رأی الیوم: طبل جنگ به صدا درآمده، کشورهای عربی خوابند؟

در حالی که اسرائیل با عبور از خطوط قرمز و ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران و نیز ترور فرماندهان مقاومت در لبنان، عراق و سوریه بر طبل جنگ می‌کوبد، سران عرب به نظاره نشسته‌اند.

به گزارش مشرق، نویسنده و تحلیلگر عراقی محمد المعموری در یادداشتی که در روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، چاپ لندن منتشر شد، کشورهای عربی را برای سکوت در قبال توطئه‌ها و کشتارهای رهبران و مردم فلسطین و جنایات اسرائیل طی بیش از ۹ ماه جنگ غزه به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی نوشت: «من نمی‌دانم که عرب‌ها منتظر چه چیزی هستند. آیا منتظر کسی هستند که به جای آنها بجنگند و از عربیت آنها دفاع کند؟ آیا ما نیاز داریم که یکی از خیابان‌هایمان به نام شهید اسماعیل هنیه نامگذاری شود یا در پایتخت‌هایمان عزای عمومی اعلام کنیم؟ یا اینکه به واقع نیاز داریم که برای مهار این دشمن و نابود آن و رهایی مردم غزه از این دشمن، موضع واحدی اتخاذ کنیم. دشمنی که همه چیز را با تایید آمریکا و کشورهای غربی و در سایه بی اعتنایی کامل سازمان ملل، شورای امنیت و سازمان‌های حقوق بشری زیر پا گذاشته است».

نویسنده در ادامه نوشت؛ وقتی که آمریکا ناوگان خود را به حرکت درآورده و و ارتش خود را آماده کرده تا با تمام توان برای حمایت از رژیم اسرائیل وارد آب‌های سرزمینی ما شود، پاسخ عربها چیست؟ آیا باز هم سکوت می‌کنیم و به سکوت خود در قبال هر کاری که دختر آمریکا در منطقه از کشتار و آوارگی گرفته تا توطئه علیه عربیت و اسلام انجام می‌دهد، ادامه می‌دهیم؟

نویسنده هشدار می‌دهد که اگر کشورهای عربی فقط نگران عربیت خود هستیم، پس غیرت آنها در قبال اهانت‌های مستمر اسرائیل به عربها در سرزمین‌هایشان و نیز اهانت به اسلام و مقدسات اسلامی یا اشتیاق آنها برای اجرای مبانی اسلام و حمایت از برادرانشان در غزه کجاست؟

عرب‌ها چه زمانی اسبشان را برای نبرد زین خواهند کرد؟

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، نوشت که «به خدا که ما واجبات را فراموش می‌کنیم و ادعا می کنیم که مسلمانیم و دستورات خداوند متعال را فراموش می کنیم که فرمود: ( فَلْیُقَٰتِلْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِینَ یَشْرُونَ ٱلْحَیَوٰةَ ٱلدُّنْیَا بالأخرة وَمَن یُقَٰتِلْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا ) . (باید کسانی که زندگیِ زودگذرِ دنیا را با سرای جاویدان آخرت مبادله می‌کنند، در راه خدا بجنگند. و هر که در راه خدا بجنگد و کشته شود، یا بر دشمن پیروز گردد، به زودی پاداش بزرگی به او خواهیم داد).

در ادامه این یادداشت آمده است که آمریکا در حال تدارک تسلیحات و تجهیزاتش است و ارتش خود را روانه کشورهای عربی می‌کند تا «از دختر خراب و تباه خود در اراضی اشغالی محافظت کند» اما سران کشورهای عربی از این موضوع ترسیده‌اند و بر زمین و صندلی خود چنگ می‌زنند و این کلام خداوند متعال را فراموش کرده‌اند که ( وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم). (هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها، آماده سازید! و نیز اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید!)

نگارنده تاکید می‌کند که «تا به این لحظه ما حتی سعی نکردیم اسب‌هایمان را زین کنیم و برای جنگ آماده شویم، حتی یادمان رفته چطور این کار را انجام دهیم و در مقابل ضرباتی که به مردم ما وارد می‌شود، سکوت می کنیم و این کلام خدا را فراموش کرده‌ایم که « وَلَا تَهِنُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَنتُمُ ٱلۡأَعۡلَوۡنَ إِن کُنتُم مُّؤۡمِنِینَ) (سست نشوید و محزون نگردید؛ زیرا که شما برترید اگر اهل ایمان باشید)

ترور هنیه و کشتار مردم غزه؛ مایه شرمساری حکام عرب

المعموری ادامه داد: «علیه ما توطئه‌چینی می‌شود و برخی از حکام ما می‌ترسند که موشک‌هایی از سرزمین‌هایشان بگذرد، حتی برخی از آن‌ها متعهد می‌شوند که از رویارویی پیش‌بینی شده بین ایران و رژیم صهیونیستی پس از شهادت هنیه فاصله بگیرند. بسیاری از آنها معتقدند که این نبرد به ایران مربوط است و فراموش کرده‌اند که موضوع فلسطین است و آن متعلق به همه عرب‌ها و مسلمانان است».

وی شهادت هنیه و کشتار مردم غزه را مایه ننگ و شرمساری کسانی دانست که از آن غفلت می‌کنند یا خود را به نشنیدن می‌زنند، گویی که این موضوع ارتباطی به او ندارند. در حالی که عرب‌ها باید در این رنج و مصیبت کنار مردم غزه بمانند و دست در دست هم، این دشمن را تسلیم خواست مردم فلسطین کنند.

اسرائیل به حکام عرب هم رحم نخواهد کرد

وی انتقام از غزه و اسماعیل هنیه و یارانش را وظیفه کشورهای عربی دانست تاکید کرد که سکوت در قبال این جنایت به منزله همدستی با دشمنی است که حقوق ملت فلسطین را زیر پا گذاشته است. در چنین شرایطی فریاد سر دادن در شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌فایده است و سرزمین فلسطین را آزاد نخواهد کرد.

بنا بر این یادداشت؛ عزت ملت فلسطین تنها با ایجاد بازدارندگی در قبال دشمنی که همه چیز را زیر پا گذاشته به دست می‌آید. «اما ما اکنون تنها ناظر و منتظریم؛ گویی آنچه در غزه روی می‌دهد ارتباطی به ما ندارد».

به باور این نویسنده، برخی از حکام عرب که کرسی‌هایشان مهمتر از دین و عربیتشان است، باید بدانند که این کرسی‌ها آنها را از شرمساری که گریبانگیرشان می‌شود، محافظت نکرده و نخواهد کرد و طولی نخواهد کشید که همه اسرار برملا می‌شود و تاریخ هرکسی را که خون مردم فلسطین را دست کم گرفته اند قضاوت خواهد کرد. روزی خواهد آمد که می‌بینید حکومتتان توسط همان دشمن تضعیف خواهد شد. زیرا فراموش کرده‌اید که در جوار دشمنی هستید که از جامعه بین‌الملل هراسی ندارد و توافقات آن را متوقف نخواهد کرد و در نهایت چیزی را که برنامه‌ریزی کرده، عملی خواهد کرد.

در خاتمه این یادداشت آمده است، شراره جنگی که امروز برافروخته شده یک کشور یا یک مرز محدود نخواهد شد و به آتشی تبدیل می‌شود که تمام منطقه را می‌سوزاند. مگر اینکه موضع یکپارچه عربی و اسلامی اتخاذ شود که دشمن را به توقف تجاوزات خود به غزه و عقب‌نشینی از آن وادار کند. در غیر این صورت روزهایی را پیش رو داریم که از بخت خود پشیمان خواهیم شد و از این که در اتخاذ چنین موضعی اهمال کردیم پشیمان خواهیم شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    4 0
    طبل جنگ به صدا درآمده، کشورهای عربی خوابند؟// شیوخ عربی تو حرمسراها مشغول شهوترانی و تمرین زن_عیاشی_شهوت هستن. به اونا کار نباش. یه گاو ارزشش بیشتر از همه اوناس.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    1 7
    مگر خرو بیشعور هستند باعث نابودی مملکتشان شوند
    • فرهاد IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
      6 1
      نه دیگه مثل تو نیستن
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
      3 0
      یعنی مثل تو هستند. ؟
    • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      2 0
      ولی مثل تو گاو که هستند!!! منتهی تو گاو شخم زنی هستی و آنها گاوشیرده!
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      2 0
      خریت و بیشعوری که شاخ و دم نداره! مثلا خودت که خر باربر غربی و بیشعور هم هستی شاخ و دم داری؟!
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      2 0
      پس فکرکردی فقط خرو بی شعورهستی؟!خخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    6 0
    سران عرب دست نشونده ونوکر آمریکا واسرائیل هستن بکنایه ترامپ گاو شيرده یانکی‌ها ها
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 1
    کسانیکه به جنگ فکر می کنند شجاع نیستند بلکه بی رحم و غیر مسئول هستند و درد و رنج ملت‌ها برایشان مهم نیست چون ملت ها تاوان جنگ را پرداخت می کنند .
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    2 0
    کشورهای عربی فقط شکمشون را سیر کن و بعدهربلایی دوست داری سرشون بیار و خوششون میادواصلا هم نمیپرسن چرا؟؟؟!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس