه، نفوذ جمعیت بومی را کاهش می داد.

کالدونیای جدید مجمع الجزایری در اقیانوس آرام جنوبی است که در ۱۵۰۰ کیلومتری شرق استرالیا قرار دارد. از سال ۱۸۵۳ تا ۱۹۴۶، کالدونیای جدید مستعمره فرانسه بود. این مجمع الجزایر قبلاً از طریق توافقنامه موسوم به نومئا در سال ۱۹۹۸ به خودمختاری گسترده دست یافته بود. برای فرانسه، این قلمرو در درجه اول از نظر ژئوپلیتیک، نظامی و به دلیل ذخایر بزرگ نیکل آن مهم است.

بومیان کاناک در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت مجمع‌الجزایر کالدونیای جدید را تشکلیل می‌دهند.

از آغاز ناآرامی‌ها تاکنون صدها نفر در کالدونیای جدید بازداشت شده‌اند. ناآرامی ها در این مقیاس از سال ۱۹۸۸ تاکنون در این منطقه بی‌سابقه بوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس