احتمالا درک این موضوع که انجام خدمات زیبایی همچون رتینوئیدهای موضعی ، هایفوتراپی ، تزریق بوتاکس و ... در دوره بارداری غیرمجاز است ، راحت است ، اما درباره لیزر موهای زائد چطور ؟ در این مورد پاسخ پیچیده تر است و به گفته متخصصان نیاز به تحقیقات زیادی دارد. شایان ذکر است که با توجه به شرایط مادر باردار و جنین نمی توان به دلایل اخلاقی آزمایشات زیادی انجام داد و مادران باردار بهتر است انجام لیزر موهای زائد را به دوران بعد از بارداری موکول نمایند.

آیا در دوران بارداری می توان لیزر موهای زائد انجام داد ؟

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی خطر است ؟

پاسخ کوتاه به این سوال خیر است. نمی توانیم با اطمینان کامل بگوییم که لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی خطر و یا نا امن است چرا که دستور العمل و تحقیقات استانداردی در رابطه با لیزر موهای زائد در دوران بارداری وجود ندارد و تنها برای پیشگیری از خطرات غیر ضروری و ناشناخته توصیه متخصصان بر این است که بانوان باردار از انجام لیزر موهای زائد پرهیز کنند.

درباره لیزر موهای زائد باید گفت که روشی پزشکی است که از پرتو نور لیزر با شدت و تمرکز بالا برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کند و با جذب نور لیزر توسط رنگدانه مو ، انرژی نور به گرما تبدیل شده و این گرما باعث آسیب به فولیکول مو می شود و این آسیب فولیکول رشد موهای زائد را در آینده مهار می کند و یا به تاخیر می اندازد. لازم به ذکر است که لیزر موهای زائد بر خلاف تصور روشی دائمی برای حذف موهای زائد نبوده و بیشتر به کاهش دائمی موهای زائد می انجامد و به درمانهای نگهدارنده طولانی مدت نیاز دارد. جدای از بارداری همه افراد کاندیدای عالی برای لیزر موهای زائد نبوده و لیزر موهای زائد برای افراد با پوست روشن و موی تیره تر موثرتر می باشد.

آیا در دوران بارداری می توان لیزر موهای زائد انجام داد ؟

بدین جهت اگر از دو منظر به بررسی لیزر موهای زائد در دوران بارداری بپردازیم ، اولین مورد خطرات و عوارض احتمالی نور لیزر است که ممکنست برای جنین خطر آفرین باشد ( گرچه هنوز ثابت نشده است ) و مورد دوم به دلیل برهم خوردن تعادل هورمونی و با افزایش هورمونهای استروژن و اندروژن و به تبع افزایش موهای زائد در نواحی مختلف صورت ، شکم و سینه و گردن در دوران بارداری است که انجام لیزر موهای زائد در این زمان فایده ای نخواهد داشت و در صورت مراجعه به کلینیک زیبایی این موضوع به شما توضیح داده خواهد شد.

خطرات لیزر موهای زائد در دوران بارداری

در اینجا به چند مشکل احتمالی اشاره می کنیم. اول اینکه این موضوع وجود دارد که نور لیزر چه مشکلی برای جنین ایجاد می کند ، به دلیل اینکه لیزر تشعشعاتی به شکل نور ، اشعه ماوراء بنفش و یا مادون قرمز از خود ساطع می کند که درجات مختلفی از کلاس های خطر دارند و هر اندازه لیزر قوی تر باشد ، کلاس خطر بالاتری دارد. ازین رو لیزرهای قدرتمند در صورت استفاده نادرست می توانند خطراتی برای جنین در حال رشد به همراه داشته باشند ، بخصوص در سه ماهه اول که اندام های جنین شکل می گیرد. بدین جهت با قرار گرفتن در معرض دوزهای بالای تابش ، احتمال بروز مشکلاتی نظیر سقط جنین ، زایمان زودرس و ناهنجاری جنین وجود دارد.

گرچه در عین حال لیزر موهای زائد در دوران بارداری می تواند اصلا مشکل ساز نباشد چرا که هیچ دلیلی برای استنباط اینکه از طریق نور لیزر به جنین آسیب وارد شود هم وجود ندارد ولی این توصیه که لیزر درمانی در دوران بارداری انجام نگیرد ، مبنی بر خطرناک بودن نور لیزر موهای زائد برای جنین نمی باشد چرا که به اثبات نرسیده است. لازم به توضیح است که ضخامت شکم ، رحم و مایع آمنیوتیک باعث می شود که در طول لیزر درمانی ، مقدار قابل توجهی از نور لیزر به جنین برسد که ممکنست مسئله ساز باشد.

بر طبق 22 مطالعه و تحقیق که در سال 2019 بر روی 380 بانوان باردار در تمامی سه ماهه بارداری که لیزر موهای زائد انجام دادند صورت گرفت ، تنها یک رویداد بالینی مهم وجود داشت و آن هم پارگی زودرس غشاء جنین بدون عوارض بود که آن هم مشخص نبود که به روش لیزر موهای زائد مربوط می شود یا خیر. با این حال ، خطرات بالقوه یا عوارض جانبی نامطلوب دیگری هم برای لیزر درمانی در دوران بارداری وجود دارند ، همچون سوختگی پوست و هایپرپیگمانتاسیون که احتمال بروز این عوارض در بانوان باردار بیشتر است.

از آنجا که تغییرات هورمونی در دوران بارداری احتمال تیره شدن پوست و تولید ملاسما یا رنگدانه های پوستی را افزایش می دهد ، لذا انجام لیزر موهای زائد با ازدیاد رنگدانه های تیره پوست می تواند به دلیل عدم تمایز رنگدانه های مو و پوست ، نور لیزر به اشتباه رنگدانه های تیره پوست را نشانه گیری کند که سوختگی پوست به همراه خواهد داشت.

علاوه بر این بانوان باردار دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و ایجاد سوختگی پوستی در آنها می تواند مدت بیشتری طول بکشد تا پوست بهبود یابد که حتی می تواند با عفونت و زخم همراه باشد. از سوی دیگر برخی افراد به دلیل حساس تر بودن پوستشان از کرم های بی حسی استفاده می کنند و استفاده از این کرم ها در دوران بارداری بی خطر تلقی نمی شود.

روشهای جایگزین لیزر موهای زائد در دوران بارداری

از آنجا که اطلاعات کافی برای گفتن اینکه آیا انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی خطر است یا خیر ، وجود ندارد ، لذا توصیه متخصصان بر اینست که از مادران باردار انتظار این می رود که برای رزرو لیزر موهای زائد برای بعد از دوران بارداری و حتی پایان 6 ماهه اول شیردهی برنامه ریزی کنند و بجای آن می توانند از روشهای جایگزین همچون اپیلاسیون ، بند انداختن ، موچین و یا شیو با تیغ کمک بگیرند. البته در مورد کرم موبر اطلاعاتی مبنی بر ایمن بودن یا نبودن آن در دوران بارداری موجود نیست و اگرچه هیچ مدرکی ثابت نمی کند که کرم موبر به نوزادان آسیب می رساند ، اما مصرف آن به دلیل وجود مواد فعال پودر سولفید باریم و تیوگلیکولات کلسیم توصیه نمی شود.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس