عباس عبدی

عباس عبدی اخیرا در حالی کشور چین را بعنوان مجسمه سازگاری سیاسی معرفی کرد که گویا قضیه کشتار میدان تیان‌آن‌مِن را نمی‌داند و ایضا نخوانده که نظام سیاسی چین تک‌حزبی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

فقر تحلیلی عباس عبدی در تطابق بین ایران و چین

بهزاد نبوی پس از 60 سال تسلیم شد/ استغاثه اقتصاد ایران برای نیروی کاری که نیست!

عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های چپ اخیراً طی یادداشتی که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، با طعنه به نظام جمهوری اسلامی ایران نوشته است: مقایسه سرنوشت شوروی و چین نمونه خوب امروزی ماست. اتحاد جماهیر شوروی که بر همه شعارهای خود اصرار و یکدندگی پیشه کرد و نهایت آن، فروپاشی در سال ۱۹۹۱ بود، در مقابل حکومت چین که خود را با محیط سازگار نمود از یک کشور درجه ۳، تبدیل به ابرقدرتی غیر قابل بحث شد. مقایسه کنید سازگاری یاروزلسکی رییس‌جمهور لهستان در دوران کمونیستی را با چائوشسکو در رومانی. پادشاه مراکش و اردن را با قذافی مقایسه کنیم. همه از سرنوشت و آنچه برای چائوشسکو و قذافی رخ داد مطلع هستند، ولی کسان معدودی در بیرون از لهستان از سرنوشت و رفتار یاروزلسکی اطلاع دارند. تازه حکومت‌های نامبرده هم به دلیل ناسازگاری با محیط سقوط کردند و بقا نیافتند.

او می‌افزاید:

"مقاومت یک ارزش مهم است و باید پاس داشته شود  ولی سازگاری نیز به همان اندازه بلکه بیشتر مهم است. تعادل میان سازگاری و مقاومت است که موتور جامعه را به جلو می‌راند و ثبات می‌بخشد. در غیاب هر یک، دیگری تبدیل به فاجعه می‌شود."[1]

*در قبال اظهارات عبدی اولا بیان این نکته ضروریست که کنایه فروپاشی و این‌همانی نظام جمهوری اسلامی ایران با شوروی یا رژیم پهلوی؛ که عبدی زمانی نظام اسلامی را به حکومت پهلوی هم تشبیه کرده بود(!)[2] هنگامی صحیح است که مبانی این همانی دقیقا تطبیق کند.

نظام اسلامی نه همانند شوروی به جنگ خدا رفته است و نه همانند پهلوی جائر است. سیستم اطلاعاتی ایران اسلامی مثل شوروی و پهلوی سابق سفّاک نیست و عدالت به نمایش درآمده و صاحب کارنامه در ایران هم به کارنامه اجرایی و حتی سیاه شوروی سابق و پهلوی رجحان دارد. و ده‌ها دلیل دیگر که نشان می‌دهد مشابه‌سازی عبدی پایه عقلانی ندارد.

ثانیا آقای عبدی حتی این سطح از احترام را برای مخاطب خود قائل نبوده که برای یک یادداشت از اطلاعات صحیح استفاده و یا کمی مطالعه کند! (حالت بدبینانه هم اینست که خوانش‌گر دروغ هستیم)

کسی که مدعی باشد چین با اصلاح ساختار و سازگاری سیاسی به سمت پیشرفتگی اقتصادی حرکت کرده عملا هیچ دانش و فهمی از جمهوری خلق چین ندارد.

چه کسی حاضر است سیاست چین را به مثابه یک سیاست توسعه یافته معرفی کند در حالی که ماجرای کشتار میدان تیان‌آن‌من را هم خوانده باشد؟ و یا در جریان سیستم تک‌حزبی چین باشد؟ و یا بداند که انتقاد سیاسی در چین ممنوع است و قس علی‌هذا.

جالب است که چین تبدیل به یک گره گفتمانی در میان اصلاح‌طلبان نیز شده است زیرا این کشور بدون توسعه سیاسی توانسته به پیشرفت اقتصادی برسد (البته این رفتار مورد تمجید ما نیست). رخدادی دقیقا متناقض و بر خلاف آنچه که چپ‌های ستادی بر آن اصرار دارند...

ما به آقای عبدی و دوستان ایشان این مژده را می‌دهیم که نظام جمهوری اسلامی ایران نه چین، نه شوروی و نه لیبی است. ضمن اینکه تجربه آبان 98 و شهریور 1401 نشان داد سوریه هم نیست.

عبدی و امثال عبدی باید بدانند که "تحلیل و تفرّس" با آرزو فرق دارد!

***

"عوامزدگی " یک چهره سیاسی در 81 سالگی!

بهزاد نبوی پس از 60 سال تسلیم شد

بهزاد نبوی پس از 60 سال تسلیم شد/ استغاثه اقتصاد ایران برای نیروی کاری که نیست!

بهزاد نبوی، چهره ستادی جریان اصلاحات که هم‌اکنون در 81 سالگی به‌سر می‌برد؛ اخیراً طی اظهاراتی که روزنامه شرق آنها را منتشر کرده است بر لزوم بازیابی فکری و تعقل در همه سنین عمر تأکید کرده و حتی خواستار این انصاف شده است که اگر انسان متوجه اشتباهش شد، باید آنرا تصحیح کند.

او پس از این اظهارات نویدبخش اما می‌گوید: به‌طورکلی مشکلات اقتصادی و معیشتی، همیشه مانع گرایش مردم به تحرک سیاسی بوده است. پیش از پیروزی انقلاب هم، تا وقتی قیمت نفت، طی دو مرحله و به طور جهشی به حدود 15 برابر و صدور آن به حدود شش میلیون بشکه نرسید، حرکت گسترده سیاسی و انقلابی شروع نشد! آقای خوش‌چهره هم این موضوع را که «مردم وقتی مرفه‌تر می‌شوند به فکر حرکت سیاسی می‌افتند» اخیرا مطرح کرده است. به‌همین دلیل به نظر می‌رسد بخش‌هایی از حاکمیت خواهان حفظ وضع موجود اقتصادی و معیشتی هستند. مذاکرات مربوط به احیای برجام، بعد از حدود 15 ماه (در دوره آقای رئیسی)، عملا متوقف می‌شود، شاید برای اینکه مشکل اقتصاد و معیشت بهبود پیدا نکند! البته برجام معجزه نمی‌کند، اما اگر به نتیجه برسد، وضع اقتصادی و معیشتی مردم کمی بهتر می‌شود و شاید به همین دلیل عده‌ای نمی‌گذارند توافقی حاصل شود.

نبوی در ادامه این تحلیل عوامانه تصریح می‌کند: "به نظر من پشت حوادث 98 بخش‌هایی از حاکمیت بود. آقای روحانی هم این موضوع را اخیرا به شکل سربسته مطرح کرد. در آن روزها می‌خواستند به روحانی ضربه بزنند و ظرف سه یا چهار روز حدود 250 نفر کشته شدند؛ اما در اعتراضات اخیر که بسیار طولانی‌تر است، خوشبختانه تعداد کشته‌شدگان خیلی کمتر است. این تفاوت تعداد کشته‌ها، در کنار اظهارات آقای روحانی، نشان می‌دهد که سناریوی 98  کاملا طراحی شده بوده و طراحی‌کنندگان آن نگران تکرار آن در شرایط فعلی نیستند. طراحان 98 می‌دانند امروز مردم با توجه به مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی قابل کنترل هستند و اعتراضات 98 تکرار نخواهد شد. شرایط امروز با 98  تفاوت دارد."[3]

*ما قضاوت پیرامون اظهارات نبوی که بر سیاق عوامانه "کار خودشان است! " استوار شده را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم و این توضیح را نیز برای فهم بسیط از صحبت‌های او ارائه می‌کنیم که:

منظور نبوی اینست که عده‌ای از درون نظام و ساختار قدرت هستند که یا به راحتی و برای مقاصد خود دست به کشتار می‌زنند و یا "پیچ اغتشاشات" دست آنهاست. همان‌ها که عالما عامدا خواستند کسانی از مردم را در سال 98 علیه روحانی بشورانند و همان‌ها که اکنون منافعشان در اینست که مردم را در مشکلات اقتصادی نگه دارند تا کسی اعتراض نکند. ضمن اینکه خودشان هستند که تنظیم می‌کنند سطح اغتشاشات چقدر باشد!

گفتنیست، "عوامزدگی خواص" یا همان تسلیم رجال سیاسی در مقابل جهل و شهوات سبک‌اندیشان یکی از علل اصلی انحطاط جوامع است که اگر با جهاد تبیین مواجه نشود؛ شاید جامعه را نیز مضمحل کند.

***

استغاثه اقتصاد ایران برای نیروی کاری که نیست!

بهزاد نبوی پس از 60 سال تسلیم شد/ استغاثه اقتصاد ایران برای نیروی کاری که نیست!

مبین علی میر، مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان به ایرنا گفته است: با فعالیت بازارچه‌های مرزی در استان زمینه اشتغال بیش‌از ۱۰ هزار نفر به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم شده که این امر یکی دیگر از عملکردهای دولت سیزدهم در عرصه ‌اشتغال، اقتصاد و توجه به بازارچه‌های مرزی به شمار می‌رود. ‌

او تصریح می‌کند: در برخی از بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان با کمبود نیروی کار مواجه ایم، به نحوی که ‌در این عرصه به شدت نیازمند یک‌هزار نیروی کار هستیم. ‌[4]

*این نخستین باری نیست که یک مسئول یا یک فعال اقتصادی عنوان می‌کند که نیازمند نیروی کار هستیم اما نمی‌یابیم!

جالب است که علیرغم این کمبود نیروی کار اما همچنان از لسان و قلم عده‌ای نابخرد مرثیه "شیوع بیکاری در ایران" را می‌شنویم.

این در حالی است که به گواه آمار، رتبه بیکاری در ایران تک رقمی شده است و ما حتی با معضل کمبود نیروی کار هم در ابعاد مختلفی مواجه هستیم.

فاصله تحلیلی بین این قبیل خبرهای خوب با اخبار یا ادعاهای مربوط به بیکاری تحصیلکردگان نیز به مسئله "بیکاری شیک" برمی‌گردد.

مقوله‌ای مربوط به اقتصادهای پویا که طی آن افراد صاحب مدرک تحصیلی به دلیل برخورداری از سطحی از معیشت؛ ‌ حاضر به پذیرش هر شغلی نیستند و برای یافتن شغل مورد انتظار خود (که بعضا انتظاراتی غیر منطقی از قبیل شغل پشت میزی دارد) صبر می‌کنند.

بحثی که در علوم اقتصادی به آن بیکاری شیک اطلاق می‌شود. [5]

لازم به تأکید است که "سیاه‌نمایی اقتصادی" و تقلا برای انکسار ذهن و امید مردم با انکار مثبتات اقتصادی کشور؛ یکی از دسیسه‌های بزرگ علیه نظام اسلامی و مردم شریف ایران است که می‌رود تا موجب "فتنه اقتصادی" شود.

***

1_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-579213

2_ mshrgh.ir/888076

3_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-859340

4_ https://irna.ir/xjKQrG

5_ https://www.eghtesadonline.com/n/1Rj4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    80 24
    شوروی خِنگی به نام گورباچف و خِنگ تری به نام یلتسین را میدان داد که سبب شد فروبپاشد! حال اگر در ایران خاتمی یا روحانی را گورباچف فرض کنیم نباید به یلتسینش که امثال عباس عِبری و تاجزاده و زیدآبادی و حضرتی هستند میدان داد تا حماقت تکمیل شود!!!
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      25 15
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      13 9
      هفته قبل شب تولد پیامبر اکرم جشن بزرگی در میدان شهر برگزار بود موکبی هم بین مردم شیرینی و شربت توزیع میکرد بعد از خروج از کنار ساختمان نو سازی عبور کردم یارو با طعنه به پسرش ( که من بشنوم ) میگفت همه از خودشونن شیرینی و شربت !!!!!! دیگه ما نگفتیم تو بیشتر از خودشونی 3تا اپارتمان مغازه دو نبش ماشین خارجی چی بگه ادم والا؟! بجای وراجی میامدی در جشن پیامبر و امام صادق تا تو هم از مومنین میشدی
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      10 14
      اگر در اول انقلاب که خائنانی درخواست رمز بیسیم مدرسه رفاه را که امام در آن ساکن بود. داشتند یا همکاری ای که با قاتل شهید رجایی در انفجار نخست وزیری کرده بودند. محاکمه می شدند و به سزای اعمال تبهکارانه خود می رسیدند. دیگر جرئت نمی کردند که روز و شب در پی براندازی جمهوری اسلامی ایران باشند
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      10 12
      یلسن وگورباچف وقتی دیدند نمیتوانند مقابل لاکچریسم وانحرافات بدون حدومرز لیبرالیسم دوام بیاورند چرخش دادن چون صنبه ی کمونیسم چیزی مثل مقاومت برای ازادی درپرتونورانیت دین وسبک زندگی سالم بامحوریت ضمانت اجرایعنی دین نداشت
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      21 4
      احسن واقعیتش همین است نطام باید این دندان لق در دهان بکند بنداز بیرون )(منظورم ((اصلاح طلبان ))))
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 10
      شوروی بعد توافق با آمریکا فروپاشید
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      5 9
      اگه اون زنه که با اسم خودش رفت کشف حجاب کرد تو قهوه خونه املت کوفت کرد رو فوری با وثیقه آزاد نمی کردید الان استاد دانشگاه و مجری پیر تلویزیون بدون حجاب تو خیابون قدم نمی زدند.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      7 7
      شورش فعلی شورش شکم سیرها و ریچ کیدها و آقازاده هاست و اصلاحطلبها اجراییش کردند
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 1
      اینا میتونستن جوانان دهه ۵۰ و۶۰ را سرکار بزارند وگرنه عمر اصلاح طلبان خیلی وقت تمام شده
    • هاشمی IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 1
      خواهشا در فاضلاب را بعد تخلیه ببندید نبوی و عبدی و خاتمی وبرترینها و اقتصاد و خبر انلاین و....فکر میکنن بعد از این حکومت در حکومت بعدی صندلی براشون تدارک دیدن نمیدونن در حکومت اینده سر های خائنین اول از همه به باد خواهد رفت و دیگه جلو سو استفاده کنندگان را خواهند گرفت
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      1 1
      کاری با شخص بهزاد تنها ندارم امثالهم اینور یا اونور این گروه و احزاب واقعا بنشینند دو دو تائی با خود کنند که دشمن ما را با چه افکار بیخود و اشخاص ضعیف سرکار گذاشت و با طرق مختلف توسط نفوذی ها چنان بزرگ پنداشتیم که از اصل غافل که همانا آرمان انقلاب مبارزه با استکبار بود
  • فیرزوزاسماعیلی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    29 10
    اعتراضات وبحران درکشورحاصل دست پخت بی تدبیری شماست بجای اتهام زنی به این وان بکوشیدثبات اقتصادی وسیاسی رابه کشوربرگردانید.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      17 21
      گویا بهزاد نبوی در دوره بازنسشتگی رفته رو تاکسی کار میکنه. ادبیاتش که اینو میگه.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    13 35
    اینکه میگید عوام زدگی خواص درست نیست. کسانی که حرف های مثل حرف های بهزاد نبوی میزنند عوامی هستند که تریبون دارند
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 2
      نکته جالب اینه که چریک چپ ها به طور ضمنی داره به عدم همراهی اکثریت مردم با اعتراضات اعتراف میکنه. ولی براش دلیل و تحلیلی کوچه بازاری بیان میکنه.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    13 3
    اینقدر صحبتهای اصلاحطلب و ضد انقلاب رو خوب و واضح بیان میکنید و در مقابل اینقدر تحلیلهایی که زیر نظر امثال نبوی و عبدی میزارین سطح پایینه که گاهی فکر میکنم شما یه ریگی به کفش دارید
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 8
      زنده باد اصلاحات.زنده باد سید محمد خاتمی
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    9 1
    باید خدمت شما عرض شود قضیه میدان تیان آیمن مال چهل و اندی ساله قبله
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    12 6
    اظهارات نبوی واقعا مضحک و تاسف آوره
  • میر صمصام زمانی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 3
    بله بهزاد نبوی بعد از 60 سال تسلیم شد
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    35 6
    اقای نبوی کاملا راست گفته مردم اینقدر فقیر شدند که فرصتی برای فکرکردن ندارند
  • حجت US ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    25 2
    مردم وقتی مرفه‌تر می‌شوند به فکر حرکت سیاسی می‌افتند خوب ، اگهاینجور باشه هر روز تو سوئد و سوئیس باید جنگ و انقلاب باشه. چرا فکر می کنی همه با شکمشون فکر میکنند؟ این اگه به خاطر جنایت هشت شهریور محاکمه میشد حالا صد کفن پوسونده بود نه اینکه تراوشات ذهن مریض و علیلشو بریزه رو دایره
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 1
      پروفسور ، مردم تو سوئد و فنلاند و نروژ برای چی باید باهم بجنگند ؟ برای رفاه ، آزادی سیاسی و اجتماعی که دارن ؟ برای چی ؟
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    12 0
    در یک اقتصاد بیمار مثل اقتصاد ما، مصرف گرایی و تجمل عده ای معدود باعث ایجاد شغل میشه و یک درد کم میشه و ده درد اضافه. ارزش پول ملی که با خاک یکسان شده و مردم کشورهای اطراف هم میان اینجا پول خرج میکنن و گوشت و میوه و ... میخورن و حتی بچه هاشون مدرسه میرن. خدایا توکل به خودت باز هم دست لطفتو از روی سر ما برندار ...
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    13 2
    مگه سیستم ایران چند حزبیه؟؟
  • مهران IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    8 1
    یک سوال به نظر شما اگر تمام تک تک جمعیت اصلاح طلبان از روی نقشه ایران حذف میشدند مشکلات کشور ما حل میشد ؟؟؟!!
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      6 7
      مثلی داریم که میگه یک دیوانه سنگی رو میندازه تو چاه که 1000 تا عاقل نمیتونن بیرونش بیارن قطعا 8 سال ریاست حسن روحانی یکی از اون سنگ هاست ، که 80 سال باید کار کرد تا اون عقب موندگی رو جبران کرد .
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 5
      بله حل میشد
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 3
      کارنامه دولت خاتمی بهتر بود یا رییسی ؟
    • ایران قوی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      0 2
      اشغال طلبان همگی وطن فروشند و مزدور غرب
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    8 6
    بهزاد نبوی مذبذب که از اول انقلاب با چهره ی نفاق و عدم اعتقاد به مبانی انقلاب خود را در در ارکان نظام قالب کرد. حالا چه چیز اشتباهی را می خواهد اعتراف و یا جبران کند. خدا عاقبت همه ی مارا ختم بخیر کند.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 2
    بهزاد نبوی مذبذب که از اول انقلاب با چهره ی نفاق و عدم اعتقاد به مبانی انقلاب خود را در در ارکان نظام قالب کرد. حالا چه چیز اشتباهی را می خواهد اعتراف و یا جبران کند. خدا عاقبت همه ی مارا ختم بخیر کند.
  • حبیب IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 4
    تمام روزنامه ها و سایت های خبری اصلاح طلبان توقیف و به دلیل نشر اکاذیب متوقف گردند، مقصر نشان دادن رهبری دست‌پخت خاتمی و حسن فریدون است که طی 16 سال در ذهن مردم از رهبری دیو ساخته اند، #محاکمه_حسن_فریدون
  • م گ IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 2
    به نظرم بد نیست آقای عبدی یک بار تاریخچه شوروی را بخوانند یا اینکه مستند پرزیدنت اکتور سینما را ببیند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 1
    بهزاد نبوی که از اول انقلاب با چهره ی نفاق و عدم اعتقاد به مبانی انقلاب خود را در در ارکان نظام قالب کرد. و بانی وضعیت بد اقتصادی است حالا چه اشتباهی را می خواهد اصلاح کند. ای که 50 رفت و در خوابی چون به این سن رسیده ای گاوی مگر این چند روزه دریابی.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 1
    مفتخورها وآقازاده که تامین معاش و...میشوند-نمیتوانند بی طرف باشند وبایدسریع وصریح موضعشان درخصوص این اغتشاشات رسما مشخص کنند
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 1
    تمام مفتخورهاوآقازاده ها که تامین معاش و...میشوند-نمیتوانند بی طرف باشند
  • ایران IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    خب بخش دومی هم دارد این تحلیل که فراموش کردین: ۱. ملت وقتی اقتصاد خوب باشد به تحزب و اصلاحات سیاسی روی میارن و کارهای عام المنفعه خدماتی رونق می‌گیرد و شوق و نشاط اجتماعی و خوش بینی به آینده و امید به اصلاح امور همگانی می‌شود. اما آن روی سکه را نفرمودن ۲. ملت وقتی رفت زیر خط فقر، بجای شور و اشتیاق و امید تحول سیاسی و حزبی روی به سرکشی و طغیان می آورد، چون امید به تحول ندارد
  • ایران IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 2
    ۱. عباس عبدی با پروژه ضد ایرانی تحریم ..بالای دیوار رفت، یعنی فرستاده شد بالای دیوار ، تا تحریم بشیم. ۲. اصلاحات واقعی نبود، مافیایی بود مثل مافیای دموکرات آمریکا: استحماری یعنی مافیای محافل سلطه بودند، برای منافع سلطه نه منافع آمریکا نه ایران نه دیگر ملل برایشان مهم نیست دستمان می‌رسید خفه شان میکردیم . اما باغ موزه وحوش مافیا : برازنده تر! توریسم را می‌بینم که از مافیای اصلاح و اصول دیدن می‌کند در باغ موزه وحوش مافیاهای نفوذی کثافت سلطه مافيای جهانی کثافت تر
  • FR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 2
    عباس عبدی درسته یک خائن هستند ولی اگر جمهوری اسلامی نتونه با مردم ارتباط بگیره با هم مردم حتی با کسانی که شستشو مغزی شدن باعث فروپاشی خودش میشه
  • حسینی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    10 11
    بهتره ایشان درمورد انفجار نخست وزیری وشهادت شهیدان رجایی وباهنر واقعیات رابگوید.
  • FR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    12 0
    ولی واقعا عجیب تا فساد اقتصادی فولاد مبارک افشا شد این شورشها شروع شد
  • علی افصحی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 4
    «این سوپر انقلابی »های البته پس از انقلاب اسلامی، فقر نظری شدیدی دارند چرا که این حضرات، انقلاب را از لای صفحات کتاب خوانده اند.چرا که همه این سوپر انقلابی ها بلا استثنا ارتجاعی بودند به ویژه بهزاد نبوی. که اصلا گرایش مارکسیستی داشته و در مبارزات انقلابی به رهبری امام خمینی اصلا در میدان نبوده بلکه در زندان با امثال رجوی مشنگ برای انقلاب خلقی غیر از انقلاب اسلامی بحث می کردند!هنوز هم نبوی در تحلیل هایش این نگرش کمونیستی بیرون می زند.این جماعت فقیر ذهنی و عقیدتی حتی با جا به جایی اتفاقات تاریخی تلاش می کنند بر دگمه دیدگاه های غیر دینی خود پبراهنی بدوزند! نبوی از عمل سیاسی مردم با رفاه سخن می گوید در حالتی که انقلاب اسلامی زمانی اوج گرفت که قیمت نفت به شدت نزول کرده و وضعیت عمومی جامعه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به هم ریخته بود! سال پنجاه و شش سال ورشکستگی نظام شاهی و همان طور سال چهل و دو و حماسه پانزده خرداد در سخت ترین شرایط معیشتی صورت گرفت! این که نبوی خرفت حاکمیت را متهم به فقر دوستی و نیز دست داشتن در فجایعی که دولت مطلوبش در سال نود وهشت به وجود آورد ، می کند ریشه در همان فقر تحلیلی و ذهنی و البته اخلاق مارکسیستی دارد که هدف وسیله را توجیه می کند برای متهم ساختن رقیب که نظام اسلامی رقیب نبوی، عبدی و سایر فقرای ذهنی افساد طلبان است،هر وسیله ای برایشان مجاز است. اما چه باک که هم آغاز انقلاب اسلامی ربطی به این مغزهای زنگ زده نداشت و هم تداومش. تنها موتور محرکه انقلاب اسلامی ولایت فقیه ، امامین انقلاب امام خمینی و امام خامنه‌ای بوده و همراهی مردم دلداده به ولایت فقیه. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • FI ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    بهانه
  • CA ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    7 1
    آمریکا در روسیه پول خرج میکرد برای یلتسن منگ دائم الخمر رأی جمع کنه. یلتسن آمریکا در ایران اصلاحطلبها هستند.
  • محمد IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 1
    سلام وقتی تیتر را خواندم فکر کردم معجزه شده مگر میشود فردی در سن 81 سالگی بعد از عمری منافق بازی تسلیم حق گردد، وقتی متن را خواندم دیدم تیتر طنز انتخاب شده است و سنت الهی اجازه سعادت و هدایت در پیری را نمی دهد
  • علیرضا IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    6 1
    یک نکته خنده دار اینکه بهزاد کوپنی حالا نگران سرمایه داری شده جل الخالق
  • محسن IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 5
    ایلهی مانند عباس ابدی باید برود رنبال کار خود چرا مشرق با این ابله مصاحبه میکند تا صفحاه پر کند نبوی هم از اول انقلاب بیتجربگی و خامی انجام داد از قرارداد الجزایر که صد در صد بضرر ایران شد تا کنون حیف جای سردار مصطفی چمران و سردار سلیمانی خالی است و این ها هستند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 3
    متاسفانه تصمیم‌ گیران، وضعیت موجود و واقعی این دوره و این زمان رو نمی‌بینند
  • FR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    واقعا امثال نبوی موی خودشان را در آسیاب سفید کرده بودند بهتر از این بود که مدعی رهبری گفتمان یک جریان سیاسی باشند !
  • FR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    اصلاح طلبان دیگه کلا مغزشان را تعطیل کردند فقط منتظر میشن ببینند در هر اتفاق داخلی یا خارجی مواضعی ضد نظام و منافع ملی بگیرند …
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 2
    علت مشکلات اقتصادی سیاست های سرمایه داری و به دور از اسلام اصلاحطلبانه. همین
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    جناب بهزاد نبوی و دیگر اصلاح طلبان معتقدند که زمانی اشتباه کرده اند و نسخه اشتباهی برای مردم پیچیده اند و باید اشتباه گذشته را تصحیح کنند چرا مردم باید به اینها اصلاح طلب فرصت دهند کسانی که یک عمر اشتباه کردند و خودشان اعتراف میکنند که اشتباه کرده اند ایا میشود از این ها توقع داشت که دیگر اشتباه نکنند چرا برای جبران اشتباه خود اصرار دارند دوباره در صندلی قدرت باقی بمانند چرا به جوانان نخبه انقلابی و ایرانی اجازه نمیدهند وارد گود شوند چرا فقط خودشان را برتر میدانند تقریبا سی دوسال از مدیریت کشور دست اصلاح طلبان بوده است و نتیجه اش اعتراف خودشان به اشتباه بودن مدیریتشان میباشد چرا به جوانان نخبه اجازه مدیریت کشور را نمیدهند؟؟ ودر جواب نه مردم به اصلاح طلبان اشوب و بلوا راه می اندازند تا دوباره درصندلی قدرت قرار بگیرند
  • عباد IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 4
    بهزاد نبوی یک چریک پیر است و دوست دار انقلاب
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    یکی از هم بندی های شهید رجایی میگفت قبل از انقلاب در زندان به اقای رجایی گفتم که شما بهزاد نبوی را خوب میشناسید و انحرافات فکری و سیاسی اورا دقیقا میدانید چرا اینقدر با او گرم میگیری و به او نزدیک شده ای ؟ شهید رجایی درست میگویی من تلاش میکنم بهزاد به سرنوشت موسی خیابانی و ... مبتلا نشود .
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    بهزاد نبوی و سازمان مجاهدین انقلاب نخستین جریانی که بعد از انقلاب به دوقطبی کردن جریانات منسوب به انقلاب و خط امام ره و اختلاف بین انان اقدام کردند . انان قصد داشتند مثل زمان مشروطه با اختلاف افکنی و دو قطبی کردن انقلابیون بلای مشروطه را سر انقلاب اسلامی بیاورند . هشدارهای مکرر امام ره در باره عبرت گرفتن از حوادث تلخ مشروطه به همین خاطر بود .
  • محمدایوب IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    شرف ووجدان متاعی است که اصلاح طلبان از آن بی بهره هستند و علاوه براین اگر کسی در بمب گذاری ها در اول انقلاب دست هم داشت محاکمه نشد افزون براین بی شرفی میشود ودهان خودرا باز وهرحرف مفت را میزند وچون دین هم ندارد در آخر عمر نحس خوداز مردن پیرومرادشان در استخر فرح هم عبرت نمیگیرند
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 3
    اتفاقاً حرف هاى مهندس نبوى كاملاً صحيحه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 0
    مشرق جان! اگر توانستی خباثت را از شیطان بگیری،میتوانی رذالت و پلشتی را از خائنین مدعی اصلاحطلبی بگیری! این عموهای یهودی،بهایی همدیگر رو از پشت کوهها صدا کردن و بر سر کرسیهای قدرت و ثروت گماشتن تا ج.ا.ا در هیچ زمینه ای حرفی برای گفتن نداشته باشه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    مشرق جان! اگر توانستی خباثت را از شیطان بگیری،میتوانی رذالت و پلشتی را از خائنین مدعی اصلاحطلبی بگیری
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 1
    مشرق جان! اگر توانستی خباثت را از شیطان بگیری،میتوانی رذالت و پلشتی را از خائنین مدعی اصلاحطلبی بگیری
  • محمدایوب IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    منافقین شرف دارد به این وطن فروشان آنها درابتدای انقلاب شمشیر را از رو بستند اما این حرام خواران از ابتدای انقلاب سر سفره انقلاب خوردند و بردند وبا دشمن به حمام وگلستان رفتند وحالا دارند دست نظام را گاز میگیرند باید فکری رای اینها کرد تا دیر نشده
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 0
    بهزاد نبوی سلطنت طلب، مگر قبل از انقلاب وضع مردم خوب بود که انقلاب کردند؟ این نشان می‌دهد شما که با افکار سوسیالیستی به عرصه سیاسی وارد شده و خود یا خان زاده بوده یا بقول خودشان بورژوا بوده که فکر کرده مردم در رفاه بوده اند که انقلاب کرده اند. و بعدا بعنوان ...وارد بدنه ارکان کشور شده و با کارهایش اقتصاد کشور را تخریب کرده و حالا هم طلبکار شده. لعنت خدا بر منافقین از صدر تا ذیل.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    حالا حالاها باید اسم این فضلا رو بشنویم و قیافه هاشون رو تحمل کنیم. سال 1450: بهزاد نبوی در مصاحبه با روزنامه شرق (=غرب) گفت..... سال 1467: عبدی و حجاریان از نظر خاتمی نسبت به کاندید منتخب شورا در انتخابات پیش رو خبر دادند....
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 2
    باید امیدوار بود دولت هرگز زیاد در دست اینها نماند چون با حماقت خود نیست به ریسه مردم ایران میزنند هرگاه راستی ها قدرت در دست داشتند وضعیت بهتر بوده چون چپی ها برای سپردن کشور به دست بیگانه و نارضایتی مردم حداکثر تلاش خود را می کنند
  • حسين DE ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 2
    پيشنهاد ميكنم اين منورالفكرهاى اصلاح طلبان و ليبرالهاى خائن و مزدور و وطنفروش را نظير عباس عبدى،سعيد سنگتراش دلال گندم ،صادق شيميدان و اين چريك پير را در يك موزه قرار دهيد بخصوص نوجوانان و جوانان امروزى از نزديك با اراذل و اوباش منورالفكر آشنا شوند.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 1
    یک چیزی آقای محمدی در پستش راجع به تکه های پازل اسرائیل اشاره داشت تکه ای در همین نزدیکی ها
  • سید فروزان CH ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 3
    بهزاد نبوی در سن ۸۱ سالگی دنبال چه میگردد؟ راه نمیتواند برود ،از زور خمیدکی کله اش رسیده به زانو باز هم تئوری میدهد , آخر عمری اعتراف کند به خیانت‌های خود بلکه نفرینها کمتر شود علیه او، بهتر است در کنار بهشت زهرا یک سری مسکونی بسازند برای این افراد ،البته بعد از اغتشاشات بمیرد ،چون اینتر اشغال خواهد گفت ماموران او را کشتند
  • عطار IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 1
    عاقبت حال و روز این افسادطلبان فاسد خیلی دیدنی و آموزنده هست. نفرین ابدی بر شما و حامیان فاسد بنفش تان
  • ام IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 2
    درک نویسنده از سیاست و اینکه نبوی با هزاران ناحقی که بهش شد باز پای انقلاب هست، زیر صفر درک نویسنده
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 2
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    چرا مملکت ومردم یکدوره گیردیکتاتورهای سلطنت طلبهای خودفروخته،وابسته،کشف حجابی وبی بندوباری باشد؟؟
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    چرا
  • dayani IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    بهزاد نبوی چیز تازه ای نگفته ، خیلی خیلی سالهاست که گفته می شود راز آرام نگهاری ایرانیان این است که آنها را گرسته نگهداری و راز آرام نگهداشتن عربها این است که آنها را سیرنگهداری .
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 2
    چریک پیر*همرزم وهمسنگر شهیدرجایی وشهید باهنر
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    هروقت انقلابی میخواد رخ بده کسوف وخشوف صورت گرفته یعنی خدای طبیعت وعالم هم با انقلابیون هست
    • محمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      0 0
      بله ، این انقلاب سوم است که در حال رخ دادن است و بقیه پیش بینی های خمینی کبیر (ره) در ریشه کن شدن باقیمانده استعمار و غربزدگی و کدخدا محوری هم از جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی محو و نابود خواهد شد علی برکت الله
  • امیرعباسی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    میدونم چاپ نمیکنیدپس راحت حرفمو میزنم،اینکه بهزادنبوی یک خائن است برهیچکس پوشیده نیست،درهر جنایت وجاسوسی در چهل سال گذشته حتما یک سرش به بهزادنبوی میرسیده،ازماجرای کشمیری تا شورش راه انداختن علیه شهیدهمت درتهران و...،سوال اینجاست که چرا خائنین ونفوذیهای تابلویی مثل نبوی،ح حانی، حجاریان وآشنا وتاجزاده وعبدی و...و هتاکانی مثل... های رفسنج یا ناط یا مشتی نویسنده ومطرب ورزشکار خودفروخته رو دستگیر نمیکنن؟چرا اجازه وطنفروشی میدن؟چرا دانشجویان ارازل واوباشو جمع نمیکنن؟
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    این بهزاد در خیلی جاها( قصر )در رفته و این نامردی هست که لنگه ندارددر زمان اوایل انقلاب در مورد گروگانهای آمریکایی در لانه جاسوسی در زمان مبادله آنها خیانتهای بزرگی کرده اند در پیچ و خم انقلاب اکبر خیلی از ایشان پشتیبانی می کردند شهید قدوسی سر نخی بدست آورده بود که ایشان را محاکمه کنند نامردها ایشان را شهید کردند پرونده مسکوت ماند خداوند همه مسببین را لعنت کند این ملعونها خیلی جنایت کرده اند خدا ازشان نگذرد
  • سجادجون مانند الماس کمیاب IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    آ سید بهزاد بلاخره توبه کرد D
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    1 0
    اینا خائن هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس