کد خبر 1476268
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
تقلای عجیب و غریب آمریکا در غرب آسیا/ سفرهای خارجی بشار اسد در منطقه چه معنایی دارد؟

دست برتر ایران در منطقه و نمایش اکنون جمهوری اسلامی دست برتر در منطقه را دارد و آمریکا و رژیم صهیونیستی در وضعیت منفعلانه‌ای هستند؛ این وضعیت با شعبده بازی‌های آمریکا در سوریه، تغییر نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، تحولات هفته‌های گذشته در منطقه غرب آسیا از چند منظر قابل اهمیت است. توافق ایران و عربستان، اعتراضات ادامه‌دار و گسترده در سرزمین‌های اشغالی و سفرهای اخیر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به روسیه، عمان و امارات، سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به امارات و عراق و سفر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران به لبنان و سوریه از مهم‌ترین این رویدادها است.

در همین رابطه روزنامه لبنانی الاخبار در مطلبی نوشت: «آمریکا در حال حاضر درگیر یک جنگ جهانی علیه روسیه بوده و رژیم صهیونیستی نیز با بحران‌های نفس‌گیر داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. توافق ایران و عربستان در حالی صورت گرفت که احتمال می‌رود تأثیراتی را بر روند انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان داشته باشد و همچنین به سوریه کمک کند تا از شدت تحریم‌های اعمال شده بر این کشور بکاهد...منابع آگاه اعلام کرده‌اند که سفر اخیر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به کشور عمان بخشی از این روند بوده و قرار است به‌زودی یک نشست میان مسئولان عربستان و سوریه برگزار شود.»

بیشتر بخوانید:

سفیر ایران میهمان ضیافت افطار سفیر عربستان در نروژ

سفرهای خارجی بشار اسد در منطقه چه معنایی دارد؟

همچنین روزنامه القدس العربی نیز اخیراً در گزارشی به سفر رسمی رئیس‌جمهور سوریه به امارات در سایه گسترش روابط دمشق با کشورهای عربی اشاره کرد و نوشت: «محمد بن زائد آل نهیان رئیس امارات از بشار اسد استقبال کرده و در جریان دیدار با وی بر ضرورت بازگشت سوریه به میان کشورهای عربی تاکید کرده است.»

سفرهای خارجی بشار اسد در منطقه چه معنایی دارد؟

روزنامه رأی الیوم نیز در سرمقاله‌ای به قلم «عبدالباری عطوان» سردبیر آن نوشت: «تقویت اتحاد کشورهای جهان اسلام، خنثی کردن توطئه‌های رژیم صهیونیستی در قبال کشورهای اسلامی، پایان یافتن هژمونی آمریکا بر منطقه، همکاری امنیتی میان تهران و ریاض در برابر تل آویو در سایه دشمن معرفی نشدن ایران و پیشرفت ایران در زمینه‌های نظامی (پهپادها، زیردریایی‌ها، موشک‌های مافوق صوت، برنامه هسته‌ای) از جمله تحولات مهم منطقه است.»

این تحولات از نگاه رسانه‌ها و تحلیلگران غربی نیز دورنمانده است. در همین رابطه فارن پالیسی در مقاله‌ای به قلم «استفان والت» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد نوشت: «رویدادهای اخیر در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) تقریباً بزرگ خواهد بود. به ویژه اینکه برای دولت بایدن و سایر تشکیلات سیاست خارجی آمریکا به مثابه یک زنگ خطر است، زیرا سیاست دیرپای واشنگتن در خاورمیانه که به طور خودخواسته دچار معلولیت شده را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.»

«انور قرقاش» مشاور رئیس امارات متحده عربی نیز در توئیتی نوشت: «موضع امارات درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب روشن است و شیخ «محمد بن زائد»، رئیس امارات هم در دیدار با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه بر این موضوع تاکید کرد. یک دهه و اندی تخریب و جنگ و خشونت کافی است و اکنون وقت تحکیم همکاری‌ها و پشتیبانی کشورهای عربی از یکدیگر و شکوفایی منطقه رسیده است.»

سفرهای خارجی بشار اسد در منطقه چه معنایی دارد؟

سفرهای خارجی بشار اسد در منطقه چه معنایی دارد؟

قرشاش در ادامه تاکید کرد: «سیاست امارات نسبت به سوریه بخشی از چشم انداز این کشور است که هدف آن تقویت ثبات عربی و منطقه‌ای و گذر از سال‌های سخت بحران است. وقایع مرتبط با یک دهه ناآرامی و پیامدهای آن اثبات کرد که جهان عرب در برابر این چالش‌ها و بحران ایستادگی کرد و از دخالت‌های منطقه‌ای و بین المللی به دور بود.»

بشار اسد نیز پس از پایان سفر به امارات تاکید کرد: «این سفر، نقطه عطف اساسی در روابط بین دو کشور است و همه جزئیات، حجم دوستی و برادری بین من و محمد بن زائد را منعکس می‌کند، ان شاء الله تأثیر مثبتی نیز بر دو ملت برادر سوریه و امارات خواهد داشت.»

اخیراً روزنامه رأی الیوم به تشدید اعتراضات علیه کابینه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: «یائیر لاپید» رهبر مخالفان بنیامین نتانیاهو تاکید کرده است که اسرائیل در حال مواجهه با یک بحران بی سابقه است.

در هفته‌های اخیر و به ویژه در روزهای گذشته معترضان علیه دولت نتانیاهو و طرح اصلاحات قضائی، با تجمع در مرکز تل آویو، اقدام به تظاهرات و اعتراض علیه دولت رژیم صهیونیستی کردند. کارشناسان معتقدند که میزان خشونت و درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی در روزها و هفته‌های پیش رو تشدید خواهد شد.

معترضان اعلام کرده‌اند که قصد دارند فعالیت‌های اعتراضی خود را تشدید کنند و هفته پیش رو را، هفته ملی اعتصاب نامگذاری کرده‌اند و طی آن از صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی درخواست کرده‌اند که در هر نقطه‌ای، دست به اعتصاب و اختلال در امور بزنند.

همزمان با بحران در سرزمین‌های اشغالی، وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس روز یکشنبه، ۲۶ مارس در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. به گزارش الجزیره، آن‌ها در این نامه در واکنش به سخنان «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در انکار وجود ملت فلسطین و لزوم محو روستای «حواره»، از آمریکا خواستند تا به اقدامات و اظهارات ضد فلسطینی پاسخ دهد.

«جاسم محمد البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در این باره گفت که وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا در نامه مشترکی بر موضع واحد خود در قبال مردم فلسطین و این‌که فلسطین مسأله او جهان عرب و مسلمانان است، تأکید کردند.

روز جمعه نیز وبگاه «تایمز اسرائیل» با انتشار گزارشی نوشت که یک مقام مسئول ارشد در دولت امارات هفته جاری با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده و به او هشدار داده که رویکرد و رفتار دولتش، موجب تنش در روابط دوجانبه می‌شود.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در همین رابطه در گزارشی نوشت که وزارت امور خارجه امارات از «محمد آل خاجه» سفیر خود در تل‌آویو خواسته که با هیچ مقام کابینه رژیم صهیونیستی دیدار نکند.

نکته مهم اینجاست که در تحولات اخیر منطقه، نقش ایران غیرقابل انکار است. در روزهای گذشته و در راستای نقش فعال ایران در منطقه، سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در سفر به لبنان با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت وگو کرد. دو طرف در این دیدار در خصوص آخرین تحولات سیاسی منطقه رایزنی کردند.

در روزهای گذشته وبگاه شبکه المیادین در مطلبی نوشت: «در حالی که تا همین چند ماه پیش، دولت آمریکا با سوءاستفاده از ناآرامی‌ها در داخل ایران، مدعی بود که بعید است مذاکرات هسته‌ای با تهران به این زودی آغاز شود و تمرکزش بر روی اغتشاشات در این کشور است، اما اگر اکنون به تحولات بنگریم، متوجه خواهیم شد که روند امور همسو با خواست و رویکرد آمریکا پیش نمی‌رود.»

در ادامه این مطلب آمده است: «در کنار توافق اخیر ایران و عربستان، با آنکه دولت آمریکا عادی‌سازی روابط با سوریه را رد کرد و آن را ناممکن دانست، اما این اقدام واشنگتن، حرکت کشورهای عربی و ترکیه به سوی آشتی با دولت سوریه را متوقف نکرد.»

با توجه به مستندات متعدد، اکنون جمهوری اسلامی ایران دست برتر در منطقه را دارد و آمریکا و رژیم صهیونیستی در وضعیت منفعلانه‌ای هستند. این وضعیت با شعبده بازی‌های آمریکا در سوریه و نمایش مضحک اعلام قدرت، تغییر نخواهد کرد. آمریکا تقلا می‌کند همچنان خود را بازیگری مهم و تأثیرگذار به تصویر بکشد؛ اما این شغالی است که صدای شیر درنده را درمی آورد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس