به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ژئوپلیتیک رسانه نوشت:

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه سیاستی درباره ایران دارند

از حمایت هریس از برجام تا ابهام در سیاست ترامپ

کامالا هریس

سال ۲۰۱۵ هریس از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای مهار برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرد. از او نقل شده‌است که در واکنش به اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در خروج از این توافق در سال ۲۰۱۸، چنین کاری را «بی‌ملاحظه و به خطر انداختن امنیت ملی» توصیف کرده‌است. هریس سال ۲۰۱۹ در کارزار انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری، گفت که «مادامی که ایران قصد بازگشتن داشته‌ باشد و امکان اجرای قابل راستی‌ آزمایی برجام وجود داشته‌ باشد، برای بازگشتن به برجام برنامه‌ریزی می‌کند.»

هریس منتقد کارنامه ادعایی حقوق بشری ایران است. به فاصله کوتاهی پس از این آشوب اخیر ایران هریس خواستار حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد شد.

دونالد ترامپ

ترامپ از اقدام قاطع در برابر ایران حمایت می‌کند، اما روشن نیست که رویکرد دقیق او در صورت انتخاب مجدد چگونه خواهد بود، چراکه کارنامه او در این زمینه روشن نیست و در عین حال پویایی‌های جاری در منطقه باعث عدم قطعیت شده‌ است.

ترامپ منتقد جدی توافق ۲۰۱۵ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود که توسط دولت باراک اوباما مذاکره شد و آن را «یکی از بدترین و یک‌طرفه‌ترین معامله‌هایی» دانست «که ایالات متحده تاکنون وارد آن شده‌است.» او ماه مه ۲۰۱۸ به‌رغم توصیه دولت خودش و تحلیل‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا از این توافق خارج شد و تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران برقرار کرد.

در بیانیه کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در سال جاری، دونالد ترامپ اهداف مشخصی را در مورد ایران بیان کرده‌ است:

ممانعت از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای و جلوگیری از جاه‌طلبی‌های ایران، از سرگیری و تشدید تحریم‌ها، ارائه کمک‌های امنیتی به شرکای منطقه‌ای، حمایت از ایرانی‌های برانداز،

متوقف کردن بازداشت خارجی‌ها، از جمله شهروندان آمریکایی توسط ایران، پایان دادن به حملات سایبری ایران علیه آمریکا و متحدانش، متوقف کردن حمایت ایران از گروه‌های منطقه‌ای از جمله حزب‌الله و حماس.

در مصاحبه ۱۲ اوت ترامپ با ایلان ماسک در شبکه اجتماعی ایکس، ترامپ مدعی شد که در دوران ریاست‌جمهوری او ایران «هیچ پولی» برای ارائه به حماس، حزب‌الله و ... نداشت. هرچند توانایی ایران برای حمایت از گروه‌های نیابتی‌اش به دلیل تحریم‌های سنگین علیه رژیم تضعیف شده‌بود، مایک پمپئو، وزیر خارجه خود ترامپ سال ۲۰۲۰ مدعی شد که ایران به تامین مالی حزب‌الله و گروه‌های شبه‌نظامی عراقی ادامه می‌دهد.

ترامپ در آن مصاحبه همچنین مدعی شد که به شکل موفقیت‌آمیزی به چین فشار وارد کرده‌بود تا خرید نفت را از ایران متوقف کند. فروش نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت، اما در شرایطی که هنوز ترامپ رئیس‌جمهور بود، بار دیگر آمار فروش نفت ایران به چین افزایش پیدا کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    0 0
    اجازه آمریکا دست صهیونیستهاست.
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    0 0
    یک چیز در مورد پوتین مشخص است: معامله ایران با تایوان و اوکراین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس