کد خبر 1530894
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱

امروزه در انواع دستگاه‌های شارژ باتری و دستگاه‌های جوش، به وسیله‌هایی نیاز است که عمل یکسو سازی جریان را انجام دهند. در بین دستگاه‌های برق صنعتی، دیود تریستورها و پل دیودها این کار را انجام می‌دهند. در ادامه به توضیحی درباره این تجهیزات می‌پردازیم.

دیود تریستور چیست و چه کاربردی دارد؟

دیود تریستور(Diode Thyristor Module) قادر به نمایش طیف وسیعی از خواص مفید مانند عبور جریان آسان در یک جهت نسبت به دیگری بوده و قابلیت نمایش مقاومت متغیر و حساسیت به نور یا گرما را نیز دارا میباشند. دستگاه‌هایی که در آن‌ها از دیود تریستور و ای جی بی تی استفاده شده است، می‌توانند برای تقویت و سوئیچینگ و تبدیل انرژی استفاده شوند.

آی جی بی تی چیست و در چه دستگاههایی استفاده می‌شود؟

آی جی بی تی (IGBT) یا ترانزیستور دو قطبی در درجه‌ی اول به عنوان یک سوییچ الکترونیکی استفاده می‌شود.

ترانزیستور آی جی بی تی، بهترین بخش‌های دو ترانزیستور متداول BJT و MOSFET را در ساختار خود دارد. در واقع، امپدانس ورودی و سرعت سوئیچینگ بالای MOSFET و ولتاژ اشباع پایین BJT با هم ترکیب شده و نوع دیگری از ترانزیستور به نام آی جی بی تی ساخته شده که قابلیت عملکرد در مقادیر بالای جریان کلکتور-امیتر را با ولتاژ گیت تقریباً صفر دارا می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره درباره انواع ای جی بی تی، دوبل تریستور و دیود تریستور سمیکرون می‌توانید با کارشناسان ما در پیمان الکتریک، در ارتباط باشید.

021-33992998 / 021-33999193

IGBT به طور گسترده در کاربردهای الکترونیک قدرت مانند اینورترها، مبدل‌ها و منابع تغذیه که به قطعات سوئیچینگ حالت جامد نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیود تریستور و آی جی بی تی با برندهای متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند که بهترین آن‌ها برند سمیکرون Semikron است که دارای کیفیت و دقت بالای عملکرد می‌باشد.

از این رو قیمت دیود تریستور و آی جی بی تی با توجه به برند و کشور سازنده تعیین می‌گردد.

جهت اطلاعات بیشتر درباره قیمت دیود تریستور و آی جی بی تی پیمان الکتریک، لینک آن را مشاهده کنید.

دیود تریستور

پل دیود چیست و چه کاربردی دارد؟

پل دیود یک نیمه هادی با دو درگاه است که اجازه عبور جریان را تنها در یک جهت میدهد. پل دیودهای یکسو کننده عنصر اساسی در منبع تغذیه هستند که از آن‌ها برای تبدیل ولتاژ AC به ولتاژ DC استفاده می‌شود.

پل دیود رکتیفایرها (Bridge Rectifiers ) معمولاً در منابع تغذیه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ولتاژ لازم DC را برای قطعات یا دستگاه‌های الکترونیکی فراهم کرده و در لوازم خانگی، دیمرهای صنعتی و اینورترها نیز یافت می‌شود.

فروش پل دیود تک فاز و سه فاز با برند سمیکرون در فروشگاه پیمان الکتریک صورت می‌پذیرد.

محصول بعدی که به ارائه توضیحاتی درباره آن میپردازیم، استابلایزر یا تثبیت کننده ولتاژ می باشد.

استابلایزر چیست؟

تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر (stabilizer) دستگاهی الکترونیکی می‌باشد که همانطور که از اسمش معلوم است تضمین کننده یک ولتاژ بدون پرش و نوسان است که در جهت جلوگیری از صدمه و سوختن دستگاه استفاده می‌گردد.

پیشنهاد می‌شود از استابلایزرهایی که به سبک جدید طراحی شده‌اند و هنوز تست کارایی خود را نداده‌اند، جداً خودداری نمایید تا به عواقب بعدی آن شامل خدمات و سرویس و نصب و قطعات یدکی آن که بسیار امر مهم و قابل توجهی می‌باشد، دچار نشوید.

با کاهش و افزایش راندمان تولید برق در شبکه‌های برق که در حین شبانه روز اتفاق می‌افتد، ولتاژ برق یکسان نیست و دائما در حال افزایش یا کاهش است. مثلا در فصول گرم سال مانند تابستان که نیاز زیادی به روشن بودن کولرهای گازی میباشد و در کنار آن لوازم خانگی و صنعتی نیز در حال استفاده هستند. در این زمان مصرف برق به بیشترین اندازه خود رسیده و ولتاژ شبکه برقی کاهش می‌یابد اما در فصول خنک سال که مصرف برق بسیار کم می‌شود، ولتاژ شبکه به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

بنابراین کارشناسان فروش لوازم برقی، خرید استابلایزر (تثبیت کننده ولتاژ) را به مصرف کنندگان توصیه می‌کنند.

دیود تریستور

چرا به استابلایزر نیاز داریم؟

به صورت ساده و قابل درک ، با توجه به زمان و مبلغی که مشتری برای خریداری دستگاه صرف نموده است ،باید گفت که استابلایزر یا استبلیزر باعث جلوگیری از ضرر مالی و اتلاف وقت شما جهت کالای سوخته شده می‌شود.

چه زمانی باید استابلایزر خریداری کنیم؟

بهترین زمان برای خرید استابلایزر زمانی است که احساس می‌کنید برخی از دستگاه‌های حساس به ولتاژ اضافی صدمه دیده یا در محل کار یا منزل خود، چراغی که روشن است روشن و خاموش شده یا لوازم خانگی شما نیز به صورت ناگهانی و پشت سر هم، خاموش و روشن می‌شود.

استابلایزرهای سروو موتوری دو نوع استابلایزر سروو موتور تک فاز و سه فاز دارند که هنگام خرید باید از بهترین دستگاه موجود در بازار از لحاظ کیفیت ساخت و کارایی، توجه کنید.

نحوه عملکرد استابلایزر

نحوه عملکرد استابلایزر بدینصورت است که در صورت کاهش ولتاژ، استابلیزر (stabilizer) آن را افزایش داده و بالعکس این اتفاق هم می‌افتد. بنابراین با وجود یک استابلایزر (ترانس برق) لوازم برقی خانگی و صنعتی بیمه می‌شوند. در واقع مهم‌ترین مزیت استفاده از دستگاه استابلایزر را می‌توان افزایش طول عمر لوازم برقی، فعالیت با بالاترین راندمان کاری و عدم آسیب در مقابل نوسان ولتاژ برشمرد.

آیا استفاده از استابلایزر در خانه لازم است؟

باید به عنوان یک مشاور و متخصص بگوییم در صورتی که نوسان ولتاژ یا پرش ولتاژ در خانه خود مشاهده می‌کنید، باید از استابلایزر استفاده کنید.

راحت ترین مثال به شرح زیر است:

هنگامیکه نور لامپ منزل شما کم و زیاد می‌شود، اولین نشانه‌های خرید استابلایزر برای منزل می‌باشد و اگر حتی یک دستگاه ارزشمند در داخل منزل خود دارید از یک محافظ اتوماتیک یا ترانس برق استفاده کنید.

6 مورد از مهم ترین ویژگی‌های استابلایزرهای خودکار یا سرووموتوری:

  1. دقت و سرعت بالا در تنظیم ولتاژ
  2. حذف نویز موجود در خط برق
  3. دارا بودن از صفحه دیجیتال به صورت واضح
  4. استفاده هسته تماما مس جهت بالا بردن و کارایی بالاتر
  5. عدم نیاز به اپراتور در هنگام نوسان ولتاژ (تنظیم به صورت تمام اتوماتیک)
  6. دارا بودن خروجی 220 و 110 ولت برای استفاده در دستگاه‌های خارجی (در توان‌های 1 الی 5)

چرا استابلایزردلتا ؟

  • انواع استابلایزر دلتا Delta در رنج های توانی 2000 الی 20000 کیلو وات در مدلهای تک فاز و 3000 الی 50000 کیلو وات در مدلهای سه فاز قابل ارائه است .
  • دارای یکسال گارانتی و 10سال خدمات پس از فروش است.

دیود تریستور

ویژگیهای‌ استبلایزر تکفاز:

استابلایزرهای تک فاز دارای هسته مسی و صفحه دیجیتال بوده و از توان 1 کیلو الی 5 کیلووات به جز خروجی 220 دارای خروجی 110 ولت میباشند.

طریقه کارکرد : با یک برد میکرو پروسسوری، ولتاژ ورودی را در هر ثانیه سنس کرده و در صورت کاهش یا افزایش ولتاژ به جاروبک ( ذغال ) متصل به آن، ترانس را به سمت چپ یا راست جهت تثبیت ولتاژ 220 هدایت مینماید.

ویژگیهای‌ استبلایزر سه فاز:

استابلایزر سه فاز، از شش عدد ترانس تشکیل شده که سه عدد آن ترانس اولیه و سه عدد بعدی ترانس ثانویه بوده که بر روی آن موتور سروو به همراه ذغال حرکت کرده و خروجی ثابتی را با دقت یک ولت در خروجی ارائه میکند.

حال با توجه به توضیحات بالا، در صورت نیاز به خرید استابلایزر و مشاوره برای خرید استابلیزر دلتا در مدلهای تکفاز و سه فاز، با کارشناسان ما در پیمان الکتریک، در ارتباط باشید.

021-33993055 / 021-33993009


 

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس