نخبگان

"نخبه حکمرانی" کیست و با نخبه علمی چه تفاوتی دارد؟ پاسخ این سوال میتواند جامعه را به سمت حل مشکلات خود راهنمایی کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دیر اما ضروری!

آنچه یک معترض باید بداند

"ملودی گوش‌نواز خیابان" برای علی ربیعی!/ آنچه یک معترض باید بداند

محمد سلامتی، از فعالان اصلاح طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون حوادث روزهای گذشته گفته است: درست است که این حق همه آحاد اجتماع است که اعتراضات خود را نسبت به مسائل جامعه منعکس کنند و کسی حق ندارد این حق را از آنها سلب کند. اما تک‌تک همین آحاد جامعه نیز باید به امنیت، یکپارچگی کشور و وحدت ملی متعهد و معتقد باشند. این ویژگی موجب می‌شود تا قشر وسیعی از مردم با حفظ این معیارها از ابراز مطالبات بحق و درست توسط معترضین حمایت کنند.

او در عین حال می افزاید: اما صحنه اعتراضات کمتر می تواند فضای سالم خود راحفظ کند. این صحنه بهترین شرایط را می‌تواند برای سوءاستفاده دشمنان خارجی و سرمایه گذاری آنها برای ایجاد اغتشاش و در نهایت بی‌ثباتی و ناامنی و ارضای خواست‌های خائنین داخلی به وجود آورد. تخریب، آتش زدن اموال عمومی و خصوصی و ایجاد درگیری و خشونت از هر طرف که باشد مورد قبول مردم نیست و باید به دیده ظن نگریسته شود. یا دست توطئه گران در میان است و یا در حالت خوشبینی، بی‌تدبیری علت آن است که در هر صورت معترضین برای خدشه‌دار نشدن اهدافشان باید مراقب آن باشند.[1]

*صحبت های مصلحانه سلامتی اگرچه از جانب یک رجل اصلاح طلب و اگرچه بسیار دیر؛ اما از مصادیق تبیین است و سمت صحیحی را در قبال اعتراض و اغتشاش نشان می دهد.

مع الوصف بیان این نکته نیز ضروریست که در بحبوحه اغتشاشات شاهد بودیم سعید حجاریان در یک مقاله خواستار همدلی عاطفی_انسانی و حق‌جویانه با اغتشاشگران خیابانی شده بود و یا در سمتی دیگر دیدیم که محمدرضا تاجیک، از دیگر تئوریسین های اصلاح طلب نیز تحلیلگرانی که حوادث اخیر را به حق "اغتشاش" نامیده بودند؛ سگ مسلک خطاب کرد.[2]

در عین حال بایستی این حقیقت را نیز پذیرفت که صدای غالب در اردوگاه اصلاحات؛ آنچه که سلامتی در فقره بالا می گوید، نیست و بلکه این صدای اغتشاش خواهانی مثل حجاریان و تاجیک و ربیعی است که پژواک اصلی جناح چپ را شکل می دهد!

لازم به ذکر است که مسئله اعتراض نه تنها به رعایت های مورد اشاره سلامتی نیاز دارد بلکه پیش نیازهای الزامی دیگر از قبیل لزوم اخذ مجوز و داشتن مبنای فلسفی برای اعتراض نیز دارد که همه این موارد بایستی در کنار یکدیگر مورد توجه باشد.

*** 

"ملودی گوش‌نواز خیابان" برای علی ربیعی!

"ملودی گوش‌نواز خیابان" برای علی ربیعی!/ آنچه یک معترض باید بداند

علی ربیعی، فعال چپ و سخنگوی دولت روحانی که پس از اغتشاشات آبان 98 تأکید کرده بود "حکایت همچنان باقیست"(!) اخیرا و پس از حادثه تروریستی شیراز هم یادداشت دیگری نوشت و تأکید کرد که "صدای خیابان ترسناک نیست"!

«صدای خیابان ترسناک نیست» عنوان یادداشت علی ربیعی برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: صداها و فریادهای بلند در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها و بوق‌های اعتراضی ماشین‌ها ‌ترسی ندارد. من از صداگذاری‌ها، خشونت‌افزایی، کوکتل مولوتوف به دست دادن‌ها و تئوری‌سازی‌ها با نام «دفاع مشروع» نگرانم.

به گزارش اعتمادآنلاین، ربیعی می افزاید: نتیجه پراکندن تخم کینه و خشونت، پدید آمدن حادثه تلخ در شاهچراغ شیراز بود. به خون غلتیدن زائران بیگناه بر سر سجاده نماز تا زد و خوردهای خونین خیابان‌ها هیچ سعادت و خوشبختی‌ای برای جامعه ایران به همراه نخواهد داشت. از سویی غمگینانه نشسته‌ام و حوادث چهل روز اخیر ایران را با دقت دنبال می‌کنم. می‌اندیشم، دریغا علائمی که اندیشمندان علوم اجتماعی مطرح کردند از سوی متولیان و سیاستگذاران درک نشد و حتی بیان‌کنندگان واقعیت‌های پیش روی جامعه مورد بی‌مهری قرار ‌گرفتند.

او تصریح می کند: هنوز هم بر اساس آنچه نوشته‌ام، معتقدم فقر نهادینه شده - فقری که دامن دهک‌های زیادی را گرفت و سبب سقوط طبقه متوسط شد - نسل‌هایی که خواسته‌ها، نیازها و سبک‌های زندگی پر از رمز و رازهای ناشناخته را در خود داشت، دیده نشدند؛ زنانی که سال‌ها درصدد دیده شدن و انسدادشکنی بودند اما درک نشدند؛ سیاست‌هایی که بدون توجه به این تغییرات همچنان کوبنده، تبلیغ شده و در فضایی دیگر سیر می‌کرد، تحریم‌شکنی‌هایی که می‌توانست افق‌گشایی داشته باشند و به بهانه‌های دستاوردهای ناچیز سیاسی راهش مسدود و ناامیدی‌های گسترده را دامن زد و در سال۱۴۰۰ بسته شدن روزنه صندوق‌هایی که می‌توانست تسلابخش تغییرات نسلی باشد جملگی سبب‌ساز زمینه‌ای برای برخاستن فریادها از صداهای شنیده نشده بودند.

ربیعی در بخش دیگری از یادداشت خود نیز می نویسد: تاکنون برای شنیدن صدای معترضان، بسیار نوشته شده و اکنون می‌خواهم با هموطنانم که در خیابان ندا سر داده‌اند، بگویم اجازه ندهید صدای شما صداگذاری شود و به قول خودشان سوار موج داخل شده و به وسیله یک رسانه با پول‌های یک کشور ناسالم برای ایران جریان‌سازی شود. با نفی خشونت و پشتوانه ساختن این روزها برای گفت‌وگوی بزرگ، می‌توانیم آینده‌ای بهتر را در این مقطع، تاریخ‌سازی کنیم. برخی مفاهیم مثل آزادی و عدالت هرگز کهنه نمی‌شوند. اصلاحات نیز چنین مفهومی است.[3]

*از این بگذریم که صدای خیابان اتفاقا ترسناک است وقتی فرماندهان کت و شلواری اغتشاش و "بانیان آشوب" از مدت ها قبل وقوع آن را خبر داده بودند و هنگامی که همان ابتدای کار، پرچم ایران توسط جماعت خیابانی به آتش کشیده شد...

سوال اساسی اینجاست که علی ربیعی چرا به یکباره و پس از وقوع حادثه تروریستی حرم شاهچراغ به یاد آورده که باید خطر کوکتل مولوتوف و خشونت را به خیابانی های دست پرورده خود و دوستانش یادآوری کند؟!

اصلا آیا این واقعا یک یادآوری است (که به زعم ما نیست!) یا یک سفیدشویی و بازی "کی بود کی بود من نبودم" برای ربیعی و امثال او که تا پیش از این بصورت تلویحی مشغول همراهی با حرکت خیابانی بوده اند؟!

چرا علی ربیعی در گفتگوی اوایل مهرماه گذشته خود ضرورتی ندید که خطر خشونت را به خیابانی ها یادآوری کند؟![4]

چرا ربیعی در آن گفتگو؛ اراذل و اوباش را "جامعه" می خواند و از حکومت می خواست که انگشت در چشم جامعه نکند؟!

آیا واقعا همان روزها مشخص نبود جماعتی که آتش می زند و می کشد و پرچم می سوزد؛ جامعه نیست و مشکلش هم نه فقر و نارضایتی که عداوت با حکومت مقتدر اسلامی و صاحب کارنامه در ایران است؟

ما این دیر آمدنِ شاید عمدی ربیعی و این نمایش مخالفت با خشونت در صبح روز وقوع یک حادثه تروریستی را به قضاوت مخاطبان محترم می گذاریم...

ساده لوحی است اگر کسی تصور کند فتنه کف خیابان بصورت خودجوش و بر اساس یک مطالبه معقول بوجود آمده است. چه اینکه در هنگامه جولان بی عقلی حتما بایستی دنبال "عروسک گردانان" گشت...

لازم به تأکید است که اشاره ربیعی به عبارت "فقر نهادینه شده" نیز حرف صحیحی نیست و جامعه ما نه با بحران فقر که با بحران گرانی مواجه است. بحرانی که در صورت توجه مسئولان و رأی خوب مردم بلافاصله مرتفع می شود و ابزار دست سیاه نمایان نیز از آنان گرفته خواهد شد.

سیاه نمایی و القای فقر از لوازم وقوع "فتنه اقتصادی" است که همه باید مراقب آن باشند. برخی محافل تحلیلی معتقدند اغتشاشات اخیر نیز در ادامه آبان 98 یکی از پیش لرزه های فتنه اقتصادی بود که مجددا تأکید می شود شناخت فرماندهان کت و شلواری این حرکت شوم یک ضرورت تبیینی و امنیتی است.

*** 

"نخبه حکمرانی" کیست و با نخبه علمی چه تفاوتی دارد؟

"ملودی گوش‌نواز خیابان" برای علی ربیعی!/ آنچه یک معترض باید بداند

حجت الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش اخیرا طی سخنانی در نشست "هم‌اندیشی هسته‌های حل مسئله" در قم گفت: بر ما لازم است تا در مورد حل مسائل نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز سهم حوزه‌های علمیه در حل این مسائل و مشکلات، گفتگو کنیم تا به راه‌کار اجرایی برسیم.
به گزارش ایرنا، وی به نیازمندی‌های انسانی در حوزه‌ی حل مسئله اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما افراد و اشخاص را نادیده گرفته‌ایم و نیازمند افرادی با ویژگی‌هایی خاص هستیم که بتوانند درک صحیحی از مسأله و حلّ آن داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: افراد هستند که مسائل را حل می‌کنند، نه دانش‌ها. واقعیت این است یک بدنه‌ی دانشیِ صامت، هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد؛ بلکه افراد هستند که توانایی حل مسئله را دارند.
وی که در جمع اساتید و فضلای طرح جامع شهید بیاضی‌زاده سخن می‌گفت، در پایان افزود: ما نیازمند افرادی با ویژگی‌هایی خاص هستیم تا بتوانند درک صحیحی از مسأله و حلّ آن داشته باشند.[5]

*این صحبت های راهبردی رمز اساسی پیشرفت بیشتر در حکمرانی اسلامی است.

رمزی که به ما و به کارگزاران نظام یادآوری می کند یک حکومت با بکارگیری نخبگان و مقدم داشتن آنهاست که می تواند بر سرعت پیشرفت خود بیافزاید و مشکلات را مرتفع کند.

مقوله ای که در سمت مقابل آن یک آفت بزرگ قرار دارد و آن "انزوای نخبگان" است. همان که علی(ع) را خانه نشین و سپس شهید کرد، همان که امام مجتبی(ع) را میان لشکر اعداء تنها گذاشت و همان که حسین(ع) را در صحرای تَف به شهادت رساند.

در اشاره به سخنان حجت الاسلام لطیفی بیان این نکته ضروریست که جامعه و مسئولان باید با این حقیقت کنار بیایند و آنرا بالتمامه هضم کنند که اولا نخبگی حکمرانی با نخبگی علمی متفاوت است و این نخبه حکمرانی است که اسباب نموّ نخبه علمی را فراهم می آورد و ثانیا "نخبگی" در سرجمع مجموعه ای از شرایط و خصلت ها و تلاش ها شکل می گیرد و البته نخبگان نیز محدودند.

همان تعداد محدودی که اگر جامعه ای به مصداق تواصی امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه؛ دچار "تقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِل" باشد؛ آنها را به قعر انزوا می اندازد و طبعا جامعه ای که نخبگانش منزوی باشند نه تنها اولویت های خود را نخواهد شناخت بلکه دچار مشکلات لاینحل و دردهای بی درمان می شود.

جامعه باید توسط حلقه ای بهم پیوسته از نخبگان اداره شود. و هرگونه خلل در این حلقه به معنی جایگزینی اراذل به جای افاضل است و دردهای بی‌درمان جامعه نیز ناشی از وجود همین خلل‌هاست.

مسئله الزام استفاده از نخبگان و ترویج تحلیل های صحیح در جامعه از تأکیدات موکد مقام معظم رهبری است.

***

1_https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/344612

2_mshrgh.ir/1426396

3_https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-579982

4_mshrgh.ir/1422264

5_https://irna.ir/xjKSw9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 9
  • مجید IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    37 4
    ربیعی! همونیکه قتل های زنجیره ای رو .....! همونیکه پسرِ حسن روحانی رو ....! این آقا از خشونت حرف میزنه!
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      19 4
      جناب ربیعی یادش رفته ارباب کلیدسازش اقتصاد رو به فنا داد حالا طلبکار هم شدن اصلاح طلبکارای پرررو
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      18 1
      ربیعی برای این سخنان تحریک آمیزش باید محاکمه گردد . مردم ایران دیگر حوصله شنیدن زوزه های اصلاح طلبان کثیف را ندارند . بازی اصلاحات و اصول گرا باید تعطیل شود . مطیع رهبریم و یکصدا در تلاش برای اعتلای ایران بزرگ
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      17 0
      آقای ربیعی شما خودت 40 سال در این کشور مسئولیت داشته ای حتی وزیر تعاون بودی چکار کردی برای رفع فقر تو خودت بدهکار نظام مظلوم (و مقتدر) و همین مردم فقیر که ازشان دم میزنی هستی، پس درست صحبت کن .
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      17 1
      اصلاح طلبان قیمت ارز را 10 برابر افزایش دادند یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند روحانی و جهانگیری و ربیعی و دیگر افساد طلبان بانیان وضع موجودند و فقط باید سکوت کنند.
    • . IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      0 0
      ....؟!
  • مجید IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    20 1
    ربیعی! همونیکه قتل های زنجیره ای رو .....! همونیکه پسرِ حسن روحانی رو ....! این آقا از خشونت حرف میزنه!
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      13 0
      مشکل اینجاست که اصلاح طلبان هنوز فرق بین اعتراض و اغتشاش و ترور و ناامنی را متوجه نمی شوند.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      2 10
      آقای ربیعی درست میگه وارونه تفسیر نکنید فقر گریبان مردم رو گرفته فریاد مردم بلند شده باید بفهمید
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      3 0
      شما چرا یادتون رفت تمام چیزها مثل مسکن و خودرو چند برابر شد و زمان تغییر دولت پولی در بساط نبود و تا چند سال هر ماه چند هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت همین ها باید پرداخت شود قصدشان گرانی و سپس اعتراض بود و ارائه زاهکار که همان تعظیم مقابل آمریکا
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    36 10
    از شروع انقلاب تا امروز قدرت اجرایی دست کی بوده؟ حدود 30 سال دست اصلاح طلبان. و نتیجه همینی که داریم میبینیم
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      8 3
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      2 5
      آدم باید خیلی سطحی نگر باشه که این صحبت و بکنه
    • علی IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      3 3
      احسنت به شما واقعاً که درست گفتید مردم به خاطر مشکلات اقتصادی و جامعه اعتراض دارند و به خیابان ها آمده اند ، چون کسی جوابگوی مردم نیست اونوقت میگویند اغتشاش ، البته اونهایی که به اموال عمومی صدمه میزنند حسابشون از مردم جدا است
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      4 1
      30 سال دست اصلاح طلبان
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    29 6
    آقای ربیعی و دوستانش ۴۰ روز صبر کردند تا از اغتشاشاتی که سالها براش برنامه ریزی شده بود بهره برداری کنند و وقتی شکست شورش رو دیدن اعلام نظر میکنند .
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      12 1
      ۸ سال برنامه ریزی کردند (به همه چیز مردم و کشور گند زدند) تا این اغتشاشات گردن این دولت و شخص رییسی بیفتد در شیطان متحیر رذالت این جماعت است
  • سید IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    21 8
    آیا هیچ فتنه ای در این چهار دهه بلکه از مشروطیت تاکنون سراغ دارید که اصلاح طلبان تهوع آور امروزی و یا اسلاف بی خردشان در آن به نحوی نقش نداشته اند؟! یا بانی و باعثش بوده اند و یا مشوق و محرکش و یا مجری و مزدورش!!!!
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    19 2
    در این آتش هر آنکس هیزمی ریخت شریک خون شیراز است امروز. به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی. یا به عبارت امروزی تر به پستی یا لایکی یا شیری یا استوری و مقاله و مصاحبه ای...
    • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      1 6
      اصلاً اینطور نیست حساب اعتراض مردم از تروریست داعش جدا هست
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    24 3
    چی بگم در مقابل اوج وقاحت اصلاطلبان
  • عبدالله مومن IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    18 1
    بهترین دارو و درمان برای افسادطلبان در هر حوزه ای ، گرفتن به لحظه خسارات جانی و مالی از آنهاست تا بعد ازین حساب کار به دستشان بیاید !!!
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    10 17
    مشرق تو کر یا کوری
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      8 2
      تو کر و کور و بی بصیرتی۶
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      5 2
      تو چی؟؟
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      1 0
      تو بینایی بسه
  • علی افصحی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    16 1
    صمیمانه باید گفت مصداق بارز ناکثین، ضلعی از اضلاع سه گانه دشمن امیرالمومنین علی علیه السلام همین اصلاح طلبانی چون سلامتی، ربیعی ، خاتمی و... اند.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 4
    واقعا احمق هستید عین کبک سر و زیر برف کردید
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 0
    اولا نخبگی حکمرانی با نخبگی علمی متفاوت است و این نخبه حکمرانی است که اسباب نموّ نخبه علمی را فراهم می آورد" دقیقا و خیلی از دانشجویان از صدقه سر کثرت ساخت دانشگاهها در حکومت اسلامی دانشجو شده اند برخی قدردانند و دنبال دانش و برخی نمک نشناس و دنبال سلف مختلط
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    6 0
    خساراتی که امثال ربیعی در زمان انقلابی بودن به منافع کشور و مردم ایران زده اند چنان بزرگ است که تبعات بدبختی ان را مردم مستضعف دهها سال دیگر هم باید زجر بکشند! حالا هم میخواهند خودشان را ناجی ملت معرفی کنند. اینها همه در درگاه خداوند شرمنده خواهند بود مگر اینکه تمام زندگیشان را برای جبران بگذارند.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    8 0
    چرا از آقای رب.... اطلاعای و امنیتی سابق در خصوص علت مرگ همسرشون سوال نمیکنید؟؟؟ چرا از علت مرگ پسر روح... سوال نمیکنید؟؟؟ رابطه ای بین این دو وجود دارد؟؟؟ آیا او از روی ترس و اجبار تن به سکوت داده است؟؟؟ لطفا برای ما توضیح بدهید ببینیم قضایا چیست. حقیقت چیه و...
  • ایرانی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    1 10
    برادران مشرقی بهتر کمتر کینه ای باشید. به هرکسی که بتواند کمکی بکند و از این وضع خارج بشیم نیازمند هستیم.
  • کریم IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    10 0
    چیزی که به عقل ناقص ما مردم میرسه اینه که شما و دوستانتان همیشه مدیر ومسئول و وزیر ووکیل بودید ،لابد همه این مشکلات را ما مردم برا خودمون درست کردیم
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    9 0
    وحدت ملی رو همین ربیعی و دار و دسته شان به خطر میندازه
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    6 0
    اقای ربیعی شما دیگه چرا ؟!ا این را همه میدانند که روحیه و فرهنگ تند روی و انحصار طلبی و خشونت گرایی از ابتدای انقلاب تا کنون عمدتا از طرف طیف شما در انقلاب راه یافته است لذا محکوم کردن خشونت از افرادی مثل شما جدا بعید است !! متاسفانه نحوه برخورد و اعمال خوف و خشونت حد اکثری شخص شما هم در محدوده کا ری تان بر همگان اشکار است .
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    6 0
    این اصلاح ....دزد و بی ناموس را بگیرید و ببندید توی طویله . چه کسی جلوی گرفتن این مزدوران علنی را می‌گیرد
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 0
    فریب لحن نرم اقای سلامتی را نباید خورد این گونه برخوردهای سازمان مسبوق به سابقه است . سازمان مجاهدین انقلاب از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید اختلاف در میان جناح های سیاسی کشور از دهه 60 تا کنون است .
  • هاشم IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 1
    وصل کنید نه اینکه جدا کنید کافی است حاکمیت یک خانه تکانی فکری و کابردی کند
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 0
    اقای ربیعی هر کاری کنید ژست عقلانیت و قانون گرایی و طرفداری از محرومین و مستضعفین و مخالفت با خشونت به شما و دوستان حزبی تان مثل حجاریان و تاجیک و عبدی و بهزاد نبوی و فائزه هاشمی و تاجزاده نمی اید . چرا که حاکمیت نزدیک سی واندی ساله شما بر کشور موجب بخش عمده ای از بحرانها و چالشهای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و امنیتی و سیاست خارجی کشور است . دستان شما در فتنه های زنجیره ای علیه نظام و انقلاب کاملا اشکار است .
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    6 0
    اقایان ربیعی و سلامتی امروز تقربیا همه میدانند شما و جریان فکری شما که از اموزه های امام و انقلاب بریدید و به اموزه های غربی و دشمنان اسلام و انقلاب روی اوردید منشاء مشکلات کشور هستید . نسخه های خطرناک فرهنگ و اقتصاد و سیاست خارجی که توسط جریانات فکری شما که نزدیک چهل سال است در راس نظام اجرایی و بعضا قانونگذاری هستید مملکت را به این روز کشاند . اگر درایت و ایستادگی رهبر معظم انقلاب و پایداری و جانفشانی مدافعان امنیت کشودر مثل شهید سلیمانی و یاران مظلوم و مقتدر او و پایمردی مردم عزیز و نجیب در صحنه نبود الان کشور و انقلاب و اسلام توسط نسخه های شوم شما زیر پای امریکا و انگلیس و داعش له شده بود .
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 1
    باز هم اظهار نظر نخ نما و مضحک علی ربیعی !!!
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    8 2
    ربیعی ، مهره ای خطرناک‌تر از امثال روحانی ، زیباکلام و...
  • محمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 0
    آقای ربیعی در زمان شما چرا به حرفها و انتقادهایی که دارید عمل نکردید؟ تخم نفاق و دو رویی و فاصله طبقاتی و گرانی و ویران کردن اقتصاد و وصل کردن همه چیز حتی آب خوردن هم به بر جام بی فرجام نتیجه ای بیش از این ندارد. شما اقدار مردم را شکستید. در زمان دولت شما بود اولین بار در ایران به حضرت امام ره جسارت شد عکس مبارک ایشان آتش زده شد و هم اکنون هم می بینیم چه شده و چه میکنند. مماشاتی که نیروهای امنیت اعم از نیروی انتظامی و یا سپاه میکنند بینظیر در تمام دنیاست.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 1
    تا اراذل اصلاح طلب براحتی بدون کمترین هزینه بر علیه مملکت حرف میزنند باید همیشه منتظر اتفاقات ناگوار بود اینها باید هزینه بدهند
  • Mahi IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 0
    الهی خیر نبینید هشت سال ایران را غارت کردید وخسارت زدید حالا که دارد به ریل بر می گردد دست به توطئه زدید شادی مردم را نتوانستید ببینید
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    7 0
    این پست فطرت هم باید محاکمه شود
  • مصطفی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 5
    دو هفته پیش شیر خشک قوطی ۵۱ تومان می‌خریدم الان شده ۶۱ و خبرهایی است که سه برابر میشه. دقیقاً حکومت چکار میکنه؟ دلار هم که افسار پاره کرده. مردم اعتراض نکنند؟
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      3 0
      مردم رأی خوب می دادند بهتر نبود؟
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      0 0
      به نظر من هم فکر کردن و درست انتخاب کردن در زمان انتخابات کار عاقلانتری نسبت به اعتراضلت بی نتیجه و پر هزینه ی خیابانی است. جامعه همچنان داره تاوان رای اکثریت به روحانی رو میده و صبر بر مشکلات کمترین مجازات روزگار برای مردمیست که در موقع خودش تصمیم درست نمیگیرند
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 0
    جناب ربیعی خیلی حرف های تکراری و کلیشه ای و بی ربطی میزنی . !سیاستهای اقتصادی دوستان شما وضعیت بحرانی و نابسامان امروز را رقم زده .شما الگوی زندگی و حکمرانی غربی را پذیرفته و به اردوگاه لیبرالیسم پیوسته اید و میخواهید به زور رسانه و فضای مجازی ذائقه اسلامی - ایرانی متدیانانه و مستقلانه را از مردم بگیرید و زندگی سکولار را به مردم تحمیل کنید .. همانکاری که رضا خان با حجاب و عفاف و دین و مسجد و محراب کرد ! پشت شعار انسداد سیاسی و حقوق زن و ازادی ونسل جو ان و... که صدو اندی سال است ما ایرانیان از روشنفکر نماهای غربزده ای مثل شما میشنویم فقط وابستگی و بی بند وباری و فقر و فلاکت و وابستگی کشور به بیگانگان را دیده و لمس کرده ایم . شعار های تکراری و توخالی شما و احزاب اصلاح طلب در صد و اندی سال گذشته مکرر از افراد وابسته به غرب شنیده شده است و به جز بی دینی و فقر و فساد و فحشا چیزی بدنبال نداشته است .
  • بهروز IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    6 1
    تو هم در بدبخت کردن و بیچاره کردن مردم سهیم هستی پس.... شو.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    6 0
    از نظر بنده آقایان شما همگی مهره های سوخته هستید و خودتان را با ایرانیان هم وطن ندانید و بزوددی ماهیت تان برای مردمی که تا کنون فریب ژشست های عاقلانه شما را خورده بودند روشن خواهد شد و برای همیشه از تمامی مسولیتها کنار خواهید رفت
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    2 2
    با این نوع اعتراض مسئولین وحکومت نه تنها هیچکاری نمیکنند بلکه فکر میکنند هیچ مشکلی وجود ندارد که سطل آشغال و....آتش نمیزنند
  • هادی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    6 0
    چقدر حرف های امثال آقای ربیعی تهوع آوره کسایی که خودشون فقر رو نهادینه کردن الان در جایگاه شاکی قرار گرفتن شما نه تنها متهم بلکه مجرم هستین تا کی می خواین این نقش کثیف رو ادامه بدین شما اگه در راس جمهوری قرار بگیرین کارهارو بهم می ریزین و اگه از قدرت پایین بیایین اشک تمساح برای وضعیت مملکت می ریزین
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 0
    دکتر ربیعی اگر در حاکمیت سه دهه ای اصلاح طلبانه خود گوش شنوا داشتید و به توصیه های رهبری توجه میکردید و اگر کف جامعه بودید و دغدغه ها و مشکلات مردم را رصد میکردید و در راه حل انها تلاش میکردید و اگر با اموزه های انقلاب و اسلام محرومین و مستضعفین پشت نکرده بودید و به اموزه های اشتباه غرب تن در نمیدادید و به زنگی اشرافی و ویلا نشینی اعتیاد پیدا نکرده بودید یقینا امروز ما شاهد این معضلات و مشکلات و فریادهای اعتراضی مردم نبودیم . و شاهد نبودیم که اغتشاشگران و تروریستهایی که از اسرائیل و ال سعود و امریکا پشتیبانی میشوند مملکت را به انش و خون بکشانند . مشکل اکثریت قاطع مردم نبود شعار های دروغین ازادی و انسداد سیاسی و زن - زندگی - و.. شیوه زندگی منحط غربی .. نیست مشکل و دغدغه مردم عدالت مسکن و اشتغال و اخلاق و فرهنگ است .
  • Ata IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    9 0
    به قول بزرگی که میگفت : از این اتفاق ها و آشوب ها اصلا نگرانی نداشته باشید فکر کنید انقلاب مسموم شده داره سموم و کثافات رو استفراغ می‌کنه. بعد از چند وقت سالم و سلامت خواهد شد.
    • حامد IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      3 0
      احسنت جمله کمرشکنی بود
  • سید فروزان CH ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    6 0
    ربیعی و امثال او حال که کشور به سمت آرامش می‌رود ، مجددا شروع به جوسازی نمودهاند ، با حق به جانب اغتشاشگران دادن ، یعنی ادامه دادن اغتشاشات حاکمین همانگونه که با اغتشاشگران مقابله میکند با این طیف زنجیرهای هم باید مقابله کند ،که امثال او و حجاریان و عبدی در طول یکسال گذشته مرتب در حال جوسازی جهت له خیابان کشاندن مردم بودند
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    9 2
    مردم بیش از30سال اعتراضات خودشان به شکلهای مختلف وکاملا مسالمت آمیز گفتند-شما چیکار کردید جز دروغ بی تفاوتی اطاله فساد خیانت جنایت نجومیبگیری انباشت اموال .............
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 0
    در حال حاضر هیئت مدیره و مدیران تامین اجتماعی منصوب ربیعی هستند و هرروز بر هزینه های ابن سازمان کارگری افزوده می شود مورد آنکه ۸۸ هزار میلیارد پول کارگران از محل تامین اجتماعی بابت عملکرد ۸ ساله آنان در غالب بدهی به بانک پرداخت گردید..
  • حرف حق IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 5
    من فکر میکنم جامعه ای که مشرق روزنامه نگارش هست جامع کره مریخه، اونها اصلا تو زمین سیر نمیکنن
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 1
    بر روحانی لعنت که این اوباش امنیتی مثل ربیعی مزدور را بزرگ کرد
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 2
    سلبریتی هایی که با کشف حجاب، قبح شکنی کردند آغاز کننده این فتنه‌ها بودند دستشان در خون شهدای شاهچراغ است و باید محاکمه شوند
  • علیرضا IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 0
    باسلام،عزیزان مشرق ودیگرسایتهای خبری اسلامی ایرانی انقلابی،التماستان میکنیم ،به پایتان میافتیم تمنامیکنیم،بیاییداین دفعه همت گماریدهم خودتان وهم باهشدارومجاب نمودن صداوسیماونهادهای مربوطه برای آن قشرازجامعه که هنوز خائنان منافق،موذی مکار ستون پنجم ودست نشانده های انگلیس وامریکا مثل ع ربیعی،تاجیک،زیدآبادی ،روح ،جهان ،پزشکیان،رحیم آبادی،کرباسچی،آخوندی،،ابطحی،ظریف،خوئینیها،خاتمی،کروبی،آذری جهرمی،تاجزاده ،عباس عبدی و...رانمیشناسندیاطیفی که جزبه ماهواره وفضای مجازی ورادیوهای بیگانه و...توجه ندارندومهمتراینکه درتوهمی که به سرمیبرندیااطلاعی ازپیشرفتهای مملکت خودندارندیاهمه حقایق وواقعیتهای پیشرفت وقدرت ایران اسلامی راانکارمیکنند،بابرنامه ریزی دقیق وتدوین تمامی لیستهای پیشرفت درهمه ابعادوسطوخ علمی،صنعتی وفن آوری و...واطلاع رسانی وآگاهی بخشی مداوم،اولاًکوتاهی وغفلت خوددرمقابل رسانه های دشمنان ونیرنگ ونفاق تزریق شده ازفضای مجازی و....دراذهان وافکارعموم مردم بویژه جوانان غافل امروزی راجبران کنندوبعداینکه باافشاگری ازخیانتهای خائن وطنی درهرجایگاه ومقامی درعین دوری ازنفاق وایحادوحفظ وحدت،امّابجای ترس ازاقدامات این خائنین دربوجودآوردن جوضدامتیتی ازخدابترسیم وبه خداتوکل نماییم وضمن خنثی سازی طرحهای این باصطلاح اصلاح طلبان خدانشناس حرامخوار،دوم خردادیهاوبعضاًکارگزاران،بساط این دشمنان داخلی رابرای همیشه جمع نموده وطبق خواست خداوند،پیامبران واوصیاءوواولیاءالهی یک جامعه دینی مقیدبه اسلام واهل البیت(س) وایران اسلامی رامجدداًاحیاءوسندش راشش دانگ مهروموم نماییم،حال میخوادبه مزاق ومزاج دیگران حوش آیدیانیاید،ماهمان انجام میدهیم که موردرضای خداست،نه خلق خداوحتی این مردمان جاهل امروزی.باتشکر
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 0
    تیم حسن روحانی حتی برق را هم قطع کرد. اما چون آغازگر اغتشاشات خودشان هستند مانع شدند بی کفایتی آنها به خیابان کشیده شود. مردم که حذفشان کردند، از مردم انتقام گرفتند
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 1
    خیلی مراقب ربیعی باشید. دوستانش را کامل رصد کنید.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      1 0
      وشاگردانی که تربیت کرده و می کند ، ربیعی مهره ی خطرناکی ست.
  • آرمان IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 2
    ای کاش در مورد دولت ها و آنچه باید در قبال معترضین بدانند متنی می نوشتی. باور کنید ملت هم از اصلاح طلب و هم اصولگرا خسته شدند.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    1 0
    این نسخه زمینه اعتراض با طرح ارز 4200جهانگیری و ارفقای شما برای ملت پیچیده شد و سپس ارز ده برابر و چون شماها ( اقای ربیعی) دیگر در عرصه قدرت نمی توانستید حضور پیدا کنید این زمینه ها رو از قبل با طراحی دقیق مثل جریان های دی ماه 96 ابان 98 و گرانی های کمر شکن و بدعت گذار و بدهی هاو خرج های زائد و سنگینی که به عهده دولت بعد خود گذاشتید همه وهمه نقشه های از پیش تعیین شده شما بود که این آتش فتنه های اخیر را خداقل شعله ور کرده است
  • سمیه IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    5 0
    اصول گرا اصلاح طلب دیگه تمام ماجرا
  • وطنم IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    2 2
    چنان اصولگرا و اصلاحگرا به جانهم افتاده اند و همدیگه را تخریب میکنند که هزار سال هم اسرائیل و آمریکا دست به دست هم میدادند شاهد این حجم از تخریب و خسارت نبودیم.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 0
    نکته ریز و ظریفی در سخنان ربیعی نهفته و آن همان مصالحه با غرب است تا جلوی اعتراضات ناشی از فقر و گرانی گرفته شود . در حالیکه غرب رسما مذاکره را ترک کرد و رو به سوی سامان دادن اعتراض و حمایت همه جانبه نمود در حالیکه واقعیت نظر را بنوعی از بیان اخیر حمید ابوطالبی همکار آقای ربیعی راجع به ترک مخاصمه لبنان با اسرائیل باید استنتاج و تلقی نمود
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      1 0
      امام خمینی ره با تجربه تلخی که از تاریخ صد و پنجاه سال گذشته ایران داشت نسبت به خطر روشنفکران غربزده و نفوذی که غالبا عمال استعمار هستند مکرر هشدار داد و خطر انان را برای انقلاب گوشزد کرد . روشنفکران غربزده همان عناصرمنحطی هستند که به اسم ازادی و انسداد سیاسی و حقوق بشر و ازادی زن و جامعه مدنی و مخالفت با حکومت دینی و ضرورت پیوستن به جامعه جهانی که البته منظورشان پیوستن به امریکا و انگلیس است میخواهند دوباره ایران را به کام گرگ های خون اشام بین المللی بکشانند . تاریخ چهل و اندی سال اخیر ایران شاهد گویایی از انحراف و خیانت این نفوذی های الوده است . اینان ترمز و مانع اصلی رشد اقتصادی و فرهنگی و معنوی و اصلاح اجتماعی ایران بوده و هستند . و تنها راه حل مشکلات کشور را پیوستن به اردوگاه دشمن و قبول سیادت و ولایت امریکا و انگلیس میدانند و از اظهار این مطلب شرمی ندارند .
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    2 0
    ربیعی پاسخ هرج ومرج اقتصادی وزمینه سازی ایجاد اشوب را بدهد فتنه گر 88اینبار هم از اغتشاشات دفاع میکند گل در منلکتی که امثال ربیعی بخوان بر ان حکومت کنند غربگرای ضد انسان
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 0
    ربیعی ودوستانش عامل اغتشاشات هستند روزنامه ها وسایتهای حامی دولت قبل الانم از اغتشاشات دفاع میکنند ننک ابدیربر هرچی اصلاح طلب شمری هست جنایتکاران را دفاع میکنند یعنی خودشون جنایتکارن
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 0
    در کارنامه شما اصلاح طلبان فقط صدای ملودی خیانت/سرسپردگی/ دشمنی با اسلام و انقلاب و ارزشها/ وابستگی/ آویزان بودن/ بودن در قدرت به هر قیمتی/ترویج فساد و تباهی/ اختلاس/ گرانی و تورم/ حیف ومیل بیت المال/ کشف حجاب/حقوق نجومی و...به گوش می رسد
  • محمد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 0
    آقای ربیعی صبح شما بخیر . چه خبر از سلطان شکر ، سلطان غله ، سلطان سکه ، سلطان کاغذ ، سلطان ...
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    2 0
    می خوان برن سراغ براندازی مسالمت آمیز
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    وقتی منتظر اینا هستید که نظر بدن باید منتظر اراجیفشون هم باشید
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    اثرات لقمه شبهه ناکه. چه میشه کرد. لقمه رو مراقب نباشی حق رو میبینی ولی نمیتونی طرف حق رو بگیری. آقایون اصلاح طلب مراقب لقمه هاتون باشین
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    وقتی منتظر اینا هستید که نظر بدن باید منتظر اراجیفشون هم باشید
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    ننگ بر اصلاحطلبان
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    آقای ربیعی یادمان نمیرود که روحانی دلار را از ۳۰۰۰ به ۳۰۰۰۰ یعنی ده برابر رسوند و آب خوردن مردم هم به برجام گره زد. و....
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    وحدت با افساد طلبان یعنی مرگ تدریجی اینها از مسعود رجوی پست تر هستند
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    جسارت وپررويي بانيان وضع موجود حد واندازه ندارد!!!!!
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    طراحان قتل هاي زنجيره اي واخراجي هاي اطلاعات و حاميان جامعه طبقاتي ساخت غريق استخر
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 0
    معمار و مهندس انقلاب اسلامی امام خمینی ره در وصیت نامه خود به ملت ایران چنین فرموده اند : " باید هوشیار و بیدار و مراقب باشید که سیاست بازان پیوسته به غرب و شرق با وسوسه های شیطانی شما را بسوی این چپاولگران بین المللی نکشانند ."متاسفانه تنهاراه حل و توصیه اکیدی که اصلاح طلبان روی ان پا فشاری میکنند و نظام و مردم را در این رابطه تحت فشار حد اکثری قرار داده اند پیوستن به اردوگاه شیطان بزرگ امریکای جنایتکار است . !!اصلاح طلبان و غربگرایان تا انجا اغراق میکنند که اب خوردن و هوای سالم و... را هم در گرو اشتی و دست در دست شیطان قرار دادن میدانند !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس