کد خبر 1525381
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳

در سال ۱۹۹۸ انقلابی عظیم در صنعت بتن و ساخت و ساز رخ داد و آن هم، تولید بتن سبز یا اکو بود. اکو برای نخستین بار در کشور دانمارک به تولید رسید و سپس به سایر مناطق جهان راه یافت. این محصول ارزشمند از نظر کاربردی شباهت بسیاری به بتن‌های معمولی دارد، با این تفاوت که هیچ گونه آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند و البته برای تولید آن به حداقل میزان انرژی نیاز است. در ادامه با این محصول و افزودنی روان کننده و ویژگی‌های بتن سبز بیشتر آشنا خواهیم شد.

ساخت بتن سبز با استفاده از افزودنی روان کننده بتن کپکو

بتن سبز چیست؟

بتن سبز یک محصول کاملا نوآورانه است که از فرآیند بازیافت تهیه می‌شود. این محصول برخلاف انواع بتن‌های موجود در بازار، از نخاله‌های ساختمانی و مواد زائد و مواد روان کننده بتن به تولید می‌رسد. نکته جالبی که در مورد اکو وجود دارد، مصرف انرژی کمتر و تولید کمترین میزان دی اکسید کربن در فرآیند تولید آن است.

این محصول کاربردی از نظر نوع عملکرد هیچ تفاوتی با سایر بتن‌ها ندارد و تنها تفاوت آن در مواد اولیه‌ای است که ساختار آن را تشکیل می‌دهند. بتن بازیافتی، خاکستر بادی، ماسه ریخته گری، زباله‌های نیروگاه، خاکستر احتراق و… از جمله موادی هستند که در تولید این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که گفتیم بتن سبز به نام اکو نیز معروف است و به دلیل برخورداری از مزیت‌های فراوان، کاربردهای گسترده‌ای دارد.

نحوه ساخت بتن سبز

برای تولید بتن سبز معمولاً به سراغ مواد و مصالحی می‌روند که در فرآیند تولید، انرژی کمتری از خود ساطع کرده و همچنین با محیط زیست، بیشترین میزان سازگاری را دارند به علاوه از یک سری مواد افزودنی بتن در آن استفاده می شود. از دیگر فاکتورهای موثر در انتخاب مواد اولیه برای ساخت این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فراوانی محلی

یکی از فاکتورهایی که برای تهیه این مصالح در نظر گرفته می‌شود، فراوانی محلی است. فراوانی محلی به این معنا است که مواد مورد نظر باید در طبیعت به مقدار فراوان وجود داشته و به راحتی در دسترس باشند.

استفاده مجدد یا بازیافتی بودن

موادی که برای تولید اکو انتخاب می‌شوند، باید از نوع مواد بازیافتی باشند. تنها به این صورت تولید اکو با مصرف انرژی کمتر و کاهش هزینه‌ها همراه است. رشته‌های قوطی‌های آلومینیومی، بتن بازیافتی، سرباره، خاکستر احتراق، ماسه ریخته گری، زباله‌های نیروگاه‌ها و خاکستر بادی برخی از مواد مورد استفاده در تولید این محصول ارزشمند هستند.

بتن سبز در چه مواردی کاربرد دارد؟

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله بیان شد اکو نیز مانند سایر بتن‌های موجود در بازار، کار کردها و کاربردهای گسترده‌ای دارد. اکو در ساختمان‌سازی و پروژه‌های ساخت و ساز به شکل ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از آن در ساخت راه‌ها و جاده ها، پل‌ها و ستون‌ها استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به مرمت و بازسازی سازه‌ها و بناهای تاریخی و ساخت سکوها و پایه‌های بتنی اشاره داشت.

ساخت بتن سبز با استفاده از افزودنی روان کننده بتن کپکو

مزایای بتن سبز

اکو به دلیل برخورداری از ویژگی‌های مثبت و مزیت‌های فراوان، بیشترین استفاده را در انواع پروژه‌های ساختمانی دارد و در سراسر جهان به طور ویژه‌ای از آن استفاده می‌شود در ادامه به مزیت‌های آن بیشتر آشنا می‌شویم.

· در تولید این محصول برخلاف سایر بتن ها، میزان سیمان کمتری استفاده می‌کنند، در حالی که میزان مقاومت این محصول بسیار بیشتر و بهتر از بتن‌های معمولی است. همین ویژگی باعث شده تا سازه‌هایی که با استفاده از آن ساخته می‌شوند، عمر و دوام بیشتری داشته و محکم و مقاوم باشند.

· از دیگر مزیت‌های این محصول می‌توان به‌عدم آسیب رساندن آن به محیط زیست اشاره کرد. بتن‌های معمولی هنگام تولید به دلیل انتشار گازهای دی اکسید کربن به مقدار فراوان، سبب آلودگی محیط زیست می‌شوند. در حالی که اکو این ویژگی را نداشته و به دلیل انتشار کمترین میزان دی اکسید کربن، آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند.

· این محصول ارزشمند در برابر سرما و یخ زدگی گرما و حرارت به طور چشمگیری مقاومت کرده و در برابر مواد شیمیایی و اسیدی هیچ تغییری نمی‌کند.

افزودنی بتن و تاثیر آن در کیفیت بتن سبز

یکی از راهکارهای کاربردی برای افزایش میزان مقاومت و استحکام بتن، استفاده از افزودنی‌های بتن است. افزودنی‌ها، مواد معدنی و شیمیایی هستند که به صورت مایع یا پودری تولید شده و در هنگام ساخت ملات، در ترکیبات آن افزوده می‌شوند.

افزودنی معدنی بتن در انواع گوناگون و با ویژگی‌ها و کارکردهای متفاوت تولید شده و افراد بنابر نوع نیاز و انتظاراتی که دارند، می‌توانند آن‌ها را تهیه کرده و برای رسیدن به کیفیت مطلوب، به ملات اضافه کنند. افزودنی‌های روان کننده بتن، دیرگیر کننده بتن و زودگیر کننده بتن، حباب افزا بتن و آب بند بتن تنها نمونه‌ای از انواع مختلف این محصول کاربردی هستند.

استفاده از افزودنی‌ها مزیت‌های فراوانی را دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· افزایش مقاومت بتن، کاهش نیاز به سیمان و همچنین کاهش هزینه‌های اقتصادی

· این محصولات مانع از انتشار گرمای بیش از حد توسط ملات شده و روند گیرش آن را به طور چشم گیری سرعت می‌بخشند.

· استفاده از افزودنی‌ها سبب کاهش وزن بتن شده و در نهایت وزن سازه را کاهش می‌دهند و همچنین از خوردگی آرماتورها پیشگیری می‌کنند.

· افزایش چگالی و نفوذ ناپذیری، تاثیرات دیگری هستند که استفاده از افزودنی‌ها در ملات ایجاد خواهد کرد.

قیمت افزودنی بتن

همان طور که می‌دانید قیمت افزودنی بتن تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی نظیر نوسانات ارز و بازار، نوع افزودنی و مقدار محصول خریداری شده تعیین می‌شود. همچنین میزان کیفیت و نوع برند افزودنی بتن هم می‌تواند قیمت آن را کاهش یا افزایش دهد.

اگر قصد خرید افزودنی بتن و بهره گیری از مزایای ارزشمند آن را دارید، به مراکز فروش معتبر مراجعه کنید همچنین راجع به نوع نیاز و انتظاراتی که دارید با فروشندگان صحبت کرده و محصول مناسب با نیازتان را تهیه کنید.

برای خرید افزودنی بتن از نوع مرغوب، بهتر است به سراغ برندهای معتبر بروید، حتی اگر ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتر باشید؛ چراکه به این شکل نسبت به عملکرد بهتر و کیفیت محصول آسوده خاطر خواهید بود. ما در شرکت تولیدی مواد شیمیایی ساختمانی کپکو (همگرایان تولید) با وارد کردن محصولات برندهای برتر دنیا سعی بر این داریم تا صنعت ساختمان در کشور به رشد قابل توجهی برسد.

برای خرید انواع افزودنی بتن و روان کننده بتن می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید و پاسخ سوالات خود را از آنها بگیرید. برای این منظور پل ارتباطی ما با شما شماره تلفن‌های مندرج در سایت هستند.

ساخت بتن سبز با استفاده از افزودنی روان کننده بتن کپکو

جمع بندی

اکو یکی از انواع بتن‌های موجود در بازار است که از نظر عملکردی هیچ تفاوتی با سایر بتن‌ها ندارد و تنها تفاوت این محصول به ترکیبات و ساختار آن مربوط است. این محصول با مواد قابل دسترس و قابل بازیافت تولید می‌شود و در هنگام تولید به انرژی کمتری احتیاج دارد.

برخلاف سایر بتن‌ها که در زمان تولید مقدار زیادی گاز دی اکسید کربن تولید می‌کنند، این محصول با انتشار میزان کمی گاز دی اکسید کربن به سلامت محیط زیست کمک می‌کند. اکو مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مقاومت بیشتر و قیمت کمتر آن اشاره کرد.

برای خرید مواد افزودنی بتن می‌توانید از خدمات سایت‌های معتبر بهره‌مند شوید. در این حوزه ما در شرکت کپکو می‌توانیم راهنمایی‌های لازم را برایتان انجام دهیم تا با خیالی آسوده پروژه‌های خود را پیش ببرید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس