مجلس و مردم همچنان منتظر اجرای قانون "کالابرگ‌های ارزان" از سوی دولت هستند. آگاهان سیاسی و اقتصادی می‌گویند باید با ادامه یافتن "گرانی بیقاعده" مبارزه کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چرا "بانیان آشوب" در جایی غیر از خیابان دستگیر می‌شوند!؟

عمادالدین باقی، از فعالان اصلاح‌طلب اخیرا در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق پیرامون اغتشاشات ۷۰ روزه گفته است:

"می‌گویند ما اعتراض را قبول داریم، اغتشاش را قبول نداریم. ما بارها گفتیم و نوشتیم برای اثبات همین بحث، کسانی را که در این تجمعات فقط اعتراض کرده‌اند، آزاد کنید یا کسانی مثل تاجزاده، میثمی، محمودیان و هستی امیری، کیوان صمیمی، سعید مدنی، فائزه هاشمی، محمدرضا جلایی‌پور و ده‌ها نفر دیگر را که قبلا در نوشته‌های مختلف نام برده‌ام که اصلا پیش از این حوادث زندانی شده‌اند و در هیچ اغتشاشی نبوده و فقط سخن اعتراضی گفته‌اند، آزاد کنید؛ ولی انگار حرفی نزده‌ایم. "[۱]

*اظهارات باقی ظاهری دموکراتیک دارد و بسا که یک عقل محض بدون اطلاعات سیاسی هم می‌تواند به درست بودن آنها حکم بدهد.

لکن اگر این اظهارات را با اطلاعات سیاسی صحیح مقایسه کنیم آنوقت است که حقیقت آشکار می‌شود.

بله! اعتراض اصولی هیچ اشکالی ندارد. ضمن اینکه اعتراض اصولی در بیان هیچ مجوزی نمی‌خواهد و در خیابان هم علیرغم اینکه بلااشکال است اما نیاز به مجوزات قانونی دارد.

از اینجا اثبات می‌شود که اظهارات باقی مبنی بر اینکه "کسانی که فقط اعتراض کرده‌اند و اغتشاش نکرده‌اند را آزاد کنید" غلط است زیرا کسی که در یک اعتراض خیابانی بدون مجوز شرکت می‌کند اغتشاشگر است و مستوجب تعزیز.

و اما درباره آنها که باقی می‌گوید فقط بیان اعتراضی داشته‌اند و در اغتشاشات نبوده‌اند...

باید از باقی پرسید بیان اعتراضی اگر قصد فرماندهی و بانی‌گری آشوب را داشته باشد چه باید کرد!؟

آیا باید نشست و نگاه کرد تا "بانیان آشوب" یکان یکان مردم را فریب بدهند و در خیابان بشورانند و دست آخر هم حمام خون در خیابان شکل بگیرد؟

پاسخ روشن است...

مثلا چند سال قبل بود که آقای باقی در اظهاراتی از "حق براندازی و شورش برای مردم" سخن گفته بود. [۲]

و ایضا این عباس عبدی، دیگر فعال چپ بود که زمانی در اشاره به اعتراض خیابانی اظهار کرده بود که "نباید بخش آشوب‌گری و خشونت‌ورزی اعتراضات را محکوم کرد. "[۳]

یا همینطور می‌توان به اظهارات چندی قبل محمدرضا تاجیک در بحبوحه اغتشاشات ۷۰ روزه اشاره کرد که از مقدس بودن خشونت اغتشاشگران و یا "حق کنش"(بدون عقلانیت) سخن گفته بود. [۴]

ما این قضاوت را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم که سهم این سخنانِ تسهیل‌گر خشونت و هدایتگرانه به مسیر آشوب، در خون‌های ریخته شده چقدر است و آیا این حرف‌ها را جز آنکس که نیت براندازی و آشوب دارد بیان می‌کند!؟ پاسخ مشخص است و اکنون بهتر می‌توان، فهمید که چرا یک نظام سیاسی وظیفه دارد بین انتقاد و بیان اعتراضی معقول با "هدایتگری آشوب" تمایز قائل شود و دشمنان امنیت مردم را حتی اگر در اغتشاشات حضور فیزیکی ندارند، مورد پیگرد قرار دهد.

***

مجلس و مردم همچنان منتظر اجرای قانون "کالابرگ‌های ارزان"

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی تذکری شفاهی در جلسه روز یکشنبه گذشته مجلس در اعتراض به گرانی گفته است: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته وضعیت بازار ارز آشفته است و هیچ‌گونه صدای واحدی از تیم اقتصادی دولت شنیده نمی‌شود. تورم افسارگسیخته به خصوص در اقلام خوراکی و کالاهای ضروری، قشرهای متوسط و ضعیف جامعه را با چالش مواجه کرده و اگر قانون مجلس شورای اسلامی درباره جایگزینی یارانه نقدی با کارت خرید کالا اجرا شود شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود. اجرای دقیق قانون علاوه بر این‌که به نفع اقشار ضعیف و متوسط جامعه است به چرخه تولید نیز کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با ادامه گرانی اقلام ضروری در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات درمانی در اقشار ضعیف جامعه روبه‌رو خواهیم شد.[۵]

*باید دانست که بازار ایران با معضل "گرانی بیقاعده" مواجه است.

یک بیماری اقتصادی که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و همانند یک تومور بدخیم، ‌ مادام که با داروی "نظارت کارا" مواجه نشود؛ به پیشروی خود ادامه خواهد داد. (تجربه ۲ سال اخیر نیز مؤید همین مدعاست)

در این باره البته مصوبه مجلس برای ارائه کالابرگ به مردم با قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰؛ قطعا یک مرهم خوب برای حفاظت از سبد معیشت خانوارهاست و تعلل در اجرای این قانون هرگز پذیرفتنی نیست.

***

از منتظری تا عبدالحمید؛ فتنه‌انگیزی مذهب نمی‌شناسد

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس اخیراً در واکنش به سخنان روشنگرانه دکتر محمدجواد لاریجانی پیرامون فتنه‌انگیزی مولوی عبدالحمید در مسجد مکی زاهدان گفته است:

"آقای لاریجانی بر چه اساسی مسجد مکی که متعلق به مردم است و به هیچ فرد خاصی تعلق ندارد را به عنوان مسجد ضرار معرفی می‌کند و حرف از تخریب آن به میان می‌آورد. باز هم می‌گویم این رویکرد اخیر ایشان، نشان از عمق ناآگاهی دارد و با توجه به سوابقی که آقای لاریجانی داشته و همچنین روابطش با سفارتخانه‌های خارجی، امیدوارم که او در دام استعمار پیر، کشور انگلیس نیفتد و آن تعبیری که آقا دارند راجع به سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی، شامل حال آقای لاریجانی نشود."

به گزارش خبرآنلاین، او می‌افزاید: معتقدم اگر آقای محمدجواد لاریجانی نمی‌تواند به آرام‌کردن اوضاع در استان سیستان و بلوچستان کمک کند، دست‌کم باعث پدیدار شدن تنش‌های جدید نشود، زیرا آنچه مهم است، آرامش و امنیت استان است. [۶]

*قبلا نیز پیش‌بینی می‌شد که شخص آقای سعیدی که خود از آتش‌بیاران معرکه اغتشاشات ۷۰ روزه در تهران و زاهدان بود و تحت پیگرد قضایی نیروی انتظامی نیز قرار گرفته است [۷] برای دفاع از "بانیان آشوب" وارد عمل شود و به کسانی که نور را بر اتاق‌های تاریک مسجد مکی افکنده‌اند؛ بتازد.

همه باید بدانند که مسئله فتنه و فتنه‌گری هرگز یک مسئله مذهبی نیست و نظام جمهوری اسلامی همانطور که فتنه‌گری امثال منتظری و موسوی را تحمل نکرد؛ طبعا فتنه‌گری آن ماموستا و این مولوی و ... را نیز تحمل نخواهد کرد.

و مجددا تأکید می‌شود که مسئله فتنه‌گری است نه مذهب!

صدالبته مسجد مکی در وهله اول متعلق به مردم ایران و سپس متعلق به مردم زاهدان است. اما آیا کسی حق دارد از تریبون این مسجد استفاده کند و در هر روز جمعه موجبات غائله علیه امنیت و نظام اسلامی را فراهم سازد؟

طبعا پاسخ "خیر" است و دکتر لاریجانی هم از همین زاویه وارد عمل شد و به انتقاد اصولی از مواضع غلط مولوی عبدالحمید و رفتارهای ناصواب او در حوادث اخیر پرداخت.

معین‌الدین سعیدی همچنین گویا چنان از جهاد تبیین دکتر لاریجانی برآشفته که مرتکب دروغ "روابط لاریجانی با سفارت‌خانه‌های خارجی" هم شده است!

دروغی که اولا اگر سعیدی نتواند سندش را بیان کند؛ باید بابت کذبی دیگر در محکمه اکاذیب خود پاسخگو شود، ثانیا سابقه دکتر لاریجانی در اجرائیات و دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی آشکارتر از این است که یک نماینده‌ی بدون کارنامه مدعی خطای زیر پوستی در آن باشد و ثالثا فرض بر صحت سند در اظهارات سعیدی اما انتقاد دکتر لاریجانی به مواضع آقای عبدالحمید دقیق و بجاست و در اسلام ناب هم باید به گفته نگریست و نه گوینده!

در اشاره به اختلاف‌افکنی سعیدی و تقلای او برای ترسیم خط شکاف به بهانه انتقادات بجای دکتر لاریجانی هم همانطور که تأکید شد مسئله سیاست به مذاهب دینی ربطی ندارد و نمی‌توان آنها را بر هم منطبق کرد.

ضمن اینکه مردم عزیز و شریف استان بزرگ سیستان و بلوچستان نیز باید انتخاب کنند که بین امنیتی که حاج‌قاسم شهید به آنان عرضه می‌داشت و می‌گفت "جان ما سپر اهل سنت است"؛ با رفتارهای ناامن‌کننده مسجد مکی و شخصی که از تریبون این مسجد استفاده سوء می‌کند؛ یکی را انتخاب کنند...

***

1_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-862272

2_ mshrgh.ir/1093380

3_ mshrgh.ir/1093380

4_ mshrgh.ir/1434234

5_ isna.ir/xdN68w

6_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-590603

7_ hamshahrionline.ir/x854v

برچسب‌ها