به گزارش مشرق، کانال تلگرامی یک حرف از هزاران منتشر کرد:

در این یک هفته ارتش اسرائیل بیمارستان‌های جنین و سایر شهرهای شمال کرانه باختری را محاصره، دسترسی آنها به مراقبت‌های پزشکی را به شدت محدود، کارکنان پزشکی و آمبولانس‌ها را هدف قرار داده و آب و برق را قطع کرده است.

بزرگترین عملیات گسترده در کرانه باختری، در بیش از دو دهه اخیر. بیرون بیمارستان خلیل سلیمان، بزرگترین بیمارستان شهر جنین، نیروهای اسرائیلی ده ها خودروی زرهی نظامی و جیپ پارک کرده اند و بیمارستان را احاطه کرده و منطقه را به یک اردوگاه نظامی موقت تبدیل کرده اند.

وسام بکر، مدیر بیمارستان: ما در ارائه خدمات پزشکی لازم به بیماران و مجروحان با مشکلات جدی مواجه هستیم، به ویژه پس از اینکه نیروهای اشغالگر خطوط آب و برق را تخریب کردند. محاصره مداوم بیمارستان جان بیماران را در معرض خطر شدید قرار می‌دهد.

بخش‌های کلیدی، از جمله بخش‌هایی که دیالیز کلیه، شیمی‌درمانی، مراقبت‌های ویژه، انکوباتور و خدمات سرپایی ارائه می‌کنند، همگی به شدت محدود شده یا به طور کامل تعطیل شده‌اند. این بیمارستان که به جمعیتی بالغ بر سیصد هزار نفر خدمت‌رسانی می کند، بیش از یک سوم آب روزانه خود را از دست داده است و در حال حاضر برای تامین برق به یک ژنراتور وابسته است.

آنها فقط ذخایر سوخت دیزل کافی برای دوام شش روز دارند. طی هفته گذشته، بولدوزرهای زرهی اسرائیلی جنین را شخم زده‌اند، جاده‌ها، مغازه ها و بازارها را نابود و زیرساخت های حیاتی را تخریب کرده اند. به گفته شهرداری جنین، بیش از ۷۰ درصد از خیابان های جنین با بولدوزر تخریب شده است. ۲۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب، کابل های ارتباطی و برق تخریب شده است. آب از ۸۰ درصد شهر، از جمله کل اردوگاه پناهندگان که در آن قانون منع رفت و آمد وضع شده، قطع شده است.


کارکنان بیمارستان دیگری در جنین، بیمارستان العمل، در حالیکه در تلاش برای نجات مجروحان در بیرون از بیمارستان بود، هدف حملات نیروهای اسرائیلی قرار گرفته و از مداوای مجروحان ممانعت به عمل آمده است.

احمد حمدان، پرستاری که به مدت ۱۶ سال به عنوان رئیس بخش عملیات در العمل کار می کند، می گوید که سربازان چندین بار با گلوله های جنگی به سمت او شلیک کردند تا از دسترسی او به فلسطینی های مجروح در یکی از محله های شرقی شهر جلوگیری کنند. حمدان همچنین گفت که یک کارمند اورژانس بیمارستان اخیراً هنگام انتقال یک بیمار از جنین به رام الله بازداشت شد و توسط سربازان اسرائیلی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

حمدان گفت: با وجود خطرات و اقدامات خودسرانه اشغالگران از جمله هدف قرار دادن آمبولانس ها با گلوله و ضرب و شتم امدادگران، آنها به کار خود ادامه می دهند.

هلال احمر فلسطین روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای «نگرانی و ناامیدی شدید» خود را از مقامات اسرائیلی به دلیل «ممانعت فعالانه خدمات پزشکی به مجروحان و بیماران در مناطق مختلف شهر، عمدتاً در کمپ آوارگان جنین» بیان کرد.

این گروه گفت که سربازان اسرائیلی «مستقیم» آمبولانس‌ها را هدف قرار داده‌اند و دو کارمند پزشکی و یک پزشک داوطلب را مجروح کرده‌اند. تیم‌های ما از انتقال مجروحان مختلف، بیماران و سالمندان مبتلا به بیماری‌های مزمن و زنان در حال زایمان منع شده‌اند.

کسانی که توانسته‌اند به بیمارستان دسترسی پیدا کنند، ممکن است در آنجا گرفتار شوند. رماه الدمی، مادر سه فرزند از اردوگاه آوارگان جنین، هفته گذشته، کمی قبل از تهاجم گسترده اسرائیل، برای ویزیت دو فرزندش به بیمارستان خلیل سلیمان رسید. از آن زمان تاکنون، علیرغم چندین بار تلاش، نیروهای اسرائیلی از بازگشت او به خانه اش در محله الحواشین در اردوگاه جلوگیری کرده اند.

او در یک هفته گذشته مجبور شده است به همراه دو فرزندش در بیمارستان زندگی کند و به دلیل قطعی برق و اینترنت قادر به بودن با پسر پنج ماهه اش نبوده و ارتباط چندانی ندارد.

او می‌گوید: این سخت ترین روزهای زندگی من است. این اولین بار است که از فرزندانم دور می شوم. نمی دانم به چه کسی بگویم، به چه کسی مراجعه کنم. من پسرم را می‌خواهم. نیروهای اسرائیلی به زور ساکنان را با تهدید اسلحه از خانه‌های خود آواره کرده‌اند و برخی از مناطق اردوگاه تقریباً به طور کامل تخلیه شده‌اند، از جمله نیوکمپ و جورت الذهاب.

خیابان‌های جنین که به طور معمول شلوغ است، اکنون خالی است و ساکنان برای حفظ امنیت در خانه‌های خود می‌مانند. صداهای انفجار و تیراندازی در میان غرش بی‌وقفه بولدوزرها، خیابان‌ها را پر می‌کند. ده ها تن از ساکنان در خیابان یا در یورش به خانه‌ها دستگیر شده‌اند.

در میان بازداشت شدگان ایمن عابد، یک فلسطینی ساکن کفر ذان، روستایی در شمال غربی شهر بود. به گفته شاهدان عینی، سربازان اسرائیلی سحرگاه روز دوشنبه به خانه او یورش بردند و قبل از دستگیری او را در داخل خانه به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

اندکی پس از آن، نیروهای اسرائیلی جسد بی جان عابد را به مقامات بهداشت و درمان در جنین تحویل دادند. بکر، مدیر بیمارستان خلیل سلیمان، گفت که جسد عابد دارای آثار شکنجه است. ارتش اسرائیل درباره قتل عابد یا سایر جزئیات این مقاله اظهار نظری نکرده است.

از آغاز آخرین عملیات نظامی در هفته گذشته، حداقل ۳۳ فلسطینی در کرانه باختری اشغالی کشته و ۱۳۰ زخمی شده اند. از اکتبر، بیش از ۶۸۵ کشته و ۵۷۰۰ زخمی شده اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    0 1
    یک فکری به حال افغانستانی هراسی بکنید و مواظب این دولت باشید و باشیم ....
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    0 0
    دلم گاندو می خواد ......یادش به خیر گاندو فقط همون لحن چه دورانی بود .. خیلی خوب بود ....
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    0 0
    موضع محمود عباس خائن چی هست ؟ چرا از مواضع ضد فلسطینی اش گزارش نمی گذارید ؟7

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس