هراس نتانیاهو از بازداشت در کشور‌های متحد رژیم صهیونیستی

موضوع صدور احتمالی احکام بازداشت علیه مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی باعث هراس شدید در میان صهیونیست‌ها در چند ماه گذشته شده است.

به گزارش مشرق، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توقف خود را در اروپا در مسیر سفر به آمریکا به دلیل ترس از اینکه دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) در حال آماده‌سازی حکم بازداشت او به دلیل نسل‌کشی جاری در غزه است، لغو کرد.

پایگاه عبری‌زبان کان گزارش داد که دفتر نتانیاهو تصمیم گرفته در جمهوری چک یا مجارستان نیز که هر ۲ به‌عنوان متحد این رژیم شناخته می‌شوند، توقف نکند.

دفتر نتانیاهو گزارش داد که او با تعداد محدودی مسافر به‌طور مستقیم به واشنگتن سفر خواهد کرد.

گفته می‌شود که قرار است نتانیاهو در ۲۴ جولای (۳ مرداد) در کنگره آمریکا سخنرانی و همچنین با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در کاخ سفید دیدار کند.

نتانیاهو در هنگام رفتن به آمریکا قرار بود در جمهوری چک و مجارستان نیز توقف داشته باشد، اما اکنون به جای توقف، مستقیما با همراهان محدودی به واشنگتن خواهد رفت.

اگر دادگاه کیفری بین‌المللی در مدت سفر نتانیاهو درخواست دادستان برای صدور حکم بازداشت او را تایید کند، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید از سوی جمهوری چک و مجارستان بازداشت شود. هر ۲ کشور جزو ۱۲۴ کشور عضو اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی رم هستند و بنابراین موظفند در صورت قدم گذاشتن نتانیاهو در قلمرو خود، او را بازداشت کنند.

رژیم صهیونیستی و متحد اصلی آن، یعنی آمریکا، اساسنامه رم دیوان کیفری بین‌المللی را امضا نکرده‌اند.

کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی در ماه می (اردیبهشت/خرداد) درخواست رسمی برای صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم، را به اتهام جنایت‌های جنگی، ارائه کرد.

نتانیاهو و گالانت هر ۲ با اتهام‌هایی از جمله جنایت‌های ایجاد قحطی به‌عنوان یک روش جنگی، جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه، هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در درگیری، مواجه هستند.

دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ به‌عنوان یک سازمان جهانی مستقل و بدون ارتباط با سازمان ملل تاسیس شد و احکام آن دارای وزن قانونی است.

برخی رسانه‌های محلی گفتند که مجارستان در حال حاضر در حال بررسی امکان خروج از دیوان کیفری بین‌المللی است؛ ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور به ۳ وزیر دستور داد تا بررسی کنند که در صورت خروج مجارستان از عضویت در دیوان کیفری،این کشور با چه نوع پیامدهایی مواجه خواهد شد.

مجارستان در صورت خروج از دادگاه به‌عنوان تنها کشور عضو اتحادیه اروپا که به دیوان بین‌المللی کیفری وابسته نیست، شناخته خواهد شد.

جزئیات صدور احتمالی حکم بازداشت

مقام‌های رژیم صهیونیستی به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت سران این رژیم را صادر کند.

براساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی و آمریکا هر ۲ از دادگاه کیفری بین‌المللی می‌خواهند تا صدور این حکم‌ها را متوقف کند.

دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به جنایت‌های بین‌المللی نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و جنایت‌ علیه بشریت را دارد.

هیئتی از قاضی‌های دادگاه باید این احکام بازداشت را تایید کنند؛ دادستان دیوان باید با شواهد خود به اقناع دست یابد و سپس به جلو حرکت کند.

به‌محض صدور حکم بازداشت، اعضای اساسنامه رم (یعنی ۱۲۴ کشور) موظف خواهند بود که در صورت ورود آن فرد به قلمرو خود، هر کسی را که تحت حکم قرار دارد، بازداشت کنند.

این موضوع برای کابینه رژیم صهیونیستی چشم‌انداز مخربی خواهد بود.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس