image-20231015020839-1.jpeg

میلگردهای آجدار به دلیل مقاومت و استحکام بالا، در صنایع گوناگون به کار گرفته می‌شوند.

کدام سایز میلگرد آجدار پر فروش تر و کاربردی تر است

میلگرد آجدار بر اساس فاکتورهای گوناگونی از جمله شکل آج، کارخانه و برند تولیدکننده و سایز، دسته بندی می‌شود. در این میان، سایز یا قطر میلگرد اهمیت زیادی داشته و اطلاع از آن برای استفاده در صنعت یا ساختمان سازی الزامی خواهد بود. در حال حاضر، میلگردهای آجدار در ایران با تنوع سایزی بالایی تولید شده و قطر آن ها بین ۶ تا ۷۰ میلیمتر متغییر است. البته بیشترین میزان تولید میلگرد مربوط به سایز ۸ تا ۴۰ بوده و سایزهای کوچک‌تر یا بزرگ‌تر، کاربرد بسیار محدودتری دارند. در بین این سایزها هم مجددا، استفاده از برخی موارد در صنایع یا ساختمان سازی بیشتر است. به طور کلی، میلگردهای سایز ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ را می‌توان پرفروش ترین سایزهای میلگرد آجدار در ایران دانست. این سایزهای میلگرد به طور گسترده در حوزه ساختمان سازی و عمران به مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منظور از سایز میلگرد چیست؟

میلگردهای آجدار به دلیل مقاومت و استحکام بالا، در صنایع گوناگون به کار گرفته می‌شوند. از آنجا که برای هر کاربرد نیاز به مقاومت و استحکام مشخصی وجود دارد، میلگردها را سایزبندی می‌کنند. به این ترتیب، مهندسین هنگام اجرای پروژه های مختلف، با توجه به نیاز می‌توانند از سایز مناسب استفاده نمایند. منظور از سایز میلگرد، قطر سطح مقطع آن است. این قطر بر حسب میلیمتر اندازه گیری می‌شود. میلگردهای آجدار دارای سه سایز اسمی، زمینه و قطر خارجی هستند. منظور از سایز اسمی همان نمره میلگرد، سایز زمینه قطر میلگرد بدون آج و مورد سوم اندازه قطر خارجی با محاسبه آج می‌باشد. در حالت استاندارد، سایز اسمی با قطر خارجی آرماتور آجدار برابر است. بنابراین میلگرد ۱۸ به این معنی است که قطر خارجی میلگرد با احتساب آج ها، ۱۸ میلیمتر می‌باشد.

کدام سایز میلگرد آجدار بیشترین کاربرد را در ایران دارد؟

پرفروش ترین سایز میلگرد آجدار

از آن جایی که کاربردها و موارد نیاز میلگرد در صنایع گوناگون فرق دارد، ممکن است در هر صنعت یک سری سایزهای مشخص بیشتر به کار گرفته شوند. بنابراین برای اعلام پرفروش ترین و پرکاربردترین میلگردهای آجدار، باید صنایع مختلف به صورت جداگانه بررسی شوند. در حالت کلی هر چه سایز میلگرد افزایش یابد، میزان ضخامت، مقاومت تسلیم و در نتیجه قیمت آن هم بیشتر خواهد شد. اما پرفروش بودن برخی سایزها به معنی تقاضای بیشتر برای خرید آن ها است. در نتیجه، ممکن است این سایزهای میلگرد آجدار فارق از اندازه با قیمت بالاتری در بازار مورد معامله قرار بگیرند. در ادامه پرفروش ترین سایز میلگردهای آجدار در ساختمان سازی و صنعت را بررسی کرده ایم.

پرکاربردترین سایزهای میلگرد آجدار در ساختمان سازی

بدون شک، مهمترین و بیشترین کاربرد میلگردهای آجدار مربوط به صنعت ساختمان سازی و عمران است. یک مهندس ناظر در اولین مراحل پروژه های ساختمانی یا عمرانی، باید کنترل آرماتوربندی بخش‌ های مختلف سازه از جمله فونداسیون، ستون ها و سقف را با دقت بالایی انجام دهد. این کار مستلزم محاسبه و انتخاب دقیق سایز میلگردها است. زیرا به دلیل استفاده فراوان میلگرد در سازه ها به ویژه ساختمان های بتنی، این مقطع تاثیر قابل توجهی در وزن سازه و هزینه نهایی دارد. به طور کلی، میلگردهای با سایز ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ پرکاربردترین سایزهای میلگرد آجدار در ساختمان سازی محسوب می‌شوند. کاربرد فراوان این میگلردها در صنعت ساخت و ساز باعث شده تا تقاضا برای آن ها افزایش پیدا کرده و روی قیمت شان هم تاثیر بگذارد. میلگردهای با سایز ۱۲ و ۱۴ عمدتا برای پروژه های ساختمانی سبک تر مانند خانه های یک یا دو طبقه و ساختمان های ویلایی کاربرد دارند.

از طرف دیگر، سایزهای ۱۶ و ۱۸ برای پروژه های سنگین تر مانند ساختمان‌های چند طبقه به کار گرفته می‌شوند. استفاده در فوانداسیون و پی سازی، ساخت تیر، ستون، خرپا، پوشش های دیوار و سقف از مهمترین کاربردهای سایزهای ۱۲ تا ۱۸ در ساختمان سازی به شمار می‌آیند. البته سایزهای دیگر میلگرد هم در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. برای مثال، معمولا از میلگردهای سایز ۸ یا حتی ۱۰ برای ساخت خاموت استفاده می‌شود. همچنین برای تقویت فوانداسیون یا ستون ها در ساختمان های بلند مرتبه، ممکن است از میلگرد آجدار با سایز بیشتر از ۱۸ هم استفاده شود. با وجود این، بیشترین خرید آرماتورهای فولادی آج دار در صنعت ساخت و ساز، مربوط به سایز ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ می‌باشد. به همین خاطر، استعلام قیمت آن ها جهت برآورد هزینه پروژه های عمرانی اهمیت زیادی دارد.

پروفروش ترین سایز میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار عمدتا در ساختمان سازی استفاده می‌شود. در صنایع دیگر، میلگردهای ساده کاربرد بیشتری دارند. در واقع مهمترین دلیل اضافه شدن آج یا برآمدگی بر سطح میلگرد، افزایش قدرت اتصال و چسبندگی میلگرد با بتن می‌باشد. اما میلگرد آجدار در صنایع کاملاً بدون استفاده هم نیست! مثلا جهت ساخت تجهیزات صنعتی، دکل‌ های نفتی، ماشین آلات سنگین، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها استفاده دارد. در صنایع مانند ساختمان سازی تمرکز زیادی بر روی سایزهای خاصی از میلگرد وجود ندارد. بلکه با توجه به نوع کاربرد و مورد استفاده، سایزهای مختلف به کار گرفته می‌شوند. برای مثال، سایز ۲۰ برای ساخت انکر بولت به کار گرفته می‌شود.

کاربرد آرماتورهای آج دار در ساختمان سازی بسیار بیشتر از سایر صنایع است. از این رو، سایزهای پرکاربرد در این صنعت به عنوان پرفروش‌ترین آرماتورها در کشور شناخته می‌شوند. در واقع، استفاده از این محصول در سایر صنایعی غیر از ساختمان سازی، به حدی نیست که بتواند بر روی آمار و میزان تقاضای این محصول در حوزه ساختمان سازی تاثیر بگذارد. از سوی دیگر، در صنایع مختلف بیشتر از میلگرد ساده استفاده شده و انواع آج دار در صنعت کاربرد چندانی ندارند. در کل، سایز ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ که کاربرد گسترده‌ای در حوزه ساختمان سازی و عمران دارند، به عنوان پرکاربردترین و پرفروش ترین سایز میلگردهای آجدار در کشور شناخته می‌شوند. قیمت میلگرد آجدار در سایزهای مذکور، به دلیل کاربرد بیشتر، معمولاً نسبت به دیگر سایزها اندکی بالاتر است.

کدام سایز میلگرد آجدار بیشترین کاربرد را در ایران دارد؟


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس