کرباسچی

وقتی کرباسچی ۱۶ سال شکست اکثریتی اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌ها را نمی‌بیند...

سرویس سیاست مشرق «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

گلایه مشاور وقت خاتمی از موضع‌گیری سیاسی مدّاحان

مصطفی درایتی، مشاور وقت رئیس دولت اصلاحات در امور روحانیت و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت:

«هرساله ماه محرم در برخی از هیات‌ها شاهد سخنرانی‌ها و نوحه‌های سیاسی هستیم. این موضوع البته مساله امروز نیست. سال‌های طولانی است که این سنت در کشورمان باب شده و برخی از مداحان فراتر از عرف معمول مداحی به مدیحه‌سرایی می‌پردازند. البته حادثه عاشورا حادثه‌ای سیاسی است، اما برداشت‌های سلیقه‌ای و شبیه‌سازی غیر دقیق از این حادثه با واکنش بخشی از جامعه روبه‌رو خواهد شد. برخی مداحان نگاهشان به واقعه عاشورا منطبق بر سلیقه عموم مردم نیست و برداشت عموم مردم این است که برخی از مداحان از نام و مکتب امام حسین(ع) سوء‌استفاده می‌کنند. جالب اینکه این‌گونه مداحی‌ها تاثیری ندارد، جز اینکه فضای پاک و معنوی عزاداری امام‌حسین(ع) با این‌گونه مداحی‌ها آلوده می‌شود. از این رو باید تلاش شود مجالس عزاداری امام حسین(ع) از این‌گونه مداحی‌های خارج از عرف پیراسته شود.»

او افزوده است:

مداحان مجالس سالار شهیدان باید از اشعاری استفاده کنند که از محتوای دقیقی برخوردار باشد و نیازی به موضع‌گیری‌های سیاسی در این مجالس وجود ندارد. البته مجالس امام‌حسین(ع) هیچ‌گاه از مسائل سیاسی به‌معنای عام آن، یعنی طرفداری از عدالت و آزادی و مبارزه با ظلم خالی نیست. اما گاهی برخی از شبیه‌سازی‌ها که نگاه ویژه در آن وجود دارد، منجر به نتایج ناشایستی خواهد شد.[۱]

*طبیعیست چهره های جریانی سیاسی که متأسفانه همواره نسبت به بارگاه و ساحت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) با کنایه صحبت کرده است، نسبت به موضع گیری سیاسی مداحان و ذاکرین امام حسین(ع) نیز معترض باشند...

خاصه اینکه ذات سیاسی حادثه عاشورا و نقش مهم «بصیرت نافذ» در آن برکننده نقشه های شومی است که تا همیشه علیه تفکر شیعه، اسلام ناب و حکومت اسلامی پی ریزی می شوند!

اشاره به هیئت های عزاداری با کنایه برنج و روغن[۲]، تأکید بر اینکه عملکرد ائمه پس از عاشورا عقلانی‌تر شده است و عاملیت غذای نذری در شکل گیری گسترده عزاداری های ماه محرم! از جمله کنایه هایی بوده است که چهره ها و رسانه های اصلاح طلب تنها طی ۴ سال گذشته نسبت به ساحت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ابراز کرده اند.

مسئله مهم دیگری که باید آنرا بیان کرد بی حسّی و سردی امثال آقای درایتی به این توهین هاست و مشخص نیست چرا معاریف اصلاح طلب هیچگاه نسبت به چنین رفتارهایی از واکنش لازم برخوردار نیستند و فقط گویی مسئله اصلی را چرایی موضع گیری سیاسی درست برخی مادحین می دانند؟!

***

وقتی کرباسچی ۱۶ سال شکست اکثریتی اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌ها را نمی‌بیند...

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی به تازگی در یک مصاحبه با سایت نامه نیوز درباره طیف اصولگرایان گفته است: این جریان سیاسی نمی خواهد اکثریت مردم، آرمان ها و مطالبات آنان را باور کند و به این نگاه نمی تواند موفق شود. 

او افزوده است:
اگر اصولگرایان بخواهند در انتخابات بعدی قوی تر ظاهر شوند باید به اکثریت واقعی جامعه و نه اکثریتی که در ذهن خودشان تصور می کنند، توجه بیشتری نشان دهند و برای جلب رای آن ها بکوشند.
کرباسچی تصریح می کند:
اصولگرایان باید باور کنند که جریان دیگری غیر از آن ها در میان مردم جایگاه دارد. نمی شود که هم بخواهند رای مردم را به دست آوردند و هم علیه جریانی که در میان مردم جایگاه دارد تبلیغات منفی کرده و ناسزاهای سیاسی دهند.[۳]
*اظهارات کرباسچی در حالی است که طی ۱۶ سال گذشته هیچ رئیس مجلس و هیچ رئیس جمهوری اصلاح طلب نبوده است.
جالب آنکه حتی ریاست مجلس دهم که اصلاح طلبان مدعی پیروزی در انتخابات آن هستند نیز در اختیار چپ ها نیست و فی الواقع به هیچ وجه مشخص نیست آقای کرباسچی بر اساس کدام منطق یا سند از اکثریت بودن جریان مقابل اصولگرایی سخن می گوید؟!
به سخن دیگر اینکه طی ۱۶ سال گذشته، این جریان اصولگرایی بوده که یا در انتخابات ها پیروز اکثریتی بوده و یا دست برتر را داشته است. و این اصلاح‌طلبان بوده اند که برای ابراز یک پیروزی بی قاعده حتی مجبور به عبور از آرمان های خود و فعالیت در لفافه شده اند اما باز هم در هیچ انتخاباتی پیروز اکثریتی نبوده اند.
***
نماینده سلفی بگیر: اسناد علیه قالیباف ناکامل بود ولی ما را قانع کرد!
علیرضا رحیمی، از نمایندگان اصلاح طلب و از نمایندگانی که تقلّای او برای گرفتن عکس سلفی با فدریکا موگرینی در مجلس رسوایی سیاسی بزرگی را به بار آورد، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه دولتی ایران و در اشاره به ادعای همیشگی برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دوران محمدباقر قالیباف در پاسخ به اینکه «چقدر برای شما سند و مدرک وجود داشت که اصرار به تحقیق و تفحص داشتید؟» گفته است: یک بخش مهمی از اسناد به صورت ابتدایی تهیه شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته بود.
 
خبرنگار در ادامه از رحیمی می پرسد: «از چه کانالی؟» و او پاسخ می دهد:
از کانال‌های مختلفی بود، برخی از مدارک را افرادی در شهرداری تهران به ما داده بودند، برخی از اعضای شورای شهر هم مدارکی را در اختیار ما گذاشتند و نهایتاً یکسری مدرک هم توسط مردم تهیه شده بود. یکسری از اسناد را هم برخی پیمانکاران که ادعاهایی در این خصوص داشتند به ما رساندند.
 
خبرنگار ایران در ادامه به رحیمی می گوید: «این اسناد اولیه چقدر تکمیل شدند؟» و او جواب می دهد:
 
«خب اینها اسناد کاملی نبودند ولی اینقدر بودند که برای ما روشن شود نیاز به تحقیق و تفحص در شهرداری تهران وجود دارد. بعد از اینکه طرح تحقیق و تفحص را کلید زدیم اسناد بیشتری از همین دست کانال‌هایی که اشاره کردم، به ما رسید!»[۴]
*قضاوت درباره اظهارات این نماینده اصلاح طلب و اذعان او به اینکه اسناد موجود در دست مدعیان، ناکامل و ناکافی است را به قضاوت مخاطبان محترم می گذاریم...
لازم به ذکر است که طی ۱۲ سال شهرداری محمدباقر قالیباف، علیرغم ادعای اصلاح طلبان حتی یک مورد فساد مرتبط با قالیباف در شهرداری تهران کشف نشد و به گواه نهادهای قضایی و امنیتی کشور نیز نه تنها هیچ فساد سازمان یافته و نجومی ای هم در شهرداری تهران رخ نداد بلکه کارنامه ای بی بدیل از مدیریت جهادی در ذهن مردم ماند و تهران به گونه ای ساخته شد که حتی تحسین دشمنان جمهوری اسلامی ایران را نیز برانگیخت.
تحلیلگران معتقدند تلاش چپ ها و جریانات دولتی برای لک‌دار کردن کارنامه و سابقه مدیریت جهادی قالیباف در شهرداری تهران از آن روست که آنها بوضوح می دانند توانایی تکرار کارنامه قالیباف را ندارند و از همین رو در صدد آسیب رساندن به او هستند.
این قضیه ابعاد و اهداف مختلفی نیز دارد که یکی از آنها تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و جلوگیری از تأثیرگذاری سابقه مدیریت جهادی و انقلابی در خدمت به مردم بر این انتخابات است.

***

1_http://www.armandaily.ir/fa/news/main/199006

2_mshrgh.ir/777533

3_http://namehnews.ir/fa/news/430448

4_http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/201521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    32 26
    عثلاه تلبان طهوع عاور
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    56 12
    آقایون با همین اسناد ناکامل بود که مرتکب فتنه هم شدند.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    17 8
    چی باید گفت واقعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس