جواد امام

سخنگوی جبهه اصلاحات در اشاره‌ای پر عصبانیت به بیانیه مشارکت‌جویانه چپ‌های نجیب گفته است: هیچ روزنه‌ای وجود ندارد و امضاکنندگان باید پاسخ بدهند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دلایل مطهری برای لزوم مشارکت انتخاباتی شهروندان

دلایل مطهری برای لزوم مشارکت انتخاباتی شهروندان/ سیستان و بلوچستان استان امنیتی نیست

علی مطهری، چهره نزدیک به جریان اعتدال و از نامزدهای انتخابات پیش رو طی سخنانی در مراسم رونمایی از فهرست انتخاباتی صدای ملت گفته است: ما در هر شرایط خاصی چون امروز نیاز داریم زمینه اصلاح امور را فراهم کنیم که جز آشتی مردم با صندوق نیست.

به گزارش جماران، او تصریح می‌کند: چون اگر نقطه مقابل را نگاه کنیم منجر به براندازی می‌شود، منتها مشارکت پایین باشد و نظام لطمه بخورد و به مرور به سمت سرنگونی حرکت کند نادرست است. علیرغم انتقادات و گله‌هایی که داریم نسبت به انتخابات گذشته که نمی‌توان گفت انتخابات آزاد بود و نقدهایی به رویه‌ها داریم به خصوص در مورد آزادی بیان و آزادی زندانیان باید وارد نهاد حکومت شد و زمینه اصلاح را فراهم کرد.

مطهری گفته است: ما تصمیم گرفتیم فهرست اعلام کنیم؛ برخی حمایت کردند چه گروه اصلاح طلب و اصولکرا و معتدل. لیست ما معتدل عقل گرایی و دوری از شعارزدگی و ایجاد تغییر است.

او در تأکید بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات بیان می‌کند:‌ ما به مردم حق می‌دهیم که اعتراض داشته باشند چه به وضعیت معیشت و سختگیری‌ها اعتراض دارند اما راه حل این نیست که قهر کرده و شرکت نکنیم. حداقل باید اقلیت قوی درست کنند و موثر باشند، اگر شرکت نکنند و میدان برای رقیب باز و بدتر می‌شود. همین اهداف و برنامه کاندیدا می‌تواند در تصمیم مردم تاثیرگذار است و مردم بشنوند.[1]

*سخنان آقای مطهری از 2 حیث واجد اهمیت ویژه است.

نخست اینکه او نیز همانند روحانی و کرباسچی و باهنر و... به این عقلانیت اشاره دارد که در پس تحریم انتخابات گزینه "براندازی و خیابان" قرار دارد.

نقطه‌ای شوم که چپ‌های تحریمی طی سالیان گذشته تا امروز که پروژه تحریم را در دستور کار خود داشته‌اند دائما برای انکار آن تقلا می‌کردند تا از کمند برخورد امنیتی بگریزند.‌

مطهری پس از تشریح این دره‌ی مرگبار، وجه مهم دیگری را مورد اشاره قرار می‌دهد و آن لزوم مشارکت افراد معترض به جای رأی ندادن است.

همانطور که اشاره شد؛ رأی ندادن اولا هدف شوم بانیان تحریم انتخابات را دنبال می‌کند و ثانیا داروی هیچ اعتراضی هم نیست.

چه اینکه جوامع دموکرات با یکدیگر قرارداد کرده‌اند که هر اصلاحی را از مسیر صندوق رأی پی بگیرند و جز این مسیر هیچ راه معقول دیگری برای کنشگری سیاسی مستقیم شهروندان وجود ندارد.

دقت شود که در این وادی گزینه "نامزد نداریم پس رأی نمی‌دهیم" نیز یک رفتار عقلانی و درست نیست. زیرا یک فرد دموکرات حتی در این شرایط هم باید به عرصه انتخابات بیاید و ضمن مشارکت به گزینه "نامزد نزدیک" رأی بدهد تا راه برای اصلاحات مد نظرش هموارتر شود.

چه اگر این اتفاق رخ ندهد؛ نه تنها همانطور که مطهری هم اذعان دارد؛ مسیر خیابان به جای مسیر اصلاح هموار می‌شود بلکه فرد تحریم‌کننده شاهد حضور چهره‌های نزدیک به خود هم در نهاد انتخابی نخواهد بود.

پر واضح است که برای یک فرد معترض؛ حضور یک نامزد نزدیک در نهاد انتخابی قطعا و یقینا بهتر از نبود نامزد نزدیک است.

***

سیستان و بلوچستان استان امنیتی نیست

دلایل مطهری برای لزوم مشارکت انتخاباتی شهروندان/ سیستان و بلوچستان استان امنیتی نیست

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان طی سخنانی در همایش طائفه شه‌بخش گفته است: این استان یک استان امنیتی نیست، بلکه این استان سرشار از ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری است.

به گزارش ایرنا، رضا شریفی تصریح می‌کند:‌ ذخایر معدنی ما با ذخایر نفت خوزستان برابری می‌کند، بنابراین تاکید کردیم که پروژه‌های معدنی دارای پیوست اجتماعی باشند. از طرفی هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری مکلف به استفاده از سرمایه انسانی جوامع محلی شدند.

وی با بیان اینکه در کنار معدن، مرز، کشاورزی، سواحل مکران ظرفیت نیروی انسانی بزرگترین ظرفیت سیستان و بلوچستان است، افزود: در کنار حفظ آرامش و انسجام اجتماعی، فرآیند توسعه شکل خواهد گرفت.[2]

*سخنان این مقام استانی درباره سیستان و بلوچستان کاملا صحیح است لکن برای نهادینه‌سازی این باور که سیستان و بلوچستان یک استان امنیتی نیست نیاز به اجرای پیوست‌های مختلف از مرکز استان تا قلب کشور داریم.

پیوست‌هایی که در سرجمع خود بتواند فرایندهای عادی‌سازی ذهنی را هموار کند.

پیوست‌های رسانه‌ای، حضور بیشتر بلاگرها در استان، ایجاد و انعکاس رخدادهای اجتماعی نشاط‌بخش، خارج کردن رخدادهای امنیتی استان از حالت "نگاه ویژه" به حالت معمول و همانند سایر استان‌ها، اعزام گروه‌های جهادی از سیستان و بلوچستان به نقاط محروم کشور و مهمتر از همه به رخ کشیدن همبستگی ملی و انقلابی سیستان و بلوچستان با مردم ایران در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

قبل از این شاهد بودیم که استاندار جهادی سیستان و بلوچستان نیز در سخنرانی‌های مختلفی تأکید کرد که این استان نه یک منطقه محروم بلکه یک "استان ثروتمند" است.[3]

خوب است همه بدانیم که درون استان سیستان و بلوچستان شادی و نشاط غیر قابل وصفی برای مردم ایران وجود دارد.

***

سخنگوی جبهه اصلاحات با حمله به چپ‌های مشارکت‌خواه:

باید پاسخ بدهند!

دلایل مطهری برای لزوم مشارکت انتخاباتی شهروندان/ سیستان و بلوچستان استان امنیتی نیست

جواد امام، از چپ‌های تحریمی و سخنگوی جبهه اصلاحات در اظهاراتی پیرامون بیانیه 110 امضایی چپ‌های مشارکت‌خواه گفته است: تعدادی از دوستان اصلاح‌طلب که عضو جبهه اصلاحات نیستند، مستقل و مختار هستند. تشخیصی داشتند و تشخیص‌شان هم محترم است. اما دوستانی که عضو جبهه اصلاحات بودند و این بیانیه را امضا کردند علیرغم اینکه این بیانیه با مصوبات جبهه که خودشان هم در شکل‌گیری‌اش مشارکت داشتند، مغایرت دارد احساس می‌کنند که با این تلاش‌ می‌توانند روزنه‌هایی را ایجاد کنند.

به گزارش روزنامه آرمان ملی او می‌افزاید: ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب امکان معرفی کاندیدا نداریم و حتی تعدادی از دوستان ما که همین بیانیه ۱۱۰ نفر را امضا کردند به همین بهانه‌های واهی رد صلاحیت شدند که افراد با سابقه، خوب و خوشنام، با سابقه و با با دانشی هم بودند. حالا این افراد را ردصلاحیت کردند ما باید به کاندیداهای رقیب رأی بدهیم؟ آیا باید دوباره کاندیدای نیابتی انتخاب کنیم و آیا با کاندیدای نیابتی می‌توانیم شاهد تغییری باشیم؟ آیا فردا مردم به ما نخواهند گفت شما که از نظر حاکمیت صلاحیت ندارید، شمایی که فکر و اندیشه‌ات را قبول ندارند، رفتید به رقیب رأی دادید؟!

سخنگوی جبهه اصلاحات می‌افزاید: به نظر می‌رسد دوستانی که این مسیر را انتخاب کردند، باید پاسخ دهند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ روزنه‌ای وجود ندارد، گفت: ما هیچ تقابلی با این دوستان نداریم و هیچ واکنشی نشان نخواهیم دادیم. این دوستان اعلام کردند این بیانیه انتخاباتی نیست و قرار نیست لیستی بدهند یا از لیستی حمایت کنند![4]

*اظهارات تند امام مبنی بر اینکه هیچ روزنه‌ای وجود ندارد و چپ‌های مشارکت‌خواه باید پاسخ بدهند؛ تماما نشانه عصبانیت شدید جبهه اصلاحات بعنوان ستاد تحریم انتخابات از رفتار معقول چپ‌های نجیب است.

عصبانیتی که بر مدار سانترالیسم و دیکتاتوری حزبی موجود در اردوگاه اصلاحات؛ ولو یک نظر مخالف را هم برنمی‌تابد و اینگونه به آن می‌تازد.

بایستی خطاب به جواد امام که مدعی لزوم پاسخگویی چپ‌های نجیب در آینده شده، این نکته را گوشزد کرد که پاسخگویی برای عمل عقلانی مشارکت در انتخابات؛ قطعا و یقینا سبب افتخار و خوشنامی خواهد بود.

و البته این چپ‌های تحریمی هستند که در آینده باید به مردم و نسل‌های نو پاسخ بدهند چرا حاضر به عبور از صندوق رأی و انتخاب اسلحه به جای رأی شدند؟!

لازم به ذکر است که بر خلاف ادعای امام مبنی بر انتخاباتی نبودن بیانیه 110 امضایی اما این بیانیه صراحتا و علنا مردم را به مشارکت انتخاباتی دعوت کرده است و بر رأی دادن به نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان تأکید دارد.

چپ‌های نجیب در بخش فوق‌الاشاره از بیانیه خود می‌نویسند:

" مبتنی بر دلایل ایران‌دوستانه فوق، از رهبران و تشکل‌ها و نهادهای سیاسی و مدنی میانه‌رو و اصلاحگرا، شخصیت‌های ملی و گروه‌های مرجع و روشنفکران، متنفذان شبکه‌های اجتماعی آنلاین و آفلاین و فعالان مدنی و سیاسی توسعه‌گرا دعوت می‌کنیم در انتخابات ۱۴۰۲ زمینه‌ساز حمایت از ائتلافی از نامزدهای میانه‌رو (در حوزه‌هایی که نامزد باکیفیتی برای رقابت مانده) شوند و از شهروندان دعوت کنند تا با نگذشتن از «حق رای» شان، در این حوزه‌ها به نامزدهای این ائتلاف رای بدهند."[5]

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1624214

2_ https://irna.ir/xjPRrd

3_ mshrgh.ir/1516015

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1099820

5_ mshrgh.ir/1574773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • سید IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    10 4
    طبیعتاً هیچ کس مخالف یا مانع حضور و شرکت جماعت اصلاح طلبان در انتخابات نیست و حتا از مشارکت ایشان استقبال هم می کنیم اما عدم شرکت، تحریم و یا قهر با انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور اگر اتفاق بیفتد باید آن را به فال نیک گرفت که موهبتی خفیه از جانب الاهی خواهد بود! چرا که هرگاه این قوم یأجوج و مأجوج و لجوج در انتخابات حضور داشته اند عاقبت کشور را به فتنه و بلوا سوق داده اند و اگر هم پیروز شده اند مملکت را به جاسوس خانه اربابانشان تبدیل کرده اند!!!
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      11 5
      دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      17 12
      من رای نمیدم
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      11 8
      من که اصلا رای نمی دم
    • US ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      خب شما اصولگرایان هم میخواهید
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    12 8
    مطهری منافق و خائنه. همین فرد گفته برنامه ما رفع تحریمه! یعنی هم دروغ و هم بی‌توجهی به تولید.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      10 3
      به جز این موارد ایشون در صحنی علنی مجلس نسبت به یک نماینده فحاشی کرد و با الفاظ رکیک ایشون رو خطاب قرار داد چرا کسی که برای شأن خانه ملت و نماینده منتخب مردم احترام قائل نیست باید تأیید صلاحیت شود؟!
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      11 3
      مطهری وارد نکردن عمدی واکسن کرونا توسط روحانی و ظریف را محکوم کنه تا ثابت کنه با اینها رفاقتی نداشته- دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      7 0
      کاسبان برجام یا همان کاسبان تحریم دوباره می خواهند با بهانه رفع تحریم ها رای جمع بکنند.
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      8 1
      علی مطهری در دوران کرونا میگفت بدون FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!!
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    6 3
    اگر باباش می دانست این پسرش در میاد .............
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    11 3
    امثال مطهری چکار کردند برای این مملکت که این همه ادعا دارند جز اینه که ۴۴ سال پشت اسم پدرش پنهان شده؟ مشرق حضرت عباسی پیامم رو بذار
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    13 9
    تا وقتی نظر مردم برای حاکمان مهم نباشد رای بی رای.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      9 5
      نظر امثال تو رو هم دیدیم-روی کار امدن دولت شیخ بنفش- که به مسخره به تو وامثال تو گفت صبح جمعه فهمیدم بنزین گرون شده!
  • Gghhh IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    8 2
    چرا تمام این سالها سرمایه و پول کشور هزاران میلیارد هزاران میلیارد به سمت کسانی سرازیر شده که به هیچ دردی نخورده اند
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    3 0
    اقای مطهری چه کسی باعث شده مردم با صندوق رای قهرکنند؟! به انتخابات گذشته نقد دارید به جهنم که نقد دارید نکنه با گندی که روحانی زده بود تواقع داشتین به اقای جهانگیری اجازه داده میشد بییاد سرکار وگندهای روحانی کذاب رو ادامه بده ویا به داماد بچه زرنگتون لاریجانی که برجام رو تو 20دقیقه تصویب کرد اجازه حضور میدادن ،باعث ناراحتی مردم شما هستین از خدا بترسین، انشا الله که رای نیارید 🤲🤲🤲
  • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    8 1
    وقتی آدم ملون و احمقی مثل مطهری اظهار نظر می‌کند باید بر حال آن ملت گریست که تئوریسین هاش این آدمها باشند .
  • Gghhh IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 3
    از استعدادها هوش ها مهارتها و سرمایه های انسانی وظرفیت ها و پتانسیل ها و فرصت ها درست استفاده نشده یا اصلا استفاده نشده !
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 0
    عباسی یک سری از احزاب و گروه ها را دارو دسته نیویورکی ها خطاب کرد.برای شناخت این جریان ها فیلم دارو دسته نیویورکی ها 2002 زیرنویس فارسی تماشا کنید.این ها کشور و مردم رو نابود میکنن‌
  • احمد IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    47 2
    به نظرم الان بهترین فرصته که بی حجابها رو تنبیه کنند...چطور؟ مگه قرار نبود بی حجابها رو از بعضی حقوق اجتماعی منع کنند؟خوب الان موقعشه...هر کی حجاب نداره حق شرکت در انتخابات رو نداره.....والله....
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    5 4
    قطعا رای نمیدهم
  • SE ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 0
    جریان اعتدال نگویید این واژه جریان تسلیم برازنده ایشان است
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    3 0
    چرا دفترچه به افقان بیگانه میدهید چرا افقان ها کشورمون تسخیر کردن .
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    3 5
    تمام ایران یکصدا و فارغ از هر گونه تعصب حزبی باید پای صندوق رای بیاییم چون وظیفه الهی ماست و ما مردم هم باید یاد بگیریم اگر خواهان خدمت صادقانه مسئولان نظام هستیم خودمان هم باید دین و وظیفه مان را نسبت به این نظام مقدس ادا کنیم
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 4
    دیکتاتورها زمانی شدید میسوزند که می‌خوان ادای دموکراسی رودربیارن اما مردم می‌دونن چه موقع شدید بسوزونن دیکتاتور رو
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 0
    شما اجازه مطدید زور گو ها وزیر اقتصاد را لزنند از جمله سلاح ورزی و دوباره همان تیم فبلی در راستای منافع خودشون را سر کار بیارند منهای مسیله ی عدم هماهنگی رییس بانک مرکزی با رفتن به همایش فردای اقتصاد
  • DE ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 2
    لزوم مشارکت را مردم تشخیص می دهند نه شماها ...
  • IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    اصلاح طلبان تمام دهه 90 و در کنار دوره هاشمی و خاتمی دستشون بوده..جالبه همین ها حکومت رو دیکتاتور می دونن!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    درروز خجسته میلادامام زمان عج بارشهاو نزولات اسمانی هم افزایش میآبد
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    اگر جای مطهری بودم با طرفداری معلوم الحالها فورا استعفا میدادم ،خوشا به حال من که جای تو نیستم.
  • Iran IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    چرا تمام این سالها سرمایه و پول کشور هزاران میلیارد هزاران میلیارد به سمت کسانی سرازیر شده که به هیچ دردی نخورده اند وفقط تمام مدت مشغول خوشگذرانی زن باره گی و عیش و نوش خودشان بوده اند !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس