کد خبر 1528136
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

پیدا کردن شغل دلخواه و تبدیل شدن به یک فرد موفق آرزوی هر پدر و مادری برای کودکشان است. آن‌ها همه تلاش خود را می‌کنند تا با انجام انواع تست استعدادیابی کودکان توانایی‌های کودک را شناسایی و آن‎ها را توسعه دهند. سنین کودکی بهترین و مهم‌ترین زمان برای شناخت عمیق‌تر توانایی آنها است، زیرا همه کودکان بخشی از استعدادهایشان به نحوی نهفته است و نیاز به شناخته شدن و پرورش یافتن دارند. استعدادیابی در کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا در دوران کودکی با مهارت‌ها یا کارهایی که در آن استعداد دارند، آشنا شوند.

اما استعدادیابی چه اهمیتی دارد؟

استعدادیابی به کودک شما کمک می‌کند تا از ابتدای زندگی، مسیر درست خود را بشناسد و بداند که چه می‌خواهد. همانطور که می‌دانید خیلی از ما تا سنین بزرگسالی و یا حتی پیری نمی‌دانیم چه می‌خواهیم و به این ترتیب مدت زمان زیادی را به فعالیت‌های بیهوده می‌پردازیم که در نهایت نتیجه‌ای به جز خستگی برایمان ندارد. به همین دلیل است که یکی از اصلی‌ترین وظایف والدین کشف هوش و استعداد کودک است.

کودکانی که استعداد خود را می‌شناسند همچنین از احساس کارآمدی و اعتماد به نفس برخوردار می‌شود و اغلب به دلیل انتخاب‌ها درستی که دارند در فعالیت‌ها موفق خواهند بود. احساس خودکارآمدی همچنین می‌تواند بستری برای خلاقیت و نوآوری را نیز فراهم کند و از این طریق کودک در زندگی شغلی خود آینده موفقی داشته باشد.

راه های کشف استعداد کودکان شما

سن مناسب استعدادیابی کودکان

اینکه بدانید کودکان از چه استعدادهایی برخوردار هستند، باعث می‌شود زمان بیشتری در اختیار داشته باشید تا آن استعدادها را در درونشان پرورش دهید. هر چقدر سن کودک شما بیشتر می‌شود، رشد و پرورش استعداد در آن‌ها دشوارتر خواهد شد، زیرا که در دوران کودکی از نظر رشدی مغز کودکان در حال تغییر بوده و انعطاف و قدرت یادگیری در این سنین بسیار بالا است.

بنابراین، بهترین سن استعدادیابی کودکان، سنین سه تا شش سالگی است. کودکان در سه سالگی مغزشان به سرعت رشد می‌کند، زبان شکوفا می‌گردد و تفکرشان توسعه می‌یابد. سپس کودکان در پنج سالگی مهارت‌های اجتماعی و عاطفی به دست آورده که به آن‌ها اجازه می‌دهد با دیگران تعامل داشته باشند.

توجه داشته باشید برخی از کودکان به حدی با استعداد هستند که اطرافیان حتی زیر سن 6 سالگی نیز می‌توانند متوجه آن شوند؛ اما متخصصان پیشنهاد می‌کنند برای رسیدن به نتایج معتبر بهتر است تا سن 6 سالگی صبر کنید و سپس از طریق آزمون‌هایی مانند هوش گاردنر به نتیجه‌ای دقیق برسید.

معایب استعدادیابی نکردن کودکان در سن مناسب

همانطور که می‌دانید، برای رشد هر ویژگی در انسان‌ها یک سن طلایی وجود دارد. طبیعی است که افرادی که استعدادشان در سنین کودکی شناسایی می‌شود زمان بیشتری برای تمرین و تقویت آن دارند و عملکرد بهتری نیز خواهند داشت. کشف نشدن استعداد در سنین طلایی همچنین می‌تواند باعث شود فرد در زندگی زمان زیادی را برای پیدا کردن علاقه و نقاط قوت خود به هدر دهد و در نهایت نیز به آن دست نیابد.

خستگی، کلافگی و فعالیت در مشاغلی که به آن‌ها علاقه‌ای وجود ندارد از دیگر معایب استعدادیابی نکردن کودکان در سن طلایی است و می‌تواند زندگی آینده کودک را به طور کلی با مشکل مواجه کند. افرادی که نمی‌دانند در چه کاری استعداد دارند همچنین ممکن است به دلیل شکست‌های متوالی در فعالیت‌ها از کاهش و ضعف اعتماد به نفس و عزت نفس نیز رنج ببرند.

راه های کشف استعداد کودکان شما

بهترین روش‌ها برای استعدادیابی کودکان چیست؟

همه والدین زمانی که به استعدادهای کودک فکر می‌کنند، این سؤال برایشان پیش می‌آید که آیا کودکان از بدو تولد با استعدادهای خاص خودشان متولد می‌شوند و یا باید استعدادهایشان را در محیطی مناسب رشد و پرورش داد. اگرچه برخی از انسان‌ها به طور طبیعی در ورزش، ریاضیات، هنر بهتر از بقیه هستند، اما واقعیت این است که استعدادهای هر انسانی متولد نمی‌شوند، بلکه ساخته می‌شوند. یعنی هر کودکی استعدادهای گوناگونی دارد که لازم است والدین آن‌ها را کشف کرده و در جهت رشد استعدادها حرکت کنند. والدین بیشترین زمان را با کودک را در خانه سپری می‌کنند که متوجه خواهند شد کودکتان به چه چیزهایی تمایل بیشتری نشان می‌دهد. این مسئله از طریق نوع بازی‌ها مشخص می‌شود. چند روشی که می‌توانید برای استعدادیابی کودکان انجام دهید عبارتند از:

کشف استعداد کودک با بازی در خانه

انجام دادن فعالیت‌های جذاب و بازی‌های هدفمند در خانه یکی از بهترین روش‌های استعدادیابی در کودکان است. زمانی که کودک فعالیت جدیدی را تجربه می‌کند سوال‌های بسیاری برایش پیش می‌آید. پس اگر کودک سؤالات مختلفی از شما پرسید، با دقت به حرف‌هایش گوش کنید و با حوصله و صبر جواب بدهید. با این کار او می‌آموزد که به دنبال جواب سؤالات باشد و از پرسیدن سوال‌های پیش آمده ترسی نداشته باشد. حتی کودک را تشویق به صحبت کردن درباره آینده کرده و او را وادار به استفاده از قوه تخیل خود کنید.

علاوه بر این، قرار دادن کودک در موقعیت‌های مختلف و بازی کردن و یادگیری در زمینه‌های هنر، موسیقی، طبیعت، ورزش، ریاضیات روش دیگری برای کشف استعداد آن‌ها در خانه است. همچنین با تکرار این بازی‌ها به خواست کودک، از میزان اشتیاق و علاقه او مطلع می‌شوید.

قبل از استعدادیابی کودکان بهتر است به عنوان والد با انواع استعداد کودکان آشنا باشید تا بتوانید با شناخت به‌موقع اقدامات لازم برای بالا بردن هوش کودکان را انجام دهید.

انواع استعداد کودکان

بر اساس نظریه هوش گاردنر، هشت دسته کلی برای استعدادهای ذاتی کودکان وجود دارد. همه کودکان در حداقل یکی از این هشت گروه هوش دارای استعداد ذاتی ویژه‌تری هستند. هوش‌های هشت‌گانه گاردنر عبارتند از:

  1. هوش زبانی - کلامی: توانایی درک کلمات و زبان و به‌کارگیری درست آن‌ها در گفتار و نوشتار. افراد دارای این نوع هوش، در خواندن، نوشتن، داستان‌گویی و حفظ لغات و تاریخ‌ها عملکرد خوبی دارند.
  2. هوش دیداری - فضایی: توانایی درک، تجسم و دستکاری ذهنی الگوها، اشکال، فضاهای بزرگ و کوچک هندسی و سه بعدی
  3. هوش موسیقیایی: توانایی درک، تولید و یادگیری الگوهای موسیقیایی
  4. هوش بدنی - حرکتی: توانایی استفاده از بدن خود به نحو مؤثر
  5. هوش منطقی - ریاضی: توانایی تحلیل و حل مسئله با به‌کارگیری منطق و انجام پژوهش‌های علمی
  6. هوش طبیعت‌گرا: توانایی تمییز، دسته‌بندی و به‌کارگیری عناصر محیط طبیعی مانند اشیا، حیوانات، گیاهان و مواد معدنی
  7. هوش درون‌فردی: توانایی درک و شناخت خود، شناسایی انگیزه‌ها، ترس‌ها و قدرت‌های خود، به‌کارگیری مؤثر اطلاعات برای خودتنظیمی هیجانی و تنظیم وضعیت زندگی.
  8. هوش بین فردی: توانایی درک احساسات، انگیزه‌ها و اهداف، آرزوها و دردهای دیگران، همدلی و تعامل مؤثر با آن‌ها و تأثیرگذاری و نفوذ بر آنها

راه های کشف استعداد کودکان شما

انجام تست استعدادیابی کودکان نزد متخصص

روش‌هایی وجود دارند که از طریق یک روش علمی و به کمک متخصص به کشف و شکوفا سازی توانمندی‌های کودکان می‌پردازند. کلاس‌های استعدادیابی و انواع تست استعدادیابی کودکان نمونه‌هایی از این روش‌ها هستند. تست‌های استعدادیابی برای این است که بدانید کودک در چه زمینه‌هایی استعداد دارد و شما را با توانایی‌های کودکان آشنا می‌کند. انواع مختلفی از این نوع تست‌ها وجود دارد که مناسب‌ترین آن‌ها عبارت‌ است از:

  • تست گاردنر
  • تست وکسلر کودکان
  • تست ریون
  • استنفورد بینه

تست استعدادیابی کودکان در بازی بوک

نکته بسیار مهمی که در رابطه با تست‌های هوش و استعدادیابی کودکان باید مورد توجه شما قرار بگیرد این است که برای استعدادیابی انجام دادن یک تست تضمینی برای مسیر موفقیت کودک شما نیست، بلکه والدین بعد از انجام تست و فهمیدن هوش‌های برتر کودک خود باید بتوانند آن‌ها را تقویت کنند و پرورش دهند. چرا که کودک در بزرگسالی بتواند از آن به خوبی استفاده کند.

خوشبختانه در این زمینه، بازی‌ها و فعالیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که بازی بوک در این زمینه به صورت تخصصی و حرفه‌ای فعالیت دارد و برای استعدادیابی و کشف هوش‌های برتر کودکان به شما کمک کند. برای همین منظور بازی بوک نحوه انجام تست‌های هوش و خدمات و مشاوره را برای شما به صورت کاملاً ساده و حرفه‌ای معرفی کرده که می‌توانید با انجام آن‌ها هوش‌های برتر کودک خود را رشد و پرورش دهید. به این نکته توجه داشته باشید که انسان موجودی چند بعدی است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف استعداد و توانایی داشته باشد و شناختنشان به چگونگی مسیر تحصیلی و زندگی کمک شایانی کنید؛ بنابراین در بازی بوک شما می‌توانید هر آنچه دوست دارید درباره هوش و استعدادیابی کودکان بدانید را بخوانید و تسلط کاملی درباره نیازهای کودکتان پیدا کنید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس