کد خبر 1520629
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲

هر کالایی برای صادرات نیاز به خصوصیاتی مثل کیفیت بالا و قیمت مناسب دارد. چرا که خریدار خارجی هزینه، زمان و توانش را برای جنس بی کیفیت یا گران‌قیمت صرف نمی‌کند. به همین دلیل است که ایران در مسیر صادرات پروفیل سبک پیشرفت خوبی را از خود نشان داده است. در ادامه با این محصول فولادی بیشتر آشنا شده و به دلایل صادراتی شدن آن نیز خواهیم پرداخت.

ایران در مسیر صادرات پروفیل سبک

پروفیل سبک چیست؟

پروفیل‌ها یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی هستند که در موارد گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقاطع با توجه به وزنی که دارند به دو مقطع سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. پروفیل سبک که به پروفیل مبلی هم شناخته می‌شود یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع دکوری و تزئینات می‌باشد. این نوع از پروفیل که با فرایند نورد سرد به مرحله تولید می‌رسد، ضخامتی برابر با 0.7 الی 1.5 میلی‌متر را شامل می‌شود.

در واقع روند تولید این محصول به این صورت است که از شمش‌های آهنی با فرایند نورد گرم، ورق سیاه (سنگین) و سپس با نورد سرد، ورق روغنی (سبک) تولید می‌شود. پس از آن کارخانه‌ها با شکل‌دهی به ورق روغنی، ظاهر آن را به پروفیل سبک مورد نظر تبدیل می‌کنند. در گام بعدی درزهای پروفیل ایجاد شده را جوش داده و پس از خنک‌کاری در اندازه‌های 6 متری می‌برند. اکنون زمان بسته‌بندی و ارسال آن برای استفاده در کابردهای گوناگون می‌باشد.

البته روش تولید دیگری به نام روش بدون درز هم وجود دارد که برای مطالعه آن می‌توانید به سایت صبا پروفیل مراجعه کنید.

پروفیل سبک چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفتیم وزن پروفیل‌های سبک نسبت به پروفیل سنگین کمتر بوده و همین امر موجب می‌شود تا در بسیاری از موارد کاربردهای منحصر به فردی را داشته باشد. علاوه بر این کیفیت سطحی، دقت ابعادی، و قابلیت چکش‌خواری مناسب این محصول باعث شده تا جایگاه خود را در صنایع مختلف تثبیت کند. از جمله صنایعی که از این مقطع کم‌نظیر برای ساخت محصولاتشان استفاده می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت مبلمان اداری و خانگی: همانطور که از نام آن یعنی پروفیل مبلی نیز پیداست، از این پروفیل به طور گسترده‌ای در ساخت مبلمان‌های گوناگون استفاده می‌شود.
  • ساخت انواع میز و صندلی: برای ساخت میز و صندلی‌های گوناگون به طور معمول نیاز به مقاطع سبکی می‌باشد که علاوه بر سبکی و زیبایی، دقت ابعادی بالاتری را نیز داشته باشند. به همین دلیل است که معمولا برای ساخت این محصولات از پروفیل سبک استفاده می‌شود.
  • صنعت خودروسازی: در موارد مختلفی در خودروسازی از پروفیل سبک استفاده می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به صندلی و باربند خودرو اشاره کرد.
  • ساخت کانتینر: برای ساخت کانتینرها در کنار مقاطع مختلف از پروفیل مبلی نیز استفاده می‌شود.
  • ساخت در و پنجره: ساخت در و پنجره‌های گوناگون با استفاده از مقاطع مختلفی انجام شده و همیشه از مقطعی مشخص استفاده نمی‌شود. اما در بسیاری از موارد برای ساخت این سازه‌ها از پروفیل سبک استفاده می‌شود.
  • ساخت وسایل تزئینی: همانطور که گفتیم پروفیل‌های سبک به دلیل سبکی و زیبایی بیشتری که دارند کاربرد گسترده‌ای را در ساخت وسایل تزئینی پیدا کرده‌اند.
  • ساخت لوازم خانگی: به دلیل خواص گوناگونی که پروفیل‌های سبک دارند در ساخت بسیاری از لوازم خانگی از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • صنایع هوا و فضا: در ساخت هواپیماها در بسیاری از بخش‌های آن از پروفیل‌های مبلی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که موارد گفته شده تنها بخشی از کابردهای این مقطع بی‌نظیر بوده و امکان عنوان کردن تمامی کاربردهای آن در این مقاله وجود ندارد.

ایران در مسیر صادرات پروفیل سبک

قیمت صادراتی پروفیل سبک وابسته به چیست؟

بر اساس مطالبی که درمورد پرکاربرد بودن پروفیل سبک گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که قیمت آن برای قشر عظیمی از جامعه اهمیت فراوانی را دارد. از این رو بهتر است به عوامل موثر در قیمت آن بپردازیم. این عوامل عبارتند از:

  1. قیمت جهانی فولاد: با تغییر قیمت جهانی فولاد، قیمت مقاطع فولادی‌ای مثل ورق و پروفیل، تحت تاثیر قرار گرفته و با توجه به آن افزایش و کاهش می‌یابد. از این رو می‌توان گفت قیمت پروفیل سبک که یکی از مقاطع فولادی به شمار می‌رود نیز با تغییر قیمت جهانی، دچار تغییر می‌شود.
  2. قیمت دلار: بومی بودن درصد بالایی از زیرساخت‌های تولید فولاد در ایران باعث شده تا تغییر قیمت دلار تاثیر قابل توجهی را بر قیمت پروفیل سبک نگذارد. اما دستگاه‌ها و تجهیزات تولید فولاد و محصولات آن بومی نبوده و به قیمت دلار وابسته هستند و تاثیر خودشان را بر قیمت فولاد خواهند داشت. البته افزایش نرخ ارز واردات فولاد ایران را برای کشورهای خارجی به صرفه‌تر کرده و صادرات پروفیل سبک را افزایش داده است.
  3. قیمت مواد اولیه: ورق روغنی اصلی‌ترین قسمت تولید پروفیل سبک می‌باشد از این رو تغییر قیمت ماده‌ی اولیه تولید ورق روغنی (که آهن می‌باشد) تاثیر مستقیمی را بر قیمت پروفیل سبک خواهد داشت. در واقع به این دلیل که تمام مواد مورد نیاز تولید ورق روغنی در ایران تولید می‌شوند، قیمت این محصول بسیار مناسب بوده و برای صادرات نیز سود ده خواهد بود.
  4. میزان تولید داخل: نسبت تولید یا همان نسبت عرضه بر تقضا تاثیراتی را بر قیمت فولاد و پروفیل سبک می‌گذارد. در واقع افزایش عرضه نسبت به تقاضا باعث کاهش، و افزایش تقاضا نسبت به عرضه باعث افزایش قیمت پروفیل سبک می‌شود. با توجه به این موضوع و به این خاطر که تمام پروفیل‌های مبلی مورد نیاز کشور در کارخانه‌های ایران تولید می‌شوند تناژ محصولات فولادی تولید شده افزایش پیدا کرده و در نتیجه قیمت آن کاهش می‌یابد.
  5. هزینه تولید برای کارخانه: هزینه‌های تولید برای کارخانه به سه دسته‌ی انرژی ماشین‌آلات و دستمزد کارگران تقسیم می‌شود. از این رو ممکن در صورت ایجاد تغییر در این موارد، قیمت فولاد و در نتیجه پروفیل سبک نیز دچار تغییر ‌شود.

چرا صادرات پروفیل سبک از ایران سود ده است؟

تولید فولاد در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر به مراتب ارزان‌تر بوده و هزینه‌ی کمتری را خواهد داشت. چرا که کشور ایران غنی از معادن سنگ آهن و انرژی‌های مورد نیاز برای تولید فولاد بوده و این موضوع باعث می‌شود تا نیازی به واردات در این موارد نباشد.

به همین دلیل هزینه تولید فولاد در کارخانه‌های ایران به مراتب کمتر بوده و علاوه بر سودرسانی به مردم این کشور صادرات پرسودی را خواهد داشت.

کلام آخر

شمش آهن مراحلی از جمله نورد گرم و تبدیل شدن به ورق سیاه، نورد سرد و تبدیل شدن به ورق روغنی، شکل‌دهی و جوشکاری، خنک‌کاری و بسته‌بندی را طی می‌کند تا به پروفیل سبک تبدیل شود. کارخانه‌های ایران به برتر بودن در کیفیت تولید این مقطع شهرت داشته و یکی از بهترین صادرکننده‌های پروفیل سبک به کشورهای دیگر می‌باشند. قیمت تولید فولاد و محصولات آن نیز در ایران پایین‌تر بوده و باعث سود ده شدن صادرات آن شده است. از این رو صادرات پروفیل سبک و دیگر محصولات فولادی علاوه بر کشورهای دیگر، سود مناسبی را برای کشور ما خواهد داشت.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس