کد خبر 1633462
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا نوشت:

وای به روزی که اژدها بخوابد!

ناپلئون گفته چین اژدهای خفته است و وای به روزی که بیدار شود که آن وقت جهان را به لرزه در می آورد! در یک نوشته جالب فارن افرز می خوانیم چین با یک بحران اقتصادی روبه روست که پس از پایان دوران کرونا و «کوید صفر» شدت گرفته است؛ چینی ها نتوانسته اند با همان فرمان قبل اقتصادشان را بزرگ کنند، اعتماد مصرف کنندگان کمتر شده است و چنانکه باید خرج و سرمایه گذاری نمی کنند. اهل فن از چند عامل اصلی برای رکود اقتصادی چین نام می برند: از بحران مستغلات و تغییرات جمعیتی گرفته تا اقتدارگرایی دولت و حزب کمونیست، اما ام المصائب اقتصاد چین چیزی نیست جز مازاد تولید.

منطق استراتژی صنعتی چینی ها در این سال ها تاکید بر تولید بیشتر و بیشتر بوده است و سرمایه‌گذاری بیش از اندازه در تولید در بخش‌های مختلف باعث شده انقدر محصولات مختلف شوند که دیگر عرضه از تقاضای داخلی و بین‌المللی هم فراتر رفته است. پمپاژ یارانه‌های دولتی با توجیهات سیاسی به تکثیر "شرکت‌های زامبی" انجامیده است؛ شرکت هایی که از منظر منطق بازار باید تعطیل شوند چرا که سود کافی نمی‌سازند ولی همچنان سرپا می مانند و بر مصیبت ظرفیت مازاد می‎افزایند.

پیامدهای این تاکید ریشه دار بر تولید صنعتی این بوده که مصرف خانوار به شکل متناسب رشد نکرده و با توجه به نااطمینانی های موجود اعتماد مصرف کنندگان کاهش یافته است. این البته چیز غریبی نیست بنا به دلایل ایدئولوژیک از همان چند دهه پیش سیاستگذاران چینی «مصرف» را عملی فردگرایانه می دانستند و با بدبینی به آن می نگریستند؛ تامین مالی به طور عمده بر روی تولید در حوزه های خاص متمرکز است و در حوزه هایی نظیر بهداشت و آموزش که شاید برای مصرف کنندگان جذابتر باشند نیاز به سرمایه گذاری های بیشتری وجود دارد. چین شاید غول زیرساخت جهان باشد که در صورت ادامه می تواند کار را بهبود بخشد ولی با همه اینها حضور پررنگ دولت و رقابت های سیاسی آتی چالش های مهمی هستند. رقابت مخرب حکومت های محلی برای تحقق اهداف باعث شده وضعیت بدتر شود، انبوه بدهی و البته دوباره کاری هایی که عمدتا اهداف نمایشی دارند به معضلی جدی بدل شده که نمونه ای از آنها را در بحران مستغلات اخیر دیدیم. طبیعی است که فساد افسارگسیخته هم بخشی از کار باشد.

اما ماجرا ابعاد بین المللی هم دارد، چین باید برای جذب این مازاد به صادرات گسترده جهانی رو بیاورد و این باعث تاترازی تجاری گسترده آن با دیگر کشورها شده است. کالای ارزان به معنای فشار شدید بر تولیدکنندگان دیگر کشورها به ویژه در حوزه هایی نظیر فولاد و خودروهای الکتریکی است که تعطیلی کسب و کارها و افزایش بیکاری از پیامدهای آن است. رقابت های سیاسی تنش های ژئوپلیتیک هم جریان آزاد اقتصاد را مختل می کند و زنجیره تامین جهانی را آسیب پذیر می سازد پیامد طبیعی آن است که البته به زیان همه است!

نکته مهم در رقابت قدرت های بزرگ شاید این باشد که منزوی کردن چین و دور کردنش از مناسبات اقتصادی گسترده با دنیا لزوما بهترین سیاست نیست! از جنبه اقتصادی که بگذریم، وقتی چین در بازی اقتصاد جهانی باشد از منظر سیاسی هم شاید بهتر بتوان آن را مهار کرد و همچنان اهرمی برای اثرگذاری بر آن وجود دارد. خلاصه خوابیدن اژدها هم مصائب خودش را دارد، الله اعلم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    14 25
    چین چیزی نداره با اون اجناس بنجلش
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      19 6
      خیلی مطمئن نیستم! قط کافیه نیم نگاهی به سکویی که استفاده میکنی داشته باشی. از سخت افزار موبایلی تا مودم و دکل های مخابراتی تا سوئیچینگ و داده و سرور. این چین است عزیزکم.
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      4 8
      این ضعیف ترین تحلیلی بود که دیدم . در گذاشتن تحلیل در سایت خود دقت کنید . اعتبار سایت زیر سوال می رود.
    • فرهاد IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      8 12
      فکر کنم چین رو با افغانستان اشتباه گرفتی
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      8 17
      چین مارمولکم نیست چه برسه به اژدها!!! البته برای نوکران حلقه به گوشش اژدها به چشم میاد
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      6 8
      پول خوب بده تا کالای خوبش را ببینی
    • ایرانی GB ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      5 2
      خطاب به ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶ : آخه موجود بدبخت : حالا اگر همین تولیدات چین نبود که تو الان با گوشی و دسکتاپ ساخت چین خودت نمیتونستی بیای و اینجا اظهار فضل بکنی , هر وقت تونستی کالایی پیدا بکنی که منشاء ساختش کشور چین نباشه بیا اینجا و حرفهاتو بلغور بکن و ادای پروفسور های همه چیز دان رو از خودت در بیار ... ای خاک بر سر هر چی بدبخت آمریکا پرست
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      3 1
      بنجلشو مسیولین پاک دست ما قالب ملت میکنند
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      3 3
      اصلی ترین حامی مستضعفان همین چینه خدا به اقتصادش برکت بده
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    8 7
    چین ابر سرمایه دار تنها رقیب دلار و دنیای غرب آمریکا با انبوهی از اجناس ارزان بی‌کیفیت تا باکیفیت مگر غربی ها با افزایش شدید تعرفه های گمرکی جلو واردات کالاهای چین را بگیرند مگر مستعمره چین نشند
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      4 2
      اینا رو ول کن مگه تلگرام ممنوع نبود؟
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    12 2
    چین یه چیزی می‌سازه شما چه مونتاژ میکنید
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      3 1
      اجناس با کیفیت چینی را در اروپا اگر کلمهٔ ساخت چین را نبینی باور نمی کنی
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    6 0
    تولید سرمایه میخاد ما داریم ولی میره در دلالی وقتی دولت هم پول میده به دلال
  • FR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    9 7
    همین مونده بود که غصه اقتصاد چین را هم بخوریم ! اگر درست فهمیده باشم یعنی روی چین هم نباید حساب کرد
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      5 3
      نادان مسئله غصه خوردن نیست بلکه تحلیل برای فهمیدن هست که خوشبختانه امثال تو نمیخواهند بفهمند
  • صمصام IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    4 2
    چین یک خاصیت مهم داشته است کیفیت فدای تولید بیشتر و تولید هر چه بنجل تر
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      2 2
      چین موقع خرید کالا ۳ گزینه معرفی می کنه و میگه ۲ تاشو شما انتخاب کنید و سومی را خودش، بین کیفیت + قیمت+ تعداد اگر قیمت پائین و تعداد بالا را بخواهید= کالای بی کیفیت تحویل می ده، اگر کیفیت بالا و قیمت پائین= تعداد پائین تحویل می ده خلاصه کالای باکیفیت + تعداد زیاد= قیمت بالا که برای تجار ایرانی نمی صرفِ
  • سامان IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    4 5
    یه کالای مرغوب چینی رو نام ببر که انحصاری خود چین هستش و دیگر کشورها نمیتونن به خوبی چین تولیدش کنن، و از اون طرف هم یه کالای بنجل آمریکایی یا آلمانی نام ببر که باعث آبروریزی این کشورها شده. اگه نتونستی این کار رو بکنی، دیگه در مورد تولید چیزی ننویس خواهشا
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      3 2
      افرین چین بزرگترین تولید کننده کالای بنجل و زباله در دنیا
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
      2 2
      در اروپا کالاهای چینی با کیفیت دیده میشه ولی با قیمت بالا
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    2 3
    برعکس کشور ما که کمبود تولید داریم و اصلا تولیدی نداریم مردم هم قدرت خرید ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس