فلاسفه مسلمان در پاسخ به این اشکال که چرا الهیات و توحیدتان را از فلاسفه یونانی گرفته اید، می گویند این فلاسفه خود متدین به ادیان الهی و بلکه خود پیامبر بوده اند.

مشرق--- مرحوم ملاصدرا مدّعي‌ است‌ كه‌ فلاسفه‌ بزرگ‌ يوناني‌، خود نبي‌ بوده‌اند (و تعابیر بس والایی شبیه آنچه ما در زیارت جامعه کبیره در حق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داریم، در باره آنها دارد که بعدا خواهیم گفت)، اما كمترين‌ سندي‌ براي‌ اين‌ادعاي‌ خود ارائه‌ نكرده‌ است‌.
همچنين‌ بعضي‌ از اساتید معاصر فلسفه  با استناد به‌ روايتي‌ از كتاب‌ محبوب‌ القلوب‌ ديلمي‌قائل‌ به‌ پيامبر بودن‌ ارسطو و افلاطون‌ و... شده‌اند كه‌ اعتماد به‌ چنان‌ حديثي‌ كه‌ در هيچ‌ يك‌ از كتب‌روايي‌ شيعه‌ و سني‌ نقل‌ نشده‌ است‌ و نيز شواهد و قرائن‌ قابل‌ اعتمادي‌ در تأييد مضمون‌ آن‌ يافت‌نمي‌شود، بلكه‌ عليه‌ آن‌ وجود دارد، منطقي‌ نيست‌. برخی از این شواهد چنین است:

1ـ ارسطو اگرچه‌ از خدا سخن‌ مي‌گويد، اما خداي‌ ارسطو شباهت‌ چنداني‌ با خداي‌ اديان‌ الهي‌ ندارد:

ـ «ارسطو جز به‌ عنوان‌ محرك‌ اول‌، از خدا تصوري‌ ندارد.»[i]

ـ «به‌ نظر ارسطو، تنها فعل‌ خدا، تعقل‌ در خود است‌. خدا نه‌ تنها در جهان‌ كاري‌ نمي‌كند، بلكه‌ حتي‌ نسبت‌ به‌ جهان‌، علم‌ و آگاهي‌ نيز ندارد. در مورد واحد يا كثير بودن‌ خدا، تعابير ارسطو متعارض‌ است‌. به‌ نظر مي‌رسد او ابتدا موحد بوده‌ است‌ و پس‌ از آن‌ در مورد توحيد و شرك‌ دچار ترديد شده‌ و در آخر عمر، 55 و حداقل‌ 47 خدا را اثبات‌ مي‌كند؛ زيرا براساس‌ ستاره‌شناسي‌ زمان‌ ارسطو، 55 يا 47 نوع‌ فلك‌ و حركت‌ وجود دارد و هر نوع‌ حركت‌ به‌ يك‌ محرك‌ نامتحرك‌ منتهي‌ مي‌شود.»[ii]

2ـ درباره‌ سقراط‌ نقل‌ شده‌ است‌ كه‌ «چون‌ به‌ سقراط‌ گفته‌ شد، چرا به‌ سوي‌ موسي عليه السلام هجرت‌ نمي‌كني‌؟ پاسخ‌ داد: ما خويشتن‌ را تهذيب‌ كرده‌ايم‌ و ديگر به‌ كسي‌ كه‌ ما را تهذيب‌ كند، نياز نداريم‌.»[iii]

3ـ درباره افلاطون‌ نيز گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ وقتي‌ او را به‌ تصديق‌ شريعت‌ عيسي [موسی] عليه السلام دعوت‌ كردند، پاسخ‌ داد: «عيسي عليه السلام پيامبر مردم‌ ضعيف‌ العقل‌ است‌ و امثال‌ من‌ در كسب‌ معرفت‌، نيازي‌ به‌ انبياء ندارند.»[iv]

4ـ يكي‌ از آراي‌ منسوب‌ به‌ افلاطون‌ در موضوع مدینه فاضله، اشتراك‌ جنسي‌ است‌؛ بدين‌ معنا كه‌ هر زني‌ ويژه يك‌ مرد نبوده‌ بلكه‌ زنان‌ مشترك‌ بين‌ مردان‌ بوده‌ و فرزندان‌ نيز جداي‌ از والدين‌ نگهداري‌ شوند و...؛ بديهي‌ است‌ چنين‌ رأيي‌ نمي‌تواند از يك‌ عالم‌ الهي‌ صادر شود:

«افلاطون‌ مي‌گويد  دوستان‌ بايد همه‌ چيزشان‌ اشتراكي‌ باشد، از جمله‌ زن‌ و فرزندانشان‌؛ شخص‌قانونگذار پس‌ از آن‌كه‌ سرپرستان‌ [جامعه‌]را از زن‌ و مرد برگزيد، آن‌گاه‌ مقرر خواهد داشت‌ كه‌ خانه‌و خوراك‌ آن‌ها مشترك‌ باشد. امر ازدواج‌ به‌ شكلي‌ كه‌ ما مي‌شناسيم‌، تغيير اساسي‌ خواهد كرد (اين‌زنان‌ بدون‌ استثناء، همسران‌ اين‌ مردان‌ خواهند بود و هيچ‌ كس‌ همسري‌ خاص‌ خود نخواهد داشت‌)...همه كودكان‌ پس‌ از تولد از والدينشان‌ گرفته‌ خواهند شد و دقت‌ تمام‌ به‌ كار خواهد رفت‌ تا والدين‌فرزندان‌ را نشناسند و نيز كودكان‌ والدين‌ خود را به‌ جا نياورند. كودكان‌ ناقص‌الخلقه‌ و آنهايي‌ كه‌والدينشان‌ پست‌ باشند، در جاي‌ سري‌ نامعلومي‌ كه‌ بايد باشند، گذاشته‌ خواهند شد... سن‌ مادران‌ بايدميان‌ بيست‌ تا چهل‌ و سن‌ پدران‌ ميان‌ بيست‌ و پنج‌ تا پنجاه‌ و پنج‌ باشد، خارج‌ از اين‌ حدود، ارتباط‌آزاد است‌، ولي‌ سقط‌ جنين‌ يا كشتن‌ نوزاد اجباري‌ خواهد بود... چون‌ هيچ‌ كس‌ والدين‌ خود رانمي‌شناسد، پس‌ بر هر فردي‌ واجب‌ است‌ كه‌ مرداني‌ را كه‌ از حيث‌ سال‌ مي‌توانند پدر او باشند، پدربنامد. در مورد مادر و خواهر و برادر نيز قضيه‌ از همين‌ قرار خواهد بود.»[v]

 -----------------------------------------------------------------------------

[1]- مطهري‌، مرتضي‌، مقالات‌ فلسفي/ ‌192

[2]- برنجكار، رضا، حكمت‌ و انديشه‌ ديني/ ‌388

[3]- بحارالانوار 57/ 198 (به‌ نقل‌ از فخرالدين‌ رازي‌)/تفسير جامع‌الجوامع‌ طبرسي‌ در ذيل‌ آيه‌ 83غافر

[4]- بحراني‌، الحدائق‌ الناصرة /1 126 به‌ نقل‌ از: سيدنعمت‌ الله‌ جزائري‌، الانوار النعمانية؛ در نقل‌ قول‌فوق‌، علی القاعده موسي عليه السلام بوده‌ است‌ كه‌ به‌ جاي‌ آن‌ عيسي‌ عليه السلام ذكر شده‌ است‌، چرا كه‌ افلاطون‌ 500سال‌ قبل‌ از ميلاد مي‌زيسته‌ است‌.

[5]. برتراند راسل‌، تاريخ‌ فلسفهغرب‌، ترجمه نجف‌ دريابندري/‌179-177، همچنين‌ ر.ك‌،به‌: فردريك‌ كاپلستون‌، تاريخ‌ فلسفه‌،ترجمه سيدجلال‌الدين‌ مجتبوي‌1/ 264، و نيز: م‌.م‌ شريف‌؛ تاريخ‌ فلسفه‌ در اسلام‌1 / 137

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    1 0
    متنی این چنین و فاقد نام نویسنده از سوی یک سایت خبر گذاری چه معنایی میدهد ؟ به هر حال اقایان ادعایی کرده اید و باید ثابت کنید ...""مرحوم ملاصدرا مدّعي‌ است‌ كه‌ فلاسفه‌ بزرگ‌ يوناني‌، خود نبي‌ بوده‌اند (و تعابیر بس والایی شبیه آنچه ما در زیارت جامعه کبیره در حق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داریم، در باره آنها دارد که بعدا خواهیم گفت)، اما كمترين‌ سندي‌ براي‌ اين‌ادعاي‌ خود ارائه‌ نكرده‌ است‌. "" این ادعای بزرگ که به ملا صدرا نسبت داده شده کجا و در چه کتابی از سوی ایشان مطرح شده است ؟ توصیه میکنم شما برای ادعای خود سند بیاورید ...! انهم به شیوه علمی و بر اساس قواعد ان نه با وعده بعدا خواهم گفت ...
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    کار شما به جایی رسیده که ملاصدرا را نیز به تیغ تعصب خود آلوده نموده اید در روایات از عقل به رسول باطنی تعبیر شده و مراد از رسول و نبی نیز همین است نه اینکه ملاصدرا بگوید فلاسفه یونان پیامبر از جانب خدا و معصومند با این تعابیر جاهلانه در خصوص افتخارات دنیای اسلام نظیر ملاصدرا یا فارابی تنها حماقت و بلاهت خود را به رخ می کشید
  • ایمانی ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    جناب نصیری! کارت رسیده به چرند گفتن! آخه مرد حسابی بند 3 را دوباره نگاه کن! مگه افلاطون 2500 سال قبل از میلاد مسیح نزیسته است؟! چطور می نویسی: درباره افلاطون‌ نيز گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ وقتي‌ او را به‌ تصديق‌ شريعت‌ عيسي [موسی] عليه السلام دعوت‌ كردند، پاسخ‌ داد: «عيسي عليه السلام پيامبر مردم‌ ضعيف‌ العقل‌ است‌ و امثال‌ من‌ در كسب‌ معرفت‌، نيازي‌ به‌ انبياء ندارند.» هر حرف مفتی را که در کتابها می بینی که نباید سند قرار دهی! تو که حداقل نمی دانی افلاطون و ارسطو چه زمانی بوده اند چطور در مورد آنها مطلب می نویسی؟!
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    جناب نصيري بازهم موضع بحث را -به عمد يا سهو- اشتباه مي‌گيرند و بعد درباره‌ي آن تك‌نگاري (شما بخوانيد طويل‌نگاري) مي‌كنند! اولاً كدام حكيم معروف، ارسطو و افلاطون و... را نبي دانسته يا تقديس بيش از حد كرده است؟ ثانياً عين عبارت صدر المتألهين چيست؟ ثالثاً چقدر از درياي عميق معارف عرفان و فلسفه‌ي اسلامي برگرفته از يونان است؟ رابعاً اگر حرف فطري يا حقي را يك آدم بد(؟!) بگويد، بايد كلاً آن حرف را پاك كرد؟! خامساً به طور مثال سراسر كتب ملاصدرا را بگرديم،‌چند قال الله، قال الصادق، قال الباقر و ... مي‌بينيم و چند قال ارسطو؟! بياييد يك ميراث بزرگ و ژرف اسلامي (حكمت) را چشم بسته و كوركورانه برچسب‌زني و نفي نكنيم!!
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    قسمت 4 همون انگاره های کمونیزمه
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    قسمت 4 همون انگاره های کمونیزمه
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    از استاد نصیری میخواهم که سند ادعای ملاصدرا را اعلام کنند تا بر ما معلوم شود که ایشان همچین ادعایی داشته یا نه
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    حق با شماست 'ایمانی' و همینطور رعایت ادب بهتر است
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    مرد حسابی منظور موسی بوده است نه عیسی! حالا جواب بده
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    جناب ایمانی سلام نصیری هم در پانوشت این توضیح را صریحا اورده است:در نقل‌ قول‌فوق‌، علی القاعده موسي عليه السلام بوده‌ است‌ كه‌ به‌ جاي‌ آن‌ عيسي‌ عليه السلام ذكر شده‌ است‌، چرا كه‌ افلاطون‌ 500سال‌ قبل‌ از ميلاد مي‌زيسته‌ است‌. ثانیا 2500 سال پیش میزیسته نه 2500 سال پیش از میلاد! ثانیا ادب مرد به ز دولت اوست لطفا مودب باش
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    فردا براتون سند میاره دیگه میخواید چی بگید! ضمنا ر سمات شماره 4 آورده است
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    كجاي اين متن ذكر شده كه آقاي نصيري آنرا نوشته!! مشرخ خان! گفتم نوشته ها را با نويسنده بيار.
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    الا اي عالم! بدانيد مطابق استناد آقاي نصيري به يك منبعي كه معلوم نيس! دين مسيح زمان افلاطون آمده بوده! اي واي خدا! ( بند 3 )
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    وقتي كه يك مرد با زمينه رسانه و ژورناليسم به يكي از عميقترين حوزه هاي معرفتي وارد بشه، نتيجش پوپوليسم و ژورناليسم معرفتي مي شه. شما را به خدا نحوه ورود ايشان و سطح ورودشان را به موضوع نگاه كنيد! قضاوت علمي بودن و غير علمي بودن يا بي طرفانه و غير بي طرفانه بودن با شما!
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    الا اي عالم! موضوعات پيشنهادي به آقاي نصيري ذيلا ارائه مي گردد: نسبت فيزيك با نبوت و ديانت نسبت تكنولوژي با نبوت و ديانت نسبت فضانوردي با نبوت و ديانت نسبت صنعت خودرو با نبوت و ديانت نسبت شيمي با نبوت و ديانت و .... حال پرسش مهم اين است كه آيا مي توان به صرف وجود مغايرتهاي معرفت شناختي و غير از آن در دو يا چند ساحت از علوم، بايد به طور كلي از آن علم ديگر چشم¬پوشي نمود؟ پس تكليف مواجهه امروزينمان با تمدن و فرهنگ امروز چيست؟ به صداقت قرآن قسم ما عقلا مكلف به بهره مندي از دستاوردهاي تمدني و فرهنگي ديگران و تصفيه آنها هستيم. ( حق درج اين نظر و چند نظر قبلي همچنان باقي است )
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا برای این نوع استدلالت متاسفم جنبه نداری نظر نده
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    لطفا به جای این حرفا نظرش را نقد کن عزیز دل
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    لطفا زیرنویس نصیری را بخون بعد این جور داد و بیداد کن
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    اقای بامزه با این نظرت کاری جز توهین به نبوت نکرده ای اخه مرد ناحسابی که به صداقت قران قسم خورده ای کمی عقل داشتی اینطور توهین به پیام اور قران نمی نمودی
  • طلبه ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    این آقای به اصطلاح دکتر! هنوز نمی داند نمی شود که به سخنان منسوب به یک فرد استدلال کرد؟ چرا بعضی ها تنها فکر می کنند که هرچه خود فهمیده اند صحیح است؟ چرا بعضی ها تنها خود را ملاک می دانند؟ در واقع ایم آقایان تفکیک کننده دیانت از عقل هستند و تمامی ٱیاتی که بیان می کند افلا تعقلون و افلا تتفکرون را دارد انکار می کنند! خدایشان هدایت نماید!!!
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    يعني برخي هنوز نفهميدند علم چيست ؟ و چه عناويني دارد . درباره ديگر علوم كاري نداريم ولي به نظر من هر انسان عاقل آنهم داراي عقل سليم با فكر و آزاده اي حق ندارد علوم ديني را از غير اهلش دريافت كند. زيرا خود پيامبر اكرم (ص) به ما فرمودند كه اين ثقلين را براي شما گذاشتم و در هيج جايي نفرمودند به دامان فلاسفه و كوفت و زهرمار ديگري برويد و از آنها كه گمراه كننده در اين علوم ديني هستند كمك بگيريد و نيم خورده و قي كرده هاي آنان را مصرف كنيد البته درباره علو و علوم هاي ديگر كه غير ديني هست از هركه منافق مسلمان و كافر و همه و همه مي توان استفاده كرد . و به قول بزرگي كه فرمود « همه اش كشك است» اللهم جعلنا من المتمسكين بولايه امير المومنين و اولاده المعصومين عليهم السلام يا علي (ع)
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    آقای طلبه بی اطلاع اولا نصیری دکتر نیست و خودش طلبه است!!!! سخن منسوب یعنی چه؟
  • مجتبی ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    امام باقر(ع) : شرّقا و غرّبا لن تجدا علماً صحيحاً الّا شيئاً يخرج من عندنا اهل البيت خودتان را به مشرق و مغرب بزنيد علم صحيح پيدا نمى كنيد مگر چيزى كه از پيش ما اهل بيت صادر شود.
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    کلا قاطی هستید! نفهمیدید چی می گم! مفهوم علم مو معرفت مشکک است و در لزوم تعلم در همه سطوح هیچ شکی نیست لطفا در خصوص مفاهیم زبانشناختی و بازخورد آن در سطوح عمومی علم و رابطه آن با نبوت و دیانت تأمل کنید بعد چرت و پرت به بنده ببندید آقای برادر آمده با استناد به فلان و فلان تاریخ غرب، گفته اینها چون کفر است، باید از حوزه تأملات ما خارج شوند در حالیکه انسان در مواجهه خود با جهان درون و بیرون، مکلفبه اجتهاد فرهنگی و دینی در سطح خود است. علیکم بالتفقه فی الدین ( هم اجتهاد درون دینی و هم اجتهاد برون دینی ) حیف که اینجا مجال بحث نیست. الکی تکفیر نکنید.
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    با زیر نویس و غیر زیرنویس، من موظم به عنوان نویسنده و ارجاع دهنده، مطالبم را درست انتخاب کنم
  • رهگذر ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    به همه دوستان پیشنهاد میکنم بحث را با رعایت آداب و احترام متقابل پیش ببرند. پیامبر بودن برخی از فلاسفه یونان هرچند نظر مشهوری نیست اما چندان شاذ هم نیست. اگرچه بنده از ملاصدرا قدس سره این نظر را سراغ نداشتم اما در برخی آثار علامه حسن زاده چنین مطلبی آورده شده است. ضمنا دوستان به درستی اشاره کردند که بحث ما دشمنان فلسفه و عرفان بر سر چنین مسائلی نیست .
  • روح الله ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    سخنانی که یک عمره جماعت خشک مغز تفکیکی می گفتند، آقای نصیری تکرار می کند. ادعاها و سخنان بی اساس آقای نصیری متضاد اندیشه های اساسی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است.
  • دهسرخی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    0 0
    با سلام اولا اغلب دوستان چرا اینقدر خشن اند نسبت به هم؟ و اینکه از افلاطون درباره شریعت عیسی علیه السلام پرسیدند، مگر افلاطون چند صد سال قبل از مسیح علیه السلام نبوده؟
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    0 0
    لطفا پانویس نصیری در شماره 4 را بخونید. بعد سوال کنید
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    0 0
    فعلا كه قدرت دست فلاسفه و عرفاست جناب نصيري بيخودي زحمت نكش فايده‌اي برايت ندارد مشرق جان شماهم زور زيادي داري مي زني ، دوره نصيري‌ها سالهاست تمام شده هميشه هم يادتون باشه اين انقلاب به امامت يك عارف فيلسوف به ثمر نشست و ما و شما مديون ايشان بوده خواهيم بود
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    0 0
    واویلا به این نظر خدا همه ما را بیامرزد
  • علي ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    0 0
    قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: « اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي» در زمينه خدا شناسي و الهيات و مبدا و معاد غير از سخنان خدا و پيامبران و اوصيا و امامان بقيه سخنان توهماتي بيش نيست دوره هزار ساله دل خوش كردن به خرافات تحت عنوان دستاوردهاي عقل و حكمت رو به اتمام است و تلاشها نيز بيهوده! « ضعف الطالب و المطلوب» اگر از برخي از علماي نامبرده در اين نظر خواهي ها معارف قرآن و حديث را بگيريم چيزي براي گفتن نداشته و ندارند! چرا بايد قدماي ما دانششان دانش غرب باستان باشد و روشنفكران ما دانشششان دانش غرب مدرن؟؟؟ پس ما مسلمانان هميشه طرفدار فلسفه غرب بوده ايم با اين فرق كه سنتي هاي ما طرفدار فلسفه غرب باستان و امروزي هاي ما طرفدار فلسفه هاي غرب مدرن و پسا مدرن!! «شرقا و غربا فلا تجدان علما صحيحا الا ما خرجا من عندنا اهل البيت» اصلا در مورد خدا و جهان غيب و عالم ماورا تا كي دل به توهمات عقول دل خوش داريم ؟؟؟ دوران اين سخنان رو به پايان است و آخرين ذخيره الهي در راه است و با آمدنش از تمام اسرار هستي رمز گشايي كرده و همه عالمان را با علومشان رسوا خواهد نمود!! در آن زمان است كه بشر پي به عقب ماندگي و كودكي خود خواهد برد و معناي «شرقا و غربا»ي آن آموزگاران بشريت را خواهد فهميد و عالمان از خجلت بافته هاي خود در مقابل دانش بي پايان الهي سر در لاك خود فرو برده و كوس رسوايي آنها سر داده خواهد شد!
  • علي ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
    0 0
    قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: « اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي» در زمينه خدا شناسي و الهيات و مبدا و معاد غير از سخنان خدا و پيامبران و اوصيا و امامان بقيه سخنان توهماتي بيش نيست دوره هزار ساله دل خوش كردن به خرافات تحت عنوان دستاوردهاي عقل و حكمت رو به اتمام است و تلاشها نيز بيهوده! « ضعف الطالب و المطلوب» اگر از برخي از علماي نامبرده در اين نظر خواهي ها معارف قرآن و حديث را بگيريم چيزي براي گفتن نداشته و ندارند! چرا بايد قدماي ما دانششان دانش غرب باستان باشد و روشنفكران ما دانشششان دانش غرب مدرن؟؟؟ پس ما مسلمانان هميشه طرفدار فلسفه غرب بوده ايم با اين فرق كه سنتي هاي ما طرفدار فلسفه غرب باستان و امروزي هاي ما طرفدار فلسفه هاي غرب مدرن و پسا مدرن!! «شرقا و غربا فلا تجدان علما صحيحا الا ما خرجا من عندنا اهل البيت» اصلا در مورد خدا و جهان غيب و عالم ماورا تا كي دل به توهمات عقول دل خوش داريم ؟؟؟ دوران اين سخنان رو به پايان است و آخرين ذخيره الهي در راه است و با آمدنش از تمام اسرار هستي رمز گشايي كرده و همه عالمان را با علومشان رسوا خواهد نمود!! در آن زمان است كه بشر پي به عقب ماندگي و كودكي خود خواهد برد و معناي «شرقا و غربا»ي آن آموزگاران بشريت را خواهد فهميد و عالمان از خجلت بافته هاي خود در مقابل دانش بي پايان الهي سر در لاك خود فرو برده و كوس رسوايي آنها سر داده خواهد شد!
  • اسکندر ذوالقرنین ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    0 2
    برخی عقاید فلاسفه یونان : 1- زنها باید بین عموم مردها مشترک باشند، 2-شراب خوب است و لازم. 3-هیچ کودکی نباید پدرش را بشناسد. 4-حکومت حق کسی است که قدرتمند تر باشد. به کتاب کنکاشی در تبار فلسفه یونان حتما مراجعه کنید تا ببینید که آیا آقایان نبی بودند یا بی دین
  • عماد ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    کاش شما هم کمی می توانستید نسبی فکر کنید ... تفکرات نسبت به جامعه و زمان سنجیده میشوند نه نسبت به دگماتیسم ...
  • rlqpeueo ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    0 1
    20

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس