تل آویو

در حالی امروز پارلمان ژیم صهیونیستی منحل شد که طی سه سال و نیم گذشته، چهار انتخابات در این رژیم برگزار شد و هیچ کابینه‌ای موفق نشده است بحران‌های این رژیم را حل کند.

به گزارش مشرق، اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، ظهر امروز پنجشنبه به انحلال این پارلمان رأی مثبت دادند  و بر اساس آن، «یائیر لاپید» به عنوان نخست‌وزیر پیشبرد امور در اراضی اشغالی انتخاب شد.

بر اساس تصمیم پارلمان، اول ماه نوامبر (دهم آبان ماه)، به عنوان زمان برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی تعیین شد. بدین ترتیب، امروز بیست‌وچهارمین پارلمان رژیم صهیونیستی رسماً منحل شد و تل‌آویو به سوی پنجمین انتخابات پارلمانی طی سه سال و نیم گذشته حرکت کرد.

پایگاه خبری العهد لبنان با انتشار گزارشی با این مسئله پرداخت و نوشت، نفتالی بنت نخست وزیر صهیونیستها روز گذشته گفت که قصد ندارد برای انتخابات مجددا نامزد شود. البته قرار بوده است که لاپید در آگوست 2023 نخست وزیر این رژیم شود، ولی پس از انحلال کنست، حالا به عنوان جایگزین نخست وزیر مشغول به کار خواهد شد.

رکورد بنت با کوتاهترین دوره نخست‌وزیری

 به گزارش العهد، بنت در زمان نخست وزیری خود، رکورد جدیدی ثبت کرد؛ زیرا وی کمترین مدت را به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی فعالیت کرد. هر چند که لاپید هم به عنوان رئیس کابینه انتقالی، بدون کنست، قدرت زیادی برای اجرای برنامه‌های جدید نخواهد داشت. بدین ترتیب، لاپید به مدت دستکم چهار ماه به عنوان رئیس کابینه انتقالی مشغول به فعالیت خواهد بود و شاید مدت زمان بیشتری در این منصب بماند؛ چرا که تشکیل یک ائتلاف جدید، فرآیند طولانی در اراضی اشغالی دارد.

بیشتر بخوانید:

آخرین توصیه بنت به لاپید

بنا بر این گزاش، پس از انحلال کنست، ممکن است کمیته‌هایی که در آن اعضای کنست مشغول به کار بودند، به فعالیت خود پایان دهند یا فقط در خصوص «مسائل مهم» دست به کار شوند، ولی به صورت کلی، فعالیت آنان نیز متوقف خواهد شد. به همین دلیل، اعضای کنست در منصبهای خود باقی می‌مانند تا کنست بعدی، سوگند یاد کند.

اجرای قانون آپارتاید و باتلاقی که بنت در آن گرفتار شد

پایگاه خبری عمون هم با انتشار گزارشی به ابعاد این مسئله در اراضی اشغالی پرداخت و گزارش داد، تصمیم بنت برای انحلال کنست به این خاطر بود که وی موفق نشد قانون اقدامات قضایی در کرانه باختری را در میان محافل صهیونیست تمدید کند؛ زیرا شماری از اعضای ائتلاف دولتی علیه اجرای این قانون رأی دادند.

به گزارش عمون، شکست بنت در تمدید اجرای این قانون، به خاطر اهمیتی که قانون مذکور برای شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. بر اساس این قانون، شهرک‌نشینان در کرانه باختری به حکم قانون مدنی زندگی می‌کنند، ولی برای مردم فلسطینی حاضر در این منطقه، قانون نظامی اعمال می‌شود. قانون مذکور، هر پنج سال یک بار، در کنست تمدید می‌شد، اما این بار با 58 رأی مخالف، تمدید نشد.

بنا بر این گزارش، جناح اپوزیسیون کابینه کنونی صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو، باعث شد که ائتلاف دولتی به اوج بحران خود برسد و بنت مجبور شود طرح انحلال کنست را به عنوان یک اقدام پیش‌دستانه مطرح کند. با وجود اینکه طرف مقابل بنت یعنی نتانیاهو او را مجبور کرد که چنین تصمیمی بگیرد، ولی انحلال کنست ظاهرا آخرین راه برای نجات ائتلاف بنت خواهد بود؛ هر چند این مسئله به صورت موقت باشد.

اهداف بنت از انحلال کنست چیست؟

اقدام بنت در انحلال کنست، در راستای یک اقدام پیش‌دستانه است که برای تحقق دو هدف اصلی برای او و حزبش صورت گرفته است:

نخست؛ بستن راه به روی نتانیاهو برای جلوگیری از ارائه طرحهای سلب اعتماد از ائتلاف دولتی؛ چرا که بنت هراس داشت که برخی از احزاب، از ائتلاف وی خارج شوند. به ویژه اینکه «نیر اورباخ» عضو کنست نیز اخیرا تهدید کرد که از ائتلاف بنت خارج خواهد شد و با حزب لیکود در تماس خواهد بود تا بتوانند بدون برگزاری انتخابات، یک کابینه جایگزین تشکیل دهند.

دوم؛ تلاش برای اجرای تمدید اقدامات قضایی در کرانه باختری که نوعی آپارتاید بین شهروندان فلسطینی و شهرک‌نشیان صهیونیست است. بدین ترتیب، جناح اپوزیسیون در کنست اعلام کرد که به تمدید آن رأی نمی‌دهد؛ زیرا معتقد است که کابینه بنت، فاقد صلاحیت اجرای آن است.. ائتلاف حامی کابینه بنت هم نتوانست این طرح را تصویب کند؛ چرا که دو نماینده عرب عضو ائتلاف از دادن رأی مثبت به آن خودداری کردند.

بدین ترتیب، در صورت انحلال پارلمان صهیونیستی، این قانون به صورت خودکار تمدید خواهد شد. البته بنت و حزبش به صورت ویژه‌ای خود را در قبال شهرک‌نشینان صهیونیست متعهد می‌دانند. این مقام صهیونیست پیش از این، مدیر کل شورای شهرک‌نشینان در کرانه باختری است. حزب «یامینا» (Yamina) که هم تحت زعامت وی قرار دارد، یکی از حزبهای اصلی صهیونیستهای یهودی است.

افزون بر این مسئله، اقدام بنت در انحلال کنست و برگزاری انتخابات زود هنگام به بهانه اجرای قانون آپارتاید مذکور، فرصتی برای او و حزبش است تا بتوانند مجددا اعتماد صهیونیستها و رأی دهندگان راستگرا را در انتخابات آینده به دست آورد؛ زیرا عدم اجرای این قانون، به این معناست که بیش از ۵۰۰ هزار صهیونیست در کرانه باختری از حقوق سایر اسرائیلی برخوردار نیستند.

انحلال پارلمان صهیونیستی فقط چند هفته پیش از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه صورت گرفته است؛ سفری که رژیم صهیونیستی برای کمک به تحکیم روابط امنیتی منطقه‌ای خود علیه جمهوری اسلامی ایران، حساب ویژه‌ای بر روی آن باز کرده بود. این رژیم همچنین پیشنهاد داده بود که آمریکا مسئول ایجاد چارچوبی برای تماس تل‌آویو با کشورهای عربی باشد تا بتواند به زعم خود بر روی ایران، تأثیر بگذارد.

عمون در پایان نوشت، بحران کابینه در رژیم صهیونیستی بر روی این سفر سایه انداخت و بعید است بایدن بتواند نتیجه خاصی در حل پرونده‌های منطقه به ویژه پرونده هسته‌ای ایران و روابط اسرائیل و مصر و اردن داشته به دست آورد. به ویژه اینکه طی سالهای گذشته، با وجود کابینه‌ای به زعامت نتانیاهو و دولت جمهوری خواهی مانند دونالد ترامپ در آمریکا، این کشور در حل پرونده‌های مذکور هیچ پیشرفتی نداشته است. در نتیجه با توجه به کابینه انتقالی صهیونیستی نیز چنین اموری محقق نخواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس