حمیدرضا جلایی‌پور

در زبان فارسی ضرب‌المثلی داریم با محتوای "با یک مویز گرمی کردن و با یک غوره سردی". این ضرب‌المثل و معنای آشکارش خاصّه برای مردان سیاست و اصحاب حکومت‌داری کاربرد دارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

صبحانه‌ی فیلسوف و سیاست نامؤدبان

تاجیک: فردا روز "خیزش‌های رادیکال‌تر" است! / صبحانه‌ی فیلسوف و سیاست نامؤدبان

کانال تلگرامی امتداد (ارگان حزب اتحاد ملت) اخیراً در یادداشتی به بهانه فیلم صبحانه خوردن دکتر حداد عادل؛ از چهره‌های شهیر جریان انقلابی نوشت: یک لحظه تصور کنید که قرار است آقای حدادعادل قرار است «مصلحت» مردم را تشخیص دهد و عضو مجمع تشخیص مصلحت است. در حالی که شعار مردم «زن، زندگی آزادی» است، حدادعادل در یک چرخش ناگهانی «تحریم ها» را مهم ارزیابی می کند. او در نشست اساتید دانشگاه تهران که فیلم حلیم خوری آن دست به دست شده است ناگهان به یاد مظلومیت دولت دکتر مصدق افتاده می گوید: «ببینید با دولت دکتر مصدق چه کردند! چه بلاهایی سر او آوردند. امروزه اسنادش منتشر شده است.» او سپس شرایط را با دولت مصدق یکی کرده می‌گوید: «یکی از کارهایی که در حکومت فعلی با انقلاب اسلامی دارند می‌کنند و در آن زمان هم کردند همین تحریم است. انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها وقتی خواستند مردم را در برابر مصدق قرار بدهند گفتند ملت ایران را تحریم می‌کنیم تا آنقدر گرسنگی بکشند که آن مردمی که پشت سر نهضت بودند بیایند رو در روی نهضت قرار بگیرند و کردند. داستان تحریم را می‌دانید دیگر که وقتی کشتی می‌آمد از ایران نفت بخرد چه کار می‌کردند. حالا امروز هم دارند عین همان کار را می‌کنند. خودشان می‌گویند ما تحریم می‌کنیم تا مردم بریزند در خیابان شورش کنند. امروز هم می‌خواهند این مردم را از این انقلاب جدا کنند، چطور؟ با تحریم؛ با همان سیاست قابلمه‌های خالی شیلی در زمان حکومت آلنده.» 

امتداد می‌افزاید:

"جناب حداد که تا حالا مانند دوستانش معتقد بود «تحریم ها تنها 20 درصد اثر دارد... د. مابقی از بی غیرتی مسئولان است» (زاکانی کاندیدای اصولگرایان در انتخابات، 23 خرداد 1400) حالا متوجه شده که دشمن قرار است با تحریم مردم را از نظام جدا  کند.
شما که می گفتید: تحریم ها اثر ندارد؟ شما که معتقد بودید، در حال فروش نفت هستیم و دولت انقلابی پول آن را هم دریافت می کند؟ چطور شد یک دفعه یاد تحریم افتادید؟ جناب حداد، اصلا سری به خیابان زدید؟ کمی از محله شمال شهر خود پایین‌تر بیایید تا ببینید مردم چگونه زندگی می کنند، اما در عین حال شعارشان «نان»، نیست، «آزادی» است.
سر بیرون کنید تا ببینید مردم چه می خواهند و چرا می خواهند؟ صدای مردم را بشنوید و از آنها بپرسید چرا اعتراض دارند و به چه چیز اعتراض دارند؟ آیا حاضرید بدون محافظ های شخصی یک روز در مترو از همان قلهک تا ایستگاه امام خمینی بروید و در میان مردم با آنها حرف بزنید؟ آنجا حلیم نمی دهند اما قطعا به شما می آموزند که اعتراض دارند و اعتراضان به چیست؟ "

*زمان مدیدی از هشدار به بزرگان جریان اصلاحات پیرامون لزوم ترویج مطالعه و عقلانیت و ادب‌آموزی در اردوگاه جمعی چپ‌ها می‌گذرد.

اما دریغ از توجهی که نبودش روز به روز بر حجم رفتارهای عجیب، تحلیل‌های غلط و رواج بی‌ادبی و بی‌حرمتی در میان پیر و جوان اردوگاه اصلاحات افزوده است.

 از این هجمه بی‌مبنا به دکتر حداد تعجب نمی‌کنیم چون می‌دانیم جریانی که یک بزرگترش تحلیلگران مخالف خود را "سگ‌مسلک" بنامد [1] و بزرگتر دیگرش در حزب اتحاد ملت علنا سگ‌بازی می‌کند؛ طبعا کوچکترش هم به بهانه یک فیلم از صبحانه خوردن دکتر حداد؛ آسمان و ریسمان را به هم می‌بافد.

همانطور که در پیامد این نبود عقل و ادب؛ می‌بینیم که یاخته عجیب و البته سرطانی "دانشجویان فحاش" هم رخ می‌نماید و در وسط محیط مقدس دانشگاه فحش رکیک می‌دهد.

جدای از اینکه مشخص نیست در ارگان رسانه‌ای حزب اتحاد ملت چه نکته مهمی در صبحانه خوردن آقای حداد رصد شده که به بهانه آن شاهد این قلم‌فرسایی هستیم اما مع‌الوصف درباره متن صحبت‌های دکتر حداد در آن جلسه نیز کلمه عجیبی دیده نمی‌شود.

چه کسی در ایران هست که منکر اثر تحریم‌ها و ظالمانه بودن آنها باشد!؟ لکن نقطه افتراق ما و چپ‌های ستادی بر سر میزان این تأثیر است.

میزانی که چپ‌های ستادی و بزرگان اصلاحات آنرا 100 درصدی می‌دانند و جامعه ما را بواسطه تأثیر آن، جامعه‌ای لجن و گرسنه می‌نامند [2] و ما آنرا کمتر از 30 درصد می‌دانیم و معتقدیم تقصیر اصلی مشکلات کشور بر گردن ضعف در اجرائیات است و منشأ داخلی دارد.

ضمن اینکه ایران اسلامی در سایه ولایت فقیه و جمع‌بندی عملکرد تمام دولت‌ها پیشرفت‌های بزرگی نیز در کنار مشکلاتش دارد و توانسته به یک هژمون بزرگ جهانی تبدیل شود.

در میانه این تفاوت گفتمانی و استدلال‌های پیرامونش اما مشخص نیست که حزب اتحاد ملت و سمپات‌هایش در صبحانه خوردن دکتر حداد عادل چه کشف کرده‌اند که اینچنین لشکر سلم و تور به راه انداخته‌اند؟

چه اینکه بدیهیست در ذهن یک لشکر رسانه‌ای و سیاسی یا جای عقلانیت است یا جای یک کاسه حلیم!

***

سیاست‌مدارانی که با یک آتش‌سوزی تسلیم می‌شوند!

تاجیک: فردا روز "خیزش‌های رادیکال‌تر" است! / صبحانه‌ی فیلسوف و سیاست نامؤدبان

حمیدرضا جلایی‌پور از فعالان اصلاح‌طلب در قسمتی از یک گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا برای بزرگنمایی از حوادث اخیر کشور گفته است: کشور یک ماه با وضعیت اعتراضی روبرو بود. رسانه‌های جهانی اعتراضات ایران را زیر ذره‌بین گرفتند. در حالی که برخی منتظر زمستان اروپا بودند ولی کشور ایران را "پاییزی" کردند!

او می افزاید:‌ برجام روی هوا بوده و تورم جانکاه ادامه دارد. نظام سیاسی، پاسخ درخوری به مطالبات مردم نمی‌دهد. با مشکل اینترنت مشکلات اقتصادی مردم بیشتر می‌شود. یکی از نقاط حفاظت شده تهران، یعنی زندان اوین آتش می‌گیرد. خلاصه وضع چندان خوب نیست. [3]

*در زبان فارسی ضرب‌المثلی داریم با محتوای "با یک مویز گرمی کردن و با یک غوره سردی"!

این ضرب‌المثل و معنای آشکارش خاصّه برای مردان سیاست و اصحاب حکومت‌داری کاربرد دارد.

به این معنی که چنین مردانی نباید در مشکلات روزمره که در هر حکومتی وجود دارند؛ کمر خم کنند، اعتقادات خود را تغییر بدهند و بدتر از همه اینکه به بهانه این رخدادها؛ اعتراض علیه یک حکومت قانونی و عقلانی را تئوریزه کنند.

ما به آقایی جلایی‌پور توصیه می‌کنیم کتب مربوط به رخدادهای 4 دهه اخیر ایران و کشورهای جهان را مطالعه کنند چون با این کار هم می‌توان به ناهم‌عرضی برخی رخدادها پی برد و هم "تفاوت مشکل و بحران" را بیشتر لمس کرد.

مردم ایران در شهرهای مختلف در همین روزهای ادعا شده از سوی جلایی‌پور اما مشغول روزمره‌های خود هستند. خرید می‌کنند، سینما می‌روند و صف‌های طولانی جشنواره فیلم کوتاه تهران هم دیدنیست.

چرا فضای ذهنی آقای جلایی‌پور با این واقعیت‌ها دچار تضادّ و بعضا نابینایی است؟

***

تاجیک: فردا روز "خیزش‌های رادیکال‌تر" است!

تاجیک: فردا روز "خیزش‌های رادیکال‌تر" است! / صبحانه‌ی فیلسوف و سیاست نامؤدبان

محمدرضا تاجیک، فعال چپ و از تئوریسین‌های حرکت خیابانی علیه نظام اسلامی در یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه اعتماد، با اشاره تلویحی به حوادث اخیر نوشته است: اگرچه امروز، اندیشیدن به حادث‌ شدنِ این پیچش سخت و عواقب آن سهل‌تر از تغییر مسیر برخی اربابان قدرت است و تصور تقویت و تشدید اراده پلیسی و امنیتی معطوف به حفظ «وضع موجود» ممکن‌تر از تلاش برای تغییر آن به‌ نظر می‌رسد و اگرچه، دور از تحلیل و تخمین است که‌ بازیگران اقالیم قدرت و سیاست اکنون جامعه که دیری است چشم‌شان خانه خیال است و عدم و نیست‌ها را هست و هست‌ها را نیست می‌بینند لاجرم، از چنین بصیرتی برخوردار شوند و شیشه ‌کبودی که بر چشمان نهاده‌اند را بردارند و آن نقش‌های نازیبا و آن رنگ‌های بی‌رنگ و کدر را که در آیینه جامعه می‌بینند، نقشِ خودِ آیینه یا نقاشی در پس و پشتِ آن نینگارند، اما در شرایط استثنای کنونی - که این ‌بار توسط سوژه مقاومت متفاوت از همه دوران‌ها مستثنی شده است - تنها دو راه پیداست: نخست، فهمیدن و بیان‌ کردن واقعیت و حقیقت رخدادی که هم‌اکنون تجربه می‌شود و تلاش برای تغییر مسیر خود و رفع علل و عوامل موجبه و موجده آن. دو دیگر، وضعیت استثنا را وضعیت عادی تصویر و تصور نمودن و به انتظار نشستن تا شاید رخداد از امتداد خویش حوصله‌اش سر رود و خود بساط کوچه و خیابانش را برچیند.

او می‌افزاید: نمی‌دانم این رخداد چقدر موفق بوده تا حجاب از دیده و دل این اربابان قدرت برگیرد، اما می‌دانم اگر تمهیدی نشود از علاج و دوا، تاریخ فردای این سرزمین توالی خیزش‌ها و رخدادهای گوناگون (به ‌مراتب رادیکال‌تر از آنچه امروز تجربه می‌کنیم) خواهد بود. بعضی وقت‌ها، برای نجات ‌دادن پوست باید پوست انداخت.[4]

*تاجیک در واقع مشغول بیان همان حرف علی ربیعی (سخنگوی اصلاح‌طلب دولت روحانی) پس از آبان 98 است که گفته بود: حکایت همچنان باقیست. [5]

و در ادامه نیز سخن مصطفی تاجزاده را تکرار می‌کند که گفته بود حوادث آبان 98 در سطحی وسیع‌تر و خشن‌تر تکرار می‌شود.

تاجیک هم مشغول تکرار همان معانی در لابه‌لای کلمات و عبارات ثقیل است و البته به بهانه اغتشاشات اخیر که به بهانه درگذشت تصادفی خانم مهسا امینی رخ داد.

اینکه چرا مردان هسته سخت اصلاحات هنری جز تکرار واضحات ندارند و البته همان سطح واضحشان نیز عمدتا سری در "خیابان و خون" دارد از تأملات روزگار ماست.

البته تأکید تاجیک برتوالی خیزش یا همان آشوب‌ها چیز عجیبی نیست و او سال‌هاست که در اینجا و آنجا یا بر آفت زده بودن نظام اسلامی تأکید کرده، یا نظام اسلامی را به کشتی تایتانیک درگیر گرداب شبیه دانسته و یا تحلیلگرانی که اغتشاش را اعتراض نمی‌دانند "کلبی مسلک" و سگی خطاب کرده است. [6]

چه اینکه جعل نام و الصاق برچسب خیزش به اغتشاش و بلوای مشتی اراذل و اوباش و فریب خورده هم گویا هنر اوست.

طبعا از کوزه همان برون تراود که دراوست و امروز هیچکس نباید از ذهن تاریک و فسرده‌ی تحلیل‌های تاجیک و عزم فرماندهان و "بانیان آشوب" که با ذات اسلامی و پیشرفت‌های نظام دچار تعارض هستند؛ انتظاری جز پای فشردن بر آشوب بیشتر داشته باشد.

همه باید بدانند مادام که بانیان آشوب از سم‌پراکنی و "تئوریزاسیون خیابان" دست برندارند؛ مسئله "آشوب‌های نقطه‌ای و اقلیتی" پایان‌ناپذیر خواهد بود.

مع‌الوصف برخی محافل تحلیلی معتقدند در پشت این عملیات پارتیزانیِ بزن و در رو، هدفی بسیط با مسمّای "فتنه اقتصادی" وجود دارد.

به این نحو که این آشوب‌های نقطه‌ای و اقلیتی به مثابه جرقه‌های عامدانه‌ای از سوی دشمن و ایادی داخلی او هستند که تقلا می‌شود تا بر هیمه اعتراضات مربوط به مشکلات اقتصادی بیافتد و اعتراضات فراگیر را شکل دهد.

همّ و غمّ مجاهدان عرصه‌های تبیین و امنیت باید این باشد که این اتفاق نهایی رخ ندهد.

به این شکل که اولا مسئله اقتصاد و راه حل مشکلات اقتصادی که مهمترین آن "رأی خوب" است برای مردم شرح شود و ثانیا بایستی در هر دو عرصه تبیین و امنیت "بانیان آشوب" را زیر ضربه برد.

تا فتنه اقتصادی گُر نگیرد.

بایستی به آشوب‌هایی مثل آبان 98 و شهریور 1401 به مثابه "پیش‌لرزه‌های فتنه اقتصادی" نگریست. پیش‌لرزه‌هایی که البته تا اینجا به مدد بصیرت مردم و مجاهدت خواص، نیروهای امنیتی و رسانه‌های دلسوز برای هدف پیش گفته یعنی انداختن جرقه بر هیمه‌ی برساخته اعتراضات اقتصادی ناکام بوده‌اند...

***

1_ mshrgh.ir/1426396

2_ mshrgh.ir/891831

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1287938

4_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/192212

5_ https://irna.ir/xjwnW5

6_ mshrgh.ir/1426396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    20 8
    این رفتار ملایمت آمیز و رها کردن جمع زیادی از این اراذل اغتشاشگر دودش بزودی دوباره‌ در چشم مردم خواهد رفت محض اطلاع این فواحش داعشی در تلگرام و کمی هم واتساپ در حال احیای گروهای خود و عضو گیری مجدد هستند
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      6 7
      می خواستند حجاب رو براندازی کنند که موفق شدند.تو خیابونها تا چهل درصد بی روسری هستند بقیه هم محجبه نیستند.الان دارند عکسهایی منتشر می کنند که کلا زنها روسری با خودشون نبرند.مرحله به مرحله حجاب رو براندازی کردند الان رسیدند به این مرحله.در تمام مراحل قبلی هم حکومت منفعلانه تماشا کرد
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      7 4
      شورش اخیر برای عادی سازی بی حجابی بود که توسط اصلاحطلبها و آقازاده ها و رسانه های غربی اتفاق افتاد.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      7 2
      بار دیگه برای خانه فساد شورش می کنند .بار بعدش به مراسمهای مذهبی حمله می کنند
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      4 2
      شورش اخیر برای عادی سازی بی حجابی بود که توسط اصلاحطلبها و آقازاده ها و رسانه های غربی اتفاق افتاد.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      4 2
      عزیز این آمار چهل درصدی را کجا استخراج کردی؟ نکنه مثل روحانی از پشت شیشه دودی خودرو؟!!! و البته کدام شهر و دیار را؟!!!! آب افتاده بود لونه مورچه، می‌گفت دنیا را آب برده....
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      7 4
      13:36 اقای محترم همه جا داری همینو میزاری مشرقم انتشار میده. چرا جو میدی؟ کجا مگه زندگی میکنی؟؟؟ ما چیز هایی که تو میگی رو در تهران نمیبینیم به اون صورت!
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      4 1
      تو خیابون تشریف ببر و بی حجابها رو بشمر.
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      1 4
      عجب، حتما شما چشمت دنبال موی خانمهاست که این چیزا زیاد به چشمت میاد؟
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    34 7
    به امید هلاکت اصلاحطلبان حرامی حرام لقمه
  • حسن IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    14 3
    اکثریت قریب به اتفاق رویدادهای منفی خیابانی توسط امثال تاجیک به اروپا و غرب خط دهی می شود می شود
  • RU ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    42 3
    مرگ بر اغتشاشگران پنهان
  • سید IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    9 2
    آیا هیچ فتنه ای در این چهار دهه بلکه از مشروطیت تاکنون سراغ دارید که در آن اصلاح طلبان تهوع آور امروزی و یا اسلاف بی خردشان در آن به نحوی نقش نداشته اند؟! یا بانی و باعثش بوده اند و یا مشوق و محرکش و یا مجری و مزدورش!!!!
  • علی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 2
    همیشه صفحه اول سایتا آتیش و اغتشاشه ...... این بار روانی دارد .....
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 2
      خوبه که پیگیرن. چون باعث میشه اغتشاش بزرگتری رخ نده.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    6 10
    آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • سید IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      9 2
      آیا هیچ فتنه ای در این چهار دهه بلکه از مشروطیت تاکنون سراغ دارید که اصلاح طلبان تهوع آور امروزی و یا اسلاف بی خردشان در آن به نحوی نقش نداشته اند؟! یا بانی و باعثش بوده اند و یا مشوق و محرکش و یا مجری و مزدورش!!!!
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      1 2
      بعنوان يك ايراني مسلمان خوشحالم كه با صداي رسا بگويم: ملت شجاع و متدين و ولايتمدار ايران اسلامي بچشم خود ديدند كه حماسه خس و خاشاك در شنبه برلين باعث افتضاح و رسوايي اين جماعت قليل و حقير ضدانقلاب و همجنس گرا و تجزيه طلب در چشم ايران و جهانيان گرديد... پس هميشه زنده باد جمهوري اسلامي ايران و رهبر غيور و شجاع و مردم متدين كشورم...
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      0 1
      ارتباط و تکنولوژی‌های ارتباطی را نمی‌توان فیلتر کرد، ثانیا اگر هدف مدیریت نسل Z است، فیلترشکن‌های آنها همیشه روشن است. علل همه اغتشاشات هم شبکه‌های اجتماعی نیستند.
  • مصطفی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    7 3
    خیلی دلم می خواست بدونم سرنوشت چنین کسانی که مردم رو با حرف هاشون تحریک می کنند و علیه حاکمیت می شورانند چیه؟ مشرق این کارو رو می کنی ؟ یعنی یک تحقیق در این حوزه که گفتم؟
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 0
      چی بگم
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      5 1
      حاج قاسم گفته دیگه. هر کس تیر به سمت این نظام انداخت آواره شد.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    10 3
    مماشات با اینا وضعیت رو بدتر خواهد کرد
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    14 3
    مگر از تاجیک و بقیه ی اینا انتظاری بیش از دارید؟؟
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    20 3
    اف بر تاجیک و همپالگیهاش
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 2
    چه فکرکنیم(دخالت استکبار غرب درکشورها ویااپوزسیون یا مخالفان،داعشیها ومعاندان یا فریب یا کشته سازی یا باطل یا حق یا بی بندوباری یا هرچیز دیگری....) هست-انقلاب دروحود مردم ایران نهادینه ودرحال نهادینه شدن هست
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    8 0
    با سلام جلائی پور، تاجیک و تعدادی دیگری از همفکرانشان بطور مرتب و روزانه در تئوریزه کردن اغتشاشات به یک جنبش قلم فرسائی می کنند. پاسخ های مستدل خبرگزاری مشرق همراه با ارائه راه حل و مشی علمی و منصفانه در تحلیل و پاسخ گوئی به نوشته های آنان روشنگرانه و موثر است ولی دایره رد و پاسخ ها بایستی بیشتر شده و تعداد بیشتری از این مقالات را در محک نقد قرار داده و در صدر مطالب انتشار دهید. لطفا ،
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    7 0
    خیزش های رادیکال شعار مجاهدین در دهه شصت بود. گروه های کوچک سازمان یافته و میلیشای مسلح دست به نافرمانی مدنی، تخریب اموال عمومی و برهم زدن امنیت شهری میزدند. گویا اعضای مخفیشون کم کم دارن رو میشن
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    6 1
    خطاب به سران حزب اتحاد ملت در عجبم که حزب تاسیس کرده اید ولی از فهم ودرک کو چکتترین مسئله عاجژید آری تحریم فقط ۲۰ در صد مشکل ساز است ومدیریت اقتصاد ۸۰ در صد دلیل اصلی آن هم اینکه ما در ساخت تجهیز موشک وپهپاد ۱۰۰ در صد تحریم بودیم ولی به دلیل مدیریت آینده نگر ودلسوز ومتکی به جوانان امام خامنه‌ای توانستیم چشم جهانیان واز جمله طرفداران غرب را گور کنیم
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    9 0
    چپ ها عادت دارند مطالبات اقلیتی خود را به پای اکثریت مردم بنویسند. آنها به واسطه اتصال به پدرخواندگان سیراب از سفره انقلاب غم نان ندارند وگرنه هیچ کس در ایران نیست که نداند مشکلات معیشتی اولویت اول مردم ایران هست و اکثریت مردم به فانتزی های اجتماعی و شبه دموکراتیک چپ ها کوچکترین وقعی نمینهند
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    10 1
    چپ ها تصور کرده اند که مردم و نظام مقهور اکثریت سازی های سازمان یافته و فیک مجازی میشوند و در برابر خواسته های غیر قانونی و رادیکال آنها تسلیم خواهد شد. زهی خیال خام زهی خیال باطل. این عو عو سگان شما نیز بگذرد..
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    3 2
    چه فکرکنیم(سواستفاده ودخالت استکبار غرب صهیونیسم،وهابیها ونوکرانشان درکشورها،اغتشاشگران ویااپوزسیون یا مخالفان،داعشیها ومعاندان یا فریب یا کشته سازی یا باطل یا حق یا بی بندوباری یا هرچیز دیگری....) هست-انقلاب اسلامی دروحود مردم ایران نهادینه ودرحال نهادینه شدن هست
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 0
      این کامنت را من ارسال کردم
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    19 1
    دیدید دیروز چطور رییس جمهور سابق چین رو در کنار شی جین پینگ از سالن بیرون کردن؟ ایران وقتی پیشرفت میکنه که با اصلاح طلبای خائن همین کار رو بکنه. مرکز فتنه همینا هستن
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    8 0
    نمیگم هیچ کدومشون خوبن ولی من سلطنت طلب وطن دوست رو به اصلاح طلب خئن و منافق و وطن فروش ترجیح میدم
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      2 1
      من هم سلطنت طلب ها و حتی سازمان منافقین رو به اصلاح طلب های بی شرف ترجیج میدم. اصلاح طلب ها به مراتب از منافقین، منافق تر هستند.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    4 0
    حزب اتحاد ملت بیشترین قرابت و نزدیکی رو به اپوزوسیون ایران داره و همین حزب هم بیشترین نیرو رو تقدیم شبکه های معاند کرده و همچنان این تربیت و رزومه سازی ادامه دارد...
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 0
    فتنه اصلی انتخابات سال 92 بود. حسن روحانی اقتصاد ایران رو بیست سال عقب انداخت. خاتمی هرچند از لحاظ سیاسی فرهنگی خیلی لطمه زد ولی اقتصاد رو خراب نکرد. روحانی اقتصاد و سیاست وفرهنگ همه چیو باهم خراب کرد که باس سازی کاملش سالها طول میکشه متاسفانه...
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      2 0
      دقیقأ به همین دلیل هم بود که بیش از 60 میلیارد دلار ارز و شصت تن طلا را بین اصلاحاتچیون و کارگزاران تقسیم کردند چونکه می دانستند که با بلایی که با نقشه های دقیق بر سر اقتصاد ایران آورده اند دیگر برای سالیان دراز پولی نمی ماند که بالا بکشند.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    2 0
    چی بگم
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 2
    تمام منافقین خلق رو اعدام کنین تا صد سال فتنه ها میخوابن از جمله بخش زیادی از اصلاحطلبها که هنوز سمپات منافقین هستن بعلاوه جواسیس شناسنامه دار انگلیس در اصولگرا که خودتون بهتر میشناسینشون
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 0
    عواملی اصلی آشوب داخل جمعیت آشوب نمی آیند عوامل اصلی آشوب روزنامه دارند تریبون دارند دفتر ودستک دارند گاه آقا زاده اند و رانت و منافع هم دارند و در بدترین شرایط خائنانه ترین اظهار نظرها و موضعگیری های دشمن پسند دارند کجای دنیا کدام کشور قانون برای مواضع ضد امنیتی ندارند چرا ما بعد از ۴۳ سال برای برخورد با چنین عواملی قانون نداریم ؟آیا از دشمن هراس دارید از حقوق بشر واهمه دارید آنها سربازانشان داخل کشورند!۳
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    2 1
    تازمانی که اصلاح طلبان درحاکمیت حضور دارند وچوب لای چرخ نظام می کنند وضع ازین که هست بدتر هم می شود
  • . IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    تاجیک دیگه کیه
    • SE ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      1 0
      یکی که سال 88 باید اعدام میشد ولی بخشیده که دوباره به کشور خیانت کند.
  • SE ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    2 1
    مطالبات مردم یا مطالبات خلایی پور
  • علی افثحی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 1
    جریان اصلاح طلبان فاسد دیگر از مرحله یک جریان شبه سیاسی عبور کرده و تبدیل به یک جریان لات و لوتی(لمپن) شده است. هرجریان لمپن در برحورد با ناهنجاری ها به ویژه ناهنجاری هایی که خود بانی آن باشند هله هله راه انداخته و با زورچپانی جریان مقابل را متهم نه، بلکه مجرم جلوه می دهند. لات هایی مثل ش. راد، ج. پور ، ت...ک و... در دوره افتضاح و ناکارآمدی دولت مطبوع و مطلوبشان که به حق دولت فساد روحانی -جهانگیری نام گرفته، به نهادها خزیده و دنبال غارت ثروت ملی بودند به مانند حجا.... که برای از بین بردن خودکفایی گندم با هیجان و با ارز جهانگیری مشغول واردات گندم بود و کر...ی و ع ...ی نیز با زنانشان مشغول غصب کارحانه رشت الکتریک! در حالی که دولت فاسد روحانی -جهانگیری با حمایت همین لات و لوت ها کشور را به ورشکستگی مطلق کشیده و نگرانی مردم را به آب ، برق، نان و... تقلیل داده و تورم هفتاد درصدی را با سفاهت بر جامعه نحمیل کرده و...به جای غلط کردن گفتن، حالا دولت مردمی رئیسی که فقط یک سال از عمرش می گذرد این لات های بی ادب اصلاح طلبان فاسد این دولت را مقصر جلوه می دهند و مشتی شورشی مواجب بگیر اراذل و اوباش را مردم و خرابکاری آن ها را اعنراض مردمی جا می زنند.اینان پس از هر شکست مفتضحانه فتنه هایشان ، همواره وعده فتنه های دیگر را داه و مشغول زمینه چینی آن می شوند تا در کنار شیطان بزرگ فتنه دیگری را کلید زده و آن را با کلمات منافقانه زر ورق پیچی کنند!! غافل از آن که انقلاب اسلامی با رهبری امام خامنه ای که پر سابقه ترین جهادگر علیه فتنه های شیطانه، زنده و پویا بوده و تخصص اصلی اش فتنه شکنی است. به لات و لوت های افساد طلب متفکر نما!!!می گوییم بچرخید تا بچرخیم.ما انقلابی هستیم.
  • رستم سورن سوئد IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 1
    اصلاح طلبان به میکروفون صهیونیسم بین المل و غرب وآلسعود تبدیل شدن.خودشون پشت این شورشها قرار دارند.
  • کورش کاتب IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    با نقطه نظر تاجیک موافقم،اما آقای تاجیک تحلیل موضوعات را بر عهده انسانها بگذارد نه کسانی که هویت خود را همواره در پاچه گرفتن یافته اند
  • علی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 1
    بخشی از درآمدهای کشور به واسطه ندانم کاری محقق نشد بخشی هم که محقق شد حیف ومیل شد بخش دیگر اختلاس حالا جوان مانده چند سال باید کار کند تا به یک زندگی خیلی عادی دست یابد
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    3 1
    لعنت بر سیاسیون اصلاح طلب که کاسب مرگ هستند و البته بسیار بی دین و بی شرافت.
  • فرهادی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    تاجیک اشتباه کرد
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    دقت کردید دیگه کسی از دشمنان واصلاح طلبان کاری به اقای رئیسی نداره؟
  • مهدی قاسمی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    13 1
    آقای تاجیک، فردا خیزش (دشمنان خارجی این مملکت) رادیکال تر خواهد بود هیچ کسی در این شکی ندارد طبیعی است که بخش عمده ای از ظاهر خیزش آنها، مشتی وطن فروش داخلی هستند، اربابان قدرت که تو از آن سخن می گویی، در داخل ایران وجود ندارند، آن اربابان،صهیونیست ها و برخی غربی هایی هستند چشم شما در روز روشن آن ها را نمی بیند.اربابان قدرت برخی از نظریه پردازان غربی هستند که تو را مقهور و نشخوار کننده حرفهایشان کرده اند. که جالب است که در تحلیل هایتان هیچ نمره ای به دشمنی اظهر من الشمس بیگانگان نمی دهید. فردای جنگ های تجزیه، میلیون ها نفر کشته خواهند شد و جمعیت از هشتاد میلیون به ده میلیون خواهد رسید فاتحان آن جنگ ها حتیی گلوله ای خرج تو نخاهند کرد چون تو قبلا توسط توهمات تئوریک مدرنیته و پسا مدرنیته به بردگی گرفته شده ای و عملاً مرده ای بیشتر نیستی...
  • حامد IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 3
    هرچند تاجیک تند و احتمالا جناحی حرف زده اما الزاما در مورد خشن تر شدن حوادث بعدی اشتباه نگفته است همانطور که حوادث اخیر از 98 خشن تر بود.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    2 0
    این نخبه های نخود مِز شریف مایا شرم و خجالت هستند.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 1
    این روزها کوتاه بنویس ، حوصله نداریم بخوانیم!
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    2 0
    اصلاح طلبها استاد ماهی گرفتن از آب گل آلود هستن
  • . IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    4 0
    اصلاح طلبان بلندگوهای دشمنان ملت، اراجیف میگن
  • سعید AT ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    2 1
    فعلا اینها دارند از بی بی سی خط می گیرند که هر چه بیشتر به آتش اغتشاشات بدمند و سیاستهای نظام را ناکارآمد جلوه داده و خود را دلسوز همه گروه ها نشان داده و بر موج این اغتشاشات سوار شده و بالاخره فتنه ای که خواسته نظام سلطه است را به نتیجه برسانند و انقلاب اسلامی را از مسیر اصیل خود منحرف ساخته و نوکر کدخدا سازند .
  • بشیر IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    30 1
    این تاجیک بدبخت یک حرف راست زده باشد همین است که گفته نظام آفت زده است. درست میگه آفت نظام خودش و هم پالگی هاش هستند که مثل کرم دارن درخت انقلاب را میجوند و باید با یک سم پاشی اساسی از بین بروند تا درخت نظام سلامت خود را بدست آورد .
  • امین IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 1
    بجای تمسخر به این صحبتها فکر کنید که مبادا همچین باصطلاح توهماتی به واقعیت تبدیل بشه.مشرق عادتش شده که فقط دیدگاههای اونوریها رو به حالت تمسخر بازگو میکنه و انگار اصلا نمیبینه داره اینها به کف خیابون اورده میشه.جا داره کارشناسی تر و واقع گزایانه تر تحلیل کنید
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 1
    رادیکال کردن فقط سرکوب را مشروع می کند و موفقیتی برای اپوزسیون ندارد. آن ها فقط در سایه ترحم و رافت نظام توانستند اعتشاش کنند
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    تمام توان این خط فساد اصلاح طلبان و همکارانشان، سال ۸۸ به قهقرا رفت، اینها دنبال بازسازی فتنه ۸۸ بودند که در این چندسال موفق نشدند، ولی بدانند، نا امنی فقط درب بانک و مغازه مردم نمی ماند به ویلاهای آقایان سرمایدار ضدانقلاب و فتنه گر هم خواهد رسید. اون موقع حال تاجیک و بفیه شون دیدن داره.
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    اعلام نمیکنید ؟
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    شتر سواری دولا دولا نمیشه
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    نیروش رو ندارید
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    هیچکاری نمیشه کرد
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    دنبال سران اغتشاش می گردید بفرمائید همینها سران اغتشاشند صحبت حضرت امام ره که مرتبا وحدت کلمه را گوشزد می کردند برای یاوه های همین جماعت خائن بود .معطل چه هستید شما خودتان به اینان آ زادی هرچه خواستید بگویید وهر چه خواستید بکنید داده اید .اینها سربازان اسب تروای دشمنند .
  • ذوقی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    متاسفم برای تاجیک
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
    1 0
    اشوبگران وحامیان سیاسی انها میوه کشت خود را درحرم شاهچراغ چیدند وما هم هنوز سرگرم اعتراض حق قانونی مفسدین است هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس