کد خبر 1530267
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

در دنیای فیلم‌های متحرک از دیروز تا به امروز بحث‌های زیادی در مورد تفاوت انیمیشن و موشن‌ گرافیک وجود دارد. هنگامی که وارد دنیای سرگرم‌کننده و جذاب آن‌ها شوید تازه متوجه تفاوت بین این دو خواهید شد. معمولاً افرادی که طراح موشن ‌گرافیک هستند با انیماتور اشتباه گرفته می‌شوند حتی در صورتی که هرگز وارد صنعت انیمیشن نشده باشند. اما به طور کلی در بسیاری از کارهای محتوایی می‌توان هم از موشن ‌گرافیک و هم از انیمیشن استفاده کرد. در تبلیغات این امر بیشتر به چشم می‌خورد.

برای توضیح دادن و فهمیدن این دو موضوع باید با هدفی خاصی هر دو را بررسی کرد. یکی از دلایلی که باعث گیج شدن مخاطب در این امر می‌شود چگونگی استفاده ویراستاران گرافیک از اصطلاح انیمیشن برای حرکت و جابه‌جایی شکل و داده‌ها است. با وجود درست بودن این اصطلاح متأسفانه این امر باعث محو شدن مفهوم این دو موضوع می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با این دو موضوع آشنا شویم.

5 تفاوت عمده موشن گرافیک و انیمیشن

چرا باید تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن را بدانیم؟

انیمیشن و موشن ‌گرافیک دو موضوع کاملاً جدا هستند که در صنعت رسانه و سرگرمی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد به اشتباه از کلمه انیمیشن به جای موشن‌ گرافیک و از کلمه موشن‌ گرافیک به جای انیمیشن استفاده می‌کنند. متأسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که هر دو واژه یک معنی را می‌دهند. به همین دلیل آگاه بودن در مورد تفاوت‌های این دو موضوع باعث می‌شود تا یک محتوای مناسب بسازید. این امر نه تنها باعث ساختن بهترین محتوا می‌شود بلکه به شما یادآوری می‌کند که این دو رشته کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

انیمیشن چیست؟

اگر تا به حال کارتون تماشا کرده باشید با انیمیشن آشنا هستید. تکنیکی که به تمایز تصویرها اشاره کند و آن‌ها را به صورت پیوسته کنار هم جمع کند انیمیشن گفته می‌شود. طراحان انیمیشن با استفاده از کامپیوتر به شخصیت‌های مختلف جان می‌بخشند و یک داستان را با استفاده از این شخصیت‌ها طراحی می‌کنند. هنرمندان زیادی گرد هم می‌آیند که به روند انجام این امر کمک می‌کنند که عبارتند از: هنرمندان متن، نورپردازی و طراحی.

یکی دیگر از راه‌های طراحی یک انیمیشن قرار دادن مجموعه‌ای از تصاویر و فریم‌ها در کنار همدیگر است که باعث ایجاد توهم حرکتی در افراد می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی‌ ایستگاه‌های کار آمدی تشکیل شده است که باعث بالا رفتن کیفیت و واقع‌گرایانه‌تر شدن انیمیشن‌ها می‌شود. انیمیشن هم می‌تواند شامل یک شخصیت کامل و هم می‌تواند شامل یک جلوه ویژه مثل سقوط برف یا پرواز باشد. ساخت موشن‌ گرافیک و انیمیشن به دلیل مشترک بودن بسیاری از ابزارها شبیه یکدیگر است.

موشن گرافیک چیست؟

تصاویر کامپیوتری که از محیط 3Dبیرون می‌آیند و باعث ایجاد یک تعریف گسترده‌ای می‌شوند را موشن‌ گرافیک می‌گویند. به طور کلی فرآیندی که در طول آن تصاویر به وسیله عملکرد و هنرمندان مثل حروف چین‌ها، نقاشان نهایی، هنرمندان کلیدی و روتواسکوپینگ‌ها ساخته می‌شوند موشن ‌گرافیک است. ساخت موشن گرافی با قرار گرفتن انیمیشن در یک صحنه فعال که با استفاده از دوربین، بازیگران و مکان واقعی عکسبرداری است، صورت می‌گیرد.

بعد از عکسبرداری با تکنیک‌های VfX پردازش شده و جلوه‌های متنوع به آن اضافه می‌شود. به طور مثال نقاشی مات که در زمینه موشن گرافی استفاده می‌شود باعث ایجاد توهم محیطی در زندگی واقعی یا خیالی خواهد شد. موشن گرافیک‌ها در بیشتر زمان‌ها به عنوان داده‌نگار متحرک شناخته می‌شوند. در طراحی این رشته، در مرحله اول گرافیک استاتیک ایجاد شده و در مرحله دوم برای ساختن یک داستان به حرکت در می‌آید.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

یکی از تفاوت‌های عمده بین دو رشته این است که موشن گرافیک بیشتر به کار سفارش طراحی گرافیک و انیمیشن می‌پردازد. به طور کلی تصویرگرها یک داستان بصری می‌سازند و انیماتورها به آن داستان روح و جان می‌بخشند. در موشن ‌گرافیک و انیمیشن وقتی یک تصویر استاتیک حرکت می‌کند به آن متحرک می‌گویند. میان برخی از متعصبین و طرفداران دو آتیشه این صنعت‌ها به نام جنبش نیز از این امر یاد می‌شود. با وجود اینکه هر دو رشته در یک زمینه فعالیت می‌کنند اما تفاوت‌های چشم‌گیری میان طراحان این دو اثر وجود دارد. در این قسمت به تفاوت میان کاربرد، نوع داستان، مدت زمان، گرافیک و کاراکترهای این دو رشته می‌پردازیم.

کاربرد موشن گرافی

انیمیشن و موشن ‌گرافیک دارای کاربردهای بسیاری هستند. انیمیشن یک نمایش سریع تصاویر است که باعث ایجاد توهم می‌شود. رایج‌ترین نوع ارائه آن به صورت برنامه‌های ویدیویی یا فیلم است. انیمیشن در لغت به معنی زنده کردن یا جان بخشیدن بوده که به طور کلی آن را به جان دادن به خیال افراد می‌شناسند. کاربردهای انیمیشن عبارتند از: تحصیلات، تبلیغات، تجسم علمی، هنرهای خلاق، بازی و شبیه‌سازی‌ها.

موشن‌ گرافیک بیشتر برای تولید تصاویر متحرک استفاده می‌شود. در تیزرهای تبلیغاتی، برنامه‌های آموزشی، انیمیشن‌های دو بعدی از موشن ‌گرافیک استفاده می‌کنند. طراحی موشن‌ گرافیک بیشتر به واسطه ذهن طراح خلق می‌شود و بازیگر، نورپردازی و صدابرداری تأثیری در طراحی ندارد. در سفارش موشن ‌گرافیک طراح، داستان را با نرم‌افزارهای مختلف ایجاد می‌کند.

5 تفاوت عمده موشن گرافیک و انیمیشن

نوع داستان

تفاوت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد در نوع داستان آن‌ها است. انیمیشن دارای یک نمایش بصری از یک داستان بوده که از شخصیت‌ها و کاراکترهای متنوع برگرفته می‌شود. موشن‌ گرافیک با جان بخشیدن به چیزهایی که جان دارد به طور مثال شکل‌های هندسی داستان خود را می‌سازد.

مدت زمان

انیمیشن به روایت یک داستان کامل از انواع شخصیت‌ها و جزئیات به مدت زمان بیشتری برای نمایش احتیاج دارد. موشن‌ گرافیک به دلیل مشخص بودن محتوای بسیار کمی که دارد به صورت خلاصه و مفید به ارائه مطالب خود می‌پردازد.

گرافیک
ساخت موشن‌ گرافیک بیشتر به کار طراحان گرافیک مربوطه است و طراحی انیمیشن به حوزه تصویرسازی مربوط می‌شود. در هنگام سفارش موشن‌ گرافیک طراحان گرافیک به کمک مهارت و ابزارهای در دسترس یک مفهوم از طریق تصاویر ایجاد می‌کنند. طراحی موشن‌ گرافیک در رسانه باعث ایجاد تصویر گرافیکی می‌شود و برای تصویرگرها یک داستان بصری تولید می‌کند. کاربرد انیمیشن در این امر جان و روح بخشیدن به داستان است.

5 تفاوت عمده موشن گرافیک و انیمیشن


کاراکترها
شخصیت‌ها و کاراکترها نیز مثل تمام موارد بالا در این دو رشته متفاوت هستند. در انیمیشن برای بهتر رساندن مفهوم داستان به مخاطب و تأثیرگذارتر بودن آن باید از کاراکترهای مختلف استفاده کرد. در طراحی موشن ‌گرافیک به دلیل اینکه هدف بازاریابی است از شخصیت و کاراکترهای کمتری نسبت به انیمیشن استفاده می‌شود.

سفارش طراحی و ساخت موشن گرافیک در شرکت درنیکا

امروزه بسیاری از شرکت‌ها هستند که می‌توانید سفارش موشن‌ گرافیک خود را به آن‌ها بسپارید. نکته مهمی که باید مد نظر قرار دهید معتبر بودن شرکت‌ها است. برای یک محتوای خوب و قابل قبول به طوری که اهداف تجاری و نیاز شما را برطرف کند باید به افراد مورد اطمینان سپرده شود. تیم تخصصی موشن‌ گرافیک درنیکا متشکل از افرادی بسیار مجرب و حرفه‌ای است. اگر به دنبال یک موشن ‌گرافیک کاربرپسند و درجه ‌یک هستید این تیم با سریع‌ترین زمان و بهترین کیفیت به شما خدمت‌رسانی خواهد کرد. ساخت موشن‌ گرافیک در درنیکا با ابزارهای پیشرفته و ماهرترین افراد انجام می‌شود.


برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس