کد خبر 1637501
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸

چند وقتی است که گروه سایپا برای عبور از بحران‌هایی که از دولت‌های قبل به ارث رسیده،‌ در تلاش است تا مسیر جدیدی آغاز کند و شرایط بهتری را برای دوستداران صنعت خودروی کشورمان رقم بزند. در این میان شاهد بودیم که این گروه خودروساز، نسبت به عرضه خودروی اطلس و معرفی خودروی سهند اقدام کرد. خودروهای به روز و با قیمت مناسبی که خیلی زود جای خود را در بازار خودروی کشور پیدا کردند و به گفته کارشناسان بازار خودرو،‌ خودروهای جدید سایپا آتیه خوبی دارند.

گروه سایپا طی این مدت کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات خود را ارتقا داده و سعی کرده با عرضه محصولات جدید، سهم از دست رفته خود را احیا کند. سایپا زمانی که محصولاتی چون انواع پراید و ‌تیبا را از خطوط تولید کنار گذاشت،‌ بخش قابل توجهی از بازار را از دست داد. اما اکنون با تولید محصولات سواری کوییک،‌ ساینا، شاهین،‌ اطلس و سهند وضعیت خوبی را ایجاد کرده است. البته در کنار این خودروها باید به محصولات جدید سال جاری که توسط مهندسان داخلی طراحی شده و همچنین بخشی که وارداتی است، اشاره کرد. برای سال جاری قرار است نارنجی پوشان جاده مخصوص در کنار تولید محصولات گذشته خود، زیرساخت لازم برای تولید خودروهای چانگان CS۳۵،‌ آریا و اطلس اتوماتیک را فراهم کنند. همچنین قرار شده در راستای برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های زیرساختی در راستای توسعه و افزایش ۵۹ درصدی برنامه تولید، سبد محصولات جدید شرکت سایپا از ۱۵۳ هزار دستگاه به ۲۴۲ هزار و ۶۷۵ دستگاه برسد.

بر این اساس در سال جاری طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز خط مونتاژ جهت تولید خودروی چانگان CS۳۵ و فاز دوم پروژه ایجاد خط فرعی موتور برای خطوط تولید خودروهای شاهین و آریا عملیاتی خواهد شد.

رویکرد مهم دیگری که سایپا در حال پیگیری دارد،‌ ایجاد و تقویت رویکرد دانش بنیان است. موضوعی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود متذکر شدند و از تمام مجموعه‌های صنعتی و تولیدی خواستند که موضوع دانش بنیان شدن را با همکاری جامعه دانشگاهی به سرانجام برسانند.

مبحث دیگری که نارنجی پوشان جاده مخصوص در دستور کار خود قرار دادند،‌ رباتیک شدن خطوط تولید است. با استفاده از ربات ها،‌کیفیت محصولات ارتقاء پیدا می‌کند و خطای انسانی به کمترین حد و میزان خود خواهد رسید. ایجاد سلول رباتیک PVCو سیستم پاشش ABB ماستیک شیشه خودروهای آریا،‌ ایجاد سلول رباتیک نقطه جوشکاری درب پنجم محصول آریا و همچنین طراحی و ساخت، نصب و راه اندازی سیستم مکانیزه و اتوماتیک انتقال کفی جلو خودروی شاهین از جمله فعالیت های توسعه‌ای شرکت سایپا است. این موارد نشان می دهد که سایپا در سال جاری،‌ متحول می‌شود.

سایپا از سال گذشته فرایند بهبود خود را آغاز کرده است. بر اساس اطلاعات موثقی که به دست آمده، ‌شرکت سایپا رشد ۶ درصدی تولید را در قیاس با سال ۱۴۰۱، ‌به دست آورده است؛ روند تولید از عدد ۱۳۷.۲۱۸ دستگاه در سال ۱۴۰۱ به عدد ۱۴۶.۱۱۶ دستگاه در سال گذشته رسیده است. بخش قابل توجهی از این رشد متأثر از اجرای پروژه‌های استراتژیک با تمرکز بر توسعه سبد محصولات و بهبود زیرساخت‌های تولید است. از جمله موارد اثرگذار در رشد تولید می‌توان به تولید محصول اطلس،‌ پروژه احداث نیروگاه گازی ۵ مگاواتی و پیش بینی زیر ساخت و توسعه آتی، ایجاد خط فرعی موتور برای خطوط تولید خودروهای شاهین و آریا در سالن قوای محرکه،‌ ایجاد زیرساخت لازم برای رنگ آمیزی سقف رنگی خودروهای خانواده SP۱۰۰ و اطلس و افزایش ظرفیت تولید سلول رباتیک درب‌های جانبی کوییک سالن پرس پرداخت.


برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس