اسماعیل گرامی‌مقدم

یکی از حامیان بیانیه ۱۱۰ امضایی چپ‌های مشارکت‌جو گفته است: در ۳ دوره‌ای که اصلاح‌طلبان انتخابات را بایکوت کردند، هیچ آورده‌ای برای جبهه اصلاحات ایجاد نشد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ضمن تأکید بر مشارکت انتخاباتی صورت گرفت:

گلایه آملی لاریجانی از فشار اقتصادی و تورم عجیب و غریب

هویدا شدن نخستین دستاورد انتخابات ۱۴۰۲/ گلایه آملی لاریجانی از فشار اقتصادی و تورم عجیب

آیت‌ا... آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا طی سخنانی در صحن امام زاده عبدالحق در شهرستان سوادکوه درباره انتخابات گفته است: مساله حضور در انتخابات وظیفه است چراکه انتخابات در اقتدار و امنیت ملی کشور تأثیر دارد و اگر دشمن ضعفی را ملاحظه کند، از همانجا به ما ضربه خواهد زد.

به گزارش مشرق، وی با بیان اینکه باید قدر نظام جمهوری اسلامی را بدانیم و آن غیر از عمل برخی مدیران است که از آن گلایه داریم و حق است، به فشار اقتصادی و تورم عجیب و غریب اشاره کرد و گفت: مدیران موظف هستند که برای رفع این مسائل اقدام کنند اما همه اینها در یک بستر امن ممکن خواهد بود.

آملی لاریجانی تصریح کرد: نباید تنها پرچم شیعه که در این کشور برافراشته است، بر زمین بیافتد. همه در انتخابات شرکت می‌کنیم و به اصلح رأی می‌دهیم.[۱]

*سخنان مستدل و شکوه‌های اقتصادی آیت‌ا... آملی لاریجانی که در عین تشریح مبانی منطقی برای مشارکت انتخاباتی مطرح شده‌اند؛ یک مانیفست عقلانی در تبیین وضع موجود است.

مانیفستی که رضامندان و نارضامندان فعلی باید به آن توجه داشته باشند و البته برای حضور در انتخابات نیز آنرا وجهه همت خود قرار دهند.

پر واضح آنکه شرایط بد اقتصادی اتفاقا بایستی سبب مشارکت بیشتر انتخاباتی و حضور مردم به نفع افراد و جریاناتی شود که دارای کارنامه و کارآمدی هستند.

***

بیدستاوردی چپ‌های تحریمی در ۳ انتخابات

هویدا شدن نخستین دستاورد انتخابات ۱۴۰۲/ گلایه آملی لاریجانی از فشار اقتصادی و تورم عجیب

اسماعیل گرامی‌مقدم، از مبرّزین حزب اعتماد ملی و از جمله اصلاح‌طلبان نجیبی که بیانیه مشارکت‌جویی را امضا کرد، در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، در تأکید بر مشارکت انتخاباتی گفته است:

"در ۳ دوره که اصلاح‌طلبان انتخابات را بایکوت کردند، نه تنها آورده‌ای برای مردم و جبهه اصلاحات ایجاد نشد بلکه مردم نیز تحت فشارهای بسیاری قرار گرفتند...عملا هیچ گامی در جهت ورود به ساختار قدرت و پیگیری مطالبات مردم برداشته نشد."[۲]

*چپ‌های تحریمی بهتر از هرکسی می‌دانند که نظام جمهوری اسلامی منطقا، شرعا و قانونا نمی‌تواند برای تمنای مشارکت؛ از هر خط قرمزی عبور کند.

از طرفی آنها این را هم می‌دانند که درخت تناور انقلاب اسلامی، بیدی نیست که به باد تحریم انتخابات بلرزد.

پس چرا علیرغم این حقایق و آنچه که گرامی‌مقدم نیز گفته؛ اما چپ‌های تحریمی ۳ انتخابات را به محاق تحریم کشاندند!؟

این سوال یک پاسخ احتمالی مربوط به خارج از کشور و یک پاسخ قطعی مربوط به قضایای داخلی دارد...

آن پاسخ احتمالی، به پروژه‌ای خارجی و دشمنانه برمی‌گردد که دستگاه‌های امنیتی باید تکلیف آنرا مشخص کنند. چون تحریم انتخابات خیانتی است که دشمن خارجی سود اصلی آنرا خواهد برد.

و اما پاسخ قطعی ماجرا!

چپ‌های تحریمی یا همان هسته سخت اصلاحات؛ اساسا قصد براندازی ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی را دارند.

حال این براندازی به بهانه اغتشاشات سال ۹۸ محقق شود یا به بهانه تحریم انتخابات و یا به بهانه مسئله حجاب؛ هیچ فرقی نمی‌کند چون هدف وسیله را توجیه می‌کند!

جالب آنکه اگر گراف تحلیلی کنش‌های سیاسی اصلاح‌طلبان تحریمی را اقلا طی ۲ دهه اخیر رسم کنید؛ به یک نتیجه واضح می‌رسید و آن "خیابان" است.

آنها از درگذشت یک خواننده جوان گرفته تا تحریم انتخابات؛ دائما مشغول اشاره به سمت خیابان هستند و این اشاره خطرناک باید بتواند مردم عزیز ایران را هوشیار کند.

کسی که هدف خویش را از سمت خیابان و ناامنی می‌جوید و از پا گذاشتن بر جنازه‌های مردم هیچ ابایی ندارد؛ او دشمن مردم است و همواره باید خلاف خواست او عمل کرد.

چه اینکه مثلا مردم ایران باید بدانند که این افراد حتی در یک انتخابات از قویترین نامزد انتقاد کردند و ایضا لام تا کام درباره ضعیف‌ترین نامزد سخن نگفتند تا ضعیف‌تر رأی بیاورد و موجب سختی زندگی مردم شود!

رذالتی که هم‌اکنون در تأکید بر تحریم انتخابات جلوه‌گر شده است.

از رذالت‌های اینان سندهای بسیاری وجود دارد لکن باید پذیرفت که مردم هستند که سرنوشت خود را انتخاب می‌کنند و تغییر خوب یا بد را رقم می‌زنند.

***

بر اثر قدرت نظام اسلامی و پشتیبانی مردم هویدا شد:

هویدا شدن نخستین دستاورد انتخابات ۱۴۰۲

هویدا شدن نخستین دستاورد انتخابات ۱۴۰۲/ گلایه آملی لاریجانی از فشار اقتصادی و تورم عجیب

علی ربیعی، فعال چپ و سخنگوی دولت اعتدال در مصاحبه با سایت جماران در کنایه به شرایط انتخاباتی کشور گفته است: آخرین سنجشی که در مورد سرمایه اجتماعی صورت گرفت، کاری بود که آقای دکتر ساعی در دانشگاه تربیت مدرس انجام داد و بر اساس آن، نسبت به دوره‌های قبل سرمایه اجتماعی به شدت کاهش پیدا کرده است. یک شاخص مهم سرمایه اجتماعی «اعتماد» است. «اعتماد به ساخت قدرت» و «اعتماد به گروه‌های مرجع سابق» کاهش پیدا کرده، ولی اعتماد فردی افزایش پیدا کرده است.

او می‌افزاید: وقتی «اعتماد فردی» در جامعه‌ای افزایش و اعتماد به ساخت قدرت کاهش پیدا کرده، به معنای روح اعتراضی است و متأسفانه خیلی‌ها نمی‌توانند این را درست تفسیر کنند. اتفاقا با نتایج مطالعات انگلهارت هم مطابقت دارد؛ در مورد نسل‌هایی که ارزش‌های فرامادی‌گرایانه را دنبال می‌کنند. یعنی حق انتخاب، شکستن شالوده‌های قدیم، گسست از مرجعیت‌های سابق و پیوست به جایی که شاید هنوز مشخص نیست.

ربیعی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر این حالت بر روند انتخابات، اظهار داشت: سمت مهم انتخابات «مردم» نیستند؛ مردم کنشگر هستند. سمت مهم آن ساخت قدرت است که مردم باید احساس کنند رأی آنها تأثیر دارد. یعنی احساس کنند می‌توانند رأی بدهند، موفق می‌شوند و اگر موفق شدند پاداش مناسب می‌گیرند. یعنی باید ترتیبی بدهند که مردم احساس کنند گزینه دارند و گزینه آنها می‌تواند رأی بیاورد.

او با تأکید بر اینکه تهییج دیگر جواب نمی‌دهد، افزود: باید شرایطی مهیا می‌شد که مردم احساس کنند می‌توانند انتخاب کنند و اگر انتخاب کردند، موفق به محقق کردن آرزوهایشان هم می‌شوند.

در مصاحبه ربیعی همچنین هیچ تأکیدی بر مشارکت انتخاباتی دیده نمی‌شود. [۳]

*ما در محضر مردم و آگاهان سیاسی از "برادر عباد" می‌پرسیم که آیا امضا نکردن بیانیه چپ‌های مشارکت‌جو و تأکید بر ادامه اغتشاشات پس از آبان ۹۸ بس نبود که آقای ربیعی اکنون از جملاتی مثل "باید شرایطی مهیا می‌شد" در قبال انتخابات استفاده کرده است!؟

ما همچنین اگرچه معتقدیم اصرار ربیعی به اینکه جامعه دچار "روح اعتراضی" شده؛ همان پارادایم سعید حجاریان است که می‌گوید در پساتحریم انتخابات گزینه "نافرمانی مدنی" وجود دارد؛ لکن قضاوت در این زمینه را بر عهده مردم و تاریخ می‌گذاریم.

***

۱_ mshrgh.ir/۱۵۷۸۰۵۷

۲_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-۶۵۲۷۱۹

۳_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۶۲۴۳۸۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 18
    🧠🧠🧠استدلالی که نشان می دهد که چرا اگر مخالف وضع موجود و از مسئولین ناراضی هستیم، باید در انتخابات شرکت کنیم اگر ما مخالف وضع موجود هستیم و در انتخابات شرکت نکنیم، بهر حال حداقل ۳۰ درصد در انتخابات شرکت می کنند و تقریبا همین افراد قبلی باز وارد مجلس می شوند، ولی اگر همه وارد انتخابات شوند و هیچ کدام از نمایندگان فعلی را انتخاب نکنند این بهتر روش مخالفت با وضع موجود و مسئولین می باشد، زیرا نمایندگان متوجه می شوند که اگر کاری برای مردم انجام ندهند در دوره بعد هم همگی برکنار می شوند، اگر به فکر خود هم نیستیم به فکر فرزندانمان باشیم
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      17 1
      باشه خخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      4 27
      چی برای خودت خودت ميگه يکی از موفق ترین مجلسی ها مجلس یازدهم است که‌ دست سازشکران راقطع کرد ومتلاشی کردن کشور ونظام بدست عده ای غرب پرست جلوگيري کرد
    • سید IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      3 1
      طبیعتاً هیچ کس مخالف یا مانع حضور و شرکت جماعت اصلاح طلبان در انتخابات نیست اما عدم شرکت، تحریم و یا قهر با انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور اگر اتفاق بیفتد باید آن را به فال نیک گرفت که موهبتی خفیه از جانب الاهی خواهد بود! چرا که هرگاه این قوم یأجوج و مأجوج و لجوج در انتخابات حضور داشته اند اگر باخته اند عاقبت کشور را به فتنه و بلوا سوق داده اند و اگر هم پیروز شده اند مملکت را به جاسوس خانه اربابانشان تبدیل کرده اند!!!
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    11 2
    در زمان شما آقای آملی لاریجانی که البته شما برادر لاریجانی رئیس مجلس سابق هستید بنده برای دادگستری قبول شدم هیچ مشکلی هم نداشتم اما فقط بخاطر عدم تامین اعتبار مرا کنار گذاشتند من به حرف شما گوش نمی کنم رای بی رای
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    6 3
    مسئولین می فرمایند مردم ایران رای بدهید چون شهید همت گفته هروقت راه رو گم کردی ببین دشمن چی میگه؟ و چون امروز شبکه های خارجی و دشمن میگن رای ندهید پس شما مردم رای بدهید سئوال: چرا در زمان کرونا و واکسیناسیون که شبکه های خارجی دشمن همگی باتفاق میگفتند "مردم ایران واکسن بزنید" مسئولین نگفتند "مردم واکسن نزنید" و مردم بیچاره هم واکسن زدند یا فوت شدند یا به بیماری لاعلاج رسیدند چرا الان مسئولین پاسخگو نیستند؟ الان که ما مردم بیمار شده و در حال مرگ هستیم برای چه باید رای بدهیم؟!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    1 0
    بالاخره بااین اصلاح طلبها می خواهید چه کنید؟
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    3 0
    رای بی رای
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    1 4
    ماانقلابی هستیم متعلق به انقلاب ایرانیم پس حتما در مشارکت شرکت می کنیم
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    1 2
    نیازی به این شعارها نیست ملت همیشه پشت نظام بوده و هستند و اینبار هم قطعا مشارکت خواهند کرد
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 2
    یک مسیله گهم در مورد برنامه های ورزشی و فوتبال ایران باید برنامه بگدارید تا اینها برند کارشناسی خودشون را داشته باشند یعنی مهم نیست فلان سایت خیلی مهم تحلیل فوتبالش چیه اون با کارشناساش یک برند کارشناسی دارد باید برنامه فوتبالی ما هم با کارشناسهای خودشون از خداد عزیزی تا فیره یک برند کارشناسی بر مبنای نطر کارشناسانشون در ایران بسازند این مهمه واقعا امیدوارم این که این در ایجاد درک اجتماعی تاثیر داره را در نطر بگیرید تحلیلی کا د مورد روسیه هست اینه که چون نیروهای امنیتی و اطلاعاتی روسیه دست نخوردا باقی ماندند و ملی امریکا الان با روسیه مشکل داره ....
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 3
    استدلالی که بنده و خانواده ام را تشویق به رأی دادن کرد اینه: مخالفین رأی چند گروهند، چند درصد که بیشتریند دلخورند نه مخالف یعنی سرخورده شدند اگر وضع افتصادی خوب شود پایند وهیچ مخالفتی ندارند ولی چند درصد کاملا با انقلاب و حتی ایران مخالفند و ملت اصلا برایشان مهم نیست مثل منافقین و سلطنت طلبها و تجزیه طلب ها و داعشی های وطنی که به خون ملت تشنه اند بمب گذاری و نا امنی و از بین رفتن قدرت ایران آرزوی آنها است ، کسانی که دلخور هستند نه با منافقیند نه با داعشی ولی اگر رأی ندهند قطعا کمک به داعشی ها و تجزیه طلبها خواهد بود چون مرض مشخص نیست در حقیقت رآی ندادن به جمهوری اسلامی یعنی رآی دادن به اسرائیل داعش منافقین سلطنت طلبها وهابیها و اگر داعشی بمب گذاری کند کسانی که رآی ندادن در خونی که ریخته شده سهیم خواهند بود چه بخواهند یا نه
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 0
      در پیشگاه خداوند متعال و امام زمان عج و خون شهدا مسئول هستیم اگر نتوانیم شان نظام اسلامی را حفظ کنیم . گوش به فرمان مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی باشیم تا راه را گم نکنیم. الله اعلم
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    1 1
    رای بی رای
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    شبکه سازیتون قویتر بشه و تحلیل هو هم در صمن زودتر با توجه به اعلانهای اینتر پل برای مجاهدین خلق پیگیری کنید و اینها را وارد لیست تروریستی کنید و مسیله ی از بین بردن مافیای زباله و ... را هم با همون ایحاد شفافیت پیگیری کنید
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    اینها از ازادی مفهوم مبهم ارایه میدهند شما هم باید از پیشرفت مفهوم مبهم به معنای رسیدن به کمالات انسانی و هویت دینی اسلام ازادی ایران و جعرافیای سدزمینی ان قدرت و ... را ارایه بدهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس