گرامی مقدم

رجال ستادی جریان چپ روز به روز اشتهای بیشتری را نسبت به گزینه "تحریم خاموش انتخابات" نشان می‌دهند. اما تحریم خاموش چه معنایی دارد و هدف اصلاح‌طلبان از این کار چیست!؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اشتهای روزافزون چپ‌های ستادی به "تحریم خاموش انتخابات"

دولت همچنان علیه میدان؛ ربیعی از اثرات سوء مقاومت می‌گوید! / لجبازی کودکانه در یک مانیفست انتخاباتی

اعتمادآنلاین گزارش داد: ‌اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری؛ در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان در صورتی که کاندیدای قابل قبول نداشته باشند به کاندیدای ائتلافی روی خواهد آورد، گفته است:

"در انتخابات مجلس یازدهم تصمیم گرفتیم اگر شورای نگهبان نامزدهای اصلاح‌طلب را تایید نکرد، ما لیست ندهیم که البته عقلانی و منطقی است که وقتی ما نامزد اصلاح‌طلب نداشته باشیم نباید لیست دهیم. به همین دلیل و با توجه به تجربه دوره گذشته بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان به دنبال این باشند. البته اکثر اصلاح طلبان چنین نظری دارند اما ممکن است عده‌ای راهشان را جدا کنند، همانطور که در انتخابات مجلس یازدهم خودشان جدا کردند. اما اکثر اصلاح‌طلبان می‌خواهند با هویت اصلاح‌طلبی در انتخابات حاضر شوند."[1]

*این اظهارات در یک وجه خود نشان از رویکرد اعضای هسته سخت اصلاحات دارد که قصد دارند نامزدهای بی‌صلاحیت خود را به هر قیمت ممکن در سبد انتخاب مردم بگذارند و تهدید می‌کنند که اگر نامزد ما تأیید صلاحیت نشود؛ لیست هم نمی‌دهیم!

فرایندی که نام آن "تحریم خاموش انتخابات" است و پیش از این در انتخابات مجلس یازدهم موجب کاهش مشارکت مردم شد.

اساساً برخی معتقدند اصلاح‌طلبان با توجه به تئوری‌های مربوط به فتنه اقتصادی؛ عالما عامدا و با هدف کم کردن مشارکت مردم دست به تحریم انتخابات می‌زنند تا بعدا پرچم نامشروع بودن نظام اسلامی را بلند کنند. همانطور که بعد از انتخابات مجلس یازدهم این کار را کردند...

این در حالی است که مشروعیت یک انتخابات به رعایت مُرّ قانون است نه میزان مشارکت.

در وجه دیگر اظهارات گرامی‌مقدم نیز شاهد "استبداد حزبی" جریان چپ هستیم که چطور کسانی از اصلاح‌طلبان که قصد حضور در انتخابات را دارند و نمی‌خواهند مثل برخی دیگر علیه دموکراسی خروج کنند را تهدید می‌کند و از این می‌گوید که "آنها ممکن است راهشان را جدا کنند، همانطور که در انتخابات مجلس یازدهم خودشان جدا کردند"!

مخاطب اصلی این ادبیات تهدیدآمیز حزب کارگزاران است.

***

لجبازی کودکانه در یک مانیفست انتخاباتی

دولت همچنان علیه میدان؛ ربیعی از اثرات سوء مقاومت می‌گوید! / لجبازی کودکانه در یک مانیفست انتخاباتی

عباس آخوندی، وزیر پیشین مسکن در دولت آقای روحانی که نرخ مسکن در دوران وزارت او تا چند صد درصد افزایش یافت اخیراً برنامه گفتمانی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را به جبهه اصلاحات ارائه کرد.

جالب است که در متن برنامه آخوندی و در بخش چارچوب گفتمانی رشد اقتصادی به دو مقوله "پیوستن به نهادهای بین‌المللی تجاری FATF" و "رفع تحریم" نیز اشاره شده است!

آخوندی که عملکرد وی یکی از اصلی‌ترین دلایل چالش‌های اقتصادی مردم در سال‌های اخیر است در مقدمه این برنامه نوشته است: انتخابات بیش از آن‌که صحنه رقابت بین اشخاص باشد باید میدان رقابت بین گفتمان‌ها در درک درست از مساله‌های ایران و ارائه‌ی رویکردی برای خروج از تنگنای سیاسی موجود باشد. واقعیت این است که ایران در صحنه‌ی سیاست داخلی و بین‌المللی دچار تعارض شدید شده و در حوزه‌ی اقتصادی، سطح تورم بالا و ادامه‌دار برای مدتی حدود ۵۰ سال تا مغز استخوان مردم را می‌سوزاند و ایران را در یک تله فقر انداخته‌است.[2]

*آنچه که آخوندی تحت عنوان برنامه یک نامزد ریاست‌جمهوری منتشر کرده و در آن مواردی مثل لزوم پیوستن به FATF وجود دارد؛ در واقع نه یک برنامه انتخاباتی بلکه یک "مانیفست لجبازی" از سوی کسی است که نه تنها کارنامه مثبتی ندارد بلکه تأیید صلاحیت او به دلیل کارنامه و سوابقش با تردیدهای فراوانی مواجه است.

برنامه آخوندی که نوشتار آن به شدت سطحی و سیاست‌زده است بوضوح نشان می‌دهد که قصد نویسنده آن بیشتر حک کردن چند جای پا در یک گفتمان سیاسی درمانده است نه عزمی جدی برای رئیس جمهور شدن!

خاصّه اینکه مردم ایران 8 سال است که ثمره اصرار بر FATF و برجام و توافق و مذاکره را در سفره‌های خود می‌بینند و کسی که همچنان بر ادامه همین مسیر غلط اصرار دارد؛ در واقع مشغول اجرای یک نمایش روحوضی است.

نمایشی که قبل از او نیز با وعده لغو بالمرّه تمام تحریم‌ها اکران شد و با گرانی و تحریم‌های بیشتر به اتمام رسید.

***

عامل مشکلات مردم شمایید یا ترامپ!؟

دولت همچنان علیه میدان؛ ربیعی از اثرات سوء مقاومت می‌گوید!

دولت همچنان علیه میدان؛ ربیعی از اثرات سوء مقاومت می‌گوید! / لجبازی کودکانه در یک مانیفست انتخاباتی

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران نوشته است:

"بدون تردید همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با دوره تحول سیاسی در عرصه بین‌الملل و همین‌طور تحولات جمعیتی کمی و کیفی در داخل ایران، آن را به انتخاباتی متفاوت تبدیل کرده است. دولت امریکا پس از فرازونشیب ۴۰ ساله با جمهوری اسلامی در دوره ترامپ به اوج خصومت با ایران رسید و ملت ایران توانست با عبور از این دوره، تصور فروپاشی را تبدیل به توهم کند. هرچند این عبور نقطه عطفی در سیاست خارجی به‌وجود آورد اما در عرصه داخلی آثار اجتماعی و اقتصادی و روانی بر جامعه به جای گذاشت. در هم تنیدگی این دوران با شیوع کرونا نیز وضعیت جامعه را از نظر فیزیکی و روانی دچار تغییرات کرد. متأثر از این وقایع، از یک سو مردم شاید شوق و سرزندگی کمتری برای شرکت‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشند و از سوی دیگر بیش از ادوار قبل می‌توانند با مشارکت در تعیین سرنوشت و خطوط راهنمای سیاسی، اجتماعی، فرصت ملی برای بهره‌برداری از دستاوردهای ناشی از مقاومت و ایستادگی در برابر تهدیدات تحریم و کرونا را به ثمر بنشانند. "

در یادداشت او همچنین می‌خوانیم: ما در این برهه نیازمند گسترش اعتماد بسیار زیادی هستیم. برای عبور از این دوران ما نیازمند انتخاباتی با مشارکت بالا و اعتمادآفرین هستیم. کارویژه‌های انتخابات در جامعه‌ای که طی سال‌های اخیر به دلیل همه‌گیری کرونا و توأمانی آن با اثرات مخرب تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه امریکا، متحمل خسارت‌های مادی و روانی شده و متأثر از تبلیغات فرصت‌طلبانه و تحریف واقعیات از سوی رسانه‌های بدخواه، اعتماد سیاسی مردم را هدف گرفته، به مراتب مهمتر از هر زمان دیگری است.[3]

*اصرار آقای ربیعی بر مشکلات روانی مردم ایران به دلیل تحریم و دشمنی‌های آمریکا در واقع یک القاگری است!

القاگری از آنرو که برعکس آنچه ربیعی ادعا می‌کند؛ "مقاومت" موجب پویایی و شکوفا شدن استعدادهای ارگانیک و روحی یک ملت می‌شود.

کما اینکه بر اساس نظریات جامعه‌شناسانه، ملت‌ها در دوران جنگ دارای شکوفایی و همبستگی بیشتر می‌شوند.

از طرفی تحریم و مقاومت بحث امروز و دیروز نیست و مردم ایران تا قبل از آقای روحانی هم به مدت 35 سال به این 2 گزینه عادت کرده و توانسته بودند وارد فرایند کاهش اثر تحریم‌ها شوند.

مسئله اینست که آقای ربیعی قصد دارد کارنامه بد خود و دولت متبوعش که عامل نارضایتی مردم از آقای روحانی است را به گردن ترامپ بیاندازد و این شدنی نیست.

به سخن دیگر اینکه ربیعی به جنگ با واقعیت رفته است تا دولت را از گزینه ضروری "عذرخواهی از بابت یک کارنامه بد و ناکارآمد" برهاند.

در این باب البته می‌توان به صحبت‌های اخیر محمد عطریانفر، از فعالان چپ نیز اشاره کرد که گفته بود "یک نفرت ملی علیه روحانی شکل گرفته است"!

به نظر می‌رسد آقای ربیعی و دوستان ایشان به جای این فرافکنی‌ها بایستی طریق عذرخواهی برگیرند و اقلا در روزهای پایانی عمر دولت خود به مردم بگویند که راه عبور از مشکلات "مشارکت حداکثری در انتخابات و رأی خوب" است.

آنها موظفند عبرت‌های راهی که رفتند و فرجامش اشتباه بود را به مردم بگویند تا وعده‌های بی‌سرانجام دوباره موجب بروز مشکلات نشود.

***

1_ https://etemadonline.com/content/483700

2_ http://sobhema.news/?p=13063

3_ http://www.irannewspaper.ir/newspaper/page/7622/1/576335/0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    42 6
    به فضل خدا اصلاح طلبان تهوع آور به همراه آرزوهای دور و درازشان بر علیه کشور از جمله پیروزی در انتخابات پیش رو، در سال جاری برای همیشه در گور تاریخ دفن خواهند شد و مُلک و ملت از شرشان راحت!!!
    • محمدامین IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      26 4
      این عباس آخوندی خیلی رو داره یعنی با چه کارنامه ای میخواد نامزد ریاست جمهوری باشه.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      28 2
      ۱۱:۱۰. با پول و سلبریتی، کدوم اصلاح طلبی رو سراغ داری که جز حرف زدن کار دیگه ای بلد باشه؟
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      15 0
      مدعیان اصلاح طلبی: هروقت ما برنده نشویم تقلب شده؟؟!! برو حاج خانم اشرف بروجردی! ۸سال ریاست کردی بسه دیگه حرف الکی نزن
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      1 5
      شما تند روزها انگل جامعه ایران هستید فقط جنگ دوست دارید هی مرگ بر آمریکا و دشمنی با عالم شگرد شما است تا با این شگرد کاسبی کنید انسانیت و دوستی و دین مهر ورزی در ذات شما وجود ندارد شما عقده ای و کینه ای هستید اگر راست می‌گوید اشتغال تولید کنید کار بیارید فحشا را از درون ایران جمع کنید رانت و فساد را جمع کنید خالی شدن مساجد را احیا کنید مهر ورزی را یاد بدهید ایرانی بودن و تمدن ایرانی را رواج دهید نه اعراب وحشی اگر ایرانی هم مثل اعراب وحشی بود خدا یک پیامبر هم برای هدایت ایرانی نازل میکرد پس ایرانی از اول انسان بود شما تند روزها خود فروخته به اعراب هستید اعرابی که با جاسوسی برای آمریکا باعث شهداد حاج قاسم شدند الان ایران یک مجلس تند رو دارد که اگر برجام شکل نگیرد یک سال دیگر مملکت را بهم می‌ریزد شما تند روزها کله شق بی منطق هستید اصلا نه دین دارید نه وجدان حالا هی مثل .... کنید به ظریف و احمدی نژاد
    • سوخته IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      5 1
      آثار بدی که شماها اصلاحات بر ایران گذاشتید و خیانتی که از درون کردید نه تحریم گذاشت نه دشمن می توانست بگذارد . شما دشمنتر از دشمنید
  • سید IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    23 4
    عباس آخوندی را اصلاح طلبان نامزد ریاست جمهوری کنند و با دوز و کلک هایی که بلدند برایش رأی جمع کنند تا کلاً به جز مفت خوران اصلاح طلب همه ایرانیان را چادرنشین کند! به گمانم بهترین پیشنهاد است!
  • هموطن IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    25 2
    وقتی اینها عکس العمل قوی مثل میدان نبینند هارتر شده و زیاده خواه میشوند.باید در این دور مذاکرات مراقب وعده های توخالی آنها و عمل در واقعیت رادید بعد پا پیش گذاشت و از هول حلیم تو دیگ نیفتیم. از قدیم گفتن سلام گرگ بی طمع نیست
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      16 2
      اصلاحات برای قهرمان سازی از ظریف بعید نیست با هماهنگی حتی دست به ترور ظریف هم بزنه.
    • شرقی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      18 2
      پمپئو وزیر امور خارجه ی سابق آمریکا با اشاره به صحبت های منتشر شده از ظریف نوشت: کشتن ( شهید) سلیمانی توسط دولت ما تاثیر گسترده ای بر ایران و خاورمیانه( غرب آسیا) داشته است. اگر حرف مرا قبول ندارید از ظریف بپرسید. جو بایدن هنوز فکر می کند کار ما اشتباه بوده است.
  • حمید IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 20
    مشرق جان تو طرفدار آخوندی هستی؟ فکر نمیکردم کسی طرفدار آخوندی باشه. با این کار خودت را نابود میکنی.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    11 1
    ترابخدا افراد میدان از محافظ و پاسبان و پاسدار و.... این دولتمردها و اصلاح طلب ها را ول کنند و دیگر سر پست های مربوط به آنان نروند....آنوقت با التماس و گریه دنبال سرباز صفر میدان منت خواهند کشید
  • مهران IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    7 8
    کما اینکه بر اساس نظریات جامعه‌شناسانه، ملت‌ها در دوران جنگ دارای شکوفایی و همبستگی بیشتر می‌شوند جنگ جنگ تا زندگی ! پس یعنی الان سوییس و نروژ و دانمارک و المان و فنلاند و کانادا و خیلی کشورهای خوشبخت دنیا در حال جنگ هستند ؟؟؟؟ خب چه کاریه زندگی با ارامش از همین الان بیفتیم به جون هم با هم صبح تا شب جنگ کنیم صورت هم رو بیاریم پایین تا شاهد شکوفایی و همبستگی بیشتر بشیم ! دست خودتون نیست از بس تو این 42 سال با همه دنیا جنگ کردید و مرگ براین و مرگ بر ان گفتید دیگه مغزتون گندیده خدا یه پولی به ما بده بتونیم قرار داد اجاره رو تمدید کنیم یه عقلی هم به اون مغز کوچک زنگ زده شما بده که از بیکاری و بیعاری به هذیان گویی افتادین ! کشور های اروپایی قراره از شهریور با پایان گرفتن واکسیناسیون شهروندانشون مدارس رو بازگشایی کنند اونوقت شما فقط زرت و زرت واکسن تولید کنید از جمعیت 85 میلیونی ایران تا الان فقط 1/4 میلیون نفر یعنی نزدیک به 2 درصد کل جمعیت ایران واکسینه شده اند اونهم با واکسنهای خارجی ! متاسفم از اینکه چرا تو این خراب شده نکبت زده دنیا امدم ... نمیدونم باید بخندم یا گریه کنم به این بختم !
    • محمدامین IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      4 2
      شما مطلب رو کامل نخوندی اون وقت اومدی یه مقاله نوشتی؟ اول مطلب رو بخون بعد شروع به مقاله نویسی کن ، در ضمن خیلی انرژی منفی میدید.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    9 1
    خداوند شر این اشراف را از سر انقلاب کم کند این لامثب ها از یک چایی تلخ نمی گذرند بماند به گندم ری
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    9 1
    من پیشنهاد می کنم شما در مورد مدارک تحصیلی ربیعی تحقیق کنید! این بنده خدا اصلا سواد ندارد که بخواهد تحلیل بنویسد ، برایش می نویسند! این شخص مثل آقای دوربینی فقط عشق دوربین است و هیچ موضع ثابتی ندارد! فردا که مدت دولت روحانی تمام می شود هر شخص یا جناحی امتیازی به او بدهد میرود سمت او و به نفع او حرف میزند! کاسه لیس است همین!
  • فقط IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    20 4
    عاشق فقط دکتر سعید محمد هستیم بدونید روزی که سعید محمد مارو سربرز به کردی ایلام یعنی اقتدار ایران عاشق وطن وسعید محمدها هستیم
    • شهروند IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      3 1
      سلام علیکم ، ایشان هم به سرنوشت آقایان : غلامرضا تاجگردون ، شاپور پولادی ، خیرالله خادمی و سایر حلقه زاگرس نشینان مرکز دچار خواهند شد .
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      1 0
      مرا به خوب شدن وعده می دهی اما شنیده ام همه ی وعده ها دروغین است
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    8 2
    تعجب از اونهایی است که به آخوندی هزار میلیاردی ،خودخواه،ناکارآمد ،هتاک به خبرنگار زن وبی منطق (نه منطق کلامی دارد ونه عقلی)به عنوان امید آینده دلبسته اند
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    11 0
    فایل صوتی ظریف را باید پروژه اخراجی های وزارت علیه نظام دانست.ظریف فقط در گوشه ای از ماجرا با نهایت بی تجربگی ومنفعت طلبی مشارکت کرد!!!!!
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    10 0
    به لطف داوند وبا بیداری همه جانبه ملت تومار جریان واداده در چند ماه آینده بسته می شود.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    ربی.. یک استاد بحران سازی امنیتی است همکار سابق حجاریان ونوکر کدخدا
  • حسن IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    2 0
    افساد طلبان و کارگزاران به مردم گزارش بدهند که در ظرف 42سال برای مردم چکار کردند و سرمایه شان چقدر است یک نفر فقط در دولت در واگذاری شرکتهای دولتی بزرگترین خیانت را به مردم و انقلاب کرده اند
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    1 1
    یه جمله نوشتید: مشروعیت به مر قانون است و نه مشارکت! به استناد همین جمله الان اسرائیل مشروعه چون به مر قوانین تشکیل شده و نظر مردم فلسطین اهمیتی نداره!
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    یک اصلاح طلب خوب، یک اصلاح طلب مرده است
  • علی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    2 0
    وقتی یک عده خائن خود ...و وابسته به اجانب که نه شرفی دارند و نه .... باید هم با مملکت چنین کنند
  • FR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    1 0
    اینها امکان ندارد از علاقه به قدرت دست بکشند و انتخابات را تحریم کنند با این حرفها زمینه توجیحات در صورت شکست را مهیا میکنند
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    این دولت مگر یک رگ راست دربدن داردازاول با دروغ برگردن مردم سوارشد اگر مردان ودلاوران جان برکف میدان نبودند ناموس اینها توسط داعش بهبردگی برده میشدخودشان بزدلانه به غرب فراریا پناهنده میشدندیکموی گندیده افراد معمولی میدان ازهمه این نامردان شرافت دارد آیامیدانید سردار شهید بدن مطهرش بعلت سابقه مجروحیتهای زیادزخمهاجای سالمی نداشت ولی آن بیشرف خدمت سربازی هم نرفته بودسربازیش رادرسازمان ملل انجام داده بودبقول امام ر ه نگذارید انقلاب به دست نامحرمان ونااهلان بیفتدوانقلابیون درعزلت به فراموشی سپرده شوند
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 4
    مشکلات اقتصادی کشور بیش از 70 درصد از تحریم و30درصد هم ناکارآمدی مدیران است
  • رضا IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    5 0
    سلام مشرق جان از سال 55 تا الان یعنی 45 سال تورم بالا و دو رقمی و گاهی بالای 50% داریم که در دنیا اگر بینظیر نباشد کم نظیر است دیپلماسی و میدان باید هردو در جهت بهبود اوضاع و زندگی محرومین عمل کند تورم مواد غذایی سال گذشته بالای 70% بود میدان و دیپلماسی اگر در خدمت اقتصاد و معیشت مردم نباشد جز فریب چیزی نیست
  • بی نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    4 1
    آقا بذار تحریم کنند مگر اینا چقدر رای دارند
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    4 1
    این دولت‌ در بی عرضگی و دزدی از بیت المال در تمام دنیا بی نظیر بوده... فقط با شاه سلطان حسین میشه مقایسش کرد
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    1 2
    انتخابات رو مردم تحریم کرده اند نه مسئولین .
  • علی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 0
    از دولت لیبرال فقط باید انتظار باج دادن و امتیاز دادن و تحقیر ملت و کشور رو دید. دولت دروغ - تزویر - #سرطان اصلاحات
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 0
    خدا راشکر دوره دولت کذاب ها رو به پایان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس