در بین فلزهایی که تا امروزه کشف شده‌اند؛ بی‌شک فولاد مهم‌ترین فلز مورد استفاده در صنایع و پروژه‌های متفاوت است. فولاد یک فلز سخت و مقاوم است که از مصالح ساختمانی گفته تا کالاهایی مانند قابلمه از این فلز استفاده می‌کنند. برای اینکه فولاد با دوام‌تر و مقاوم‌تر شود و از خاصیت ضدزنگ برخوردار باشد؛ از فرایندهای متفاوتی مانند گالوانیزه کردن و قلع اندود کردن استفاده می‌کنند. برای آشنایی با این روش‌ها و انتخاب بهترین روش همراه ما باشید.

تفاوت ورق گالوانیزه و قلع اندود چیست؟ مقایسه کامل این دو

آشنایی با ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه در فرایند گالوانیزه کردن ایجاد می‌شود؛ در این فرایند لایه‌ای از فلز روی بر روی سطح فلز قرار می‌گیرد و از آن در برابر خوردگی محافظت می‌کند. گالوانیزه انواع مختلفی دارد که شامل گالوانیزه گرم، گالوانیزه مداوم، گالوانیزه با اسپری حرارتی، آبکاری و آبکاری مکانیکی می‌شود؛ که در بین این پنج مورد گالوانیزه گرم از رایج‌ترین روش‌هایی است که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت ورق گالوانیزه با تغییر روش گالوانیزه کردن می‌تواند تغییر کند. گالوانیزه کردن دارای سه مرحله است که شامل آماده‌سازی سطح، گالوانیزه کردن و بازرسی می‌شود.

ویژگی‌های گالوانیزه کردن:

  1. برای پوشش از روی استفاده می‌شود.
  2. روی با استفاده از عملکرد سلول گالوانیکی به محافظت از آهن زیر خود می‌پردازد؛ حتی اگر لایه روی در جایی سوراخ یا شکسته شود.
  3. ظروف گالوانیزه را نمی‌توان برای نگهداری مواد غذایی اسیدی استفاده کرد زیرا روی با اسیدهای غذایی واکنش بسیار سمی می‌دهد.

آشنایی با ورق قلع اندود

یکی از پرکابردترین ورق‌های مورد استفاده در دنیای صنعتی ورق قلع اندود است و از نازک‌ترین ورق‌های فولادی محسوب می‌شود. ورق قلع اندود طی فرایند قلع اندود کردن تهیه می‌شود؛ که در آن یک لایه نازک قلع روی سطح فلزی اعمال می‌شود. این نوع پوشش بیشتر برای ورق‌های فرفورژه یا فولاد انجام می‌شود. از ورق‌های قلع اندود معمولا در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی و صنعتی استفاده می‌کنند. در فرایند قلع اندود کردن مراحلی شامل شستشو قلیایی ورق و از بین بردن چربی و آلودگی، اسیدشویی و فرایند الکترولیز انجام می‌شود.

ویژگی‌های قلع اندود کردن:

  1. برای پوشش از قلع استفاده می‌شود.
  2. قلع از آهن در برابر خوردگی و زنگ محافظت می‌کند.
  3. درصورت بروز هرگونه شکستگی و آسیب و از بین رفتن فلز قلع خاصیت ضدزنگی ورق قلع اندود از بین می‌رود و خوردگی آهن رخ می‌دهد.
  4. فلز قلع سمی نیست و از ظروف دارای قلع می‌توان برای نگهداری هر نوع غذا استفاده کرد.

تفاوت ورق گالوانیزه و قلع اندود چیست؟ مقایسه کامل این دو

تفاوت ورق گالوانیزه و قلع اندود

گالوانیزه کردن و قلع اندود کردن همان‌طور که اشاره شد؛ دو مورد از برترین فرایندهای افزایش مقاومت و جلوگیری از زنگ زدگی سطوح فلزی هستند. مهم‌ترین تفاوت این دو نوع فرایند در این است که درصورتی که بر روی فلز ساییدگی یا خراشی به‌وجود بیاید؛ ورق گالوانیزه می‌تواند مقاومت خود را حفظ کند و ورق قلع اندود شده خاصیت ضدزنگی خود را از دست داده و سریعا خوردگی در آن رخ می‌دهد.

در گالوانیزه کردن از روی برای ایجاد خاصیت ضدزنگی استفاده می‌کنند و در فرایند قلع اندود کردن همان طور که از نام آن پیداست از قلع استفاده می‌کنند. یکی دیگر از تفاوت‌های این دو فرایند این است که از گالوانیزه کردن برای سطوح فولادی و آهنی و از فرایند قلع اندود کردن برای ورق‌های فرفورژه یا فولاد استفاده می‌شود.

دو فرایند گالوانیزه کردن و قلع اندود کردن با افزایش مقاومت فلز و ایجاد خاصیت ضدزنگی، بسیار در صنایع مختلف کمک کننده هستند. سایت پیوان یکی از برترین سایت‌های فروشگاهی در زمینه آهن‌آلات است که علاوه بر فروش محصولات فولادی و آهنی، روزانه قیمت محصولات آهنی اعم از قیمت روز میلگرد، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت پروفیل و... را ارائه می دهد. همچنین می توان با شماره 45171 تماس حاصل نمود و در زمینه خرید آنلاین و استعلام قیمت، مشاوره رایگان دریافت کرد.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس