.

آشکار شدن این شکاف در جریان اصلاحات بیانگر عطش شدید اصلاح طلبان برای کسب قدرت و خطر در حاشیه قرار گرفتن خدمت به مردم و پیگیری مطالبات آنان را گوشزد می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۸ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که دیدار پایانی رهبر انقلاب با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تبیین رئیس جمهور الگو با تمجید از ویژگی‌های شهید رئیسی، بایدهایی برای رییس‌جمهور و آخرین گمانه زنی‌ها از کابینه احتمالی مسعود پزشکیان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ضمن هشدار به اصلاح طلبان برای پرهیز از تحمیل برخی افراد و مطالب به پزشکیان تاکید کرد که حمایت اصلاح طلبان از رئیس جمهور باید بدون قید و شرط باشد.

حسین مرعشی در گفتگویی با روزنامه سازندگی با خطاب قراردادن اصلاح طلبان و با بیان اینکه هیچ‌کس نباید از زاویه منافع شخصی، گروهی و جناحی خود، چیزی را به رئیس‌جمهور منتخب تحمیل کند، اظهار داشت:

ما اصلاح طلبان باید حامیان بدون قیدوشرط ایشان باشیم و اجازه دهیم که آقای پزشکیان واقعا براساس اصول علمی و فنی برای همه مسئولیت‌ها، بهترین‌ها انتخاب‌ها را انجام بدهد. به طوری که کابینه ایشان باید جامع‌ترین و قابل قبول‌ترین کابینه ممکن باشد.

وی همچنین به رئیس جمهور منتخب توصیه کرد که تماس مستمر با مردم را بدون مسامحه و منظم دنبال نماید تا در جریان روند اداره و مشکلات کشور باشد. مرعشی اما در ادامه ریاست جمهوری پزشکیان را یک معجزه دانست و خطاب به رئیس جمهور منتخب تصریح کرد که وی برای موفقیت دولتش باید ۳ عنصر را مورد توجه جدی خود قرار دهد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اولین عنصر را پرهیز از مسائل فرعی عنوان و تصریح کرد، رئیس جمهور باید از مسائل حاشیه‌ای کاملا پرهیز کند و فقط به مسائل اصلی کشور بپردازد و توانش را روی مسائل فرعی نگذارد. وی دومین عنصر را توجه به مشکلات اصلی کشور دانست و اظهار داشت: مشکلات کشور مسائل اقتصادی و ناترازی‌ها در بانک‌ها، انرژی، نفت و گاز، حل و فصل مسائل بین‌المللی، تجهیز سالانه چندصد میلیارد دلار منابع برای توسعه ایران و ریل‌گذاری صحیح اقتصادی ایران به سمت رشد پایدار و لاغیر است.

شکل گیری دوگانه مجاهدان جمعه و شنبه در جریان اصلاحات/ افزایش فشار رادیکال‌ها به پزشکیان با هدف سهم‌خواهی

مرعشی در ادامه توجه به کسب حمایت از رهبر انقلاب را عنصر سوم دانست و تصریح کرد، دولتی موفق می‌شود که قدرت رهبری نظام را پشت سر داشته باشد. تجربه‌های موفق دولت‌های گذشته، نشان‌دهنده آن است که در هر دستاوردی، اراده مصمم رئیس‌جمهور، تیم کارشناسی و مدیریتی تراز اول او و نیز حمایت رهبری از رئیس‌جمهور عامل موفقیت بوده است. این سه عنصر وقتی با هم ترکیب می‌شوند، کشور با موفقیت مواجه می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از محورهای مهمی که باعث بروز دیدگاه ها و اختلافات قابل توجهی در جبهه اصلاحات پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری شده، انتخاب دولتمردان جدید، سهم خواهی ها و شکل گیری دوگانه مجاهدان جمعه- شنبه می باشد.

در این رابطه روزنامه شرق در یادداشتی با هشدار نسبت به احتمال برخی ضربات به کمپین مسعود پزشکیان به دلیل برخی سهم خواهی نوشت:

با عبور از مرحله ابتدایی و انتخاب پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور، وارد مرحله دوم یعنی اداره امور می‌شویم. اینجا شاخص اصلی برای انتخاب همکاران مسعود پزشکیان هم همان‌طور که خودش در مناظره‌ها بارها به آن اشاره کرد، باید تخصص‌گرایی و عبور از دوگانه مجاهدان جمعه و شنبه باشد.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه مجاهدان شنبه کسانی هستند که کنار می‌ایستند و به محض پیروزی سروکله آنها برای گرفتن سهم‌ها پیدا می‌شود، تصریح کرد، این یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های رسیدن مردم به مطالبات‌شان است‌ که نه از یک طرف، بلکه از دو سو ممکن است مسعود پزشکیان را با خطر ناکارآمدی روبه‌رو کند.

بنا بر تاکید این روزنامه اصلاح طلب، مجاهدان شنبه از آنجا خطرناک هستند که اولا هیچ‌گونه وفاداری به مسعود پزشکیان نداشته و حاضر نبودند برایش به میدان بیایند. دوم اینکه اگر دقت کنیم، حتما آنها بخشی از تخم‌مرغ‌های خودشان را در کمپین طرف مقابل هم گذاشتند. سوم اینکه دیده‌شدن شخصی آنها در مناصب مدیریتی، برایشان از موفقیت برنامه‌های دولت مهم‌تر است.

شرق در ادامه با بیان اینکه مجاهدان جمعه عموما برای کسب پست و مقام دست‌وپا نمی‌زنند، به پزشکیان هشدار داد:

بهترین مؤلفه‌ای که برای مجاهدان جمعه دلگرم‌کننده خواهد بود، توجیه‌پذیربودن تصمیمات و افرادی است که انتخاب کرده است. اساسا می‌تواند به این فکر کند که افراد انتخاب‌شده لزوما نباید از یاران دوران انتخاباتی او باشند، با این حال حتما باید برای آن انتصاب توجیهی داشته باشد که اکثریت بدنه رأی خودش را قانع کند. درصورتی‌که پزشکیان در این امر غفلت کرده و به جای بهره‌گیری از تجاربش به رفاقت‌ها و توصیه‌ها بهایی بیشتر از تخصص‌ها بدهد، روزهای تلخی آغاز می‌شود؛ روزهایی که دقیقا بعد از انتخابات سال ۹۶ برای حسن روحانی نیز شاهد آن بودیم. در نهایت اینکه باید هشدار داد، مراقب باشید. مجاهدان شنبه کارشان نابودکردن امید و اعتمادی است که در مردم شکل گرفته است.

شکل گیری دوگانه مجاهدان جمعه و شنبه در جریان اصلاحات/ افزایش فشار رادیکال‌ها به پزشکیان با هدف سهم‌خواهی

از دیگر سو روزنامه اطلاعات نیز در مطلبی در همین رابطه نوشت:

رئیس دولت جدید مراقب مجاهدان روز شنبه باشد. به این معنا که بسیاری نه به قصد خدمت و یا گره‌گشایی از کار ملک و ملت بلکه به قصد کسب قدرت یا منصب و منفعت ممکن است ابراز وفاداری کنند و جلوه بنمایند و چون روز شنبه تکلیف برنده انتخابات روشن شد مجاهدان روز شنبه باشند و خاموشان و تماشاگران صحنه تا جمعه که باید به کدام سمت و سو غش کنند.

شکل گیری دوگانه مجاهدان جمعه و شنبه در جریان اصلاحات/ افزایش فشار رادیکال‌ها به پزشکیان با هدف سهم‌خواهی

در این میان تاملی بر مطالب مطرح شده از سوی چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که بنا بر هشدارهای دبیرکل حزب کارگزارانی ها تلاش هایی در جریان اصلاحات برای تحمیل برنامه و افراد به مسعود پزشکیان شدت گرفته و به دلیل اینکه رئیس جمهور منتخب فاقد تشکیلات می باشد، بخش های مختلف جریان اصلاحات همچون رادیکال ها علاوه بر شرط گذاری برای پزشکیان مبنی بر حمایت از وی در صورت پذیرش گزینه های آنان، می کوشند تا مدیریت بدنه اجرایی را در دست گیرند.

آشکار شدن این شکاف در جریان اصلاحات بیانگر عطش شدید اصلاح طلبان برای کسب قدرت و خطر در حاشیه قرار گرفتن خدمت به مردم و پیگیری مطالبات آنان را گوشزد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • BR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    ادعا داره مردمیه و حزبی نیست الان معلوم میشه
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اون ۱۵۰ هزار نفر موقع انتخابات شورای شهرکجا بودن؟!
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      0 0
      خجالت خوب چیزیه طرف هنوز رئیس جمهور نشده داره از مخالفانش عقده گشایی می کنه .به این ترتیب پیش بره شش ماهم دووم نمیاره .
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    امیدوارم سهمی به کسانیکه دنبال منافع شخصی هستن نده
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    از اقای طیب نیا بپرسید برای مسیله واردات کالای اساسی از کانال درهم امارات میخواد چکار کنه اگر جواب نداره هیچ سمتی بهش ندید شوک دومی که دریافت میکنید از این جاست ......در انصاف نیوز گفتم ....
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 2
    امیدوارم دکتر زاکانی هر چه زودتر رئیس قوه قضائیه شود تا روزگار دزدان به بیت‌المال و رانت خواران را نابود کند
    • ارسلان IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      1 0
      هرچند دوست داشتم اما ایشان شرایط آن را ندارد. خداوند بر توفیقات ایشان بیافزاید.
  • سید IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 1
    ما ایم و چهار سال با پزشکیان/ گویی ارمنستان شده ایم و پاشینیان !!!
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    هل من ناصرینصرنی-
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    0 0
    اینقدر مراازاین دسته وانگروه بیم ندهید .کاررابه کاردان سپردم وکسی .بمن طمع ندارد خیالتان راحت باشد متخصصان خودشان جوابگو هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس