محمود واعظی

"چپ‌های نجیب" در قالب حزب کارگزاران، حزب ندا، حزب اعتدال توسعه و حامیان بیانیه 110 امضایی بر حضور در انتخابات و مشارکت تأکید دارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

"نه" به کارنامه خوب قالیباف!/ مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

محمدرضا عارف، فعال چپ و رئیس سابق جبهه اصلاحات که سابقه تحریم انتخابات را هم دارد طی بیانیه‌ای پیرامون انتخابات روز جمعه بر مشارکت انتخاباتی تأکید کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، عارف در این بیانیه اگرچه در سطور مختلفی به زعم خود تقلا کرده تا انتقاداتی را نسبت به انتخابات مطرح کند لکن در بخش پایانی بیانیه‌اش می‌نویسد: کشور ما همچنان با یک انتخابات استاندارد و کاملا دموکراتیک فاصله دارد که به نظر می رسد یکی از دلایل آن برتری نهادهای انتصابی بر نهادهای انتخابی در این امور است ولی در همین فضای حداقلی باید برای اصلاح حکمرانی نقش آفرینی کرد.

او سپس در کنایه به تعارض چپ‌های تحریمی و چپ‌های مشارکت‌جو گفته است: البته جریان اصلاحات یک جریان با تکثر دیدگاه‌ها و ایده های مترقی است که حامیان گفتمان اصلاحات قاعدتا باید به تصمیمات اتخاذ شده توسط مراجع تصمیم گیر این جریان احترام بگذارند و از طرفی به دلیل ذات تکثر گرا این جریان سیاسی نباید مانع از ارائه نظرات و ایده ها بعضا متفاوت با مراجع تصمیم گیر این جریان از جمله در موضوع انتخابات شد و طرح نگاه های مختلف را نشان از تفرقه و اختلاف ارزیابی کرد که چه بسا فرصت بیان نظرات مطمئنا به قوام و استحکام بدنه جریان اصلاحات منجر خواهد شد.

عارف می‌افزاید: از این رو به نظر می رسد مردم فهمیم ایران مطمئنا با حضور خود بهترین تصمیم را در آوردگاه انتخابات اتخاذ خواهند کرد و اجازه نخواهند داد نقشه های شوم جریان هایی که به دنبال تغییر جمهوری اسلامی و یک دست سازی هستند یا خواب جریان های برانداز تعبیر شود که بی تردید حضور در این عرصه تاثیر گذار به اشکال مختلف می تواند موثر واقع شود .به امید فردای بهتر برای ایران عزیزمان .[1]

*اگرچه در فضای فعلی که برخی اصلاح‌طلبان ستادی و چهره‌های هسته سخت این جریان به فرموده حجاریان دست به تحریم انتخابات زده‌اند؛ موضع مشارکت‌جوی عارف مغتنم است لکن نباید از نظر دور داشت که او با "معرفی نکردن نامزد یا فهرست انتخاباتی" عملا به حرکت در میانه حق و باطل رو آورده است.

این شأن رجال سیاسی نیست که در آستانه انتخابات مثل شهروند غیر سیاسی ظاهر شوند و خود را ناتوان از معرفی فهرست انتخاباتی جلوه دهند. بلکه شأن آنها دقیقا این است که هم در انتخابات مشارکت داشته باشند و هم نامزد و لیست انتخاباتی معرفی کنند.

چه اینکه در چنین حالتی عارف مثل دکتری است که مردم برای درمان به وی مراجعه می‌کنند اما او حاضر به ارائه نسخه درمانی نیست!

مع‌الوصف مجددا تأکید می‌شود که موضع مشارکت‌جوی عارف در هنگامه تحریم انتخابات از سوی جبهه اصلاحات و کسانی مثل محمد خاتمی؛ یک موضع مغتنم است و باید از آن حمایت کرد.

***

چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو به میدان آمده‌اند

تأکید مقام دولت اعتدال بر مشارکت انتخاباتی

"نه" به کارنامه خوب قالیباف!/ مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

محمود واعظی، از صاحب‌منصبان ستادی دولت اعتدال در گفت‌وگو با ایلنا و در پاسخ به این سوال که روند مشارکت مردم در انتخابات را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: اعتقادمان بر این است که برای تحول در کشور، اصلاح و تغییر هیچ راهی غیر از مشارکت بالای مردم وجود ندارد. مشارکت بالای مردم، مشارکت در امور سرنوشت خودشان است.

او تأکید می‌کند:‌ امیدوارم فضای مناسبی به وجود بیاید و مردم بیشتر بیایند.[2]

*تأکید بر مشارکت انتخاباتی، شأن یک حزب و یک رجل سیاسی است و خوشبختانه می‌بینیم که علیرغم تأکید جبهه اصلاحات بر تحریم مشارکت اما رجال اصیل و کارآزموده جریان چپ با این ایده مخالف هستند.

این افراد که بیشتر در دو قالب "بیانیه 110 امضایی" و احزابی مثل کارگزاران، ندای ایرانیان و حزب اعتدال و توسعه می‌توان به فعالیت‌های مشارکت‌جویانه آنها نگریست؛ نشان دادند که اهل پیروی از سانترالیسم و دیکتاتوری حزبی جریان چپ نیستند و مهمتر اینکه حاضر به عبور از خطوط قرمز نظام اسلامی هم نیستند.

همه باید بدانیم که در فراروی تحریم انتخابات، گزینه اسلحه و نافرمانی مدنی خیابانی قرار دارد و از همین روست که برخی محافل تحلیلی تأکید دارند تحریم انتخابات یک خیانت است.

***

"نه" به کارنامه خوب قالیباف!

"نه" به کارنامه خوب قالیباف!/ مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

همانند 2 انتخابات قبلی ریاست‌جمهوری و مجلس؛ در انتخابات پیش رو هم دال مرکزی برای تخریب "محمدباقر قالیباف" است.

اما علت این مسئله و سوابق آن چیست و تخریب‌گران و منتقدان عمدی چه چیزی در چنته دارند و چه می‌خواهند؟!

*بر اهل نظر مشخص است که اگر قالیباف از یک کارنامه موفق اجرایی در مجلس و سایر مناصب حضور خود برخوردار نبود؛ قطعا و یقینا شاهد چنین تخریبی هم نبود.

اینکه جریانی متشکل از اصلاح‌طلبان، عدالتخواهان تندرو و سخنرانان بی‌هنر در انتخابات‌های حساس برای ترور قالیباف مجتمع می‌شوند نیز از همین روست. زیرا "کارنامه خوب"؛ همانند یک آیینه، ناکارآمدیها را عیان می‌کند و مردم هم قطعا زشتی‌های آشکار شده را خواهند دید. (فارغ از اینکه در این میانه رأی خوب بدهند یا خیر)

لذاست که جریانات متشکل ذکر شده در بالا، به اسم قالیباف به دشمنی با کارنامه خوب می‌پردازند تا شاید مردم در هیاهو و فریادهای برساخته، از حقیقت غافل شوند و داوری درستی نداشته باشند.

برای همین است که می‌بینیم طیف اینان در روزهای اخیر یا به قرائت نمایش‌هایی مثل سوگند نمایندگی پیش از نمایندگی(!) رو آورده‌اند، یا به خطای این فرزند و آن معاون می‌پردازند و یا رزومه‌هایشان را تحت عنوان کارنامه منتشر می‌کنند تا شاید ولو حتی یک رأی به کارنامه خوب را منحرف و به نفع خود مصادره کنند.

اکنون و در این میدان، مردم هستند که باید اصلح را در پارادایم "کارآمدی و کارنامه خوب" ببینند و رأی خوب را به صندوق بیاندازند.

باید این حقیقت را دانست و به آن توجه کرد که اوضاع کشور (اعم از سیاسی و اقتصادی و...) همواره اثر رأی خوب یا بد مردم در انتخابات‌های مختلف است...

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-652919

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1450958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 37
  • AT ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    21 44
    ملت به کوری چشم وطن فروشان اصلاح طلب درانتخابات شرکت میکنند
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      16 40
      من به قالیباف عزیزم رای میدم
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      22 8
      وقتی آمار مشارکت درومد قول میدی اینجا برگردی؟
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      12 10
      ما هم شرکت می کنیم
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      5 9
      من هم با شما موافقم
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      4 3
      هرگز. البته فرقی نداره. همه یه شکلن. بینشون قرعه کشی کنی هم فرقی نمیکنه. یکدسته.
    • ناشتاس IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      0 1
      بله من شرکت میکنم ولی به قالیباف و دار و دسته اش رای نمیدم و به لیست صدای ملت رای میدم
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 33
    باید دانشجوی علوم سیاسی خونده برندیگ سیاسی خونده در این انتخابات در ستاد کسانی که می خواهند رای بیارند فعال بشند و بین مردم برند سعی کنند برای رای جمع کردن و سبد رای را اضافه کردن مسلما رای سبد رایشون هم اضافه بشه برای سراع خاکستریهای متمایل به خودمون یعنی محافطه کار برند و و اونها را ترعیب به مشارکت در انتخابات بکنند این راه افزایش مشارکت هستش .
    • مجید AT ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      0 0
      چه ربطی داره برادر؟؟ خیلی ها پس از جنگ هشت ساله به راه کج رفتند و خودشان را هم خراب کردند خیلی ها هم فکر کردند کشور به انها تا ابد مدیون است و هر کاری دلشان میخواهد میتوانند بکنند خیلی ها هم خودشن را خوب بستند و مافیایی شدند اکثر جاسوسان و خاعنان ایران افراد تحصیل کرده اند
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    38 10
    مشکل قالیباف اینکه هیچ وقت شفاف سازی نمیکنه
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      7 36
      شفاف سازی نمی‌کنند چونکه یکه از کاندیدا دلیل قطعی آنرا توضیح داد ولی من رای میدهم و میگوییم هر کسی ناراضی است و رای ندهد خودش مسول بدبختیش است
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      14 44
      مشکل قالیباف اینه که مثل بعضیا وطن فروش نیست
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      12 20
      شیخ بنفش شما ۸ سال فقط حرف شفاف سازی رو زد
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      7 14
      برخی نمایندگان به شفافیت رای ندادند به قالیباف مربوط نیست.
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      13 12
      حسن فریدون چرا در 8 سال دولتش سامانه شفافیت حقوق و مزایای مدیران را راه اندازی نکرد ؟!
  • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    8 1
    بیشتر تحقیق کنید
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    28 4
    برید رایتون از قماش زرا که اینطور ازادشون گذاشتید تا جولان بدن بخوایید
  • سامان IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    7 46
    برای اعتلا و سربلندی ایران به لیست ایران سر بلند لیست دکتر قالیباف رای خواهیم داد.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    44 12
    کدوم کارنامه موفق؟!!!!!!!!!! توی این چهار سال نتونستن یه بودجه بدون کسری چند صد هزار میلیاردی ببندند.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      4 17
      اصحاب کهف -اونی که کسری بودجه داست دولت شیخ بنفش بود
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 4
    یکی کردن تخریب و انتقاد کار خوبیه؟
  • حسین IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    14 3
    عجب تیتر مزخرفی.
  • ایرانی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    9 6
    گفته بود میخواد سفره و یخچال مردم را رنگین کنه
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    5 9
    تاامسال به قالیباف رای دادم
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    11 3
    "نه" به کارنامه خوب قالیباف!".یکی از کارنامه های خوب ،قانون بازنشستگیه که براحتی ریشه ی صنعت،افزایش جمعیت رو زد!؟،همانطور که رفسنجانی با پیمانکاری کردن کارگر پدر ملت رو درآورد!.
  • محم IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    4 2
    به نظر من بهتره مثل کنکور برای ورود به عرصه رقابت کاندیداتوری مجلسی ورودی جامع العلوم مرتبطبا قوانین وجود و راهکارهای اصلاح مشکلات گذاشت و در نهایت برای هر صندلی چهار الی پنج نفر کاندیدای برنر داشته باشیم.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    3 4
    بهتر است از مرکز توجهات خارج شود
  • US ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    4 4
    سخنرانی و وعده‌های حماسی
  • امیرحسین IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    4 7
    سلام چرا دستگاه قضایی با افرادی مثل و. ا. برخورد نمیکنه مدرکی از دکتر قالیباف نداره فقط حرف میزنه همیشه هم متهم شناخته میشه ولی چند ماه میره هواخوری اوین دوباره میاد بیرون باید اساسی این افراد تنبیه شوند
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    3 0
    اصلا کسانی که می خواهند رای بیارند مشکلاتی که هر منطقه مردم دارند را صادقانه براساس اولویتهای خودشون بالاخره جبهه اتقلاب الویتی دارد مطرح کننید مثلا عدالت را دارد و ... هرکحا بالاخره جبهه انقلاب یک هویتی دارد انرا حلوببرد شما بدنه اجتماعی دارید که اون بدنه هر جا یک چیزهایی را قبول دارد یک چیزهایی را ندارد
  • US ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    7 5
    قالیباف باید در حوزه نظامی فعالیت کند بیشتر مفید است تا در حوزه های سیاسی.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    14 6
    من رای نمیدم
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 4
      بیدین ها نه تو مراسم تشییع حاج قاسم شرکت کردن نه دلشون برای 30 هزار مردم غزه سوخت و نه رای میدن!
    • DE ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      3 5
      نده ! دیگران میرن با کمال میل رای میدن.
  • نیکی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    7 30
    درود بر سرباز وطن آقای قالیباف عزیز
  • US ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    6 14
    درود به آقای قالیباف من که فقط به خودش و گروهش رای میدم
    • US ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 3
      تو غلط می کنی، ابله
  • کارشناس IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    9 11
    به علل زیر رای نمی دهم : ۱- انحراف از اهداف انقلاب اسلامی ۲- نقض مکرر قانون اساسی، میثاق امام ، شهدا و ملت. ۳- ناکارآمدی ،فساد و رانت‌خواری هزار فامیل مسئولان. ۴-محدود کردن آزادی های مشروع ، وجود سانسور و اخراج اساتید دانشگاه. ۵- فاصله طبقاتی ، گسترش فقر و وضعیت بد اقتصادی.
    • ایرانی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      1 3
      خسته نباشی ولی میشه بفرمائید با رای ندادن شما دقیقاً چه مشکلی حل میشه؟ غیر از اینه که در یک جامعه متمدن تنها راه تغییر گفتمان سازی و تلاش برای همراه کردن توده های مردم برای مطالبه گری و اصلاح انحرافات است جز با انتخابات راهی برای کنار زدن مسئول ناکارآمد یا فاسد وجود دارد،نکنه فکر میکنی رای ندی مسئول نالایق و فاسد از خجالت میره تو اتاق به کارای بدش فکر کنه؟! یا شایدم اغتشاش و جنجال خیابانی رو تجویز میکنی؟!
    • DE ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      3 0
      ماشالله ! این لیستی که ردیف کردی همه اش دستاوردهای اصلاتچی یا بهتر تخریبچی های علیه انقلابه. کارنامه نامبارک افسادطلبان که تن به شفافیت مالی نمیدن! معاویه هایی با کاخ های سبز! ویلاهای سبز ! راندهای سبز! زمین های کلان سبز! باغهای پسته سبز! گرین کارتی های سبز!
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 3
    ریشه تمام مشکلات اینه که عده ای سر کار اومدند که از مرحله منتظرالقائم رسیده بودند به مرحله زمینه ساز ظهور حالا از کجا این دومی رو در آورده اند من که هنوز پیدا نکردم
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    3 3
    مردم ترخدا فریب نخورید، غربگداها همیشه دروغ میگن که مثلا بگن مشارکت مردم تو انتخابات کمه؛ تو مترو بودم حدود 20 تا 30 جوون تو واگن بودند 90 درصدشون با تیپهای خوب و بچه مسلمونی و حزب الهی که میگفتند ما با افتخار رای میدیم یکی دو تا جوون با تیپهای زشت و مشخص بود اهل الکل و مواد میگفتند رای نمیدیم بله مخالفان هستند اما همیشه در حد 10 درصدند و تو هر جامعه ای هم هستند
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    3 3
    یه کلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تو مسئول حفاظت از انقلاب هستی نه اشخاص اونم اشخاصی که ورای کارنامه سازی ها گند زده به انقلاب!
  • سجاد IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 4
    رای میدهم برای وطنم، ولو رای سفید هم که شده میدم، تگر چه انتخابک رو کردم اما سوال من اینه که چرا مشرق سنگ جناب یرلیست رو به سینه میزنه؟!! آیا لیست خانوادگی ایشون کارامده؟ چرا شفاف سازی نمیکنن فعالیت های آقازاده هاشون رو چرا قوانین بدرد بخور نداریم من رای میدمبختطر کشورم و رهبرم چچن امید به تغییر دارم اما نه با پدرخوانده ها، با جوانان و به امید جوانان.‌.
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    2 2
    به قالیباف رای میدهیم تمام
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    2 2
    انقلابیون در رصد و شناسایی عناصر ضد انقلاب پوششی با تابلوهای مختلف کم کاری کرده اند
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    3 1
    کار رسانه ایی و تبیین انقلابیون ضعیف است.
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 2
    چرا یک نفر رایش برای بیست نفر باید تاثیر داشته باشد در تهران ولی در شهر دیگر یک نفر رایش برای یک نفر تاثیر داشته باشد ، عدالت در رای گیری را برقرار کنید و حوزه ی تهران را به چند حوزه تقسیم کنید
  • محمدایوب IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    1 0
    مشرق عزیز یک سئوال مگر در انتخابات ریاست جمهوری 76که قالیباف با لباس خلبانی ودر کنار هواپیما عکس گرفته بود کارنامه نداشت رای نیاورد عزیزان حاج قاسم فقط برای یکی آنهم خدا کارکرد شد سردار دلها وسردار سازندگی سردارش کردند در استخر فرح پهلوی ریق رحمت را سر کشید اکنون زوری می خواهند نامش را حفظ کنند دوستان بیایید درمیان بچه مذهبی ها در مساجد وبچه های جبهه .جنگ ببینید آن عزیزانی که لیست دادند همین بچه مذهبی وانقلابی هستند
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 3
    لعنت براصول گرایان بااین همه لیست واقعا وجودناپاک اصلاح طلبان بعنوان رقیب رویاروی نه پشت پرده وپنهان ضروری است وگرنه انها بهم مشغول وازدشمن غافل میشوند
  • علی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 1
    آقای قالیباف ۴ سال رئیس مجلس بودی چیکار کردی ؟ که میخوای ۴ سال دیگه بمونی
  • مجید AT ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    1 1
    سنگهایی که این شخص در راه زندگی سیاسی سعید محمد انداخت و این فرد انقلابی را از صحنه سیاسی دور کرد را نمی بخشم
  • وحید IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    0 0
    کدام وطن ؟؟؟؟؟؟؟؟ ایران شده ویران از دست ایران.
  • علی IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    در انجام کار و پشتکار آقای قالیباف هیچ شکی نیست چی در دوران جنگ و یا فرماندهی هوا فضا سپاه و فرماندهی نیروی انتظامی و شهرداری تهران بسیار پیگیر و پشتکار دارد ولی با همه این محسنات اینجانب جواب قانع کننده ی در مورد شایعات نرسیدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس