کد خبر 1528583
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

6 علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک + ارائه راهکار

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که صبح در یخچال را باز کنید و ببینید بطری شیری که دیروز در یخچال گذاشته بودید یخ زده است. اولین تصور شما ممکن است این باشد که شیر را جای نامناسبی از یخچال قرار داده‌اید، اما وقتی به بطری‌های نوشابه، سبزیجات، میوه‌ها و سایر اقلام نگاه می‌کنید، می‌بینید که همگی یخ زده‌اند و دیگر قابل استفاده نیستند. این مشکل نه تنها باعث می‌شود که مواد غذایی‌تان بیهوده هدر شوند و از بین بروند، بلکه نشانه ای قطعی است از اینکه مشکلی در یخچال شما وجود دارد. در این نوشتار به همین مشکل پرداخته‌ایم. 6 علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک به طور مفصل توضیح داده شده است. همچنین در پایان مقاله، راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این مشکل در اختیارتان قرار داده‌ایم.

انسداد دریچه های هوا، علت یخ زدن یخچال

یخچال‌ها از دریچه‌های هوا برای گردش هوای سرد و اطمینان از ثابت بودن دما در سر تا سر محفظه داخلی استفاده می‌کنند. برای اطمینان از دمای مناسب، باید بگذارید فضایی برای جریان هوای مناسب بین محفظه‌های فریزر و یخچال بماند. اگر مواد غذایی و بسته‌های غذا این دریچه‌های هوا را مسدود کنند، در معرض هوای سرد بیشتری قرار می‌گیرند و ممکن است به مرور زمان یخ بزند. انسداد دریچه‌های هوا همچنین می‌تواند حفظ دما را در قسمت فریزر با مشکل مواجه کند.

مطمئن شوید که مواد غذایی موجود در یخچال هیچ یک از دریچه‌های هوا را مسدود نکند. توصیه می‌شود که مواد غذایی را به طور یکنواخت در سراسر یخچال پخش کنید. نظم در چیدمان یخچال تاثیر بسزایی در کارکرد بهینه این دستگاه دارد. در صورتی که علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک همین باشد نیازی نیست که از مراکز تعمیر یخچال دوو یا هر برند دستگاهی که دارید کمک بگیرید.

آسیب دیدگی لاستیک دور درب

واشر یا لاستیک دور درب مثل یک آستر برای درب یخچال عمل می‌کند و در واقع مهر و مومی برای محفظه داخل یخچال است که مانع تبادل گرما بین فضا و داخل یخچال می‌شود. اگر لاستیک دور درب آسیب دیده باشد و هوا به بیرون نشت کند، یخچال شما به طور مداوم برای جبران کار می‌کند و همین باعث می‌شود همه مواد غذایی داخل آن کم کم یخ بزند.

یک راه آسان وجود دارد که می‌توانید سلامت لاستیک درب را تست و این علت یخ زدن داخل یخچال را برطرف کنید. یک تکه کاغذ را لای درب بگذارید و سپس سعی کنید بدون باز کردن درب آن را بیرون بکشید. اگر کاغذ به راحتی بیرون آمد یا در جای خود ثابت نبود، لاستیک آسیب دیده است و باید تعویض شود.

6 علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک + ارائه راهکار

کثیف بودن کویل ها، دلیل یخ زدن یخچال بدون برفک

مبدل حرارتی و کویل‌های کندانسور در قسمت بیرونی یخچال نصب می‌شوند این سیم پیچ‌ها کارشان این است که به سیال مبرد اجازه می‌دهند کار تبادل حرارتی مورد نیاز را انجام بدهد. هنگامی که این کویل‌ها مملو از گرد و غبار یا سایر اشکال کثیفی هستند، یخچال مجبور است که برای حفظ دمای مطلوب، سخت تر و بیشتر کار کند.

متأسفانه، گاهی اوقات این روند می‌تواند منجر به خنک شدن بیش از حد داخل یخچال شود. در واقع یک علت یخ زدن داخل یخچال همین است. نکته شایان توجه این است که تمیز کردن کویل‌ها کار نسبتاً ساده‌ای است. دستورالعمل تمیز کردن کویل را در دفترچه راهنمای دستگاه‌تان پیدا خواهید کرد. برای جلوگیری از مشکلات دیگر ناشی از کثیفی کویل‌ها، ایده خوبی است که آنها را به طور مرتب تمیز کنید.

تنظیمات نادرست یخساز

در صورتی که یخ ساز یخچال به درستی استفاده شود، نباید باعث یخ زدگی در محفظه یخچال شود، اما یخ ساز بلااستفاده ممکن است مشکل ساز باشد. یک یخ‌ساز که روشن مانده اما از منبع آب جدا شده است، می‌تواند باعث شود که محفظه یخچال تا دمای انجماد سرد شود، زیرا به طور مداوم تلاش می‌کند و نمی‌تواند یخ بسازد.

اگر قصد استفاده از یخ ساز را ندارید، خاموش کردن آن مانع سرد شدن بیش از حد یخچال خواهد شد. اکثر یخ سازهای یخچال را می‌توان با چرخاندن کلید روشن/خاموش واقع در نزدیکی یخ ساز یا با بلند کردن بازوی فلزی به سمت بالا خاموش کرد.

اگر یخچال شما منوی صفحه لمسی دارد، ممکن است لازم باشد در تنظیمات آن تغییراتی ایجاد و یخ ساز را خاموش کنید. بسیاری از موارد مراجعه برای تعمیر یخچال سامسونگ یا سایر برندهای مورد استفاده در کشورمان، ناشی از همین خطای ساده است که به راحتی می‌توان از آن پیشگیری کرد.

معیوب شدن ترموستات، دلیل یخ زدن یخچال

ترموستات‌ها طوری طراحی شده اند که در صورت لزوم روند خنک شدن فضای داخل یخچال را تحریک کنند. در یخچالی که کارکرد نرمال دارد، ترموستات باید به محض رسیدن به دمای تنظیم شده، به طور خودکار از کار بیفتد. این فرایند برای حفظ دمای مطلوب و ثابت ضروری است. هنگامی که ترموستات دچار نقص و هر گونه خرابی می‌شود، ممکن است خاموش نشود و همین باعث می‌شود که به طور مداوم کار کند.

مشکلات دمپر، علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک

اگر یخچال فریزر دارید، ممکن است با دمپر آشنا باشید. دمپر اساساً مجموعه ای است که برای تنظیم مقدار هوای خنک ورودی از فریزر به یخچال ضرورت دارد. اگر دمپر خراب باشد، می‌تواند هوای اضافی ایجاد کند که به محفظه یخچال جریان می‌یابد و باعث کاهش تدریجی دما می‌شود.

اگر احتمال می‌دهید که مشکل از دمپر باشد، به یک متخصص تعمیر لوازم خانگی با تجربه نیاز دارید. البته که توصیه می‌شود که از تکنسین برند دستگاه‌تان کمک بگیرید. چرا که به عنوان مثال متخصص تعمیر یخچال ال جی بالاترین تسلط را روی قسمت‌های مختلف این دستگاه دارد. این موضوع در مورد همه برندها صدق می‌کند.

6 علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک + ارائه راهکار

کلام پایانی

در این نوشتار 6 علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک را توضیح دادیم. واقعیت این است که بسیاری از خرابی‌هایی که لوازم خانگی ما متحمل می‌شوند، ناشی از خطاهای کوچک و بی دقتی است. با اطلاع از نحوه درست مراقبت از یخچال به راحتی می‌توانید مانع بروز بسیاری از مشکلات ریز و درشت شوید. نگهداری درست از تمامی اقلام لوازم خانگی تاثیر بسزایی در کارکرد بهینه آنها دارد و در عین حال مانع از این می‌شود که خیلی زود سر و کارتان به مراکز تعمیرات لوازم خانگی بیفتد.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس